Lite frågor om Ancistrus..

#1 - 16 april 2006 17:11
[LIST=1]
[*]Hur stora måste honorna va för att man ska se att det är en hona?
[*]Hur vet jag att de är intresserade av varandra?
[*]Hur lång tid tar det för dem att leka?
[*]Hur stor grotta ska jag ha till dom?
[*]Hur länge vaktar hanen rommen?
[*]Hur ska jag göra om jag nu skulle få små ancistrusar att överleva mina slöjstjärtar när de simmar ur grottan? För de kan lätt bli uppkäkade va?[/LIST] Blir jätte glad för alla svar jag får!! Vill gärna få dem att leka.. Om jag nu har en hona.. För en riktigt stor å fin hane har jag.. :)
#2 - 16 april 2006 17:41
Sök på forumet här på zoopet det är många som har frågat om ancistrus förrut.
Här kan du läsa lite.
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm
#3 - 16 april 2006 17:58
tack så mycket!!
#4 - 16 april 2006 19:26
[quote=Tikkatikkatini]
[LIST=1]
[*]Hur stora måste honorna va för att man ska se att det är en hona?
[*]Hur vet jag att de är intresserade av varandra?
[*]Hur lång tid tar det för dem att leka?
[*]Hur stor grotta ska jag ha till dom?
[*]Hur länge vaktar hanen rommen?
[*]Hur ska jag göra om jag nu skulle få små ancistrusar att överleva mina slöjstjärtar när de simmar ur grottan? För de kan lätt bli uppkäkade va?[/LIST][/quote]

Kan väl säga som så att jag har inte allt för mycket kunskap, men jag kan svara utefter den lilla erfarenhet jag har.

1. Det är olika ca 5-7 cm har mina varit. Kanske ser man det snabbare, men honorna är ju mycket svårare att säkerställa att de är honor än vad hanarna är.

2/3. Det är svårt att säga, de ungås inte allt för mycket. Både själva uppvaktandet och leken gick väldigt fort hemma. Han hittade en grotta, hon simmade in och sen var det klart. Jag märkde det inte ens utan de gjorde det förmodligen på natten. Hade bara haft dem två dagar när de lekte.

4. Tror att det också är olika, det finns ju "lekgrottor" att köpa och de brukar se ut som en toarulle typ. Den jag har är en vanlig sån "köp en söt liten grotta till dina fiskar" grotta som finns i alla fiskaffärer typ.
Hanen ska väl helst få flats i den, men min kompis ancistrus lekte i en pytteliten kruka. Hanen kunde knappt ligga med huvudet i det ens.
Krukor upp och ner med ett litet hål som ingång, ser man ju ofta bilder på att de lekt i, och kokosnötter är också en klassiker uppenbarligen.

5. Det gick fort. Rommen kläcks efter bara några dagar, (tror att det tog fyra dagar hemma) sedan ligger pappan kvar och vaktar tills att alla ungarna gått ut. (Men det tar inte heller lång tid innan de gör.)

6. Ja de blir uppätna, och det går mycket fort. Tror att alla hemma är uppätna nu bortsett från de jag flyttat till ett yngelkar.
Antar dock att de har bäst förutsättning att klara sig om du lägger ner mycker saker de kan gömma sig i. Krukor eller andra gömställen som slöjisarna inte kommer in i och kanske en massa växter.
Kan dock tillägga att även de som är flyttade är svåra att hålla vid liv. De är mycket känsliga och dör lätt. Flyttade över 15 stycken för det tyckte jag räckte, men nu är det bara 7 kvar. :(

Hur som helst önskar jag dig lycka till, ancistrus yngel är riktigt söta.

// Vronk
#5 - 16 april 2006 19:42
Men om man delar av akvariet där små ancistrusarna är då..? Eller fixar något som innehåller vattnet från det akvariet de föds i..??
Vill ju att några ska överleva i alla fall utan att matvraken käkar upp alla till efterrätt..
#6 - 16 april 2006 19:57
Om du kan så flytta över dom till ett annat akvarium.Dom är känsliga för dåligt vatten men inte om du bara flyttar dom till ett annat med snarlikt vatten.
Nån kan stryka med men inte alla.
Har ett 200L med ca 100yngel och den byter jag vatten i 1ggr i veckan och har inte fått nått som dött,största anledningen till att dom dör är motorfilter dom vill gärna in överallt.
#7 - 16 april 2006 20:00
har liksom en fin hane med skägg.. vet inte hur gammal han är, inköpt för någon vecka sen.. men de andra är inte ens nära hans längd.. Så jag ser inte ens om det är hona eller hane på de andra.. och de säger ju att äldre hanar är dåliga på att uppvakta å intressera sig.. hur gör jag nu då?? komplicerat!!
#8 - 16 april 2006 20:05
Du brukar kunna se om det blir en hane om den är ca 5cm för då får den skägg annars är det nog honor...Hur stor är han då?
#9 - 16 april 2006 20:23
de andra är nog runt fyra fem cm.. den stora ja ahr har tydlig skäggborst.. och han är stoor.. typ jaa.. skulle tippa mot en åtta nio cm.. har en pyramid som han är i hela tiden typ.. han simmar in dit så fort jag tänder rampen..
#10 - 16 april 2006 20:27
Men du ser inget alls på dom borde ju ha nån typ tagg lr nått sånt annars har du nog honor.
#11 - 16 april 2006 20:34
nej, jag tror inte att de har något på sig alls.. inte vad jag sett.. kollat rätt ofta på dom.. med nee.. ingen skymt av nåt.. men men.. får kika vidare och hoppas på att det blir små bebis ancistrusar teslut..
#12 - 17 april 2006 00:30
Du ser juh ganska snart om det är en hane...deras taggar på huvudet.
Det räcker om du har en väldigt ihålig rot.
E hanen o honan under en vecka väldigt osynliga så brukar det ske lite ägg.
Helst ska juh du ha malarna i ett eget kar utan några andra fiskar, om du planerar o föda yngel på malar ostört.

Mina tips
Mvh.paddan
#13 - 17 april 2006 10:18
men tyvärr så har jag inget annat kar till dem.. för i mitt 25 liters har jag guppy å släpper jag ner dem till slöjjisarna så ger de sig på dem och nopprar sönder fjällen på dem och det tänker jag INTE riskera.. tänker inte lägga guppyerna i kupan heller.. så det får gå som det går..
men tack för hjälpen och tips och råd.. :)
#14 - 18 april 2006 20:32
Ancistrus är en mycket lättodlad mal. Ett par och runt 25grader, en rot med hålor att leka i. Blir massor om de trivs. Har man den med diskus och 28-33grader blir det inget, för varmt.

Annons