[quote=Tikkatikkatini]
[LIST=1]
[*]Hur stora måste honorna va för att man ska se att det är en hona?
[*]Hur vet jag att de är intresserade av varandra?
[*]Hur lång tid tar det för dem att leka?
[*]Hur stor grotta ska jag ha till dom?
[*]Hur länge vaktar hanen rommen?
[*]Hur ska jag göra om jag nu skulle få små ancistrusar att överleva mina slöjstjärtar när de simmar ur grottan? För de kan lätt bli uppkäkade va?[/LIST][/quote]
Kan väl säga som så att jag har inte allt för mycket kunskap, men jag kan svara utefter den lilla erfarenhet jag har.
1. Det är olika ca 5-7 cm har mina varit. Kanske ser man det snabbare, men honorna är ju mycket svårare att säkerställa att de är honor än vad hanarna är.
2/3. Det är svårt att säga, de ungås inte allt för mycket. Både själva uppvaktandet och leken gick väldigt fort hemma. Han hittade en grotta, hon simmade in och sen var det klart. Jag märkde det inte ens utan de gjorde det förmodligen på natten. Hade bara haft dem två dagar när de lekte.
4. Tror att det också är olika, det finns ju "lekgrottor" att köpa och de brukar se ut som en toarulle typ. Den jag har är en vanlig sån "köp en söt liten grotta till dina fiskar" grotta som finns i alla fiskaffärer typ.
Hanen ska väl helst få flats i den, men min kompis ancistrus lekte i en pytteliten kruka. Hanen kunde knappt ligga med huvudet i det ens.
Krukor upp och ner med ett litet hål som ingång, ser man ju ofta bilder på att de lekt i, och kokosnötter är också en klassiker uppenbarligen.
5. Det gick fort. Rommen kläcks efter bara några dagar, (tror att det tog fyra dagar hemma) sedan ligger pappan kvar och vaktar tills att alla ungarna gått ut. (Men det tar inte heller lång tid innan de gör.)
6. Ja de blir uppätna, och det går mycket fort. Tror att alla hemma är uppätna nu bortsett från de jag flyttat till ett yngelkar.
Antar dock att de har bäst förutsättning att klara sig om du lägger ner mycker saker de kan gömma sig i. Krukor eller andra gömställen som slöjisarna inte kommer in i och kanske en massa växter.
Kan dock tillägga att även de som är flyttade är svåra att hålla vid liv. De är mycket känsliga och dör lätt. Flyttade över 15 stycken för det tyckte jag räckte, men nu är det bara 7 kvar. :(
Hur som helst önskar jag dig lycka till, ancistrus yngel är riktigt söta.
// Vronk