Lite frågor om Körsbärs räkor.

#1 - 19 oktober 2009 15:46
I går var jag iväg och handlade lite, som vanligt var det så att det jag hade planerat att köpa var slut.:(
Jag hade tänkt och köpa 3-7 st Amano-räkor och 3st Albino pansarmalar.
Men istället så hittade jag Körsbärsräkor och bestämmde mig gör att köpa 3st som enligt hon som jobbade där var ett bra antal. Har sedan läst att dom helst ska vara ca 10st, men gjort är gjort.

Jag hade ju lite frågor också.

1,) Det står på Haacks att Körsbärs räkor klar av normal dos av PMDD?
Gör dom det?

2,) Läste också att dom gillade löv, men hittade inte var det var för löv och hur man gjorde "iordning" dom innan man sätte in dom i karet

3,) Hittade även en hel del av en bakstjärt inne på en sten i akvriumet skalet var helt vitt. Har den ömsat skal i såfall varför?
#2 - 19 oktober 2009 15:54
1. Dom klarar normalt pmdd och tmg i rätt dosering.
2. Mina älskar ek och boklöv som jag kokar innan för att dom ska sjunka direkt.
3.Dom ömsar skal när dom växer och ofta när man flyttat dom.

Kul med körsbärsräkor, har ett 63 liters kar med ett par hundra nu och fler blir dom för varje dag :D
#3 - 19 oktober 2009 15:55
Gå in på www.redbee.se och bli medlem oxå, där är alla mer eller mindre räknördar.
#4 - 19 oktober 2009 16:17
Så är medlem där nu, tack för ett snabbt svar.
#5 - 19 oktober 2009 16:25
Så är medlem där nu, tack för ett snabbt svar.

Det var så lite så [:o]
#6 - 19 oktober 2009 17:07
Man kan undra hur en stenhård kille som du kan vara så ödmjuk :P

Har en liten fråga till här nu, jag undrar om man kan ge dom Al löv eller ger dom utan nångon farlig smörja i vattnet?
#7 - 19 oktober 2009 17:09
Allöv.....hmm det skulle kanske kunna funka man kan ju stoppa alkottar i karen för att sänka ph´t.
Se till att dom är vissna och det gäller dom andra sorternas löv oxå ;)
#8 - 19 oktober 2009 17:19
Okej då blir det till att leta på marken :P
#9 - 19 oktober 2009 17:58
Lånar tråden lite :
Vad är minsta storlek man kan ha för att räkakvarium för små räkor som amano och körsbär och måste man ha pump i ett akvarium med endast räkor och snäckor ?
#10 - 20 oktober 2009 13:23
Om man har räkor och fiskar i samma akvarium, kan man lägga i löv och sånt då också?
Och hur mycke kan man lägga i? Räcker ett halvt löv eller kan man ösa i en skyffel typ? =)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 oktober 2009 13:49
Slatan skrev:
Om man har räkor och fiskar i samma akvarium, kan man lägga i löv och sånt då också?

Och hur mycke kan man lägga i? Räcker ett halvt löv eller kan man ösa i en skyffel typ? =)

1 blad per 10 liter vatten räcker och det är inga problem för fiskar.

Zoopetartikel om räkor
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=238
#12 - 26 oktober 2009 11:07
Är det någon risk att räkor klättrar ut ur akvariet? Ska fixa lite körsbärsräkor
#13 - 26 oktober 2009 16:32
RobinJ skrev:
Är det någon risk att räkor klättrar ut ur akvariet? Ska fixa lite körsbärsräkor

nej det är ingen risk att dom "klättrar ut" men dom kan däremot hoppa ut om man inte har täckglas över ;)
#14 - 26 oktober 2009 16:48
RobinJ skrev:

Dom kan hoppa ut om dom blir rädda, och när jag var i affären så jag att räkorna gick upp på glasset och en liten bit ovanför ytan innan dom trillade ner igen.
#15 - 26 oktober 2009 18:06
okej, det är just det att jag inte har något täckglas och att en rot sticker upp ovanför ytan som är ypperlig att klättra upp på. Har en fiskskål som räckorna ska få vara i, så det blir svårt att hitta glas, men iför sig går det lika bra med ett snygg nät.

Iallfall är nästa fråga vilket pris är vettigt på körsbärsräkor? Så att man inte slänger alla pengar i skålen. Hur mycket kostade era?
#16 - 26 oktober 2009 19:20
Mina kostade 29kr st. Men fråga nån här på zoopet så kan du nog få köpa utav av dom för en billigare peng :P
#17 - 26 oktober 2009 19:24
Fast räkorna kunde inte gå på glaset, dom satte sina spröt och tog ett kliv med sina (fötter) och sen trillade dom ner igen :) Såg ganska roligt ut ^^
Bilagor:
#18 - 27 oktober 2009 06:18
Här kostade räkorna 89kr och 139kr :P tyckte det var lite mycket. Men det var andra sorter, (Gano eller gabano), men grymt överpris i en liten lokal djuraffär. Åker till något större ställe.

Då kanske de inte klarar att "klättra"/simma ut eftersom att skålen rundas av längst upp. Då kanske det räcker med att flytta in rotten till mitten av akvariet och sänka vatten nivån.

Annons