Lite "halvseriösa" frågor om Discus...

#1 - 16 september 2003 22:08
Har ett nystartat 375-kar (ca 5 veckor snart) med 10 citrontetror och 5 Siamensis.
Har tänkt ha 4 Cacaduides och 10 Scalarer i karet oxå samt ytterligare 10 Citroner.

Fick nu bara en liten småtokig tanke i huvet där jag började fundera på om det ev kunde vara möjligt å köra Discus istället, även om karet skall vara sällskapskar.
Jag vet att Discus är "svåra" och krävande, och hela idén är väl kanske inte helt allvarlig för tillfället (även om jag på sikt kan se mig som Discusägare).

Jag måste endå fråga nu när tanken bara lixom dök upp...

Skulle det funka att köra 4-6 Discusar i detta kar under förutsättning att man valde Discus istället för Scalare, samt att man bytte Siameserna mot ett gäng otosinclus och skippade Kakaduorna alt. valde t.ex fjärilsciklider istället?

Hur är det med de andra förutsättningarna. Alla växter samt teknisk utrustning står med i mitt akvariegalleri på min Zoon (adressen står i signaturen).

Tanken är nog mest det att jag anser Discus vara väldigt fina och verkar intressanta, samt det faktum att jag inte tycker att de flästa vuxna scalarer är särskillt attraktiva.

Men men...är nybörjare, har dåligt med pengar och ett relativt litet kar...så jag antar att det är i princip omöjligt. Skulle dock vilja ha svar på mina frågor i vilket fall.
#2 - 16 september 2003 22:13
Jag vet att det är många som inte tycker som jag men jag är av åsikten att man när man köper diskus för första gången bör köra dom i ett akvarium UTAN bottenmatrial annars kommer du för eller senare få problem garanterat....
#3 - 16 september 2003 22:15
Jajust det...det har jag ju läst massor med gånger. Hade totalt glömt bort det...

Menar du "första gången" eller "i början"?
#4 - 16 september 2003 22:24
Som JAG ser det så är Discus väldigt vackra fiskar, men jag skulle nog inte tycka att ett "stort" kar utan nämnvärd inredning skulle vara särskillt attraktivt, oavsett innevånare... :(

Tråkigt men tyvärr sant...
#5 - 17 september 2003 00:46
jag har 10 discus i cd storlek i min fisksoppa med grus och växter.
på det har jag 2 innerfilter som går i full rulle. jag byter en hel del vatten rätt så ofta. det är generellt överdrivet att discus är svåra håller man bara koll på vattenkvaliteten så går det mesta.
köp inga 5 kronor för då strular det bara utan 7+ cm i storlek eller så. lycka till
#6 - 17 september 2003 00:49
Ojdå!

Hur stort kar har du?

Vad har du för vattenvärden och temp?

Har du inte råkat ut för massa sjukdommar?

Vad har du dom medför andra fiskar?
#7 - 17 september 2003 06:46
Jag kör 5 st diskus i mitt 375 med växter. Tillsammans med kardinaltetra, siameser,corrydoras sterbai och amanoräkor. Om man kör diskus i växtkar så tycker jag att det finns 3 viktiga tips som kommer att få dig att lyckas.
1 MYCKET filter, jag använder mig av eheim 2227 intervallfilter med förfiltrat på hela tiden och fluval 303 som står med strypt flöde.
2 Lägg lite energi på växterna, om växterna växer så förbrukar dom också nitrat och fosfat. Då kommer det att krävas mindre vattenbyten och fiskarna mår bättre i ett stabilt vatten. Jag tillsätter både fosfat och nitrat i karet för att det skall bli tillräckligt till växterna.
3 köp stora fiskar, ju större desto bättre. Snåla inte på detta. Stora fiskar är mindre känsliga rent allmänt. Jag har misslyckats med smådiskus i planterat akvarium. Så: lär av mina misstag.

Tilläggas bör att jag aldrig riktigt lyckats med diskus i oplanterade kar, visst har jag haft en och annan lek men inte som nu när dom går i plantkar.

Så jag tycker att du skall prova och jag tror att du har goda möjligheter att lyckats med denna guiden.
MVH
Magnus
#8 - 17 september 2003 06:52
Blir inga problem. Köper du inte de minsta fiskarna så kan du köra med växter och grus. Annars är det som Magnus skriver, överdriv med filter.
#9 - 17 september 2003 09:15
Okej tackar tackar.

Med andra ord är mina "filterpark" aldeles för liten.

Eheim 2013(390L/H), Fluval 3+ samt Fluval 3 :

Vilken storlek är det man i sådana fall bör koncentrera sig på?

Och hur många skulle man våga ha i ett kar på 375liter med 20 Citrontetror, (5 Siameser) och kanske 2-4 fjärilsciklider?
#10 - 17 september 2003 11:03
10 st små 6st stora...
#11 - 17 september 2003 11:15
Ursprungligen skickat av Slan11

10 st små 6st stora...

Vadå, skulle jag kunna ha så många tillsammans med övriga fiskar!?!?!?! Brukar man inte säga att stora discus ska ha ca 50liter var? Eller gäller det bara RIKTIGT stora...20cm!?
#12 - 17 september 2003 11:54
Jag har en fluval 4+ innerfilter i mitt 400 liters kar.
Planterat kar med 30 st guppy, 4 st 12 Cm diskus och en kampfisk :)
funkar utmärkt .. tycker hela hysterin med diskus är överdriven !
byt vatten 2 ggr i månaden ca 60 % och mata ca 1-2 ggr per dag så är det inga problem !
#13 - 17 september 2003 13:28
Låter ju mer och mer lovande.

En annan "lokal" fråga.

Finns det någon diskusodlare här från Örebro/Karlskoga/Hallsberg/Kumla eller liknande som vill ge sig till känna?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 september 2003 14:13
Ingen har ovan tagit upp vilken typ av foder man skall använda. Alla känner ju till att foder som t.ex. innehåller oxhjärta smutsar ner oerhört mycket och man får lägga ner mycket tid på att rengöra akvariet och byta vatten om man använder ett sådant foder. Att rengöra ett "sällskapsakvarium" med växter och grus är oerhört jobbigt, för att inte säga nästintill omöjligt, om man använder ett sådant foder.
Struntar man i denna typ av foder så brukar det sällan vara några problem med att hålla diskus i sällskapskar om sällskapet är det rätta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#15 - 17 september 2003 14:16
Okej Kjell. Vad skulle du då rekommendera för foder som INTE smutsar ner så mycket. Jag antar att pellets och flingor inte ger allt vad en discus behöver vad gäller näring mm...
#16 - 17 september 2003 14:30
Har tips om foder. I många affärer finns det(zooaffärer) granulat till discus som brukar ätas och många med växt akvarier brukar använda detta, annars så kan du använda räkmix och svarta/vita mygglarver fråga också va de som du köpte discusarna hos va de matade med eftersom discus inte är så modiga på att ta helt okända fodersorter små steg till omvändning... Jag skulle rekommendera att du köper en liten städpatrull på 10+ corydoras av vilken du tycker är snyggas eftersom discus är grisar i maten och om du väljer räkmix så äter de upp spillet... försök att inte blanda allt för "rappa" fiskar med discus eftersom de är långsamma ätare, men ja har också hört här och på andra forum att scalarer ändrar detta till positivt med då ska man nog ha en eller två och ett stim med discus..
ps: ha ett sjukkar på ca 70 liter i gång med..
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 september 2003 14:31
Jag antar att pellets och flingor inte ger allt vad en discus behöver vad gäller näring mm...

Bra mycket mer än vad oxhjärta eller något annat frysfoder i alla fall. På den tiden jag hade diskus så körde jag med Duplas granulat, OSI artemiaflingor och lite fryst som räkmix, cyclops och svarta och vita mygglarver.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 17 september 2003 14:42
Om man nu skulle bestämma sig för att skaffa 4-5 större diskusar i storleken 10+. Ska man då vänta med isättandet en månad eller så, eftersom karet bara gått i 5 veckor å ca 2½ vecka medfisk eller?

Har ett 90-liters stående som går å ställa i ordning snabbt så det skulle nog lösa sig.

Vilken temp ska man ha discus i den storleken i? Måste man köra 30C eller kan man köra typ 28? Tänker på övreiga innevånare å främst växter...

Sen en annan i dagsläget viktig fråga. Är det ens möjligt å få discus på 10+ för under 4-500:-? Är blivande stundent å går idag på A-kassa med för dyr lägenhet...så ekonomin är inte den bästa... Därav min fråga om odlare förut... Har egentligen inte råd att lägga 1000:- på fisk just nu, men det finns ju inga regler utan undantag...
#19 - 17 september 2003 14:45
Gör egen räkmix med utgångspunkt från receptet här på zoopet till exempel. Granulat,artemia,svarta mygglarver dafnier osv.....Allt går men jag håller med vis av skadan köp gärna så stor fisk du kan, gärna 8cm +
#20 - 17 september 2003 14:47
Ursprungligen skickat av Datate

[quote]Ursprungligen skickat av Slan11

10 st små 6st stora...

Vadå, skulle jag kunna ha så många tillsammans med övriga fiskar!?!?!?! Brukar man inte säga att stora discus ska ha ca 50liter var? Eller gäller det bara RIKTIGT stora...20cm!?
[/quote]
Han menar nog 10 st små ELLER 6 st stora. Dvs som du skriver 50 liter per stor fisk plus marginal.
#21 - 17 september 2003 15:01
Hehe...nejdå, det förstod jag. Jag menade att om det går att ha 10 små ELLER 6 stora tillsammans med 10-20 Citrontetror, 2-4 Fjärilsciklider och 5st Siameser/10st Otocinclus, i mitt kar, eller om det blir för mycket fisk.
#22 - 18 september 2003 07:19
"Vilken temp ska man ha discus i den storleken i? Måste man köra 30C eller kan man köra typ 28? Tänker på övreiga innevånare å främst växter..."

Köp en tetra som tål värmen. Fjärilsciklider vill gärna ha 30 grader, så med dem har du inga problem.
#23 - 18 september 2003 07:50
Du kan ha 28-29 grader utan problem. Helst närmare 29.
#24 - 18 september 2003 10:58
Ursprungligen skickat av jackson

[quote]Ursprungligen skickat av Datate

10 st små 6st stora...

Han menar nog 10 st små ELLER 6 st stora. Dvs som du skriver 50 liter per stor fisk plus marginal.
[/quote]

Ja precis.
#25 - 18 september 2003 10:59
Ursprungligen skickat av jackson

[quote]Ursprungligen skickat av Datate

10 st små 6st stora...

[/quote]

Ja precis.
#26 - 18 september 2003 12:08
Tack för alla svar!

Det verkar ju då flesta här som att det inte ska vara några problem. Som jag ser det så är de enda problemen som tycks finnas, att hitta värmetåliga medinnevånare och att jag kanske skulle få byta ut en hel del växter...samt PENGARNA!!!

Att köpa i djuraffär är nästan uteslutet, även om jag sett discus för 150:- i den affären jag brukar handla. Har man lite drugt 2k å överleva på varje månad efter att räkningarna är betalade, så är det svårt att slänga upp 7-800:- för några fiskar :(

Lutar nog tyvärr åt att köpa 6-10 scalare (som kostar 15kr istället) å låta dom gå i karet i 1-1½ år tills jag får jobb å sen byta ut dom mot discus....om ingen nu skulle veta något väldigt bra å billigt ställe...jag snackar altså om 5 discus för MAX 500:- sammanlagt...

Tråkigt när ekonomin sätter gränserna...

PS. För övrigt hittade jag inte en enda tetra som skulle trivas i 30C när jag gick ingenom alla tetraarter här på Zoopet...
#27 - 18 september 2003 15:44
Om det trots allt blir diskus så kan jag berätta att dom lever i vatten som är 25-27 grader varmt i naturen. MEN, undrar då många, varför håller man då dom i 30 grader? JO, 30 grader är den optimala temperaturen för nitrosomas och nitrobacter. Eftersom diskus är känsligare för dåligt vatten så ger man nitrifiseringsprocessen första prioritet eftersom dikusen tål 30 utan problem. Vad innebär då detta? JO, om du håller 30 grader så kommer du att optimera tillväxten av filterbakterier men det är inte optimalt för fisken. Om du beslutar dig för att hålla dom i lägre temperaturer så kommer det att krävas mer filtermedium och tätare vattenbyten/friskare växter. Som jag sade innan så tillsätter jag nitrat i mitt kar för att växterna skall växa bättre. Därför så litar jag fullt ut på att bakterierna och växterna gör jobbet i min balja och kan luta mig tillbaka och njuta av fiskar som går i 26 grader DVS diskusens "optimala" temperatur. Jag byter vatten en gång i veckan, men det är inte främst för diskusens skull utan för att jag behöver göda i tillsatt vatten för växternas skull. Givetvis så syns det att diskusen tycker om det efterssom de flesta lekar jag haft varit 1-2 dagar efter vattenbyte.
MVH
Magnus

Annons