lite hjälp?

#1 - 12 februari 2008 14:42
tänk på att jag är nybörjare, så härda ut om jag skriver nåt urbota dumt :)

blev i förrgår mycket oväntat ägare till ett litet 6-kantigt akvarium på ca 50 liter då min syster hade tröttnat, det var helt fullsmetat med alger och vattnet var illgrönt, tyckte så hemskt synd om fiskstackarna så jag tog med mig allt hem, skrubbade bort alla alger och bytte allt vatten.

I akvariet bodde det två slöjstjärtar och någon slags mal, den största slöjstjärten klarade väl inte av chocken att flyttas o hamna i nytt vatten sådär för den låg och flöt fridfullt när jag kom hem igår.

Återstår alltså en slöjis o en mal.

Malen verkar pigg o kry, men slöjstjärten ser liksom "skabbig" ut med lite utstående fjäll och blek runt gälarna och på magen, plus att jag tycker gälarna ser väldigt konstiga ut, är den sjuk? =/

läste dessutom här på zoopet att den skulle behöva ett hyfsat större akvarium, men det har jag inte råd med just nu, tror det knappast är någon som vill ta emot en sjuk slöjis?

och slutligen så har det redan börjat växa alger igen, dels små små gröna fläckar nertill på glaset och längre upp ser det ut som små små hår som vajar i strömmen från pumpen. Hur kom det tillbaka så snabbt? och hur blir jag av med det?

många tack på förhand/Josefin
#2 - 12 februari 2008 15:24
Nu kanske det låter grymt, men malen kanske du kan fråga din lokala zoobutik om de kan ta emot och kanske byta den mot något som mer passar i ditt lilla kar, och slöjstjärten kan du antingen medicinera eller om den är riktigt kass ta bort.
Sedan kan du planera lite bättre vad som kan rymmas i det karet och inte behöva ha fisk där i som inte riktigt passar.
Jag har själv ett likadant kar och har räkor och Galaxyrasbora i detta.
Att du får alger så fort beror på en del olika faktorer, nystartat kar, för mycket näring till växtbeståndet, fel och/eller för mycket belysning osv.
#3 - 12 februari 2008 16:00