lite hjälp?

#1 - 12 februari 2008 14:42
tänk på att jag är nybörjare, så härda ut om jag skriver nåt urbota dumt :)

blev i förrgår mycket oväntat ägare till ett litet 6-kantigt akvarium på ca 50 liter då min syster hade tröttnat, det var helt fullsmetat med alger och vattnet var illgrönt, tyckte så hemskt synd om fiskstackarna så jag tog med mig allt hem, skrubbade bort alla alger och bytte allt vatten.

I akvariet bodde det två slöjstjärtar och någon slags mal, den största slöjstjärten klarade väl inte av chocken att flyttas o hamna i nytt vatten sådär för den låg och flöt fridfullt när jag kom hem igår.

Återstår alltså en slöjis o en mal.

Malen verkar pigg o kry, men slöjstjärten ser liksom "skabbig" ut med lite utstående fjäll och blek runt gälarna och på magen, plus att jag tycker gälarna ser väldigt konstiga ut, är den sjuk? =/

läste dessutom här på zoopet att den skulle behöva ett hyfsat större akvarium, men det har jag inte råd med just nu, tror det knappast är någon som vill ta emot en sjuk slöjis?

och slutligen så har det redan börjat växa alger igen, dels små små gröna fläckar nertill på glaset och längre upp ser det ut som små små hår som vajar i strömmen från pumpen. Hur kom det tillbaka så snabbt? och hur blir jag av med det?

många tack på förhand/Josefin
#2 - 12 februari 2008 15:24
Nu kanske det låter grymt, men malen kanske du kan fråga din lokala zoobutik om de kan ta emot och kanske byta den mot något som mer passar i ditt lilla kar, och slöjstjärten kan du antingen medicinera eller om den är riktigt kass ta bort.
Sedan kan du planera lite bättre vad som kan rymmas i det karet och inte behöva ha fisk där i som inte riktigt passar.
Jag har själv ett likadant kar och har räkor och Galaxyrasbora i detta.
Att du får alger så fort beror på en del olika faktorer, nystartat kar, för mycket näring till växtbeståndet, fel och/eller för mycket belysning osv.
#3 - 12 februari 2008 16:00
Okej, tråkigt på lill-malen, men den lär ju få det bättre än den har haft/har det nu i alla fall... slöjisen simmar runt o äter, känns konstigt att ta bort den bara för att den ser förskräcklig ut? kan man fråga på vanliga djuraffärer vad det kan va för fel o köpa medicin?

har suttit o läst massa trådar på forumet nu, att ha fiskar verkar vara kul, om jag blir av med stackarna jag har nu så provar jag nog att börja om helt [:o]
#4 - 12 februari 2008 16:17
Visst kan du fråga vad som är fel, men ställer de inte rätt diagnos och du får medicinera några gånger med olika preparat skulle jag ärligt själv ta mig en tankeställare om det ändå inte är lindrigast att ta bort den.
Tänk även på att en del mediciner tar död på bakterier, såväl goda som onda och därför blir det som att starta om karet på nytt igen.
Du har inte något kort på fisken så kanske du kan få hjälp även här?
#5 - 12 februari 2008 16:47
tog några med digitalkameran nu, lite knepigt när modellen ifråga vägrar posera :)
ska försöka ladda upp dom o lägga på sjukdomsforumet...
ta bort den kanske är det bästa, det är väl jag som är lite blödig I guess
kan ju i alla fall inte ha kvar den i det här lilla akvariet, känns jobbigt det också :s
#6 - 12 februari 2008 17:03
Du kan inte lägga upp den direkt på Zoopet eftersom du inte är goldis, men däremot kan du lägga in den på tex www.photobucket.com och sedan länka därifrån:).
#7 - 13 februari 2008 11:31
hmm hann inte lägga upp nå bilder då sambo och barn kom hem o var vrålhungriga, och nu sitter jag i skolan =/
imorse när jag skulle lägga i guldfiskpellets så satt malen alldeles neranför matningshålet och glufsade i sig, och ner slöjisen försökte simma upp och ta högg malen efter han?! vilken elak fisk! knackade på rutan så han simmade o gömde sig, men slöjisen försökte inte simma upp igen :( hängde mest nera på bottem, får se hur den mår när jag kommer hem

Annons