Lite hjälp med identifiering av olika växter

#1 - 6 januari 2011 20:07
God kvälla alla kunniga zoopetare! :)

Jag har köpt lite sporadiska växter i akvariebutiker av och till, och vet inte vad det är för växter eg.
Dock verkar de inte må så vidare bra så det hade vart snällt om någon kunde hjälpa mig att identifiera dem så jag kan läsa på hur de trivs.

Har även börjat med växtgödning i karet nu så förhoppningsvis tar det sig lite där med.

!. [ATTACH=CONFIG]40966[/ATTACH]
2. [ATTACH=CONFIG]40958[/ATTACH]
3. [ATTACH=CONFIG]40959[/ATTACH]
4. [ATTACH=CONFIG]40960[/ATTACH]
5. [ATTACH=CONFIG]40961[/ATTACH]
6. [ATTACH=CONFIG]40962[/ATTACH]
7. [ATTACH=CONFIG]40963[/ATTACH]
8. [ATTACH=CONFIG]40964[/ATTACH]
9. [ATTACH=CONFIG]40965[/ATTACH]
10.
#2 - 7 januari 2011 08:07
Ingen som vet? :S
#3 - 7 januari 2011 08:18
Den första är Hornsärv, Ceratophyllum demersum. Busenkel. Med lite gödning kommer den att vara segast (och snabbast) av de du har.

Osäker på den andra. Lobelia? Samolus? Rorippa? Ingen av dem är riktigt bra akvarieväxter iaf.

Tredje är en ormbunke jag glömt namnet på. Klar terrarieväxt, kommer att dö under vatten.

Fjärde är en Dracena, en övervattensväxt. Kommer också dö under vatten.

Femte är en Anubias, men minns inte artnamnet. Iaf, den varianten är verkligen inte snabbväxande och kan ha svårt att ta sig i akvarium öht.

Sjätte ser ut som en svärdsplanta som ställer om sig från emers till submers växt (om det är plantan i hörnet du undrar över). Kan ev. vara E. bleheri, men det syns dåligt. En bra växt, brukar funka ok i de flesta akvarium.

Sjunde tror jag är en Myriophyllum av något slag, men den ser inte ut att trivas särdeles bra. Generellt lite svårare växter (om det är en sådan), men väl värda att prova - grymt snygga om de tar sig.

Åttonde tror jag är Lysimachia, men är tveksam.

Nionde är definitivt en Lilaeopsis, men osäker på art. Långsamväxande och rätt krävande släkte.

Tionde är Vallisneria, oftast mycket tacksamma akvarieväxter. Brukar dra iväg rätt fort. Skickar utlöpare från bladbasen. Den vanligast förekommande är V. spiralis, men det finns en del olika varianter av den. Kan bli rätt hög, över metern är inte ovanligt.

Hilsen,

/P
#4 - 7 januari 2011 08:27
Tack så mycket før svaren! Blir bra trøtt på akvariebutiker som sæljer væxter som inte ens ska vara i akvarium :(
#5 - 7 januari 2011 08:29
1. hornärv? Cabomba?
3. har jag hemma kommer verkligen inte ihåg namnet
7. Najas, någon variant.
9. vallisneria?

googla o kolla zoopets beskrivningar. Lycka till
#6 - 7 januari 2011 08:31
icehacker skrev:
Tack så mycket før svaren! Blir bra trøtt på akvariebutiker som sæljer væxter som inte ens ska vara i akvarium :(

Jepp, där är vi helt överens. En hel del butiker har en bit kvar kring rådgivning kring fisk, växter finns inte ens på kartan. Synd.
#7 - 7 januari 2011 08:35
Den första är klockren Hornsärv, har inget tvivel där. Sju kan inte vara Najas, med de "spröt" varje enskilt blad har (någon enstaka Najasart har tendenser åt det hållet, sant, men inte alls som Myriophyllum). Nio är definitivt Lilaeopsis, Vallisnerian är på bild nr 10.

Hilsen,

/P
#8 - 7 januari 2011 08:38
Ja verkligen, då frågade jag lixom specifikt efter lætta væxter till _akvarium_ men var faktiskt lite skeptisk till ormbunken och den dær plantan men inte lætt nær man inte vet och dom kan heller inte ta hem væxter som man hittat och vill ha tydligen så :S
#9 - 7 januari 2011 08:46
Nr 2-5 hade jag inte rekommenderat öht. Kasta ut dem är mitt råd (eller för all del testa 3-4 på fönsterbänken). Nr 9 är också svår, men brukar få "hänga med" när någon vill ha en bottentäckare. Utan koldioxid brukar de bli algbemängda för att sedan kastas.

Hilsen,

/P
#10 - 7 januari 2011 08:49
*muttrar* nr 9 "kommer snabbt att breda ut sig till en fin græsmatta i karet" lød det i butiken! :/
#11 - 7 januari 2011 08:51
icehacker skrev:
*muttrar* nr 9 "kommer snabbt att breda ut sig till en fin græsmatta i karet" lød det i butiken! :/

Men det gör den med en massa ljus, co2 och gödning samt en hel bärkasse tur;):p....
#12 - 7 januari 2011 08:51
kan bara hålla med, sicket fiasko det har varit med växter i karet från butik, nr 3 på bild tog jag hem senast, den skulle breda ut sig fint och ge skyddande skugga. hitills lever den, men har börjat bli brun, tänkte det va för miljöbyte som det brukar bli med växter..
#13 - 7 januari 2011 08:54
Ja, det ær tydligt att man får va vældigt pålæst før att kunna gøra vettiga inkøp från butiker :/

Men det ær alltså helt sækert att nr 3 & 4 kommer dø under vatten?

Då borde man ju ta med dem tillbaka till tøsungarna och be om att få væxter till _akvarium_, ja sådana saker fyllda med vatten!
#14 - 14 januari 2011 08:26
Det ær eg bara n1 1 & 10 som faktiskt verkar væxa och trivas.. finns det fler væxter som ær lika lætta som dessa som jag kanske borde satsa på?
#15 - 15 januari 2011 09:51
Jepp, trist nog är jag säker på att 3 & 4 kommer dö under vatten. Nr 3 dör troligen även på fönsterbänken, ormbunkar brukar gilla fuktig luft och det har vi sällan inomhus på våra breddgrader. 1 & 10 är däremot exemplariska akvarieväxter, inte förvånad över att de trivs. Finns inte många som lirar i den ligan i enkelhet/snabb tillväxt. Du kan komplettera med Javaormbunke och någon Cryptocoryne. Enkla men långsamtväxande. Behöver inte mycket ljus. Se bara till att 1 & 10 brer ut sig och växer bra, så kommer burken att funka. Bra med några snabbväxare som får täcka rätt mycket. Gallra vid behov, men gör dig inte av med dem.

Hilsen,

/P
#16 - 10 februari 2011 14:14
Nu har Hornsäven börjat växa sig väldigt stor och den är mer som en flytväxt som hänger fast på rötterna. Men kommer den inte att skyma ljuset för dom andra växterna nu då? Borde man ta bort en del eller får dom nog med ljus i alla fall tro?
#17 - 11 februari 2011 08:06
Då får du börja gallra lite... *s* Hornsärven kan lätt ta sig så bra att den skymmer ljuset för andra växter. Normalt växtsätt för den är fritt drivandes i ytan. Brukar ruttna nedtill om man försöker plantera den, men visst, den kan stå ett tag. Om du gallrar så nyp av toppskotten, 20-30 cm, och spara dem. Kasta resten, eller skänk till bättre behövande!!

Hilsen,

/P
#18 - 11 februari 2011 10:34
Usch då, de passar ju illa när jag, med mycket möda och besvär, knytit fast de nedre delarna vid rötter som går till ytan :P
#19 - 11 februari 2011 12:16
Patrik har som vanligt helt rätt i allt han skriver, håller med om att det är en myriophyllum också.
Visst är det trist att butikerna har så dålig koll, man måste se till att själv ta reda på vad de har för inte sällan är det dessutom felskyltat. Ett tips är att ta foton på alla växter de erbjuder och sedan i lugn och ro gå igenom dem hemma och välja de som passar ens förutsättningar.
#20 - 11 februari 2011 12:20
Ett annat tips är att gå in på akvarietekniks hemsida, många butiker beställer därifrån, och kolla utbudet. Välj ut några växter som passar dig och ta med en lista på önskemål som de kan beställa hem. Är de serviceinriktade kan de säkert ta hem till dig vid nästa beställning.
#21 - 11 februari 2011 17:52
Såhär ser det ut nu, dags att gallra?

[ATTACH=CONFIG]42195[/ATTACH]
#22 - 11 februari 2011 18:27
Funkar nog ett tag till, men det börjar blir dags. Iaf hade jag gallrat om en/två veckor om det ser ut enligt ovan. Svårt att säga egentligen, jag har ett rätt bra gäng kar med enbart Hornsärv. Gillar den växten skarpt, så jag låter den verkligen få utrymme. Å ena sidan. Å andra sidan, ska andra växter överleva och trivas så är det bra med gallring. Tror det är vad du vill uppnå, därmed gallra någorlunda snart. Behåll bara tillräckligt mycket för att ha en snabbväxare i karet, så är du "skyddad" från många problem.

Hilsen,

/P
#23 - 11 februari 2011 18:38
Men den ska inte planteras alls då egentligen eftersom den ruttnar nertill efter ett tag? Mao eg enbart en flytväxt?
#24 - 11 februari 2011 19:08
Man kan plantera den, men får vara beredd på att den släpper från botten inom några veckor. Går fint att köra den så också, inget problem. Vill du däremot verkligen gynna Hornsärven, så låt den flyta. Funkar bäst så. Jag tror du får bäst resultat med alla växter genom att plantera Hornsärven, men det ger lite merarbete med den.

Hilsen,

/P
#25 - 11 februari 2011 19:10
Nä helst inte. Den är perfekt att linda runt sladdar till doppvärmare och pumpar så man skuggar dessa och skapar mysiga hörn för yngel osv.
#26 - 22 februari 2011 14:57
Hur funkar det att plocka växter ifrån "vanliga" sjöar och vattendrag?
#27 - 23 februari 2011 07:26
Kan funka bra, iaf ett tag. Växterna här är anpassade för en viloperiod under vintern, så många går bra ett tag men går sedan ned sig. Inhemsk hornsärv ska enligt uppgift kunna funka hela året, inte testat själv. Risken du tar är att du får med något skit in i akvariet, smådjur/parasiter/sjukdomar. Ville jag trixa med våra svenska växter hade jag gjort det i separat akvarium och varit noga med håvar/vattenslabb etc.

Hilsen,

/P
#28 - 23 februari 2011 07:51
Fast det kan räcka med en bärkasse tur =)

Jag har lileaopsis i lilla karet. Den frodades trots kass ljust, ingen gödning och definitivt ingen Co2 eller EC. Det karet är av någon magisk anledning helt fritt från alger med och har varit sen uppstart.

Visst, den kommer INTE blir någon marktäckare lileaopsisen, men den lever, frodas och sköt redan efter en vecka ut utlöpare.

Jag tog lite av överskottet och planterade i stora karet (med bra ljus och gödning med PMDD). Den trivdes finfint tills jag började med EC. Då blev den lite ledsen, och ffa full med alger. Klippte ned den rätt hårt, och nu är den på hyfsat humör igen, även om den mår bättre i lilla karet.

Så jag skulle inte 'kasta ut' den om den inte mår dåligt.

Annat som trivts i lilla karet trots kasst ljus osv är limnophila sessiliflora, kanske något för trådstartaren att prova? Och svärdsplanta då men det har ju icehacker redan.

L. Sessiliflora stortrivs i yngelkaret med, så den är en av mina favoriter, tycks svår att ta död på, 'värsta' som händer är att den blir gles och ranglig vid dåligt ljus. Men annars verkar den trivas med det mesta, och

Polysperma trivs däremot inte alls i lilla karet, inte heller vallis. Så.. lite 'udda' att mer krävande växter trivs.. Och 'udda' att lileaopsisen inte trivs i stora karet, där polysperma, egeria najas, myriophyllum (stavning) och bacopa amplexicaulis trivs excellent. Mina kar är konstiga ;)

Men jag skulle inte 'ge upp' på t ex lileaopsisen förrän det sas ser kört ut, för det kan räcka med 'bara' tur =)
#29 - 23 februari 2011 07:56
Intressant, namnen säger mig inte så vidare mycket men får kolla upp i det när det blir lite varmare då kanske :P
Är ju lite nojjig över att ovälkomna gäster skall följa med isf.
#30 - 23 februari 2011 07:58
ovälkomna gäster?
#31 - 23 februari 2011 08:17
smådjur/parasiter/sjukdomar.
#32 - 23 februari 2011 17:48
Köpte ju några till för ett tag sen också som jag heller inte vet vad dom heter :P

[ATTACH=CONFIG]42537[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42536[/ATTACH]
#33 - 24 februari 2011 09:21
Första är solklar Crinum calamistratum, om det är den med "bläckfiskarmarna" du menar. Underbar växt, men tar tid på sig. Kan bli rackarns stor. Trivs den så får du sidolökar på den, och har du riktigt flyt skickar den upp en otrolig blomstängel. Tips: djupt bottenlager, men plantera inte för djupt. Överdelen på löken ska synas. Låt den också vara ifred, gillar inte alls att planteras om. Får de hittills största rotsystem jag sett hos någon akvarieväxt (Crinum öht).

Den andra ser ut som en Aponogeton, men art vet jag inte. Har den en knöl? Definitivt Aponogeton isf.

Tredje vet jag inte vilken växt du menar. Precis bakom Kilfläcksrasboran är det en Javaormbunke iaf. Den ljusgröna i framkant ser jag inte riktigt vad det är. Kanske Bacopa eller Hygrophila?

Hilsen,

/P
#34 - 24 februari 2011 09:49
Den andra har en knöl ja, ganska stor rotknöl med långa rötter.

Sista var den bakom kilfläckboran jag menade ja =)

Tack så mycket!
#35 - 24 februari 2011 14:25
Läser att javaormbunken kan planteras på rötter här, det har jag ju inte gjort heller.
#36 - 25 februari 2011 08:48
Jepp, javaormbunken kan man sätta fast på en rot/sten så växer den fast med tiden. Planterar man den i gruset brukar man rekommendera att rotstocken inte är under gruset. Med tiden fäster den i gruset också, och man får automatiskt en tyngd på den. Bra grej, lätt att ändra inredning utan att störa växten.

Hilsen,

/P

Annons