Lite hjälp tack=)

#1 - 23 januari 2009 00:05
Hej jag har ett akvarium med måtten 200*50*50, tänkta ställa den på 10st murblock och en bänkskiva emellan men eftersom det är mitt första stora akvarium så tänkte jag fråga av vilket material ska bänkskivan vara så den pallar med all vikt?? Tack på förhand
#2 - 23 januari 2009 00:26
Har du aluminiumram i kanterna eller är det helglas?

by the way.. 500 liter är det.. (ja ja vet jag är duktig :D )
#3 - 23 januari 2009 00:32
Det är ett aluminiumram runt om=)...
#4 - 23 januari 2009 00:32
Jag skulle nog ta mdf-board som finns att köpa på närmaste byggvaruhus. Berätta för säljaren vad du ska använda skivan till så kan dom rekomendera vilka mått du bör ha för att vikten ska fördelas mest fördelaktigt för ändamålet.

Lycka Till

// Sakura
#5 - 23 januari 2009 01:31
Ok nu har jag tittat runt lite och kommit fram till detta så får ni säga vad ni tycker=).. Lecablock, på det en MDF-board med ett regelverk under, på det frigolit och till slut akvariet. Verkar det som en stadig konstruktion??
#6 - 23 januari 2009 01:53
Jag är rädd för att frigoliten kommer att smulas sönder under akvariet, varför behöver du frigolit?
#7 - 23 januari 2009 02:54
Nu har jag läst några inlägg och det verkar som det är många kar som har gått sönder pga frigolit under dem(detta var de som hade aluminiumram runt om vilket jag har med) så jag skippar nog den, räcker väll med tätt staplade Lecablock och en tjock MDF-board med ett regelverk?=)
#8 - 23 januari 2009 10:38
det låter bra med bara MDF så länge som den är lika stor som akvariet till ytan :)
#9 - 23 januari 2009 10:55
Har aldrig hört talas om att något kar gått sönder pga frigolit.?
Själv har jag lagt liggunderlag både under och i botten på karet för att fördela lasten jämnare / skydda botten på insidan. Som det är nu kommer ju bottenglaset att hänga fritt i luften mellan sidorna på aluramen. Dessutom jämnar man ju ut eventuella skevheter(absolut det farligaste) i Lecablock/MDF skivan.
Likadant med ev. underlag att det skall vara minst lika stort som karets yttermått.
#10 - 23 januari 2009 20:06
Jag hade använt plywood istället för MDF... men MDF funkar...

Annons