Lite nitrit, gör vi rätt?

#1 - 19 maj 2007 12:50
Vi har ett [COLOR=darkslateblue]Tetratest[/COLOR], där det är 1 flaska genomskinliga droppar, och 1 flaska gula droppar.

Man tar vattenprov och droppar 7 droppar av flaska 1, skakar och droppar 7 droppar av flaska 2, och vattnet blir gult av dropparna, sen väntar man 2-5 minuter och läser av en färgskala gult till mörkrött typ..

och gult är <0,3, alltså typ 0,0 - 0,3. Lite dåligt dock att inte få veta om man är på 0,1 eller 0, men ja, det blev det testet vi köpte i veckan iaf..

Vi testade i onsdags var det väl och då var det under 0,3, det var på gult alltså.

Det var dagen efter att vi satt i vår Ancistrus.

Torsdag kväll och hela fredagen satt vår mal bakom pumpen, åt lite, eller sov mest..
syntes knappt till överhuvudtaget,.

Igår började tetrorna vara väldigt mycket vid ytan, så imorse också..

Så vi gjorde ett test och nu var det orange vilken står för 0,3, men nästa på färgskalan är 0,8 och klarrött typ, så det orange kan ju vara nåt därimellan.

Vi bytte ca 20% nu och tetrorna var väldigt glada och simmade under vår pump/slang som vi använder att tömma med, en slang med pumpgrej ovanpå som funkar som en hävert typ, eller vad det heter... och när vi fyllde på nytt vatten, som rann ner i akvariet också med den slangen så simmade tetrorna under vattenstrålen och såg pigga och såg ut som dom tyckte om det..

Ancistrusen kom till och med fram och såg pigg ut och är nu på rutorna igen..

Jag fick plocka bort gammal mat, en algtablett jag lade dit i onsdags, men ingen var överhuvudtaget intresserad av den, så den hade lösts upp och blivit nåt vitt äckligt slem eller så på gruset.. vidrigt, som mögel såg det ut nästan, jag tog bort det med håven..

Men sen så har vi matat sparsamt hela tiden sen vi startade akvariet, tetrorna har fått varannan dag. Lite har ju sjunkit ner till botten, för att dom inte sett flingbitarna och då har det blivit liggande där.

Nån tetra som "skitit", ursäkta uttrycket, men ja, jag skriver så.. ;)
har vi iaf inte sett till, medans Ancistrusen gjorde typ ifrån sig 4 ggr på 15 minuter typ när vi satt och studerade honom när han satt och gnagde på silikonlisterna härom dagen, så han verkar ju vara en riktig dyngspridare..

Och ändå hade han då inte fått nån mat av oss, men han kan ju ätit mycket i affären då innan vi hämtade honom..

Men iaf, nu ska vi kolla vattenvärdena ikväll igen, om det är lite högt, byter vi igen, hur stor del vatten då?

Hur ska vi bära oss åt nu och tänka på tycker ni närmaste veckan osv.. matning m.m..

Hemskt tacksam för råd,,
#2 - 19 maj 2007 12:57
man ska väl mata sparsamt,så inte så mkt åker på botten och inte bli uppätet? själva vatten delan får nån annan svara på.:)
#3 - 19 maj 2007 13:09
Försök att mata lite mindre, att det ligger flingor på bottnen tyder på att även om ni tycker att ni matar sparsamt att ni i själva verket matar för mycket.

Sedan till vattnet så tycker jag att ni fram tills nu gjort rätt. Gör ett dagligt vattenbyte på ca 20-25% så ska ni se att nitrithalten går ner. Försök sedan att mata lite mindre... ´Fiskarna ska inte ha mer än vad de äter upp på 2 minuter...
#4 - 19 maj 2007 13:20
Cold skrev:
man ska väl mata sparsamt,så inte så mkt åker på botten och inte bli uppätet? själva vatten delan får nån annan svara på.:)

Våra tetror är blinda ju typ, maten kommer farande och dom simmar mot den, och så sjunker maten ner mot botten och så långt ner går dom inte, så då vänder dom igen och så hamnar maten på botten.. :(

Vi matar mikroskopiskt lite ju..
#5 - 19 maj 2007 13:25
Maya skrev:
Försök att mata lite mindre, att det ligger flingor på bottnen tyder på att även om ni tycker att ni matar sparsamt att ni i själva verket matar för mycket.

Sedan till vattnet så tycker jag att ni fram tills nu gjort rätt. Gör ett dagligt vattenbyte på ca 20-25% så ska ni se att nitrithalten går ner. Försök sedan att mata lite mindre... ´Fiskarna ska inte ha mer än vad de äter upp på 2 minuter...

Okej, men ja, våra tetror ser inte maten om inte den lilla lilla lilla flingbiten är alldeles framför näsan på dom..

Jag vet inte om det är för att dom är för få, att dom inte blir tillräckligt "uppjagade" när väl maten kommer så att dom simmar och äter, våra står bara och tittar på flingbitarna som åker förbi dom..

Det är bara en enda flinga typ som vi delat i små små bitar, inte ens en sån äter dom ju.. så det är inte hela flingor som hamnar på botten, bara små små partikelbitar då liksom.. svårt att formulera sig tydligt.. :(

Men ska man låta dom svälta flera dagar då? så dom blir på hugget så att säga, fast då verkar dom ju inte fatta vad det är som kommer nersinglande från ytan när dom väl får mat..
#6 - 19 maj 2007 13:28
Och hur gör vi med Ancistrusens algtablett? Vi trodde han inte hade tillräckligt med mat, jag vet inte, han äter ju lite här och där på växter, rutor, lister m.m.. men jag vet inte om jag vågar stoppa ner en tablett igen (el del av en tablett rättare sagt) för ingen äter den och den kommer ruttna igen.. men om Ancistrusen har lite mat då.. *suck*

Den kanske svälter ihjäl eller nåt om den inte får nåt då.. det vet jag inte..
#7 - 19 maj 2007 14:23
Sitt nu lungt i båten, det är ingen större risk att dina fiskar svälter ihjäl.
Vore jag som du skulle jag skippa all mat ett par dar och kolla om nitriten sjunker.

Fortsätter Nitritvärdet stiga så bör du göra flera delvattenbyten för att få ner halten men lite nitrit är en del i processen och ganska oundviklig eftersom dom bakterier som ska omvandla den till Nitrat inte etablerat sig ordentligt, men det gäller ju att hålla det på en någorlunda låg nivå för fiskarnas skull, börjar fiskarna bete sig konstigt tex snappa luft i ytan så börjar det bli akut och vattenbyte är ett måste.

Men vad du än gör så rengör inte filtret och böka inte runt i gruset, men det tror jag nog du redan vet.

Nu kommer jag inte ihåg hur länge du haft fisk i akvariet men jag ger dig länken till vad som händer i karet den första tiden igen så ser du ungefär var du befinner dig i uppstartsprocessen.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det är fö ett nöje att hjälpa dig eftersom du tar till dig av dom råd du får och desutom verkar välldigt seriös, det kommer att gå bra för dig och dina fiskar även om du säkert som dom flesta av oss kommer att råka ut för bakslag.
#8 - 19 maj 2007 14:34
de finns hjälp att få, kostar runt 200kr och de hjälper.

en flaska AMMOVEC och en NITRIVEC
ammovecen tar tillfälligt bort nitriten snabbt, så länge man doserar så är nitriten borta, den kostar runt 70kr och räcker väl 1 vecka eller mer bereonde på akvariet storlek, följ instruktionerna där för ett nystartat kar.
sen en lika stor flaska nitricev, det är bakterier på flaska enkelt sagt, det doserar ni efter instruktionerna där med, det bygger upp bakteriekulturen så att nitriten bryts ner i karet, denna doseras samtidigt som ammovecen.
under tiden jag doserade detta så gjorde jag ett 20% vatten byte varannan dag.
#9 - 19 maj 2007 16:42
albjohn skrev:
Sitt nu lungt i båten, det är ingen större risk att dina fiskar svälter ihjäl.

Vore jag som du skulle jag skippa all mat ett par dar och kolla om nitriten sjunker.

Fortsätter Nitritvärdet stiga så bör du göra flera delvattenbyten för att få ner halten men lite nitrit är en del i processen och ganska oundviklig eftersom dom bakterier som ska omvandla den till Nitrat inte etablerat sig ordentligt, men det gäller ju att hålla det på en någorlunda låg nivå för fiskarnas skull, börjar fiskarna bete sig konstigt tex snappa luft i ytan så börjar det bli akut och vattenbyte är ett måste.

Men vad du än gör så rengör inte filtret och böka inte runt i gruset, men det tror jag nog du redan vet.

Nu kommer jag inte ihåg hur länge du haft fisk i akvariet men jag ger dig länken till vad som händer i karet den första tiden igen så ser du ungefär var du befinner dig i uppstartsprocessen.

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det är fö ett nöje att hjälpa dig eftersom du tar till dig av dom råd du får och desutom verkar välldigt seriös, det kommer att gå bra för dig och dina fiskar även om du säkert som dom flesta av oss kommer att råka ut för bakslag.

Tackar så allra ödmjukast :)

Okej, nä, vi rör inte i gruset, filter eller så..

Nä, det startades upp med 5 tetror 9 maj, och Ancistrusen kom i nu den 15:e..

Vårt test är ju dock lite dumt, för man vet ju inte vad man ligger på exakt.. men vi ska testa och kolla regelbundet och byter vatten isåfall.

Men i vår test, får vi ju kolla att om det hamnar nere på gult igen, så är det under 0,3, men man vet ju inte hur mycket, om det närmar sig noll eller om det är nästan 0,3 liksom.. det är lite dumt.. men kollar man igen dagen efter så ser man väl om det fortfarande är gult eller har gått över till orange igen, för isåfall var det väl nära 0,3.. Det där lät svamligt, men ja, jag förstår hur man får tänka lite..

Man får väl hålla på så.. hålla lite koll..

Men jo, vi gav dom mat varannan dag, dom kanske kan vänta 3 dagar eller så.. så får vi se..

Men senare när allt är bra, och då har väl bakterierna i akvariet anpassat sig till dessa 6 fiskar, så när vi har dit fler senare, så får man väl förvänta sig en nitrithöjning igen, och så fortsätta lite som nu då?
Det är väl så det lär fungera?
#10 - 19 maj 2007 16:54
Ja, ang det schemat så är vi ju mellan 8:e och 14:e dagen, så nitriten var på uppgång alltså..

Har testat nu igen, och det är fortfarande orange, alltså 0,3 och över kan man väl säga.. (det kan ju varit på 0,5 eller nåt förut. det vet vi inte..)

Ska vi köra vattenbyte ikväll igen?

Vad menas med täta vattenbyten, 20% per dag eller?, men om vi redan bytt 20% idag, måste vi vänta tills imorgon då?

Eller ska vi köra ett till byte ikväll?
#11 - 19 maj 2007 16:59
Pumba skrev:
de finns hjälp att få, kostar runt 200kr och de hjälper.

en flaska AMMOVEC och en NITRIVEC

ammovecen tar tillfälligt bort nitriten snabbt, så länge man doserar så är nitriten borta, den kostar runt 70kr och räcker väl 1 vecka eller mer bereonde på akvariet storlek, följ instruktionerna där för ett nystartat kar.

sen en lika stor flaska nitricev, det är bakterier på flaska enkelt sagt, det doserar ni efter instruktionerna där med, det bygger upp bakteriekulturen så att nitriten bryts ner i karet, denna doseras samtidigt som ammovecen.

under tiden jag doserade detta så gjorde jag ett 20% vatten byte varannan dag.

Tack för tipsen. Får väl se hur det går nu, men ja, nåt sånt är kanske bra att ha.. Sambon vill dock helst få bukt på problemen utan att tillföra nåt, men ja, jag förstår att det kan vara bra.. Jag får se..

Tack så mycket iaf. Ska ha det i åtanke.
#12 - 19 maj 2007 17:27
Det är inget problem att låta fiskarna svälta en vecka om det behövs, det gjorde jag när jag fick infusorier i mitt nystartade kar.

Angående maltabletten och malens ätning så testa att ge honom en halv mosad ärta, jag har nästan gett upp att ge min algtabletter så han får nästan uteslutande ärtor och det tycker han om. Annars tog det ca tre veckor innan jag såg honom äta något jag la ner i karet.

Jag är inte säker på nitriten men om jag vore du så skulle jag byta mer vatten, det är bättre att vara på den säkra sidan än att chansa.

Hoppas det löser sig!
#13 - 19 maj 2007 17:30
Ser fiskarna ut att må bra så skulle inte jag byta mer vatten i kväll men det finns nog olika åsikter om det så du gör som du vill, känns det bättre att göra det så gör det men som sagt var, jag skulle inte gjort det om inte testet visar rött.

Ang nya problem när du sätter i mer fisk efter inkörningen så ska det inte behöva bli några om du tar det lugnt och sätter i några då och då och inte köper alla på en gång.

Sedan håller jag med din sambo när det gäller ytterligare tillsatser, för visst hade du tillsatt bakteriekultur när du startade upp om jag minns rätt och i så fall borde det räcka, det går att starta upp helt utan ochså men det tar lite längre tid och man måste vara lite försiktigare.
Har du väl kommit så långt så spar pengarna till annat tex fisk.
#14 - 19 maj 2007 18:10
albjohn skrev:
Ser fiskarna ut att må bra så skulle inte jag byta mer vatten i kväll men det finns nog olika åsikter om det så du gör som du vill, känns det bättre att göra det så gör det men som sagt var, jag skulle inte gjort det om inte testet visar rött.

Ang nya problem när du sätter i mer fisk efter inkörningen så ska det inte behöva bli några om du tar det lugnt och sätter i några då och då och inte köper alla på en gång.

Sedan håller jag med din sambo när det gäller ytterligare tillsatser, för visst hade du tillsatt bakteriekultur när du startade upp om jag minns rätt och i så fall borde det räcka, det går att starta upp helt utan ochså men det tar lite längre tid och man måste vara lite försiktigare.

Har du väl kommit så långt så spar pengarna till annat tex fisk.

Tackar tackar Leif, njaeeeeee, vi har inte tillsatt nånting faktiskt.. [:-117]
(Vet att alla typ tillsätter saker hela tiden, men ja, vi har inte gjort det.. och jag har varit tyst om det, för annars kanske nån skäller på en tänkte jag.. [:I])
Men allt har fungerat bra annars, men då vet jag att det tar lite längre tid och att man får vara försiktig, men jo, det är vi och ska vara ju..

Senare framöver ska vi ju ha dit 5 drottningrasboror eller 3 Platy, och jag vet inte om det är bäst att ta dom 3 platysarna först, eller rasbororna.. men det får vi se senare..

Fiskarna ser väl pigga ut nu, men om nitrithalten stiger tills imorgon ju, och kanske ligger på 0,4 nu eller nåt, så kanske inte 20% vattenbyte imorgon räcker för att "komma ikapp" eller vad man ska säga, för att få ner värdena.. :(

Men sen imorgon, får man köra större vattenbyten också, eller vad är rekommendabelt?
#15 - 19 maj 2007 18:12
morrhoppa skrev:
Det är inget problem att låta fiskarna svälta en vecka om det behövs, det gjorde jag när jag fick infusorier i mitt nystartade kar.

Angående maltabletten och malens ätning så testa att ge honom en halv mosad ärta, jag har nästan gett upp att ge min algtabletter så han får nästan uteslutande ärtor och det tycker han om. Annars tog det ca tre veckor innan jag såg honom äta något jag la ner i karet.

Jag är inte säker på nitriten men om jag vore du så skulle jag byta mer vatten, det är bättre att vara på den säkra sidan än att chansa.

Hoppas det löser sig!

Tackar. Jo, malen får svälta nu också, men ja, tack för tipsen om ärtorna, får testa det senare då om nån dag kanske :)
#16 - 19 maj 2007 20:13
Om nitriten stiger eller om fiskarna börjar bete sig konstigt så kan du göra flera mindre vattenbyten 10-20 % under samma dag för att få ner nitriten till måttliga halter igen, det står i instruktionen i testet vid vilken nivå det är skadligt.
#17 - 19 maj 2007 21:52
Tack för hjälpen, jo, det vi strävar efter är ju iaf att det ska bli gult så det iaf är 0-0,3 nånting.. så att vi får ner nitrithalten.. men ja, det blir väl en del byten och vi ska hålla koll. Tack för alla råd och all hjälp! :)
#18 - 20 maj 2007 00:35
1.mata inte oregelbundet, bestäm dig för t.ex. 2-3 dagar i veckan som du ska ge mat, funkar väldigt bra för min del.
2.Byt vatten minst 2-3gånger i månaden om man har ett över befolkat akvarium.
3.Tvätta filtret, eller byt om du vadd, oftare en vanligt då det slabbar igen snabbare.
Det är urinämnena samt slabbet som ligger i din pump som gör att du har högra nitrit halter, att slösa pengar på tester när du kan fixa till det snabbt tycker jag är onödigt. Sen att dom bara simmar förbi maten beror oftast på att dom är helt enkelt mätta, eller kräsna, men när en fisk väl blir hungrig så äter den allt som du erbjuder, så ta det lungt den lär ju knappast svälta, och ta upp överflödig mat från bottnen! så slipper du illa luktande vatten.
mvh oliver.
#19 - 20 maj 2007 12:23
matlo skrev:

3.Tvätta filtret, eller byt om du vadd, oftare en vanligt då det slabbar igen snabbare.

Det är urinämnena samt slabbet som ligger i din pump som gör att du har högra nitrit halter, att slösa pengar på tester när du kan fixa till det snabbt tycker jag är onödigt.

Jag förstår inte riktigt hur rengörning av filtret i ett relativt nystartat akvarium ska kunna göra att Nitriten minskar när det i själva verket rimligtvis borde vara tvärtom eftersom bakterierna som omvandlar Nitrit till Nitrat till stora delar sitter i filtret.

Där sitter förvisso även bakterier som omvandlar amonium till Nitrit men hur man ska hitta någon form av balans i ett akvarium utan dessa bakterier begriper då inte jag, slabbar filtret igen måste det givetvis rengöras men då varsamt och helst i en hink med gammalt akvarievatten.
#20 - 20 maj 2007 12:34
Leif --> Nä, det med filtret vet jag också, att när det väl ska rengöras så ska det rengöras i akvarievattnet igen liksom.. men det ska vi inte röra nu..
Vad vi förstått är det viktiga bakterier som sitter där..

Matlo --> Och jag tror inte vårt akvarium är överbefolkat med 5 tetror och en mal på 95liter.. :) men ja, nu blir det en hel del täta vattenbyten varje dag typ, så får vi se..

Men ja, iallafall, vi tänker på allt du skrivit Leif för övrigt, vi är tacksamma för alla råd..
Fiskarna verkar pigga iaf.. men ja, vi ska köra lite byten nu så får vi hoppas det ger med sig på några dagar..
#21 - 23 maj 2007 19:42
Nu har vi börjat komma ner på under 0,3 och vår mal beter sig bättre också, allt verkar funka bättre, så det känns skönt att det är på rätt väg iaf :)

Annons