Vi har ett [COLOR=darkslateblue]Tetratest[/COLOR], där det är 1 flaska genomskinliga droppar, och 1 flaska gula droppar.
Man tar vattenprov och droppar 7 droppar av flaska 1, skakar och droppar 7 droppar av flaska 2, och vattnet blir gult av dropparna, sen väntar man 2-5 minuter och läser av en färgskala gult till mörkrött typ..
och gult är <0,3, alltså typ 0,0 - 0,3. Lite dåligt dock att inte få veta om man är på 0,1 eller 0, men ja, det blev det testet vi köpte i veckan iaf..
Vi testade i onsdags var det väl och då var det under 0,3, det var på gult alltså.
Det var dagen efter att vi satt i vår Ancistrus.
Torsdag kväll och hela fredagen satt vår mal bakom pumpen, åt lite, eller sov mest..
syntes knappt till överhuvudtaget,.
Igår började tetrorna vara väldigt mycket vid ytan, så imorse också..
Så vi gjorde ett test och nu var det orange vilken står för 0,3, men nästa på färgskalan är 0,8 och klarrött typ, så det orange kan ju vara nåt därimellan.
Vi bytte ca 20% nu och tetrorna var väldigt glada och simmade under vår pump/slang som vi använder att tömma med, en slang med pumpgrej ovanpå som funkar som en hävert typ, eller vad det heter... och när vi fyllde på nytt vatten, som rann ner i akvariet också med den slangen så simmade tetrorna under vattenstrålen och såg pigga och såg ut som dom tyckte om det..
Ancistrusen kom till och med fram och såg pigg ut och är nu på rutorna igen..
Jag fick plocka bort gammal mat, en algtablett jag lade dit i onsdags, men ingen var överhuvudtaget intresserad av den, så den hade lösts upp och blivit nåt vitt äckligt slem eller så på gruset.. vidrigt, som mögel såg det ut nästan, jag tog bort det med håven..
Men sen så har vi matat sparsamt hela tiden sen vi startade akvariet, tetrorna har fått varannan dag. Lite har ju sjunkit ner till botten, för att dom inte sett flingbitarna och då har det blivit liggande där.
Nån tetra som "skitit", ursäkta uttrycket, men ja, jag skriver så.. ;)
har vi iaf inte sett till, medans Ancistrusen gjorde typ ifrån sig 4 ggr på 15 minuter typ när vi satt och studerade honom när han satt och gnagde på silikonlisterna härom dagen, så han verkar ju vara en riktig dyngspridare..
Och ändå hade han då inte fått nån mat av oss, men han kan ju ätit mycket i affären då innan vi hämtade honom..
Men iaf, nu ska vi kolla vattenvärdena ikväll igen, om det är lite högt, byter vi igen, hur stor del vatten då?
Hur ska vi bära oss åt nu och tänka på tycker ni närmaste veckan osv.. matning m.m..
Hemskt tacksam för råd,,