Lite "nybörjar" frågor:)

#1 - 30 december 2011 22:07
Hej köpte ett akvarium för ca 1,5 månad sen, har sedan dess fått lite frågor.

Köpte mig en "JBL aqua in-out" som dom i affären rekommenderade 8 meters slang. Och jag kan inte få den till att fungera, får inte "suget" att börja. Så min fråga där är hur är lättast? Någon video som visar?

Har också köpt 4 PalettCiklider dom såg fina ut på nätet, men dom är väldigt "bleka" så undrar där om dom ändrar färg?

Köpte mig en rot som jag kokade, la i vatten i ca 24 timmar och sedan la i akvariet. Men den färgar vattnet endå, så min fråga varför?

Och nu till sista frågan vad tycker ni om akvariet? Några tips om ändringar? http://ladda-upp.se/bilder/ovpmuynlknndb/
#2 - 30 december 2011 22:19
hur länge sen var det du köpte palettcikliderna?
#3 - 30 december 2011 22:20
Paletterna är troligen stressade både för att de är i en ny miljö och för att det saknas nånstans de kan ta skydd och då färgar de inte ut! Vill du ge dem bra förutsättningar ska du plantera mycket växter och gärna en hel del rötter, det kommer öka deras trygghetskänsla och då färgar de ut, det väldigt ljusa gruset är också en stressfaktor!

Roten avger humusämnen till vattnet som ger det en gul ton, med tiden minskar det!
#4 - 30 december 2011 22:22
för när jag köper nya fiskar så blir dom bleka men efter någon dag så får dom färg
#5 - 30 december 2011 22:31
Okej jag köpte dom för ca 2 veckor sedan. Tack åheim för svaren, men tror du inte det räcker med dom "gömställerna" jag har?
#6 - 30 december 2011 22:36
De kommer allt igång, kör i lite mer växter. Hur sköter du karet i övrigt? Rotar du mycket hos dem?

Växten du har nere i hörnet är en sumpväxt, den kommer snart att dö för dig. Köp en stor ordentlig växt att ha där istället så är duen bit påväg :)

Jbl-prylen är en hävert eller? Har för mig att jag sett en med det namnet? :)
#7 - 30 december 2011 22:44
#6 Mathias Nilsson Jbl prylen är en sån grus-rengörings-suga-upp-vatten-göra-rent-mojjäng haha, kanske heter hävert vet faktist inte men tror de heter "gravel vacuum" på engelska. Har du några tips på en stor "ordentlig" växt? :)
#8 - 30 december 2011 22:47
Hur stort är karet?
#9 - 30 december 2011 22:50
120 liter längd:60 höjd:57 djup:40, det är ett Juwel Lido.
#10 - 30 december 2011 22:56
Ok, någon stor svärdsplanta blir fint :)

Man ska inte göra rent botten så ordentligt, jag suger aldrig. Det finns mycket mumma däri som gör att karet håller sig bra. Bakteriefloran i botten är fantastisk :)
#11 - 30 december 2011 23:01
Okej så du säger att det var 400kr väl spenderat? haha, tack för hjälpen Mathias Nilsson.
#12 - 30 december 2011 23:04
Den är bra att ha om du får bajs över hela botten. Men du kan ha den som vattenbytarpryl ändå.

Du behöver bara inte köra ner den i substratet :)
#13 - 30 december 2011 23:04
jo du en sak till, varför rekomenderar affären det om de inte ska göras? förutom att tjärna pengar? låter ju helt otroligt dumt.
#14 - 30 december 2011 23:05
Okej men hur får jag den då till att börja "suga" kan ju inte direkt suga på slangen för den sitter fast i kranen.
#15 - 30 december 2011 23:10
När du tömmer använder du den som hävert, koppla bara på den när du ska ha i nytt vatten. :=)

Lite som när man slangar ur bensin för folk du vet :)
#16 - 30 december 2011 23:11
Ah, gud asså nu känner jag mig smart haha. tackar så mycket:) har hjälp mig mycket.
#17 - 30 december 2011 23:12
Skitzzo skrev:
jo du en sak till, varför rekomenderar affären det om de inte ska göras? förutom att tjärna pengar? låter ju helt otroligt dumt.

1) för att det är inte alltid rätt människa bakom disken

2) Måste kränga kränga kränga.......

.
#18 - 30 december 2011 23:19
Det kensa är inne på råkar alla ut för mest hela tiden.

De vill tjäna pengar i mängder, det är synd för många tappar nog glöden för det. Nu fick du ändå tag på en rätt vettig pryl, den håller säkert göralänge så var inte depp för det. :)
#19 - 31 december 2011 10:36
Kanske tabbar mig lite nu, men om du menar att du inte får igång suget med en påfyllningsslang från kranen så måste man inte suga i slangen, det går så klart. Andra alternativet är att du kopplar på allting, sen startar du vattenkranen tills du märker att det slutar bubbla ur slangen som ligger i karet (då är all luft ute alltså). Då kan du stänga av kranen och bara koppla loss den, och sen lägga den på en nivå som är UNDER den du har i karet.

Vet inte om det låter krångligt, men det är det absolut inte. MEN jag vet inte hur krånglig kopplingen till kranen är att ta av. Inför nästa gång om ingen nämnt det så blir det mycket billigare att skaffa slangar och kopplingar på trädgårdsavdelningen på tex hornbach och köpa till slang, men oavsett vart man köpt så är det otroligt skönt att slippa bära hinkar :)
#20 - 31 december 2011 10:49
Jbl vill ju att man kör ner häverten och skakar den upp och ner för att få igång häverten, idiotiskt. snacka om ett sätt att stressa fisken!!
#21 - 31 december 2011 15:55
Vanish skrev:
Kanske tabbar mig lite nu, men om du menar att du inte får igång suget med en påfyllningsslang från kranen så måste man inte suga i slangen, det går så klart. Andra alternativet är att du kopplar på allting, sen startar du vattenkranen tills du märker att det slutar bubbla ur slangen som ligger i karet (då är all luft ute alltså). Då kan du stänga av kranen och bara koppla loss den, och sen lägga den på en nivå som är UNDER den du har i karet. Vet inte om det låter krångligt, men det är det absolut inte. MEN jag vet inte hur krånglig kopplingen till kranen är att ta av. Inför nästa gång om ingen nämnt det så blir det mycket billigare att skaffa slangar och kopplingar på trädgårdsavdelningen på tex hornbach och köpa till slang, men oavsett vart man köpt så är det otroligt skönt att slippa bära hinkar :)
Jo jag köpte den för att slippa böra massa hinkar, och det tyckte han i affären lät som en bra ide. För dum och klantig som man e så kommer man ju någon gång tappa en hink. Den är ganska jobbig att koppla av efter det men men bara jag slipper bära blir jag glad:)jag hade köpt från "trädgårdsavdelningen" om jag hade vetat att man inte ska "slamsuga". Men jag löser det nog nästa gång det blir vatten byte.
#22 - 31 december 2011 18:24
Jo jag kom på en sak till, när jag matar fiskarna så kommer inte alla upp till ytan. Vad kan de bero på?

Annons