Lite nybörjarfrågor och funderingar

#1 - 21 september 2004 19:36
hej!
jag läste runt lite här på zoopet, och såg många diskussioner om hur man fixar sitt eget innefilter... Är det nåt man bör göra, för att det helt enkelt inte finns köpe-produkter som är nog bra, eller är det en kostnadsfråga? jag har just nu bara ett litet kar (45 liter) med en pump som följde med i paketet. Jag tycker att filtret och hela pumpmekanismen i det slammar igen väldigt, det är liksom slemmigt efter bara nån dag. Även "propellern" är halv igensatt. Borde jag byta ut det eller?
Angående frigolit. Jag har ett helklaskar (ingen ram med botten direkt mot möbeln). Ska jag sätta frigolit under det tycker ni, eller ska jag låta det vara eftersom det är ganska litet?
Har möjlighet att få ett akvarium utan tillbehör av en bekant. Ganska udda modell. Det är byggt i vinkel, med båda sidorna ca en meter långa, och ca 50 cm högt. Det har stått ute sista åren, och på somrarna har det förvarats rudor i det (fråga mig inte varför). Är det något jag borde tänka på om jag ska fixa det? Hur kollar jag silikonet? Hur vet jag hur pass kraftig möbel som behövs under det? Borde jag ha två (eller fler) pumpar med tanke på vinkeln? Fler tips och råd? Vet inte heller vilka firrar jag vill ha.... Tror det går att få så himla snyggt!
Phu, många frågor. Hoppas ni kan komma med tips! /Marit
#2 - 21 september 2004 19:39
Köp pump/filter.
Frigolit under burken bra.
#3 - 21 september 2004 19:55
Har du provat att söka på forumet? De flesta svaren på dina frågor finns redan.
MVH
Magnus
#4 - 22 september 2004 04:51
oj sorry... men jag kunde inte hitta nåt som riktigt passade.... men jag ska akta mig för att fråga här i onödan.
#5 - 22 september 2004 07:32
Ursprungligen skickat av Marit

oj sorry... men jag kunde inte hitta nåt som riktigt passade.... men jag ska akta mig för att fråga här i onödan.

Nej, det tycker jag inte att du ska göra. Utan nya frågor skulle ett forum bli ganska dött, eller hur?
Fråga på, det finns inga dumma frågor! (dock väldigt dumma svar ibland *wink*)

Mvh. Martin
#6 - 23 september 2004 03:18
Ibland vill man göra sina egna innerfilter (ytter med för den delen [;)]) av den enkla anledningen att man tycker det är kul att hålla på och mixtra och hitta på nya (eller redan påhittade [;)]) lösningar.
Att det ofta blir bra är ju bara en bonus :).
Att ett litet filter i ett litet kar slammar igen så snabbt kan säkert ha flera orsaker som kanske inte löses bara för att man skaffar ett större filter.
Jag har en granne som säger att han måste göra rent sitt Fluval 1+ som han har i ett litet akvarium mest varje vecka för att det skall fungera, medan jag inte gör rent mina småfilter mer än kanske var eller varannan månad, kanske ännu mer sällan.
Tunn frigolit eller liggunderlag under helglasakvarier är helt klart att rekomendera.
Har man nyfikna och klåfingriga barn eller bara tycker att frigoliten inte pryder sin plats kan man klä kanten av den med gaffatejp eller annan motsvarande.
#7 - 23 september 2004 05:32
Hej!
Tack för svaren!
Och ja, jag har två små klåfingriga barn, men ett liggunderlag borde ju funka, tycker jag.
Vad det gäller filtret, så få jag se hur det går.... Har rengjort det igår, och nu helt plötsligt är det världen fart på pumpen. Nu funderar jag på om jag måste dra ner effekten för det verkar väldigt strömmande i karet nu. Jag har läst att svärbärare gillar det, men de andra kanske inte är lika förtjusta?!
MVH/Marit
#8 - 23 september 2004 05:45
Du behöver inte dra ned effekten på pumpen. Däremot verkar det märkligt att den slammar igen så fort. Vad är det för pump? Hur många l/h pumpar den?
Du skriver att du har svärdbärare i ett 45liters. Det är nog i absolut minsta laget för svärdbärare. Vad har du mer för fiskar? Det gäller att inte överbelasta karet med för mycket/för stora fiskar, då kan filtret mycket väl slamma igen på nolltid!

Det andra karet verkar helt klart intressant!
Känn på silikonet, är det "mjukt" och elastiskt ska det vara ok. Höll det tätt när rudorna var i det lär det göra det med andra fiskar med [;)]

Vad jag förstår så är det ett hörnakvarium din bekant har? Jag tror inte att du behöver två pumpar/filter pga vinkeln, men ibland kan det var bra att ha två olika pumpar om karet är väldigt stort. Hur många liter är det på tro? (Om du inte kan/vill räkna ut volymen själv så kan jag göra det åt dig - med en lite bättre beskrivning av karet och dess mått.)

Mvh. Martin
#9 - 23 september 2004 06:01
Hej!
Ja, jag är urusel på matte, så jag tänker inte ens försöka mig på att räkna ut volymen (nu när jag har en som erbjuder sig!).
Akvariet är format som en vinkelhake, om du förstår, och framsidorna få "benen" är vardera 1 meter ungefär. Jag tror att det är 50 högt och 50 djupt, men mitt ögonmått kan svika mig.[8D]Jag vet inte hur jag annars ska beskriva det.
Angående mitt andra kar, så vet jag nu att det är för många/för stora firrar i det, men det "skojiga" är att jag fick det rekommenderat från zooaffärenn att ha den här mängden. Hon sa till och med att jag inte alls hade mättat mitt kar än! (jag är ju nybörjare så jag visste ju inte bättre). Nu har jag ju alla fiskar, så jag behöver ett till, för inte vill jag göra mig av med några.
/Marit
#10 - 23 september 2004 07:17

Var kom detta missförstånd ifrån? Varför inta försvarställning när jag försöker att hjälpa till?

Angående mitt andra kar, så vet jag nu att det är för många/för stora firrar i det, men det "skojiga" är att jag fick det rekommenderat från zooaffärenn att ha den här mängden. Hon sa till och med att jag inte alls hade mättat mitt kar än!

Hon har klart rätt i att du inte mättat ditt kar ännu. Du kan ha mycket mer fisk i ditt kar, akvarieaffärens akvarium borde vara ett bevis för det. MEN, jag tror att det kan bli väldigt svårt att klara ditt kar i längden med det filtret. Skall man ha mycket fisk så måste man anpassa filtret och vattenbytena efter det.

Jag själv fyller inte mitt kar med fisk för att mitt estetiska sinne sätter stopp långt, långt innan karet gör det. Det är helt enkelt fult med akvarieaffärsfulla kar, det är inte naturligt.
MVH
Magnus
#11 - 23 september 2004 07:34
Hej Tropfrog!
Håller med om att det inte är snyggt med alldeles fulla kar. Just nu tycker jag att det är jäkligt fint i mitt, fiskarna går bra ihop både till utseende och sätt... Det är ju bara det där med filtret. Men eftersom jag ändå har ett nytt på g, alltså kar, så får jag fixa detta med täta filterrengöringar så länge, tills jag kan flytta på ett par... Har tänkt flytta mina guldbarber till det ny, samt utöka med flera individer så jag får ett mäktigt stim. Guldisarna leker för övrigt som tokiga idag, om jag tolkar dom rätt.
#12 - 23 september 2004 07:45
Jag gjorde eget innerfilter därför:
1. svårt att hitta ett bra filter till mitt kar
2. ville ha det så billigt som möjligt.
Kanske borde alternativ 2 varit nr.1
#13 - 23 september 2004 07:47
Måste fråga en sak till...
Jag har bestämt att lägga ett liggunderlag under akvariet...
Ska jag flytta fiskarna och ta ut vattnet då, eftersom jag antar att det blir för riskabelt att flytta med innehåll... Hur ska jag göra? Lägga fiskarna i hinkar tillsamma´ns med vattnet, så att det blir samma vatten när dom flyttar tillbaka eller?
#14 - 23 september 2004 07:57
Spara 30liter av de 45 så ska det nog gå bra, som ett större vattenbyte bara :)
#15 - 23 september 2004 08:02
Kan du inte tömma ut drygt hälften av vattnet så slipper du håva upp fiskarna? Flytta det försiktigt så det ej blir skvalp så går det bra. Akvariet är ju ej så stort.
#16 - 23 september 2004 08:04
Du vet att guldfiskar vill ha minst 250 litersakvarium va?? Det är enligt mitt tycke djurplågeri att hålla dom i så små kar.
MVH
Magnus
#17 - 23 september 2004 08:07
Tropfrog!
Vikken tur att jag inte har guldfiskar då!!!!
Guldbarber nämnda tidigare Guldisar=guldbarber.
Men du får ju förlåta mina amatörmässiga smeknamn på mina firrar!
#18 - 23 september 2004 08:46
Man får passa sig om man råkar säga fel så att det tolkas att man ha slöjstjärtar i små skålar...
Jag brukar kalla mina siamesiska algätare enbart för siameser men då kan folk tro att jag menar kampfisk...
Det blir så lätt påhopp på detta forum. tyvärr, för denna sida är mycket bra, man råkar skriva klumpigt och det tolkas fel. Vi skriver nu på "mitt första akvarium" och jag tycket att experterna här på zoopet måste tänka på detta. Topfrog kunde ha frågat om det rörde sig om slöjstärtar. De är också tråkigt att få svaret sök istället. Tänk om alla sökte då skulle det ej funnits något forum häller. Förlåt om någon känner sig träffad jag bara behövde skriva detta för jag blev lite irriterad....
#19 - 23 september 2004 10:33
Bra skrivet Solbacka!
Jag var kanske slarvig, men eftersom jag hade nämnt Gulbarber tidigare i inlägget så tänkte jag inte längre.
Och precis, vi som skriver här är nybörjare faktiskt. Jag ville bara försöka göra det bästa för mitt akvarium, därför frågade jag då jag inte lyckades hitta nån tråd på det jag sökte. Men jag kanske inte söker nogrant nog.
#20 - 23 september 2004 10:58
Att söka på forumet är en konst i sig... och jag måste erkänna att jag, trots alla års surfande på detta forum ibland misslyckas med sökningarna också. Man måste pricka rätt med sökorden och stava perfekt... men så är det ju med alla sökningar... Jag hör till dem som också rekommenderar sökning i första hand när jag vet att informationen finns i flera tåtar. Anledningen till detta är att den som har en fråga får svar snabbare genom att finna en massa "färdiga" tåtar i stället för att vänta på att alla som vet något om ämnet ska svara... det går alltså fortare att få svar...
Dessutom finns det ju vissa saker som man känner att man har svarat på "tusen" gånger, och då kan det kännas rätt tungt att skriva ner allt ännu en gång...

Vad gäller Guldisarna så var det olyckligt... jag läste också fel först... Det har varit mycket "slöjstjärtstjafs" på sistone och förmodligen såg Topfrog rött bara vid ordet Guldis...

Jag hoppas att du hänger kvar här Marit och inte hänger upp dig på oss gamlingars klantighet för mycket. Vi sitter ju på det här forumet en hel del och svarar på mycket... så ibland kan det bli lite snett...

#21 - 23 september 2004 11:36
[:)]
Tack, det tänker jag göra!
Det finns så mycket bra info att få här, jag hoppas ju en dag bli lika duktig som ni!
Saken är den att jag blivit totalt "fiskbiten"! Trodde aldrig att det skulle vara så här kul, och att fiskar faktiskt har personligheter! Kan bara tacka min lyckliga stjärna att detta forumet finns, så att såna som jag kan få hjälp av såna som er, missförstånd till trots!
Tack!
#22 - 23 september 2004 18:34
Jag kan inte heller förstå att man kan bli så fiskbiten, skaffade första akvarium innan jul, fick igång det vid nyår och det bara ökar på....
Fast levandefödda ska jag sluta med, det är inte roligt när fiskar dör hela tiden...fast de ynglar ju så hemskt så det tar tid innan alla är borta. Kanske ska man sälja...
#23 - 23 september 2004 18:52
Det jag ser som ett enormt problem på detta nybörjarforumet är att det är just här vi "rävar" blir utskällda för ditten och datten. Jag har haft 5 stycken riktiga kontroverser med folk som har skyllt mig för både det ena och det andra här. Ibland undrar jag om det inte beror på att folk är nya för forum och inte van vid det skrivna språket. Redan i denna tråden är jag missuppfattad 2 gånger, trots att jag bara vill väl och hjälpa till. Just "mitt första akvarium" har blivit ett ställe där inga erfarna akvarister håller till. Och det kan väl inte vara meningen? Som det är idag så vimlar det av dåliga tips från nybörjare till andra nybörjare istället för som menat vara ett ställe för goda tips från erfarna till nybörjare. På detta sättet kan det bli svårt att som menat undvika alla nybörjarmisstag. Jag måste säga att det är ett tag sedan jag skrev här pga alla missförstånd som sker just här. Jag vill bara hjälpa till, men jag tycker inte att det är värt det när folk hoppar på varje inlägg.

Visst var det jag som missupfattade denna gången, men det kan ni väl inte kräva att jag skall veta att guldfisar betyder guldbarber. Detta forumet vimlar av stavfel och jag är en av dom få som accepterar dom som dom är. Men hur i hela.....Skall jag kunna veta om det är ett stavfel eller ett egenpåhittat namn på en annan fisk?
Tack för mig.
MVH
Magnus
#24 - 23 september 2004 19:18
man kan fråga![:-17]

Äh! kan vi inte bara låta det vara. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade dig, Topfrog. Var lite överkänslig kanske...[:-75]
Vi gör en deal?!
Jag är tydligare och du fortsätter att vara snäll?[:-80]
OK?
/Marit
#25 - 23 september 2004 19:24
Jag gör mitt bästa, det är allt jag kan lova.
MVH
Magnus
#26 - 23 september 2004 19:43
Tjaa du Marit, det var länge sen jag gick i skolan nu... matten är väldigt rostig, mycket rostigare än jag trodde när jag skrev mitt tidigare inlägg [;)]
Om vi säger att du ställer karet på "framsidan", så det blir som en pyramid, så vill jag veta
1) höjden från basen till toppen
2) "bredden" på basen.

Är det inte så man räknar ut arean på en rektangel? Herregud, jag som tänkt läsa vidare matte till nästa höst. illa illa. :)
Och sen vill jag veta höjden på själva karet, som du sa var 50 cm.
Aja, hoppas det hjälper dig på traven Marit..

Mvh. Martin
#27 - 23 september 2004 21:46
<font color="blue">Tja, heljis</font id="blue">.... Som blivande mattelärare så måste jag nu bara undra lite försiktigt vad det är du skall räkna ut egentligen? *ler* Är det arean på en av Marits akvariesidor eller är det volymen på henne kar? [:-160]

Om vi säger att du ställer karet på "framsidan", så det blir som en pyramid, så vill jag veta

2) "bredden" på basen.

Jag har lite problem med att försöka "se" hur den pyramiden ser ut. *ler igen*
Man ganska enkelt räkna ut volymen på sitt kar genom att ställa upp denna beräkning:

<font color="blue">Bottenarean • Höjden = Volymen</font id="blue">

Bottenarean= sidan • sidan på botten
och höjden är höjden från botten och upp till karets överkant.
#28 - 23 september 2004 22:04
Jo, visst, men är det pyramidformat får du väl ändå dividera med 2 för att få volymen? l*b*h/2. Eller hur var det nu, blivande matteläraren? :D
#29 - 24 september 2004 03:34
För att få ytan på en triangel så tar man b * d / 2 (b = bredd, d = djup, ej höjden). För att få volymen av akvariumet så tar man triangelytan * h (h är akvariets höjd).

Jag antar att bottenytan ser ut ungefär så här
b = 7
xxxxxxx
xxxxx
xxx
x

d = 4 (dvs den "raka" kanten till vänster, inte den långa lutande kantens längd, som även kallas hypotenusa)

Dvs volymen för akvariumet blir då som gogar skriver b * d * h / 2. Om alla måtten är i dm så blir volymen liter (eftersom 1 liter är 1 dm3). Är måtten i cm måste volymen delas med 1000 för att få den i liter (annar får vi volymen i cm3).

(Universitetslektor i datavetenskap, om jag får skryta [:-38])
(Om det nu är något att skryta om [;)])
#30 - 24 september 2004 05:18
HEJ alla mattehjärnor!
JAg häpnar över alla termer ni svänger er med! En annan kan inte ens räkna ut.... nåt. =)
Jag skrev in dom mått jag vet i början av tråden, mer uppgifter än så har jag inte tyvärr. Men det skulle ju klart hjälpa om någon av er kunde Försöka.....
Nu ska jag åka och skriva en gramatiktenta i engelska (också blivande lärare, fast i eng och italienska). Är precis hur nervös som helst!
/Marit
(eftersom det är ett vinkelkar borde man väl kunna räkna ut volymen på de två rektanglarna och sen lägga på triangeln i mitten? [?]
#31 - 24 september 2004 05:49
Ja du, Gogar... en blivande mattelärare va man ja. *garvar*

Näpp, jag hade helt enkel missat att Marits kar var triangelformat, det var därför jag inte fick ihop uträkningen när Heljis skrev:

2) "bredden" på basen.

*ler stort* Men nu har det klarnat och jag har lärt mig en värdefull läxa.. Nämligen att läsa tråden från början till slut, och mycket noggrant, innan jag gör mig till åtlöje. *blinkblink*
Nä, så farligt är det inte... Missförstånd och nesor bjuder jag på *ler återigen*

<font color="blue">Marit</font id="blue">.. Om nu allt stämmer och jag inte återigen "bjuder på mig själv" så skall vi se om vi inte kan räkna ut volymen på ditt kar.

(<font color="blue">10*10*5)/2 = 250 liter</font id="blue">

#32 - 24 september 2004 06:11
är det verkligen triangelformat? Då är det ju som ett ordinärt hörnakvarium, och det är det ju inte..... Eller är det jag som missförstår igen? Om man ser en vinkelhake uppifrån, så ser mitt (förhoppningsvis) blivande akvarium uppifrån? Men man kanske ändå räknar ut det som en triangel?
Åh, om jag kunde rikta en bild på figuren och visa!
Marit
#33 - 24 september 2004 06:43
--------------I
I I
I I
I --------I
I I
I I
I I
I I
-------

Är det så här ditt akvarium ser ut? (på ett ungefär)

I så fall kan man räkna ut det som två separata rektangla. Den ena 10*5*5= 250 l och den andra 5*5*5= 125 l volymen på karet blir då 250+125 = 375 l
#34 - 24 september 2004 06:46
Den bilden blev inte som jag ritade den.. nåja, ett nytt försök.

I.......I--------
I.......I
I.......I
I.......I
---------
#35 - 24 september 2004 18:47
JAPP!
Precis så ser det ut! Du var mig en duktig en på att rita. Det var därför jag menade att man borde kunna räkna ut två rektanglar....
Så det borde bli ungefär 375 liter då.... Skapligt stort... Måste fundera ut hur jag ska bygga en bänk som passsar och håller för tyngden....
Sen kommer det riktigt roliga att inreda och planera fisksorter... Tror inte ni som jag att det kommer att kunna bli döläckert!
*sitter i fisktankar nu*
[:-94]

Annons