Lite räkfrågor

#1 - 28 december 2005 15:39
Tänkte skaffa nån liten räka att ha tillsammans med min kampfisk så att han slipper att ha det så algigt... Iallafall så har jag lite frågor:

Kan man ha räkor med en kampfisk hane?
Hur många räkor kan man ha i ett tjugoliters?
Vad äter de?
Hur gammla blir de?
Hur stora kan de bli?
#2 - 28 december 2005 16:34
jag skulle rekommendera amanos räkor till dig, blir större än vanliga räkor (5 cm) och det äter alger men kan rensa upp flingfoder. dom blir några år gammla.

skulle ha så många amano räkor i ett 20 liters akvarium
#3 - 28 december 2005 17:27
Nja, har haft många sorters räkor nu som akvarist, men många sorters fiskar och tycker inte fiskarna *som vart i princip allt från små rasboror till mosaikgurami* och ingen har ens rört en räka. Så det spelar nog ingen roll vilken räka du tar. Men i 20l skulle jag inte tagit amanos. Har amanos i fullvuxen storlek, dom är faktiskt inte så små, och vill gärna vara några stycken. Skulle istället tagit körsbär, crystal red, bee eller tigerräka eller dyl. Minst 5st.
#4 - 29 december 2005 02:29
amanos blir lite stora som gladherta skriver.
uppåt 5cm.
sen tenderar amanos till att skita i flingfoder om det finns goare mat tillgänglig som alger.

körsbärsräkor funkar finfint dom tar mer än gärna alger och blir uppåt 2.5cm.
förökar sej fint i sötvatten
#5 - 29 december 2005 08:17
Kampfiskar älskar att jaga och äta delikatessen Körsbärsräkor. Jag hade 10 st i en skål när min fru tyckte att det behövdes lite mera liv och köpte en kamphona när jag var på jobbet.... nästa morgon så fanns det bara 3 räkor kvar. Men det var intressant att studera jaktbeteendet hos kampfisken!

Daniel
#6 - 29 december 2005 08:19
Kan tillägga att kampfiskarna inte kan få in räkorna i munnen i en tugga, men de jagar och stressar ihjäl dem. Kanske att det skulle fungera med lite större amanos.

Daniel
#7 - 29 december 2005 09:07
[QUOTE=guineapig]Kampfiskar älskar att jaga och äta delikatessen Körsbärsräkor. Jag hade 10 st i en skål när min fru tyckte att det behövdes lite mera liv och köpte en kamphona när jag var på jobbet.... nästa morgon så fanns det bara 3 räkor kvar. Men det var intressant att studera jaktbeteendet hos kampfisken!

Daniel[/QUOTE]

kan bero på skålen, väldigt svårt att fly undan en sur kamphona då?!
#8 - 29 december 2005 17:34
Förvisso är det svårt att gömma sig i en skål, men min poäng är att räkor är ett naturligt byte för många fiskar tex kampfiskar, så det är inte så konstigt att de vill äta upp dem :)

Kan också tillägga att jag inte var så nöjd med min frus tilltag...

Daniel

Annons