lite skumma värden

#1 - 21 maj 2009 07:45
Hej alla!

Fiskarna verkade lite skumma i dagarna och jag tyckte dom simmade liksom med stjärten neråt och huvudet uppåt, ialllafall lite grand.

Gjorde ett test med mätsticka och det såg inte klockrent ut precis.

PH 8.5
KH 15
GH 16+
No3 25
No2 typ 0

Jag gjorde ett 50% vattenbyte och idag är värdena mer stabila utöver KH 20 och PH 8.5

JAg kan inte påminna mig om att jag gjort något speciellt med akvariet den senaste tiden, försöker göra ett vattenbyte på låt säga 30% var 14:e dag
Gott om stenar/växter/sand samt blandat med fisk i lagom mängd till storleken (180l)

ÄR det ett mindre bra läge eller kan jag slappna av? eller vilka åtgärder rek? :confused:
#2 - 21 maj 2009 09:32
Släng stickorna och skaffa dropptest istället. Det går inte att lita på att värdena är riktiga med stickor.
#3 - 24 maj 2009 19:08
Har du kalkhaltiga stenar i vattnet? De kan dra upp pH, sedan om du mätte precis efter vattenbytet så är det vattenvärdet som kommer från kranen och inte det som tillslut kommer vara i karet.
Mätstickan säger ingenting och bör inte användas.
Så länge dina fiskar enligt artbeskrivningen klarar det pHt så ska det inte vara några problem. Kh påverkar inte fiskarna då det bara är ett värde på hur bra vattnets buffertförmåga är mot syror.

Mät pH med ett dropptest någon dag efter vattenbytet, är det fortfarande så högt och fiskarna fortfarande verkar må dåligt så plocka ur ev. kalkhaltiga stenar(ofta vita).
Fortsätt med ditt 30% vattenbyte och ändra aldrig på det.

Återkom med hur det går!
#4 - 28 maj 2009 22:41
Nitritvärdena kan man i alla fall lita på när det gäller stickorna. Så HELT onödiga är de ju inte. Dumt att slänga bort, tänker jag.
#5 - 29 maj 2009 23:01
Nitritvärdena kan man i alla fall lita på när det gäller stickorna. Så HELT onödiga är de ju inte. Dumt att slänga bort, tänker jag.

Nä då - det kan du inte alls. Släng stickorna.

Du har ju redan gjort en åtgärd baserad på felaktig information. Du kan mycket väl ha nitrit i karet. Lägg i någon matsked salt per hundra liter vatten och se om fiskarna repar sig.

MVH Lasse
#6 - 30 maj 2009 08:27
Släng mätstickorna, de är HELT värdelösa!
Jag fick en nitritspik i mitt ena kar för ett tag sedan och mätstickor visade NO2 = 0. Dropptest avslöjade NO2 = 0,5!!

Om jag inte är helt ute och cyklar innebär KH15-20 att du får svårt att få ned pH under 8,5. Jag har KH9 i mitt kranvatten och kan inte på naturlig väg få pH under 8,0.

Annons