Lite tips på botiasällskap?

akvavirum
#1 - 6 augusti 2010 07:22
Är det möjligtvis någon som har ett bra tips på fisk till mitt 375-kar som mina botior flyttat över till?

För närvarande är de övresimmande kvar i 250 karet och jag har flyttat över de 16 småbotiorna till ett större på 375. (Och 2 garra ceylonensis, "stenalgätare")

Botten är alltså tingad :d men jag skulle vilja ha en lite större fisk i mitten/upptill - men har kört fast på förslag. Tempen ligger på ca 26 grader. De enda som följt med är 3 mosaikgurami.
Inga stimfiskar, såsom tetror eller barber utan helst ett fåtal som blir lite större, max 15 cm
Någon vänlig själ som kan ge förslag när jag kört fast? [:o]
/Lotta
#2 - 6 augusti 2010 07:48
Öka Gurami antalet lite?
akvavirum
#3 - 6 augusti 2010 07:53
J.Milton skrev:
Öka Gurami antalet lite?

Hur många då - för att de ska kunna vara sams?
Eller, om de inte får spunk - lite guldgurami ihop med mosaikerna?

I ärlighetens namn vet jag inte hur jag ska hålla gurami för att de ska vara sams, på bästa sätt
mängd/kön tillsammans? Jag vill inte köpa en skock, så mobbar de ihjäl varann - det pallar jag inte se
Tips på en "funktionell" grupp?
#4 - 6 augusti 2010 07:55
Vad är det för botior du har? Om du har växter i karet rekommenderar jag att skaffa dig några siamesiska algätare. Fina fiskar som gör lite nytta samtidigt som de är väldigt underhållande att titta på, de rör sig över hela karet.

De blir 15 cm när de är fullvuxna :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1
akvavirum
#5 - 6 augusti 2010 08:00
Klotte skrev:
Vad är det för botior du har? Om du har växter i karet rekommenderar jag att skaffa dig några siamesiska algätare. Fina fiskar som gör lite nytta samtidigt som de är väldigt underhållande att titta på, de rör sig över hela karet.

De blir 15 cm när de är fullvuxna :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

Tack för tipset, ska kolla den :)
jag har histrionica, pakistan och kubotai.
#6 - 6 augusti 2010 08:19
Guramis är en gruppfisk så dom mår bra av att vara flera.Men gärna lite fler honor än hanar.
Och Guld och mosaik brukar funka bra ihop.
Jag har Guld , blå , mosaik , marmor , lavendel , ihop utan bekymmer.
akvavirum
#7 - 6 augusti 2010 10:14
J.Milton skrev:
Guramis är en gruppfisk så dom mår bra av att vara flera.Men gärna lite fler honor än hanar.

Och Guld och mosaik brukar funka bra ihop.

Jag har Guld , blå , mosaik , marmor , lavendel , ihop utan bekymmer.

Ok, vad bra. nu har jag bara 1 hane och 2 honor. Då ska jag kolla upp guld, de verkar fina. Lavendel har jag aldrig hört talas om så det måste jag också kolla in :) Tack
#8 - 6 augusti 2010 12:54
Lavendel är enligt mig inte så fina, men jag kände att jag var tvungen att köpa dom då jag hitta dom i affären pga att jag hade så många andra sorter=) Satsa på Guld ...
Bilagor:
akvavirum
#9 - 6 augusti 2010 13:49
J.Milton skrev:
Lavendel är enligt mig inte så fina, men jag kände att jag var tvungen att köpa dom då jag hitta dom i affären pga att jag hade så många andra sorter=) Satsa på Guld ...

Tack - de verkar vara fina (gulden alltså :)) Blir det ju lite färgglatt upptill också :)
#10 - 18 augusti 2010 18:22
Mosaik tillhör dock inte samma art som de övriga.

Mosaikguramis är i det rent generella tuffare än vad Blå, Guld, Lavendel, Marmor och Fläckig gurami är.
Blå, Guld, Lavendel, Marmor och Fläckig gurami är egentligen bara olika färgvarianter av en och samma art.

Det är nämligen så att även en svag Mosaik gurami hona brukar kunna ge en starka hanne av Blå, Guld, Lavendel, Marmor eller Fläckig gurami på käften.

När jag har haft dessa båda arter tillsammans så har Mosaikerna fullkomligt dominerat karet.
Andra gången jag hade dessa arter ihop så hade jag redan fullvuxna Blå, Guld, Marmor eller Fläckig gurami och det var bara när Mosaik gurami hannen var ny och hade en storlek på cirka 8-10 cm (är väldigt dålig på ögonmått) som min Guld gurami hanne hade revirstrider med honom, och då var min Guld gurami hanne större än vad som är normalt.
#11 - 18 augusti 2010 21:36
Lavendel? Har jag aldrig hört talas om, vad är det för någon gynnare?
#12 - 19 augusti 2010 16:58
Ansjo: Den är rosa-aktig har jag för mig och är i likhet med Guld, Blå och Marmorgurami bara en annan färg-variant av Fläckig/Grå gurami.
#13 - 19 augusti 2010 18:07
Det är inget namn som grossisterna har hemma iaf...
#14 - 19 augusti 2010 18:09
Har du bild på den? Det är inget namn som de vanliga grossisterna kör med iaf....
#15 - 19 augusti 2010 18:33
Ansjo: Tyvärr, och den är inte jättevanlig i affärerna heller, plus attt det är en rättså ny färgvariant.

Tror första gången jag såg den var för 4-5 år sedan och då i södertälje.
#16 - 19 augusti 2010 18:39
Samtidigt som jultomten;):p?
#17 - 19 augusti 2010 19:21
Ansjo: Nu fattar jag inte vad du menar.. :S
#18 - 19 augusti 2010 20:16
Att jag inte tror så mycket på en Gurami som heter Lavendelgurami...
Bilagor:
#19 - 19 augusti 2010 20:34
Upp till dig att tro på det eller inte men..

Har bara sett den varianten ett par gånger i mitt liv.
#20 - 19 augusti 2010 20:50
I vilken affär i södertälje såg du dom??
#21 - 19 augusti 2010 21:25
Det finns väl bara en eller?
#22 - 19 augusti 2010 22:23
pikachu skrev:
Det finns väl bara en eller?

vad hette den??
#23 - 19 augusti 2010 22:43
Kommer inte ihåg, det var minst två år sedan jag var där, dessutom tyckte jag den var dålig senast jag var inne.

Men den ligger i en byggnad som finns i centrumet om den nu inte har lagt ner.. :P
#24 - 20 augusti 2010 09:01
Jaså den affären;) vet vilken du menar.

Hmm mysko, för jag har lixom hängt i den affären sen den öppnade och killen som äger stället är INTE sen med att uppdatera vad nytt som kommit på marknaden...
Och jag har aldrig sett eller hört nåt om lavendergurami...
#25 - 20 augusti 2010 17:55
Jag har för mig att jag sett någon som var liksom ljusare än gulden och som hette något annat men som var samma art liksom.. :/

Kan ju ha hetat något annat, var ju som sagt ett bra tag sedan jag såg den där.. :$
#26 - 20 augusti 2010 18:11
kan ju ha varit som så att en fisk i affären ofta är ganska blek och då blir ljusare/får andra färger.
Och att man kanske läste fel eller att det stod fel namn på karen...

Det är ju alltid handskrivet i den affärn Och han skriver ju inte fint direkt.
och så är det inte alltid dom suddar ut namnet när ny fisk har kommit i
#27 - 20 augusti 2010 19:12
De var inte bleka guldguramisar, utan det var verkligen en annan färgvariant av gurami.
Jag har hållt på med guramis för länge för att inte kunna se sådant.

Även då hade jag hållt på med guramis för länge, så jag såg att det inte var bleka guldisar.
Bilagor:
#28 - 20 augusti 2010 19:32
J.Milton skrev:
Guramis är en gruppfisk så dom mår bra av att vara flera.

NÄR ska denna myt/skröna sluta egentligen ?

det BEROR på ART, om dom är ensam-par-grupp fiskar. det går inte föra alla över en och samma kant. det är som att säga att alla malar är stimfiskar eller enbart enstöringar. det funkar liksom inte att skriva så.
#29 - 20 augusti 2010 19:33
pikachu skrev:
Ansjo: Den är rosa-aktig har jag för mig och är i likhet med Guld, Blå och Marmorgurami bara en annan färg-variant av Fläckig/Grå gurami.

Lavendelgurami är en korsning mellan blå och guld.
Bilagor:
#30 - 20 augusti 2010 19:34
ansjo skrev:
Att jag inte tror så mycket på en Gurami som heter Lavendelgurami...

den finns, men jag vet inte om den är vanlig eller ovanlig här, kanske ganska ovanlig då. mer vanligare i usa kanske ? googla på engelska så hittar du lite bilder på den.
#31 - 20 augusti 2010 20:00
OK, om den nu var så vanlig i Sverige bör det inte bli liiite mer träffar om man Googlar på det Svenska namnet;)?
Men jag kan visserligen haka på att det är en färgvariant av någon slags gurami, men frågan är om den är en nykomling som den verkar vara i ena stunden, för att i nästa vara en gammal variant? Och är den rosa eller vad?

Nä, red ut det här nu please, så tråden kan få gå tillbaka till det den var ämnad för, nämligen "Lite tips på botiasällskap". Skalar är mitt förslag:)!
#32 - 20 augusti 2010 20:11
ansjo skrev:
OK, om den nu var så vanlig i Sverige bör det inte bli liiite mer träffar om man Googlar på det Svenska namnet;)?

Men jag kan visserligen haka på att det är en färgvariant av någon slags gurami, men frågan är om den är en nykomling som den verkar vara i ena stunden, för att i nästa vara en gammal variant? Och är den rosa eller vad?

Nä, red ut det här nu please, så tråden kan få gå tillbaka till det den var ämnad för, nämligen "Lite tips på botiasällskap". Skalar är mitt förslag:)!

nej alltså jag tror den är ganska ovanlig i sverige, så som jag skrev i mitt inlägg tror jag den är mer vanlig i exempel usa än här.

det är en odlingsform av Trichogaster trichopterus. jag har ingen aning om det är en gammal eller ny variant.

länk-bilder
http://aqualandpetsplus.com/Gouram208.jpg
http://aqualandpetsplus.com/Gouram54.jpg

hanen bakom är ''lavendel''
http://aqualandpetsplus.com/Gouram75.jpg
#33 - 20 augusti 2010 20:20
Ja, på de bilderna ser jag två olika slags odlingsformer, den ena ser mer ut som VF blågurami och den andra som en marmorgurami med taskig färg. Men vad de fått Lavendelgurami från vete tusan....ett är då säkert, den är inte rosa;). Och inte vanlig heller, om den nu finns:p.
#34 - 20 augusti 2010 20:31
kan ju iförsig länka till sidan där jag hittade bilderna, ja jag kan nog hålla med om att den ena ser VF om jag tänker efter.

här är länkarna så får ni studera själva. vad det än är för form så är dom vackra med dom gula ränderna. men lavendel färgade är dom ju inte så det är kanske inte så passande namn (eller enligt denna sidas lavendel guramis så är dom inte så lavendel färgade)
http://aqualandpetsplus.com/Gouramis,%20Trichogasters.htm
http://aqualandpetsplus.com/Gouramis,%20Miscellaneous.htm
#35 - 20 augusti 2010 21:21
Det var tydligen Platine gurami som jag råkade tänka på.. :p
Alla kan ju göra misstag.. [:o]

Den är i vart fall rosa. Dessutom var den du Flaxss kallade lavendel den varianten som kallas för Fläckig gurami.
#36 - 20 augusti 2010 21:34
pikachu skrev:
Det var tydligen Platine gurami som jag råkade tänka på.. :p

Alla kan ju göra misstag.. [:o]

Den är i vart fall rosa. Dessutom var den du Flaxss kallade lavendel den varianten som kallas för Fläckig gurami.

det var inte jag som kallade den för lavendel gurami, utan det är sidan jag länkade till som skrev att det var en sådan. jag bara förde vidare och visade bilder. ; )
#37 - 20 augusti 2010 21:58
Ahh!! Fattar.. :D
#38 - 20 augusti 2010 22:25
pikachu skrev:
Ahh!! Fattar.. :D

*tummen upp*

Annons