Liten ciklid

#1 - 30 april 2012 19:27
Har ni någon ciklid att rekommendera till ett lite mindre kar, dvs 60 cm långt akvarium. Jag har då inte tänkt att ha många utan kanske bara ett par. Vet ni någon sort och samt i så fall hur många man kan ha av dessa i mitt kar?

Tacksam för alla tips och svar!
#2 - 30 april 2012 19:29
Grön bågfensciklid, 2st :)
#3 - 30 april 2012 19:35
Trådskaparen lade frågan i "afrikanska ciklider" , Bågfenorna är väldigt fina men de kommer från "fel" världsdel.
#4 - 30 april 2012 19:37
Snorkis skrev:
Har ni någon ciklid att rekommendera till ett lite mindre kar, dvs 60 cm långt akvarium. Jag har då inte tänkt att ha många utan kanske bara ett par. Vet ni någon sort och samt i så fall hur många man kan ha av dessa i mitt kar?

Tacksam för alla tips och svar!

Kolla i artregisteret så kankse du hittar nån liten trevlig ciklid, kan inte hjälpa dig för jag gillar de sydamerikanska cikliderna :)
#5 - 30 april 2012 19:39
Bågfensciklidhonor blir rejält aggressiva mot hanar efter leken, så de behöver nog lite större kar. Och frågan är ställd under afrikanska ciklider, och då brukar man få en tillsägelse om man tipsar om annat. Så mitt tips, då akvariet är såpass litet, får bli en liten koloni snäcklekare.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 april 2012 19:41
Ja en del snäckskalslekare funkar - vilka - se artregistret
#7 - 30 april 2012 19:54
Tack för tipsen!!!:)
Jag skall kika in på artregistret efter snäckskalslekare.
Har ni fler tips så tar jag emot dessa gärna.

Jag har tidigare för länge sedan haft Mbunas (hade då ett kar i helt annan storlek). Minns afrikaner som väldigt intressanta fiskar men vill ej ha ett stort kar nu. Så därför söker jag efter någon intressant rolig afrikan att ha, fast då mindre och förstås en sort som skulle må bra i ett mindre kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 april 2012 19:57
Kanske också något par av de mindre jullarna (ornatus, dickfeldi och transcriptus) skulle funka.

Inga malawi passar i ett så litet akvarium
#9 - 30 april 2012 20:02
Thomasciklid.
#10 - 30 april 2012 20:05
Ja Malawi vet jag inte passar, det är för litet kar. Jag ska kika in jullarna, tack för tipset Kjell! :)
#11 - 30 april 2012 20:44
Lamprologus multifasciatus, trevlig fisk!
#12 - 30 april 2012 22:25
palettciklid
#13 - 5 maj 2012 20:20
Tack för alla svar!:)

Det lutar mot transcriptus. Har läst och kikat på nätet.
Ett par är ju lagom. Vad ligger priset på dem?
Någon butik i GBG som har dessa?

Undrar om man kan ha något annat i? En ancistrus för algerna t ex?

Är också tacksam för alla tips kring transcriptus.

Annons