Liten fundering kring CO2?

#1 - 18 juni 2003 07:37
Jag undrar om någon av kemiexperterna på forumet kan hjälpa mig.

Jag funderar kring var gränsen går för CO2 och vad som reglerar denna.
Om jag tex har ett Ph på låt säga 8 och ett Kh på 10 tex Kan man då tillsätta för mycket CO2? Om jag tillsätter så¨mycket jag kan och lite till, finns det då en gräns för hur mycket mitt vatten kan tillgodogöra sig med tanke på Ph värdet, eller det kan sjunka till 0 typ.
Lite svårt att förklara, men jag hoppas att någon förstår min fråga.

Magnus
#2 - 18 juni 2003 18:06
Hej!

Jag är ingen kemiexpert utan är mer på det praktiska planet.

Du kan tillsätta så mycket co2 så ph blir skadligt för fiskarna. Om du kan komma ner till noll vet jag inte.
På hjortgatans zoo finns mycket att läsa i ämnet, bla en bra tabel inom vilka ramar man bör hålla sig.

Urban
#3 - 18 juni 2003 21:13
Hej

I tråden "För lågt ph?" längs ner på sidan 6 har jag försökt reda ut hur karbonatbuffringssystemet fungerar. Läs det så kanske en del av dina frågetecken får sin förklaring. Koldioxiden påverkar karbonatbuffringssystemet, detta buffringsystem är det dominerande i pH:n över 5 - 5,5 (det är gränsen om jag mins rätt.) Teoretiskt sett kanske det går at gå längre ner men i de flesta vatten träder ett annat buffringssystem in vid låga pH, nämligen humussystemet. I naturen är det så got som omöjligt att hitta sjöar med pH under 4 - 4,5, just beroende på styrkan i humussystemet. Jag har inte sysslat med koldioxid tillsättning men vad jag kommer ihåg så är CO2 koncentrationer över 40 ppm skadligt för fisk. Mike_Noren hade en länk http://www.thekrib.com/Plants/CO2/hardness-larryfrank.html i en tidigare tråd som kanske kan hjälpa dig mer

Lasse
#4 - 19 juni 2003 10:25
Hej loket65

Du kan inte med enbart CO2 sänka pH till 0, dels reagerar inte CO2 fullt ut med vatten(molekylen) dels är koncentrationerna av de joner/molekyler som ingår avgörande. Tänker man till lite så är det inte möjligt att komma lägre i pH-skalan än vad du får i kolsyratvatten och så lågt kommer du inte i akvariet eftersom koldioxiden avgår ur vattnet då du kommer upp i tryck(koldioxidtryck) i akvarievattnet.

När det är skadligt för fiskarna är lite olika från art till art, men själv har jag legat på 45 mg/l och de har klarat sig. Men ur växt synpunkt vinner du inte så mycket att ligga över 20-25 mg/l, men det finns undantag förstås.

Glad Midsommar.

Annons