Såg att detta ämne varit dött ett tag men får se om vi kan få liv på det igen. Jag hade för några år sen också ett gäddyngel i typ ett 80-liters akvarium och det var verkligen inga problem. Käkade allt, det behövde verkligen inte röra på sig, den kom fram när man öppnade täckglaset på akvariet. Problemet var tyvärr det motsatta, den fick för sig att allt som hamnade i akvariet var mat, den gick en mycket tragisk död till mötes då den satte i sig en fisk som var tjockare än den själv. Ingen vacker syn. Det ska dock sägas att det var bland det häftigast i akvarieväg att mata den med levande fisk (svärdbäraryngel blev det oftast). Jag tycker gott man kan ha ett så stort akvaium som möjligt, i mina ögon maximeras upplevelsen av utfodring med levande fisk om de har en rimlig chans att aklimatisera sig, gott om gömställen och så att gäddan inte ser dom vart den än vänder sig. När jag väl skulle ge den levande fisk fick jag mata den i ena hörnet och släppa ner fiskarna i det andra för att leda bort uppmärksamheten, men det hela tog slut rätt fort ändå.
Angående guppyfarmidén, vilken även har slagit mig, måste jag säga att det tar på tok för lång tid att odla upp dom. Dessutom skulle nog det bästa vara att ha iaf minst 10-20 honor och några hanar, det tråkiga är ju att det tar ganska lång tid innan det är ingång (då de första har uppnått ätstorlek), sen lär det behövas ett flertal småakvarier för olika ynglestorlekar. Det lär ju bli ett ganska stort projekt, vilket inte behöver avskräcka de som gillar sånt. Tyvärr så växer ju gäddor troligen ganska så fort, så unga guppys blir säkert rätt fort för små. Bättre för mindre rovfiskar troligen.
Sen efterlyser jag också en plats att fånga smågäddor i Göteborgsområdet om någon känner till sådana, skulle gärna göra om detta igen. För tillfället har jag tre småabborrar på runt decimetern i ett 375-liters men så fort jag får tag i en gädda har jag tänkt byta ut dom. Även abborrar har ju tyvärr problemet att de gärna vill växa ur ett akvarium av någorlunda normal storlek. Kan gärs vara ett bra sustitut? Har inte alls koll på huruvida de är rovfiskar eller inte, men någon kanske har koll på detta? Abborrarna är ju också helt fantastiskt häftiga när de får besök av småfisk... en jävla fart på dom. Kör lite annan teknik en gäddan som mer satsar på smygattack, abborrarna mer jagar till dom får tag i dom.