Liten läcka

#1 - 25 november 2006 15:01
Jag misstänker en läcka på mitt 160 liters akvarium. Man ser en aning vatten vid ena kortsidan och ett par dm på framsidan nedtill. Det är inte mycket, inget droppande.

Skulle jag kunna torka av fogen (hårtork?) och sätta på en sträng silikon? Funkar det eftersom det verkar vara väldigt lite?

Mycket tacksam för råd och hjälp.
#2 - 25 november 2006 15:35
Nej! Det får inte vara något vatten där du lagar! Vattnet trycker bort silikonet!
#3 - 25 november 2006 15:38
Är det ett kar med heltäckande lock?
I ett av mina kar med just heltäckande lock blir det kondens när jag har matningluckorna stängda...
Då rinner det utefter en sida. Mendet rinner alltså uppifrån locket.
Kan det var så med ditt kar???
#4 - 25 november 2006 15:41
laerni!
Jag menar alltså att lagningen skulle ske på utsidan. Det är väl inte omöjligt att få det torrt och sen silikona över.

Birgitta W!
Det har jag faktiskt inte kollat, men det är inga ränder på glaset. Ska kolla det, tack för tipset.
#5 - 25 november 2006 18:55
Några mer idéer eller tips?
Vad kan jag göra för att slippa få större läckage?
#6 - 25 november 2006 19:13
om det är en läcka, så töm ut tanken, torka ordentligt, riv ut gammal silikon, silikona om på insidan (hade nyligen en läckai mitt 400L's, och jag silikonade bara om där läckan var).
om du tar det på utsidan och det är vatten kvar, så kan vattnet tränga igenom innan det torkat.
#7 - 26 november 2006 07:30
[quote=svea;874415]laerni!
Jag menar alltså att lagningen skulle ske på utsidan. Det är väl inte omöjligt att få det torrt och sen silikona över. quote]

Jo det är omöjligt att få det torrt utan att tömma akvariet så att vattnet befinner sig under stället där det läcker!

Annons