Liten och rapp eller stor och slö?

#1 - 23 februari 2009 21:20
Är det bättre med ett litet kar med pumpar som sätter sprutt på vattnet, eller ett stort kar där samma pumpar inte orkar dra vattnet runt på samma sätt som i det lilla karet?:confused:

Anledningen till min fråga är att jag fått ancistrusinvasion, som en del av er vet, och jag har håvat in dem i en 50 liters där jag har tre pumpar gåendes:

[COLOR=blue][FONT=Times New Roman]AquaEl Turbo, riktad nedåt[/FONT][/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR][COLOR=black][FONT=Symbol]·[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] Flöde: 650 650l/h[/FONT][/COLOR]
[COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Aquael Fan +1, riktad nedåt[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Symbol]·[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] Flöde: 320 l/h[/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][COLOR=green][/COLOR][COLOR=green][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR][/FONT]
[COLOR=blue][FONT=Times New Roman] [/FONT][/COLOR][COLOR=blue][FONT=Times New Roman]Pump RENA SuperClean, sörjer för ytcirkulationen[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Symbol]·[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] Flöde: 400 l/h[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har ersatt de ursprungliga filtermattorna med annat - men om vi nu betraktar flödet.:)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ancistrusar gillar ju starkt flöde så detta borde vara bra i en 50 liters.:)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Men dessa firrar blir allt fler och det känns som att min lösning inte är så optimal.:confused:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag skulle kunna flytta dem till en balja som har 3 gånger så stor bottenyta, men då skulle jag inte ha samma sprutt på vattnet som jag har nu.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Skall jag välja den lilla rappa eller den stora slöa?:confused:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=green][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][COLOR=green][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
#2 - 23 februari 2009 21:52
Vilken överskrift.. trodde det var en allmänfråga .. men då hade det ju varit en smaksak...

Jag hade valt ett större kar med mindre pump, belastningen och därmed syreförbrukningen förändras inte oavsett vad du väljer, men möjligheten till att hålla bättre värden är ju större i ett större kar!
#3 - 23 februari 2009 21:54
Nästan 1400l/timme i ett 50 liters är alldeles för mycket, tycker jag. Den minsta pumpen borde räcka väl?
#4 - 23 februari 2009 22:05
ok, lite i överkant kanske, men pumpar pumar ju sällan det som står på ettiketten ändå, jag kör 22x volymen/tim i mitt malakvarium.. de verkar trivas bra ;)

Annons