Hej alla.
Jag är en nyfiken nybörjare som just nu spammar forumet med en massa frågor om ditten och datten.
Jag har planer för 2 akvarium här hemma som har väldigt udda mått. Båda två blir väldigt grunda dvs ska stå på smala möbler men ganska höga på höjden för sin bottenstorlek. Jag vet att jag förklarar som en åsna, men i alla fall.
Det ena blir 100*30*60 (typ 150-180 l vattenvolym) och det andra lilla inne i badrummet blir 75*15*40 (ca 42L)
Båda blir väldigt sparsamt "möblerade" och utan bakrund i akvariet. Dvs för sina små volymer blir det en ganska lång simyta.
Så vad är viktigast när jag nu ska till att välja fisk? Längden eller volymen? Förstår inte hur jag ska tänka.
Ta ett extremt exempel som kan vara en tydlig vägvisare: scalarer.
Ett akvarium med längd 100 cm och höjd på 60 cm hade alla sagt att det blir nog bra. Oavsett hur mycket jag hade byggt och grejat med bakrunder, stenar, rötter, filter och värmare som alla tar bort djup. Men nu är ju mitt bara 30 djupt och därför blir vattenvolymen så liten. Men jag ska inte ha en massa byggnadsverk i akvariet utan mest höga smala växter, ytterfilter och så har vi 24-25 grader i rumstemperatur inne året om så lär ju inte behöva någon monstervärmare. Så i akvariet blir det bara ett insugsrör, en liten doppvärmare och vattenutflöde vid ytan. Är då längden viktigare än volymen? Dvs de får tillräcklig simyta. För som jag har förstått det blir de inte så långa, men väldigt höga och höjd har jag ju.
Hur tänker ni?