Liter eller längd? Vad är vikitgast?

#1 - 7 april 2013 12:31
Hej alla.

Jag är en nyfiken nybörjare som just nu spammar forumet med en massa frågor om ditten och datten.

Jag har planer för 2 akvarium här hemma som har väldigt udda mått. Båda två blir väldigt grunda dvs ska stå på smala möbler men ganska höga på höjden för sin bottenstorlek. Jag vet att jag förklarar som en åsna, men i alla fall.
Det ena blir 100*30*60 (typ 150-180 l vattenvolym) och det andra lilla inne i badrummet blir 75*15*40 (ca 42L)

Båda blir väldigt sparsamt "möblerade" och utan bakrund i akvariet. Dvs för sina små volymer blir det en ganska lång simyta.

Så vad är viktigast när jag nu ska till att välja fisk? Längden eller volymen? Förstår inte hur jag ska tänka.

Ta ett extremt exempel som kan vara en tydlig vägvisare: scalarer.

Ett akvarium med längd 100 cm och höjd på 60 cm hade alla sagt att det blir nog bra. Oavsett hur mycket jag hade byggt och grejat med bakrunder, stenar, rötter, filter och värmare som alla tar bort djup. Men nu är ju mitt bara 30 djupt och därför blir vattenvolymen så liten. Men jag ska inte ha en massa byggnadsverk i akvariet utan mest höga smala växter, ytterfilter och så har vi 24-25 grader i rumstemperatur inne året om så lär ju inte behöva någon monstervärmare. Så i akvariet blir det bara ett insugsrör, en liten doppvärmare och vattenutflöde vid ytan. Är då längden viktigare än volymen? Dvs de får tillräcklig simyta. För som jag har förstått det blir de inte så långa, men väldigt höga och höjd har jag ju.

Hur tänker ni?
#2 - 7 april 2013 13:05
S[SIZE=2]ka förtydliga att jag tog scalarer som extremexempel, inte att jag planerat att ha dem.

[/SIZE][COLOR=#000000][FONT=Noteworthy-Light][SIZE=2][FONT=Verdana]Det jag menar är att jag inte förstår hur jag ska tänka på volym mot simlängd. Ett akvarium kommer ju alltid ha en väldigt liten volym om man jämför med en sjö. Och jag förstår att volymen spelar roll när det gäller vattenkvalitet och hur mycket man kan belasta vattnet med avseende på avföring och antal fiskar. Men för den individuellt fiskens välmående så borde ju simlängden och i scalarernas fall höjden vara viktigare för välbefinnandet än antalet liter. [/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Verdana]
[/FONT]
#3 - 7 april 2013 13:14
Sv: Liter eller längd? Vad är vikitgast?

Jag skulle säga både och. Om vi tar två olika kar, med samma volym fast olika mått.

Kar 1:
100x60x30 (lxhxd)
Detta är 180 liter, men väldigt smalt. Discusar och skalarer fungerar. Stimfisk också pga längden. Dock kan man inte ha väldigt mycket fisk, då vattenytan inte är så stor. Bara 300cm3. Det är ju här syresättningen sker.

Kar 2:
100x30x60 (lxhxd)
Samma volym, 180 liter. Här kan du inte ha skalarer eller diskusar, men stimfiskar, och framförallt bottenlevande såsom corydoras är perfekt här. Istället kan du ha mycket fisk eftersom vattenytan är 600cm3.

Kar 3:
50x70x50 (lxhxd)
Detta karet kan du inte ha så mycket olika fiskar i. För kort för de flesta stimfiskar. Här fungerar höga fiskar, typ skalarer och diskusar samt malar och corydoras.
Vattenytan är 250cm3, så här är det ännu mindre syresättning.

Ju större vattenyta, ju fler fiskar/liter vatten kan du ha. Men samtidigt, ju grundare kar ju färre alternativ har du till fiskar. Detsamma gäller längden, ju kortare, ju färre alternativ.

Sen spelar ju volymen roll också. Ju större volym, ju mer påfrestningar från avföring och sånt klarar karet, och ju större och fler fiskar kan du ha.

Det gäller alltså att planera vilka fiskar du vill ha. Och det bästa är ett kar som är både djupt och högt, helst djupare. ( speciellt ur inredningssynpunkt).
#4 - 7 april 2013 13:21
Tack

Det där med vattenyta hade jag inte tänkt på. Och ja självklart är både långt, brett och högt att föredra, men då måste vi köpa nytt hus.

Men det är kul att hålla på att planera. Men man blir ju galen på att få till allt. Så att det passar både husets inredning, akvariets inredning och invånarna som ska trivas i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 april 2013 13:34
Vad som är viktigast beror på vilka fiskar man har - har man snabbsimmande fiskar och revirhävdande fiskar så är nästan alltid längden viktigast.
Har man fiskar som skitar ner mycket så är literantaler ofta viktigast.

I regel så är längden den viktigaste måttenheten
#6 - 7 april 2013 13:43
Vad som är viktigast beror på vilka fiskar man har - har man snabbsimmande fiskar och revirhävdande fiskar så är nästan alltid längden viktigast.

Har man fiskar som skitar ner mycket så är literantaler ofta viktigast.

I regel så är längden den viktigaste måttenheten

Ha ha ja det är just det jag misstänker. men det om syresättning var ju också en bra poäng.
Då gäller det att försöka välja fiskar som vill ha det långt, högt och mjukt surt vatten.
#7 - 7 april 2013 13:53
Nu blev det ju nästan komiskt. :D

När jag la in längd, ph och temperatur i zoopets sökguide så kommer just scalarer upp. Hi hi...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 april 2013 14:07
Visst ger en större vattenytan bättre syresättning och det är ju väldigt viktigt om man inte har ett filter i akvariet som kan sätta vattenytan i rörelse och det har väl de flesta.
#9 - 7 april 2013 14:22
Men syresättninge borde ju också bero på hur hög vattengenomströmning man har. Dvs om det är strömt eller inte i akvariet.

Det är ju också något att tänka på när man väljer fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 april 2013 14:43
HWH skrev:
Men syresättninge borde ju också bero på hur hög vattengenomströmning man har. Dvs om det är strömt eller inte i akvariet.

Minimalt - syresättning är när vattenytan rör sig
#11 - 7 april 2013 15:10
Minimalt - syresättning är när vattenytan rör sig

Mm men jag var otydlig nog att inte påpeka att jag menade strömt i vattenytan.

Tanken är ju att ha insug till filtret nere vid botten på ena kortsidan och utblåset vid ytan på andra sidan.
#12 - 7 april 2013 15:28
Sv: Liter eller längd? Vad är vikitgast?

Visst ger en större vattenytan bättre syresättning och det är ju väldigt viktigt om man inte har ett filter i akvariet som kan sätta vattenytan i rörelse och det har väl de flesta.

Nu kanske jag missförstod dig, men jag skulle säga att vattenytans area är viktig även med pump/filter/streamer. Åtminstone gör den stor skillnad.
#13 - 7 april 2013 15:32
Dr.Dork skrev:
Nu kanske jag missförstod dig, men jag skulle säga att vattenytans area är viktig även med pump/filter/streamer. Åtminstone gör den stor skillnad.

Jo det förstår jag.

Min fundering är om jag kan kompensera för den lilla vattenytan med att välja fiskar som gillar strömt vatten och därför också kunna ha pumpen på ett högre tryck och på ytan än att välja fiskar som vill ha stillastående vatten.

Annons