Jag gillar våra pansarmalar skarpt och vill att dom ska må bra, men det känns väldigt jobbigt att riva upp inredningen med alla växter som rotat sig och den bakterieflora/jämvikt vi skapat i akvariet. det handlar inte om att det är mycket jobb utan mera om att det känns hemskt att riva upp växande växter vars rötter går över halva akvariet.
Jag förstår det. Det tar verkligen emot. Men är växterna friska (och kommer dessutom ner i dammjord) kommer de att klara flytten väl. Vad är det för växter ni har förresten?
Beträffande bakteriefloran så finns merparten av bakterierna i filtret, så där borde det inte vara några problem. Man ska alltså inte rengöra filtret och så ska man se till att hålla igång det under tiden man håller på med sandbytet. Vill ni behålla lite av bottenskiten så kan ni spara lite av gruset och skiten längst ner på botten. Det har en kompis gjort med gott resultat.
Man kan ta en bild på akvariet så att man kan inreda det på samma sätt.
Det är den allra finaste rådasanden 0.2-nånting som vi har lagt i ett hörn av akvariet och jag blev såklart glad när jag såg hur glada dom blev och bökade runt.
Den finaste Rådasanden är väl 0.33mm? Vad jag vet finns den inte i finare grovlek än så. Men det räcker gott och väl. Jag har tom blandat den med grovleken över (0.4-0.8mm) och det funkar bra.
Jag är mycket osäker på om det är metallpansarmal jag har. Färgen/teckningen är likadan, men mannen jag köpte dom av sade att det var en sort som var avlad för att vara liten. Jag vet inte om detta stämmer. De ser dock inte ut som yngel eller ungfiskar, utan som vuxna pansarmalar.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om pansarmalar som skulle ha avlats för att vara små... Däremot finns det arter som inte blir så stora. Fiskar ser bara ut som yngel när de är väldigt unga. Annars ser unga fiskar ut som vuxna fast mindre. Det är alltså inte alls säkert att dina är vuxna fiskar. Sen växer de olika beroende på hur mycket mat de får och hur mycket utrymme de har.
Jag är medveten om att spara vattnet vid flytt. Det där med dammjord ska jag ta reda på mer om när vi byter till finkornigt!
Jag hade problem med att mina vallisneria inte trivdes, så jag fick tipset att frysa in dammjord (blandad med lite vatten) och peta ner jordiskuberna i sanden intill rötterna på vallisen. Sen dess har växterna i det akvariet börjat trivas bättre. Dammgjord innehåller inte ammoniak och funkar därför bra i akvarier. Har man jordbotten kommer man heller inte att behöva byta vatten lika ofta.
Tillägg: Jag ser alltså på det lilla akvariet mera som ett "tillfriskningsakvarium", där jag kunde få mata pansarmalarna utan bråk, där deras skäggtömmar kunde få växa ut, och där de kunde bli starka, innan jag senare vid årsskiftet släpper ut dom i ett större akvarium när jag bytt till finkornig sand där.
Problemet är att det är lååång tid kvar till årsskiftet. Fiskar lever i nuet och vet inte att det lilla tråkiga akvariet och ensamheten bara är tillfälliga. Det blir alltså många månader (som för de kommer att uppfattas som väääldigt länge) innan de får ett bra liv.
Väljer du ändå att skaffa ett tillfälligt akvarium för dem skulle jag i så fall rekommendera ett på minst 50 liter. Då kan du efter nån månad även skaffa några artfränder till dem. När du startar upp det nya akvariet och flyttar över corysarna dit kan du krama skiten ur det välinkörda filtret som du har i 110 liters akvariet intill det nya filtret så att den sugs in i det. På det sättet kan du få igång bakteriefloran. Fast du måste ändå ge bakterierna nån månad innan du skaffar de nya kompisarna.