Litet ombyggnads projekt.

#1 - 12 november 2007 12:37
detta är inte det största projekt här på zoopet men det är något iaf =)
var idag på min lediga dag på zookompaniet och köpte mig en red more rot som jag tyckte var cool och fin.
ska bygga om lite i karet så jag tänkte lägga upp lite bilder här för dom som vill se!! (min kamera laddas så bilder kommer senare)

Har även lite frågor... tar det längre tid för en red more rot att sjunka? mina vaniga rötter behöver nästan inte ligga i vatten länge... köpte även lite acicularis (2krukor) som jag hoppas ska väa till en fin liten matta.. =)
#2 - 12 november 2007 14:54
[ATTACH]8779[/ATTACH]

Här är dom nya växterna som ska in.

[ATTACH]8780[/ATTACH]

Så här ser det ut idag, har inte ansat det på ett tag..
#3 - 12 november 2007 14:57
[ATTACH]8781[/ATTACH]

[ATTACH]8782[/ATTACH]

Här är roten. när den om några år går till botten så kommer den att få stå i karet.. ;)
#4 - 12 november 2007 15:20
patriksg skrev:
[ATTACH]8781[/ATTACH]

[ATTACH]8782[/ATTACH]

Här är roten. när den om några år går till botten så kommer den att få stå i karet.. ;)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om jag ser rätt på bilden av ditt akvarium så har du ett mittenstag. Använd den till att fästa roten med ”stammen” uppåt. På detta sätt får du rotsystemet från ett dött träd i strandkanten.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När roten sedan sjunker så kan du prova någon annan variant.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ett förslag, typ:)[/SIZE][/FONT]
#5 - 12 november 2007 15:22
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om jag ser rätt på bilden av ditt akvarium så har du ett mittenstag. Använd den till att fästa roten med ”stammen” uppåt. På detta sätt får du rotsystemet från ett dött träd i strandkanten.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När roten sedan sjunker så kan du prova någon annan variant.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ett förslag, typ:)[/SIZE][/FONT]

det var ett bra förslag! det skulle roten passa till.. men det är ingen fara då? staget har ju en viktig funktion för att karet ska ara stabilt?? hur kan man fästa den då?
#6 - 12 november 2007 15:37
Den får flyta upp mot staget, det blir ingen större kraft som påverkar staget. Om det behövs kan du med fiskelina fästa den i en sten som du lägger under roten.

Finessen med detta sätt att ha roten är just det att den inte har bottenkontakt, utan ”svävar” fritt. Detta är väldigt omtyckt av mina fiskar eftersom de får ett ”rum” med tak där de känner sig trygga.
#7 - 23 november 2007 22:53
11 dagar tog det för min rot att gå i bott! Men va bra man mår nu!! HAHA!!

[ATTACH]8980[/ATTACH]

Nu ska jag bara köpa lite nya växter och låta mina acilaris (Stavningen?) Bli en fin grön matta i en delan av karet.
#8 - 26 november 2007 15:53
fint, roten passa bra där :)
#9 - 26 november 2007 16:00
snygg rot!
Ser gärna en helbild på karet nu med nya roten.

/Hans
#10 - 26 november 2007 17:34
Tackar, blev inte nöjd med allt så jag tror jag ska flytta om redan idag, köpa lite mer växter också. hur tror ni acicularis kommer växa utan att man har i någon co2?
#11 - 28 november 2007 16:54
Detta är lite bilder på hur karet ser ut idag, ska ha i lite mer växter och .... Här har ni en bild på hel karet.
[ATTACH]9060[/ATTACH]

en bild på en del av roten.

[ATTACH]9061[/ATTACH]

Lite mer bilder.

[ATTACH]9063[/ATTACH]
[ATTACH]9062[/ATTACH]

Säg vad ni tycker, eller om ni har några ideer!!

till höger ska ja ha lite mer växter. till vänster ska jag ha en växt till som ska stå längst bak..
#12 - 28 november 2007 17:04
Ser helball ut! :D Vet inte om det finns nåt kreativt att säga...;) du vet ju redan om att det behövs lite mer växter i högerhörnan...;) o sen kanske nån lite högre växt längst bak till vänster...det blir prima! :D

Mvh Patrik
#13 - 28 november 2007 17:06
japp men det blir på fredag, har fått med tjejen till några butiker på väg hem från gekås på fredag =) då ska jag handla lite gott =) Kanske även några indiska glasmalar :D
#14 - 28 november 2007 17:08
Precis! Skynda långsamt! Även om det inte är så lätt alltid...[:o]

Mvh Patrik
#15 - 28 november 2007 17:11
hehe nää jag ska försöka =).. vill ha allt och nu!! men jag har i ett medel nu mot vita prick så jag måsta lugna mig lite..
#16 - 28 november 2007 17:23
haha! Är precis likadan, vill att allt ska hända "helst igår"...;) Sitter här hemma o väntar på en massa grejer jag beställt...känns som en evighet sen...tiden kryyyper fram...:(

Mvh Patrik
#17 - 28 november 2007 17:46
Man jobbar för att kunna köpa saker till karet! :D hehe går och lägger sig tidigt fär att det ska bli helg fortare så man kan åka till massa olika djuraffärer :D
#18 - 28 november 2007 17:47
Som sagt är det grymt svårt men tänk på att den absolut bästa tiden är den när man sitter framför karet och drömmer om vad man ska ha i och var man ska ha det, hur man ska inreda, vilka fiskar man ska ha osv, osv, osv..

Annars tycker jag karet ser skitbra ut! Roten gör grymt mycket! Kanske skulle lägga i lite mer sten? Om du kan få tag på liknande den till höger och sprida ut lite snyggt så skulle det bli riktigt läckert tror jag! Och såklart lite växter som du själv sa:)

/Hans
#19 - 28 november 2007 17:56
battalionP skrev:
Som sagt är det grymt svårt men tänk på att den absolut bästa tiden är den när man sitter framför karet och drömmer om vad man ska ha i och var man ska ha det, hur man ska inreda, vilka fiskar man ska ha osv, osv, osv..

Annars tycker jag karet ser skitbra ut! Roten gör grymt mycket! Kanske skulle lägga i lite mer sten? Om du kan få tag på liknande den till höger och sprida ut lite snyggt så skulle det bli riktigt läckert tror jag! Och såklart lite växter som du själv sa:)

/Hans

Håller med till 100%! Det är verkligen MER än halva nöjet att planera och längta...;)

Men kom inte o säg att man INTE är ivrig när man VET att man måste vänta...;)

Mvh Patrik
#20 - 28 november 2007 18:02
battalionP skrev:

/Hans

Tack så mycket. =) Du menar den växten längst till höger vig rutan? Den sprider sig som en raket :) Ska nog ha lite sten som du säger och bygga med lite sand och få som ett "landskap" eller liknande =)
#21 - 28 november 2007 18:05
men vill inte vänta! :P men sen när jag är klar med detta ska jag gå på och göra om mitt 50L räkkar, sen mitt 54L krabbkar, sen är jag nog på mitt 180 igen ;)
#22 - 11 december 2007 17:05
Nu måste jag nog säga att det går lite väl segt med ombyggaden :( Det blir många tripper till zoobutikerna, tur att det är kul =)
Nu har jag iaf i lite mer växter..
[ATTACH]9223[/ATTACH]

Här har ni nu hela karet, kvar är dock lite i höger hörna, ska jag ha hornsärv eller vad tucker ni? Vill även ha en rot framför med lite olika mossor på..

[ATTACH]9224[/ATTACH]

Detta hörn anser jag att jag är klar med

[ATTACH]9225[/ATTACH]

Sen lite bilder bara för att det är kul =)

[ATTACH]9226[/ATTACH]

Lite alger på rutan som ska skrapas bort till helgen.

[ATTACH]9227[/ATTACH]

Skriv om vi har några komenterer...
#23 - 12 december 2007 08:09
no??
#24 - 12 december 2007 10:48
tycker nog du ska sätta något bakom karet, så det blir en mörk å fin bakgrund:)
#25 - 12 december 2007 11:54
Vad brukar man kunna ha då? kartong kanske dugen?
ha d
#26 - 12 december 2007 13:27
typ svart/mörkt påslakan kanske, som är vikt en gång eller 2. Annars funkar väl kartong

Annons