Litima lysrörsramp

#1 - 28 februari 2013 20:11
Jag har en heltäckande lysrörsramp i form av ett formpressat plastlock till mitt helglasakvarium. Den rampen är jag inte riktigt nöjd med. Dels sitter det enligt mitt tycke alldeles för korta lysrör i den vilket gör att det nästan blir skugga i kanterna på akvariet. Rampen är 75x40 cm och det sitter 45cm lysrör (15w t8) i den. Dessutom sitter lysrören längst bak i rampen vilket gör att min hembyggda filterhörna skuggar en stor del av akvariet.

Jag har nu börjat kika efter en ny ramp och har fastnat för den här: http://www.pwss.se/product.php?productid=6561&cat=1039&page=2

Är det nån som har erfarenheter av dessa ramper och kan besvara ett par frågor?
Hur ser den ut på undersidan? Sitter lysrören i bakkant eller mitt i? Finns det någon lucka i rampen för utfodring etc? Går det att utrusta rampen med reflektorer?

Eller: Är det någon som kan rekommendera en annan bra ramp? Vill ha heltäckande.
#2 - 28 februari 2013 22:18
Så länge inte pwss lagt in fel bild så säger bilden där ganska mycket om vad du vill veta :-)

Rören sitter placerade ungefär en i mitten av rampen och det andra ganska lågt bak på rampen. Rampen har en stor lucka i hela framdelen av rampen som gör att du kan lyfta upp nästan en tredjedel av rampen med gångjärn. Det bör finnas väldigt bra utrymme för reflektorer i den.
#3 - 1 mars 2013 15:24
Ja, bilden har jag ju givetvis också sett och gissa kan jag göra själv. Men vad jag undrar är om det är någon som har riktiga erfarenheter av dessa ramper som kan bekräfta eller dementera det man ser på den bilden.
#4 - 1 mars 2013 19:23
Jag har inte pillat på just den här modellen men jag har hanterat större exemplar från samma tillverkare och de är uppbyggda på samma vis som jag beskriver ovan. Du kan ju maila pwss och fråga om bilden är korrekt, eller om de kan ta fram fler foton. De brukar vara trevliga att ha att göra med är min erfarenhet.
#5 - 1 mars 2013 19:36
Jag har gjort så också.

Tack för infon i alla fall!

Det blir nog en sån ramp.

Annons