Jag är nybörjare på det här så jag känner mig rätt så osäker på det mesta. Jag vill gärna veta saker som är allmänt kända om deras beteende och livscykel. Hur gamla blir de? När är de könsmogna (storlek/ålder)? Hur går leken till? Kan man hjälpa dem på traven på något sätt? Hur ska man mata dem? Hur ofta, hur mycket, hur ofta levandefoder, är flingfoder bra - den typen av saker. Men jag vill också ha reda på saker som jag inte kan fråga om eftersom jag inte känner till vilka frågor jag ska ställa. Det är ju det som böcker är bra på, det man får reda på är inte styrt bara av ens egna frågor och det som skrivs är ofta ganska genomtänkt.
Men det kanske inte finns så mycket litteratur..?
Jo, det finns snarare så mycket litteratur så det blir ohanterligt...
Till att börja med så finns det ett antal scalare-arter. Flera av dessa har inte hunnit få något vetenskapligt namn. En art, som brukar kallas
Pterophyllum scalare, är den vanliga i handeln. Sedan dyker ytterligare 3-4 arter upp (
P. altum, P. leopoldi, "Peru-altum" samt en med lite rött på) då och då - för dom gäller
inte allt som gäller för den vanliga scalaren. Dom kommer från andra områden, annat vatten och beter sig delvis annorlunda.
Av den vanliga scalaren finns det ett otal odlingsformer. Oftast är det endast färgen som är annorlunda jämfört med den vilda formen. Beteendet och kraven på skötsel skiljer sig inte mellan olika odlingsformer. "Det är samma fisk - den ser bara olika ut".
När det gäller skötseln i akvarium skulle jag rekommendera att du går till ditt lokala bibliotek; lånar eller tittar i samtliga akvarieböcker som dom har, och läser det som står om scalare. Allt som är tryckt är inte sant - det gäller i ännu högre grad för internet! Så ta den information du hittar med en liten nypa salt.
Scalaren är en "snäll" cichlid, men det är en cichlid. Det betyder att den är territoriell och att man får vara lite uppmärksam på fiskarnas sociala status. En mobbad fisk blir mycket snabbt en död fisk. Den, liksom många andra sydamerikanska cichlider lever i grupper med mer eller mindre uttalad rangordning. En hane och en hona "finner varandra" inom gruppen, bildar ett par och leker. Bägge djuren rengör en yta för att lägga rom. I akvarium är denna yta ofta ett stort blad på en akvarieväxt. Bägge föräldrar försvarar rom och sedan larver. Larverna kan flyttas av föräldrarna, om de inte är nöjda med den ursprungliga lekplatsen, ibland flera gånger. När larverna ätit upp gulesäcken (efter ca en vecka) blir de frisimmande yngel. Föräldrarna sköter om ynglen ytterligare några vedckor om allt går som det ska. När ynglen är frisimmande skall de matas. De äter nykläckt artemia (man kläcker själv ägg man köper) men det är bra om de dessutom får ännu mindre foder (infusorier e dyl) de första två dagarna.
Ofta går det inte så bra första gångerna ett ungt par leker. De kan bli osams och äta upp ägg eller yngel några gånger. Efter några veckor brukar dom leka igen.
Det är inte så lätt att se skillnad på kön på utseendet. Däremot märker man det lättare på beteendet. Men det krävs lite övning för bägge metoderna.
En grupp på 5-10 scalarer i ett större akvarium (minst 250 liter) eller ett par i ett akvarium på minst 100 liter kan väl vara bra.
När det gäller foder så är de vanligen inte särskilt kinkiga. Fiskbullar, räkrom, torrfoder, olika sorters mygglarver (levande eller frysta) etc etc. Vad man ska tänka på är att inte ge dem samma sak hela tiden och att dom äter ganska mycket. Därför är det bra att ha mycket växter och att inte slarva med vattenbytena.
Jag har haft akvarier i snart 40 år. Jag har jobbat med fisk i 30 år. Jag har säkert haft mer än 500 olika arter fisk hemma, men scalaren förblir en av mina absoluta favoriter. Lycka till med dina!