Jag är nybörjare på det här så jag känner mig rätt så osäker på det mesta. Jag vill gärna veta saker som är allmänt kända om deras beteende och livscykel. Hur gamla blir de? När är de könsmogna (storlek/ålder)? Hur går leken till? Kan man hjälpa dem på traven på något sätt? Hur ska man mata dem? Hur ofta, hur mycket, hur ofta levandefoder, är flingfoder bra - den typen av saker. Men jag vill också ha reda på saker som jag inte kan fråga om eftersom jag inte känner till vilka frågor jag ska ställa. Det är ju det som böcker är bra på, det man får reda på är inte styrt bara av ens egna frågor och det som skrivs är ofta ganska genomtänkt.
Men det kanske inte finns så mycket litteratur..?
Jo, det finns snarare så mycket litteratur så det blir ohanterligt...
Till att börja med så finns det ett antal scalare-arter. Flera av dessa har inte hunnit få något vetenskapligt namn. En art, som brukar kallas
Pterophyllum scalare, är den vanliga i handeln. Sedan dyker ytterligare 3-4 arter upp (
P. altum, P. leopoldi, "Peru-altum" samt en med lite rött på) då och då - för dom gäller
inte allt som gäller för den vanliga scalaren. Dom kommer från andra områden, annat vatten och beter sig delvis annorlunda.
Av den vanliga scalaren finns det ett otal odlingsformer. Oftast är det endast färgen som är annorlunda jämfört med den vilda formen. Beteendet och kraven på skötsel skiljer sig inte mellan olika odlingsformer. "Det är samma fisk - den ser bara olika ut".
När det gäller skötseln i akvarium skulle jag rekommendera att du går till ditt lokala bibliotek; lånar eller tittar i samtliga akvarieböcker som dom har, och läser det som står om scalare. Allt som är tryckt är inte sant - det gäller i ännu högre grad för internet! Så ta den information du hittar med en liten nypa salt.