Live chat på zoopet?

#1 - 4 oktober 2010 12:35
Hej, jag tänkte på det om det skulle vara allt för "jobbigt" att fixa en chatfunktion på zoopet? Typ en liten lista i nått av hörnen där man ser de av ens vänner som är online å som man kan chatta med?
Vet inte om det skulle finnas nått intresse av en sådan funktion här på zoopet men personligen tycker det hade vart trevligt.
Det e klart att man ju alltid kan chatta med sina vänner(zoopetvänner) på messenger lr fb men hade nog ändå kunnat bli lite en annan grej att ha en zoopet chatt... Skulle kanske oxå kunna vara så att man inte ens måste vara vänner för att chatta?...
Tänker att det skulle bli lättare att "träffa" nya människor här på forumet å om det är nån liten snabb fråga man har kan man ju ställa den å få svar direkt typ, känns öht som att det skulle finnas många fördelar med en zoopetlivechatt-funktion...
(Är detta aktuellt att införa eller blir det mer av ett community än ett rent forum som innebär en massa administrativt vel typ?)
Synpunkter på detta nån?
#2 - 4 oktober 2010 12:39
jag håller med. chatfunktionen som fins nu är rätt kass.
#3 - 4 oktober 2010 12:47
En chatt för alla användare, om allt vore ju bara bra tycker jag. Och om man inte gillar slipper man använda den.
#4 - 4 oktober 2010 12:50
Ser både fördelar och nackdelar med chatt. Alltid kul att kunna prata "live" med varandra och få snabba svar. MEN väldigt mycket nyttig information kommer gå åt spillo! Alla de svar som svaras i chatten kommer inte sparas och idén med forum med information till alla försvinner lite.

Men visst, en off topic chatt där man inte diskuterar informationsrika akvarierelaterade saker är såklart bra :)
#5 - 4 oktober 2010 13:12
Ja jag ser den ffa som en funktion liknande windowsmessenger eller fb:s chattfunktion kanske ännu hellre. Den befintliga chatten känns lite rörig. Där ser man väl vad alla skriver eller hur? Dessutom känns det inte som att man använder den så mkt eftersom "det skall till" att nån man känner är där just då, eller har jag fått det hela om bakfoten? Aja jag tror ni fattar vad jag menar.
#6 - 4 oktober 2010 13:18
tulle89 skrev:
Ser både fördelar och nackdelar med chatt. Alltid kul att kunna prata "live" med varandra och få snabba svar. MEN väldigt mycket nyttig information kommer gå åt spillo! Alla de svar som svaras i chatten kommer inte sparas och idén med forum med information till alla försvinner lite.

Men visst, en off topic chatt där man inte diskuterar informationsrika akvarierelaterade saker är såklart bra :)

Ja det är ju inte bra om chatten sker på övriga forumets bekostnad. Men jag är inte säker på att det är så himla mkt info som kommer gå till spillo, iaf inte om det är så att man frågar nån av ens vänner en snabb sak... Aja jag vet inte, förstår hur du tänker men ibland vill man faktiskt ha snabba svar, tex. om man har fått sjukdomsutbrott i sitt kar eller vid läckor etc. En nackdel är ju såklart som du säger att det bara är en konversation mellan 2 (kanske nån mer) personer å allt vad det innebär.
#7 - 4 oktober 2010 15:55
Rooster skrev:
Ja det är ju inte bra om chatten sker på övriga forumets bekostnad. Men jag är inte säker på att det är så himla mkt info som kommer gå till spillo, iaf inte om det är så att man frågar nån av ens vänner en snabb sak... Aja jag vet inte, förstår hur du tänker men ibland vill man faktiskt ha snabba svar, tex. om man har fått sjukdomsutbrott i sitt kar eller vid läckor etc. En nackdel är ju såklart som du säger att det bara är en konversation mellan 2 (kanske nån mer) personer å allt vad det innebär.

Jo är helt med på vad du menar :)

Vissa saker vill man ha ett svar på snabbt, gärna innan man skrivit frågan. Hur man enkelt skulle kunna åtgärda detta problem att svaret försvinner när man stänger ner sitt chattfönster är att man då själv startar en tråd och delger den informationen man tagit del av.
Först kan man såklart göra något åt problemet som sjukdomen eller vad det är, men att man sedan får det svart på vitt i forumet också.
Tar inte många sekunder att posta. Då får man dels snabba svar, plus att informationen ändå lever kvar på forumet :)
#8 - 4 oktober 2010 18:07
Ja det är en idee...

Sen tänkte jag eg. som sagt mest på att man skulle chatta med sina vänner (på zoopet) dels om allt möjligt men oxå akvarierelaterade frågor. Tror iaf inte att en sådan funktion skulle påverka forumet allt för mkt i övrigt. Mest en trevlig funktion som blir givande för alla parter. Har man en fråga (som inte är jätteurgent) skulle iaf jag posta den på forumet som vanligt ändå.
#9 - 5 oktober 2010 22:15
Ingen mer som är intresserad av en "bättre" chatfunktion här på forumet? Christian eller Kjell inga kommentarer?
admin
Christian Alfredsson
#10 - 22 oktober 2010 17:27
Här är ju den chatt som finns idag. http://www.zoopet.com/forum/mgc_cb_evo.php?do=view_chatbox

Jag vet inte vad som skulle bli bättre? Förslag?
#11 - 22 oktober 2010 17:51
Typ som Facebooks chat?
#12 - 22 oktober 2010 18:08
INTE facebooks chat!!!
den suger rumpa!

Problemet med zoopetchatten är att den inte sysns så mkt... hade varit mer drag på den om man hade haft en "knapp" för chatten
Ni vet där upp bland alla FÖRSTASIDAN, AVDELNINGAR ARTIKLAR, FORUM osv...
Man bara klickar där och skickas vidare till chatten...
Då ser man också vilka som besöker chatten
admin
Christian Alfredsson
#13 - 23 oktober 2010 08:35
Kolla denna då som är en mix av facebook chat och chattrum!

http://www.arrowchat.com/

Kör en demo. Skulle den funka?
#14 - 23 oktober 2010 08:51
Att det vore smidigare att hitta chatten håller jag med om, varit medlem här ett tag och visste inte ens att det fanns en chatt=)
Sen är det bästa om den inte är konfigurerad så man bara kan chatta med "vänner" utan en öppen chatt vore nog bäst.
#15 - 23 oktober 2010 09:06
Uff o nej inte ett forum till som ska förstöra sig med en chat i fokus. Herregud lägg till varandra på msn istället:S
admin
Christian Alfredsson
#16 - 23 oktober 2010 09:10
Kolla på länken så ser ni att det blir en rad unders. Å andra sidan så har vi ju skapat en Facebook-grupp och där måste jag kolla hur man kan integrera den.
#17 - 5 november 2010 01:22
Håller faktiskt med Majki en smula. Fördelen med ett sådant här forum är just att kunskap, erfarenhet, nyheter och åsikter delas ut öppet för alla och sparas. Lägger man till tunga chatter så brukar en hel del försvinna dit och falla i glömska i virrvarret.

Annons