Live Kampfiskdagbok med frågor!

#1 - 16 mars 2004 17:24
<font color="blue"><font size="4"><font face="Arial Black">Hej!</font id="Arial Black"></font id="size4"></font id="blue">

Jag är ny här på Zoopet men har läst en del, mest om just Kampfiskar! Jag har under en mycket kort tid fått en stor passion för just denna lilla filur!

Jag tänker här lägga upp en liten dagbok med frågor om mitt nyss uppstartade försök till förökning ;)

<font color="blue"><font size="4"><font face="Arial Black">Vad har jag för kunskaper om akvarier?</font id="Arial Black"></font id="size4"></font id="blue">

En gång i tiden var jag mycket intresserad av akvarier och framför allt då Ciklider, detta var ca 10 år sedan så jag har hunnit glömma mycket och dessutom har det kommit mycket nytt.
Under denna period hade jag två stycken akvarier, först ett lite mindre (ca 200L) med vanlig "fisksoppa" (neontetra, guppy, blackmolly m.m.). Efter det skaffade jag ett på 500L med diverse Ciklider. Två år senare sålde jag det pga bristande intresse...

<font color="blue"><font size="4"><font face="Arial Black">Till Nutiden ;) . . . .</font id="Arial Black"></font id="size4"></font id="blue">

I slutet av mars var jag på fest hos en kompis som till min stora förvåning hade skaffat en Kampfisk. (Han är inte den typen man tror ska ha fiskar.) En mycket fin blå hane i ett mycket litet glaskar (kanske ca 1L). Det jag bland annat fastnade för var att fisken kunde leva i så lite vatten!

Efter festen tjatade jag ganska mycket om Kampfisken och akvarier. Detta var något min flickvän snappade upp så vad tror ni jag fick i julklapp!!?? Jo, en glasskål (3-4L) med lite grus, en rot, några stenar och ett presentkort på några hundra. Jag kunde inte fått en roligare julklapp! Genast började jag drömma om min kampfisk och ivrigt började jag min jakt efter kampfiskfakta på nätet.

När mellandagsrean startade åkte jag iväg för att handla tillbehör till skålen men det var inte så lätt som jag trodde... I djuraffären blev jag nämligen nekad att handla då de ansåg att det var djurplågeri. Jag blev mycket sur i och med att jag tyckte jag var 3-4 gånger så snäll mot min fisk som min kompis varit mot sin. Dessutom hade jag ju fått mycket info på nätet och visste att min glasskål inte var optimal men skulle funka bra för en kampfiskhane ett tag. (Jag hade även uppfödningen i tankarna efter allt internet sökande.)

Med butter min, utan tillbehör och med ett värdelöst presentkort åkte jag iväg till min gamla hemstad 5 mil bort för att genomföra mitt efterlängtade köp. Ägaren till denna lokala djurshop var den man jag handlade av för 10 år sedan. Denna gång fick jag den hjälp jag ville ha och åkte lycklig hem med en jättevacker, helblå kamphane, lite växter samt fryst kampfisk mat.

Väl hemma fick jag igång allt snabbt på ett bra ställe med ljus och utan drag.. Döpte hanen till Nemo :P

<font color="blue"><font size="4"><font face="Arial Black">En bild på skålen:</font id="Arial Black"></font id="size4"></font id="blue">
http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=19043&username=djhypnoz

<font color="blue"><font size="4"><font face="Arial Black">En bild på Nemo:</font id="Arial Black"></font id="size4"></font id="blue">
http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=19041&username=djhypnoz

Nemo verkade trivas bra så jag snokade på nätet och i djurshopen om det fanns något mer man kunde ha, i mitt redan trånga, lilla vattenhål ;)och efter drygt en månad fick han två nya kompisar! Ålis och Ålas, två stycken Khuli. Denna kombination har fungerat bra i två månader nu. Fick veta efter köpet att det var viktigt med täckglas till khuli eftersom de annars kan hoppa ur men enligt djurshopen är detta bara skrönor och mina finns fortfarande kvar!

#2 - 16 mars 2004 17:29
040312 Fredag

Jag tyckte det var dags att införskaffa de två honerna jag hoppades att Nemo skulle tända på så jag åkte till djurshoppen för att få lite råd. En separat tank var att föredra men detta hade jag inte råd till vid detta tillfälle så jag nöjde mig med två stycken honor. Hemma släppte jag i dem i min skål (full av gömställen) och övervakade dem sedan hela kvällen och det gick lungt till.

#3 - 16 mars 2004 17:33
040315 Måndag

Var tidig på morgonen och köpte en separat plasttank 30L, och lite flyt växter pga att hanen inte byggt skumbo under hela helgen tänkte jag prova om det går bättre med lite mer yta och bättre förutsättningar.
flyttade Nemo och dom 2 nya honorna till tanken med konstens alla regler, bara 10-15 cm djupt vatten m.m
#4 - 16 mars 2004 17:35
040315 Måndag (kväll)

Inte en tendens till skummbo, funderar om det kan bero på att nemo fått rätt så lite mat under en längre tid, men bestämmer mig för att vänta in morgondagen. han jagar honorna flitigt iaf
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 mars 2004 17:36
Hej och välkommen till Zoopet.
Ett litet tips - det finns faktiskt en speciell dagboksavdelning på zoopet (klicka på Dagböcker ovan).
#6 - 16 mars 2004 17:40
Hej Kjell! och tack för välkommnandet ;)

Jag har sett detta men iom att jag är nybörjare så kan jag även få lite tipps och råd här på samma gång, hoppas ni inte har något iomt det, då raderar jag allt

Mvh svante
#7 - 16 mars 2004 17:45
040316 Tisdag (Morgon)

Inget skummbo när jag vaknade heller (suck;()

Började med att flytta honorna tillbaks till skålen. Tog sedan med mig min trogna hane Nemo till zooet i stan och frågade om jag fick byta han mot en annan iom att han inte bygger bo. (förövrigt samma shop där jag 3 månader innan blivit anklagad för djurplågeri ;)

Fick massa frågor om hur jag har försökt och om jag gjort rätt och när han fattade att jag kunde en hel del (genom att läsa på nätet)gick det bra med byte! fick dock en något mindre charmig hane än Nemo (Blåröd med kort stjärt fena)

Köpte även en dopvärmare, teromometer och ph testare.

hade tidigare hoppat över termometer och värmare pga ekonomiska skäl
Hem och försöka få bra och stabil temp på vattnet ;)
#8 - 16 mars 2004 17:48
040316 Tisdag (dag)

Fått en stabil temp på 27 grader nu, och efter att låtit den nya hanen varit kvar i den stora plastpåsen från affären (pga att värmen skillnaden inte skulle bli så snabb) fick han nu komma ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 mars 2004 17:48
ag har sett detta men iom att jag är nybörjare så kan jag även få lite tipps och råd här

Om detta är syftet har det nog betydligt större effekt om du skriver korta och koncisa frågor - ett tips i all välmening.
#10 - 16 mars 2004 17:57
040316 Tisdag (Kväll 18:00)

Jaaaaaaaa ;)

Den nya hanen har byggt ett litet skummbo ca en Femma stort.

Nu kommer första frågan, ska jag släppa i honorna nu igen eller ska jag vänta på att han bygger större bo? eller kanske släppa i honorna i plastpåsar så hannen får se dom men inte kan jaga för att få han att förstora skummboet?
#11 - 16 mars 2004 18:03
040316 Tisdag (Kväll 19:00)

Har studerat Hanen nu i ca 20 min, och han har fullt upp med att bygga imellanåt, så jag väntar nog med honorna ett tag iaf

alla tipps välkommna!
#12 - 16 mars 2004 20:25
040316 Tisdag (Kväll 21:30)

Skummboet är furdubblat, ca 2 st femmor i storlek. ser mycket tjockare och stabilare ut med.. ;)

ska jag släppa ner honorna i kväll/natt eller i morgon?
#13 - 16 mars 2004 20:58
Välkommen till zoopet!

Det är inte lätt att hitta frågorna på din sida. Ett gott råd, skriv inte dagbok och frågor på en gång. Det blir så mycket att läsa så det blir lite tråkigt. På forumet ställer man frågor eller svarar de som har frågor om man har något att tillföra som kan vara nyttigt för den ena att veta. Dagboken hör hemma bland dagböckerna tycker jag. Jag har följt din tråd men det blir så mycket så jag vet inte vad jag ska skriva.

Jag har kampfiskar men jag har aldrig hållt på med att flytta över fiskar till speciella kar och så. Ej heller har jag sänkt vattennivån mm. Jag vet att de flesta gör det. Jag har mina i det vanliga karet nu och har inte fått några yngel då mina nuvarande och ganska nyköpta kampfiskar inte är könsmogna än. Jag har haft dessa i ca 4 månader.

Men här är en liten länk som du kan läsa om kampfisk och lite om odling. Kanske det kan hjälpa dig lite.

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

Lycka till!
#14 - 16 mars 2004 21:03
Ett till littet råd...

När du skriver ett inlägg, tänk efter innan du skriver så du slipper ändra det hela tiden. Av dina 10 inlägg har du ändrat 6 stycken. Man får inte mer svar för att man ändrar och uppdaterar hela tiden. Själv tycker jag att det är lite irriterande när folk gör så för att deras tråd ska vara så långt upp på listan som möjligt. Ta nu inte detta för personligt för det är inte lätt när man är på ett nytt forum att veta hur det bör gå till.

Mvh hälsningar Marie
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 16 mars 2004 22:02
Jag låser tråden eftersom denna "dagbok" hela tiden förändras och uppdateras genom att du gång på gång ändrar i dina inlägg.
Har du frågor om kampfiskar så ställ dom med lite bakgrundsinfo eller genom att hänvisa till den dagbok där lämpligen större delen av denna tråd hör hemma.

Annons