Livrädd för läckage

#1 - 4 januari 2010 19:44
Funderar på att skaffa akvarie men är livrädd för läckage..ska köpa nytt och allt men är ändå rädd att det kanske kan börja läcka för vill ju inte ha dvs liter vatten i lägenheten ..hur ska man komma på andra tankar??:P
#2 - 4 januari 2010 19:47
Man bara beger sig in i träsket och köper ett akvarium. Köper du nytt är det fräs silikon som sitter i karet och läckage bör inte uppstå, visst finns det mångasexemplarer, men då har man kvittot kvar och lämnar tillbaka skitet :)
#3 - 4 januari 2010 19:47
Tänk inte.. När du väl har fått hem akvariumet och börjat, tänker man inte på det, för det är så himmla kul och inreda och dona och köpa fiskar till det :)
#4 - 4 januari 2010 19:49
Hehe visserligen:P..men ändå skulle det läcka så är inte 200 liter vatten på golvet roligt:P..tycker inte jag och inte hyresvärden heller kan ja tänka mig:P..så får allt fundera ,era på detta
#5 - 4 januari 2010 19:52
Har du inte försäkring? :)
#6 - 4 januari 2010 19:53
Fler tips
1. köp liggunderlag som du kan ha under gruset (om man har fiskar som gillar att böka runt med inredningen) man känner sig säkrare.
2. Kolla upp med hemförsäkring om de täcker läckage.
3. Bestäm dig för en större modell ;) (mycket enklare och roligare! med större akvarium)
4. Läs på http://zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=129
Mycket nyttig information.
5. gå inte på och köp Aquasafe, mkt dyr flaska för billigt kranvatten.
#7 - 4 januari 2010 19:53
Hehe visserligen:P..men ändå skulle det läcka så är inte 200 liter vatten på golvet roligt:P..tycker inte jag och inte hyresvärden heller kan ja tänka mig:P..så får allt fundera ,era på detta

Tänk dig då 720L som läcker ;)
#8 - 4 januari 2010 19:54
har bara hemförsäkring just nu men ska kolla upp om det täcker vattenlackage med
#9 - 4 januari 2010 19:55
Nubi skrev:
Tänk dig då 720L som läcker ;)

mycket vatten min farbror hade ett 1000 liters salt kar som läckte,,grannen nunder blev inte så glad:P
#10 - 4 januari 2010 19:55
De allra flesta hemförsäkringarna täcker faktiskt vattenskador ifrån akvarium sålänge det är fackmannamässigt byggt.
#11 - 4 januari 2010 19:57
Sultanen skrev:
De allra flesta hemförsäkringarna täcker faktiskt vattenskador ifrån akvarium sålänge det är fackmannamässigt byggt.

kanske borde kolla upp med mitt bolag då=)
#12 - 4 januari 2010 20:04
Funderar på att skaffa akvarie men är livrädd för läckage..ska köpa nytt och allt men är ändå rädd att det kanske kan börja läcka för vill ju inte ha dvs liter vatten i lägenheten ..hur ska man komma på andra tankar??:P
Jag är lika nojig än!! sen den dag jag köpte mitt första kar så den tanken har aldrig lämnat mig..Men det har aldrig hänt att jag har haft ett läckande kar andra saker runt karet/i karet har gjort att det har läckt men aldrig att karet har läckt,nu finns det andra som har upplevt detta men jag har sluppit denna mardröm
#13 - 4 januari 2010 20:11
Jag är lika nojig än!! sen den dag jag köpte mitt första kar så den tanken har aldrig lämnat mig..Men det har aldrig hänt att jag har haft ett läckande kar andra saker runt karet/i karet har gjort att det har läckt men aldrig att karet har läckt,nu finns det andra som har upplevt detta men jag har sluppit denna mardröm

ja är skitnervös haha klump i magen och allt men ska dubbelkolla med försäkringsbolaget imorogn va dom ersätter och inte:D
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 januari 2010 21:50
ja är skitnervös haha klump i magen och allt men ska dubbelkolla med försäkringsbolaget imorogn va dom ersätter och inte:D

Oj, du måste ha ett hemskt liv;)
Hur orolig för vattenskador är du då inte för diskmaskinen - där är ju risken ännu större än för ett akvarium:D

Har själv haft akvarier (i snitt ca. 10 st) i mer än 30 år och har ännu inte behövt använda försäkringen
#15 - 4 januari 2010 23:24
Min familj har haft BEGAGNADE akvarium i 15 år, inget akvarium som har sprukigt. bara inbrott en gång. Då slog dum j*vlarna sönder framrutan:(
#16 - 5 januari 2010 00:56
visst är det läskigt med en massa vatten i en glastank! hur orkar glaset trycket?
Men det är ju faktiskt så att dessa tankar är byggda för att hålla vatten. TÄTT!
Så jag tycker att du ska köpa dej en sprilans nytt fint akvarium! som nån annan sa tidigare. du kommer snart att sluta tänka på alla dåligt som kan hända, när du märker hur kul det är;)

Det är som att bita i det sura äpplet och så märker man att det var ett sött äpple istället;) good luck!
#17 - 5 januari 2010 07:28
karrokaja skrev:

Det är som att bita i det sura äpplet och så märker man att det var ett sött äpple istället;) good luck!

Klockren beskrivning!! HAHAHAA!! :d
#18 - 5 januari 2010 16:07
tack för alla övertalningar:D nu ska jag leta akvarie för fullt=)
#19 - 5 januari 2010 19:37
Köp nytt om det är ett akvarium med ram du vill ha, är det heglas du är ute efter brukar det vara billigare att köpa ett begagnat och betala någon lokal akvarieaffär för att "omsilikonera" det åt dig.
#20 - 5 januari 2010 20:20
Keibo skrev:
Köp nytt om det är ett akvarium med ram du vill ha, är det heglas du är ute efter brukar det vara billigare att köpa ett begagnat och betala någon lokal akvarieaffär för att "omsilikonera" det åt dig.

kommer köpe ett nytt akvarie med aluram=), Helglasat låter inte säkert hehe:P
#21 - 5 januari 2010 20:50
kommer köpe ett nytt akvarie med aluram=), Helglasat låter inte säkert hehe:P

Som jag förstått det är inte ramen i ett modernt ramakvarium bärande utan endast där för att skydda hörnen mot stötar och som dekoration.

Köpte själv ett ramakvarium med aluram när jag nu återupptog hobbyn efter 20+ år men så här efter en månad känner jag nog att helglas hade varit mer rätt. Jag tycker nämligen ramen kommer ivägen när man ska dra ned slangar och rör. Insuget till mitt ytterfilter går t ex inte få ända in i hörnet eftersom ramens överhäng kommer ivägen.

Dessutom hade jag nog föredragit att få hela bottenplattan att vila på en bänkskiva istället för ramen som ju nu gör att största delen av bottenglaset faktiskt hänger 2-3 mm upp i luften och vikten ligger utmed kanterna.

Det har säkert utkämpats många religiösa krig i ram vs helglasdebatter så jag postar detta hukandes bakom skärmen.
#22 - 5 januari 2010 20:52
hawkse skrev:
Som jag förstått det är inte ramen i ett modernt ramakvarium bärande utan endast där för att skydda hörnen mot stötar och som dekoration.

Köpte själv ett ramakvarium med aluram när jag nu återupptog hobbyn efter 20+ år men så här efter en månad känner jag nog att helglas hade varit mer rätt. Jag tycker nämligen ramen kommer ivägen när man ska dra ned slangar och rör. Insuget till mitt ytterfilter går t ex inte få ända in i hörnet eftersom ramens överhäng kommer ivägen.

Dessutom hade jag nog föredragit att få hela bottenplattan att vila på en bänkskiva istället för ramen som ju nu gör att största delen av bottenglaset faktiskt hänger 2-3 mm upp i luften och vikten ligger utmed kanterna.

Det har säkert utkämpats många religiösa krig i ram vs helglasdebatter så jag postar detta hukandes bakom skärmen.

ja har ingen aning om det har utkämpats religösa krig hehe:D..men ramlöst är snyggt det med =)
#23 - 6 januari 2010 10:02
som det är sagt.. ja har ett 720 liters ramakvarium.. å ramen sitter inte ihop på ett sånt sätt så att den skulle hålla glaset. Har svårt att tro att det ska förstärka nåt. så om du köper helglas eller ram är mest ur Visuell synvinkel eller hur man ska säga.
personligen tycker ja att Ramakvarium är snyggare.Men smaken är som baken,,,Illaluktande ;)
#24 - 6 januari 2010 11:40
oki nu har ja bestämmt mig och det kommer hem ett 200 liters tank till mig snart:)
#25 - 6 januari 2010 20:38
GRATTIS!!! 200L är inte så farligt mycket vatten...om det skulle rinna ut på golvet ;) *retas*
#26 - 6 januari 2010 20:56
Nubi skrev:
GRATTIS!!! 200L är inte så farligt mycket vatten...om det skulle rinna ut på golvet ;) *retas*

Haha men det dröjer nog inte så länge innan han skaffar ett till. Ett farligt beroende det här är. :)
#27 - 6 januari 2010 20:57
oki nu har ja bestämmt mig och det kommer hem ett 200 liters tank till mig snart:)

GÖTT att höra! och så startar du en tråd på zoopet och JÄTTE många fina bilder. Och sitter du inte vid datorn på zoopet så sitter du vid ditt underbara kondom-täta akvarium;)
#28 - 6 januari 2010 21:12
Karro, har du inte hört "kondomen gick sönder och 9 månader senare fick vi dig lille vän" ;)
#29 - 6 januari 2010 21:13
Nubi skrev:

Tack sånt vill ja höra haha:p
#30 - 6 januari 2010 21:15
janson skrev:
Haha men det dröjer nog inte så länge innan han skaffar ett till. Ett farligt beroende det här är. :)

Nja sen räcker det med djur hemma tror jag:p
#31 - 6 januari 2010 21:18
Nubi skrev:
Karro, har du inte hört "kondomen gick sönder och 9 månader senare fick vi dig lille vän" ;)

Ja men 9 månader!! det betyder ju att akvariet kommer springa läck om 9 månader.... då hinner han ju förbereda sej.
Jobbigt bara om du måste dras med foglossning en längre tid:d:p
#32 - 9 januari 2010 20:29
du glömmer allt när du har akvariet jag lovar och de kommer inte att läcka :D de är otroligt kul med akvarie ! när jag var liten ville jag alldrig ha ett för jag trodde de var tråkigt men när jag fick en guldfiskskål när jag fylde tio så glömmde jag de totalt :D sedan skaffade jag mig ett ricktigt akvarie och de var ännuroligare! alla fiskar har personligheter, de är som att starta ett litet sammhälle :D
#33 - 10 januari 2010 02:42
Foglossning. Äkta humor som ger minst ett leende på läpparna
#34 - 10 januari 2010 09:16
Har varit med om en diskmaskin som sprang läck. Bara några år gammalt men en slang hade torkat och spruckit. Det var vatten ÖVERALLT! Ändå tror jag mitt 30literkar skulle ställa till med mer vatten än det där var... Att oroa sig tillhör livet! :P
#35 - 10 januari 2010 14:46
men tror att man oftare drabbas av diskmaskins lekage än akvarieläkage, speciellt om akvariet är nytt.
#36 - 10 januari 2010 14:49
Nu tycker ja att vi inte ska snacka mer om läckage hehe:P
#37 - 10 januari 2010 15:08
Brukar säga så här, fast tänk akvarium..

"små barn-små bekymmer , stora barn-stora bekymmer" men sen är ju allting relativt...;)
#38 - 10 januari 2010 15:13
PiaJo skrev:
Brukar säga så här, fast tänk akvarium..

"små barn-små beskymmer , stora barn-stora beskymmer" men sen är ju allting relativt...;)

Blir ett 200 liters och det är ju lagom=)
Bilagor:

Annons