Våra slöjstjärtar som nyss blivit föräldrar är 3 st, hanen orange med långa fenor, honan vit/orange med långa fenor och den tredje som troligen inte deltog i leken är en red cap som heter Mårten, och är minst 6 år gammal. De andra är troligen 1 år yngre. De har inte blivit daltade med, utan snarare rätt omilt behandlade, och dessutom spenderat sommarlovet utomhus i en liten damm de sista åren. Nu efter leken fick de evakueras akut till ett litet trångt akvarium i farstun, men de mår hur bra som helst, är runda och fina, har vackra färger och god aptit.
Av deras ca 60 yngel simmade en på rygg, en var svankryggig och har nog ögonen riktade uppåt. Övriga är helt ok, och har en glupande aptit och växer otroligt snabbt. Syrestenen har jag på kraftigt på dagarna så de får motionera rejält. Planerar att sänka deras temperatur också så småningom.
De sista åren har våra slöjstjärtar slutat att förstöra sin inredning, och har det riktigt fint i sitt hem med riktiga växter och lagom grov grus.
Jag har haft akvarium i hela mitt liv, och upplever inte slöjstjärtarna vi har nu som några svåra fiskar. Det var annorlunda förr när jag kanske hade en ensam liten slöjstjärt bland andra fiskar. De blev aldrig så gamla. / lena