Livslängd på lysrör?

#1 - 19 mars 2008 20:40
Startade för en tid sedan upp mina föräldrars gamla 310L kar.
Men jag undrar hur ofta det är rekomenderat att byta ut lysrören?
Är det bara att köra tills de slocknar eller tappar de mycket av sin effekt under åren?
Sitter 2 st Aqua-Glo 40W i rampen men de har ju säkerligen minst 5 år på nacken om inte mer!

Har kollat lite här på forumet och sett att Philips Aquarelle rekomenderas av många så man kanske ska satsa på 2 st sådana?

Sedan funderar jag även på att borra in någon form av dioder eller mindre lampor i rampen för att få natt/kvälls ljus till mina Discus, någon som gjort detta i en aluminiumramp som kan ge lite tips på hur man kan gå till väga?

Tacksam för svar!

Mvh Andreas
#2 - 19 mars 2008 21:47
Dom tappar ganska mycket effekt med tiden. Jag brukar byta efter cirka två år och då märker man markant skillnad.

Philips aquarelle är även mina favoriter.
#3 - 20 mars 2008 07:23
Aqua Glo, Aquarelle, PowerGlo är alla superbra. De ger lite olika sken och färgåtergivning. Det viktigaste är att ha bra rör när man har växtakvarier, men även om man mest har fisk i, så ger bra lysrör mycket finare färger. Det man särskilt ska undvika är de vanliga varmvita lysrören som brukar användas i armaturer i hemmen. De är hemska! Dålig färgåtergivning och för dåliga för växterna. Då är billiga växtrör från Biltema lite bättre om man vill köra enligt budgetmetoden. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=910&iItemId=136245 (För akvarierören är ju rätt dyra...)
#4 - 20 mars 2008 08:31
Du kan ju alltid testa att köpa ett nytt Aqua-Glo och jämföra om du märker någon skillnad mot ett gammalt. Är det stor skillnad så vet du ju att det andra röret också behöver bytas. Kanske att du vill ha ett Philips Aquarelle där t.ex så du har två sorter för lite större färgspectra?
Men som budgetalternativ så fungerar som sagt std, lysrör med dagsljusfärg på 6.500k. De kan ge en aningen gulare sken än de extremt kalla akvarierören på över 10.000k. 865 och 965 brukar det stå på std rören vilket betyder en färgtemperatur på 6.500k och färgåtergivning på 80 eller 90 Ra. Ju högre Ra destå bättre färgåtergivning. 965 rör är tyvärr ganska dyra så 865 är nog det som gäller. Har testat lite själv och är ganska nöjd.
#5 - 20 mars 2008 12:04
Har hört någon gång att tumregeln för lysrör är att de bör bytas efter ca 6 månader då det är ungefär då som de börjar tappa effekt.
#6 - 20 mars 2008 12:19
Det tar emot lite att byta rör som utan problem lyser i 5år redan efter 6 månader men vill man ha det bästa ljuset så :-)

Själv kör jag tills det slocknar eller jag tycker att det är på tok för dåligt ljus. Blir dyrt att köpa 16 rör om året till min ramp annars. Jag har blandat lite olika sorter så alla borde ju inte dö samtidigt samt att det alltid finns nåt nytt rör i rampen.
#7 - 20 mars 2008 14:35
Tack för alla svar och tips :)
Var och kollade priset på ett 36W Aquarelle rör idag i den lokala elaffären.
De ville ha 239:- st!!!!

Är det verkligen så dyra?
#8 - 20 mars 2008 14:51
wooxer skrev:

Det varierar faktiskt en hel del beroende på affär. Bara för några veckor sen köpte jag just ett par Aquarelle 36W (120 cm) för 130:- styck.

Det jag har hört är att man ska byta rör en gång om året. En fördel med Aquarelle är faktiskt att de behåller effekten ganska bra, så dem kan man byta mer sällan. De är mao en bra investering :)
#9 - 20 mars 2008 15:18
wooxer skrev:

Ojoj vilket överpris :)
Jag betalade runt 160:- st för mina.

Har även hört att de bara tappar 10% av sin effekt under sin livslängd.
#10 - 20 mars 2008 15:36
Det är ingen av er som har nåt artikelnummer eller liknande så man kanske kan ta sig ett sök på internet vart de kan vara billiga?
#11 - 20 mars 2008 18:09
Inget artikelnummer tyvärr, men kolla på de stora nätaffärer.
#12 - 20 mars 2008 19:01
wooxer skrev:

Kolla in den här sidan från pwss.
http://www.pwss.se/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=3
#13 - 20 mars 2008 19:58
Ska se vart jag kan få tag på ett par sådana rör till ett bra pris!
239:- st tycker jag är rena rama rånet nämligen!

Känns bara lite riskabelt att beställa dem via postorder... ömtåliga grejor det där ju :(
#14 - 20 mars 2008 20:05
det är överkurs att byta rören mer än 1 gång per år
#15 - 20 mars 2008 20:05
wooxer skrev:
Ska se vart jag kan få tag på ett par sådana rör till ett bra pris!

239:- st tycker jag är rena rama rånet nämligen!

Känns bara lite riskabelt att beställa dem via postorder... ömtåliga grejor det där ju :(

Det är inga problem pwss förpackar de så de är helt skyddade. Har själv beställt därifrån utan problem.
#16 - 20 mars 2008 20:29
matzen skrev:
Det är inga problem pwss förpackar de så de är helt skyddade. Har själv beställt därifrån utan problem.

Här i Uppsala kan man få dem för ca 150kr.
#17 - 21 mars 2008 06:50
wooxer skrev:

dom kostar normalt aldrig över 200 så det är klart överpris, sen just rör som aquarelle, power-glo och aquastar är trifosfor-rör och dom tappar sällan mer än 5% av effekten under sin livslängd så dessa rör (som oxå ger snyggt ljus) kan du alltid köra tills dom slocknar sen dina aqua-glo tappar mer effekt och lär nog slockna snart iaf men om du inte har några krävande växter kan dom funka iaf men säkert lika bra att skaffa hem några nya rör om dom är så gammla.
Biltemas rör som jag själv oxå gärna rekomenderar är inte så snygga om man har mycket röda fiskar men annars är dom riktigt bra för sitt pris och jag kör själv gärna ett sånt i bakkant över växterna :)
Köper annars alltid mina lysrör via postorder och aldrig haft några problem, däremot kan frakten bli ganska dyr när man packar dom väl så det är inte säkert det lönar sig om man har andra alternativ i närheten.
#18 - 21 mars 2008 06:54
Jo för nattbelysningen, köp en blå ljusslang i lagom längd och limma upp med smältlim så blir det bra :)
#19 - 21 mars 2008 10:53
Fuzzop skrev:
Jo för nattbelysningen, köp en blå ljusslang i lagom längd och limma upp med smältlim så blir det bra :)

Jag skulle i så fall rekommendera akvariesilikon. Man vet ju aldrig vilka giftiga ämnen som limmet kan läcka ut.

Måste även meddela att jag precis har bytt mitt enda Aqua-Glo (följde med rampen), som jag hade haft i nästan 2 år, mot ett Aquarelle och oj vilken skillnad det blev :)
#20 - 21 mars 2008 12:08
batski skrev:
Jag skulle i så fall rekommendera akvariesilikon. Man vet ju aldrig vilka giftiga ämnen som limmet kan läcka ut.

Måste även meddela att jag precis har bytt mitt enda Aqua-Glo (följde med rampen), som jag hade haft i nästan 2 år, mot ett Aquarelle och oj vilken skillnad det blev :)

Silikon brukar fästa ganska dåligt på dessa slangar, sen så ska du ju inte stoppa ner rampen i karet och såvida du inte har svåra kondensproblem är det lugnt.
Aquarelle är ju ett mycket starkare rör (synligt ljus) så du kunde nog haft ett nytt aqua-glo och uppfattat det som lika stor skildnad ;)
#21 - 21 mars 2008 12:45
Fuzzop skrev:
Silikon brukar fästa ganska dåligt på dessa slangar, sen så ska du ju inte stoppa ner rampen i karet och såvida du inte har svåra kondensproblem är det lugnt.

Det är just det jag har och man tenderar ju att utgå ifrån sin egen verklighet ;)

Fuzzop skrev:
Aquarelle är ju ett mycket starkare rör (synligt ljus) så du kunde nog haft ett nytt aqua-glo och uppfattat det som lika stor skildnad ;)

Jaha, på det viset :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 21 mars 2008 12:50
Jag är inte insatt i lysrörsproblematiken, men förr sa man alltid att man bör byta det en gång om året eftersom effekten har sjunkit så pass mycket då. Hörde en gång ett föredrag av en lysrösrsexpert och denne menade att det idag fanns två typer av lysrör, dels sådana som lyser med nästintill maximal effekt tills de lägger av och dels den vanliga typen där effekten sjunker gradvis.
Vilka som var vilka kommer jag dock inte ihåg - det var några år sedan som jag hörde föredraget
#23 - 21 mars 2008 13:46
Jag är inte insatt i lysrörsproblematiken, men förr sa man alltid att man bör byta det en gång om året eftersom effekten har sjunkit så pass mycket då. Hörde en gång ett föredrag av en lysrösrsexpert och denne menade att det idag fanns två typer av lysrör, dels sådana som lyser med nästintill maximal effekt tills de lägger av och dels den vanliga typen där effekten sjunker gradvis.

Vilka som var vilka kommer jag dock inte ihåg - det var några år sedan som jag hörde föredraget

Jag har fått för mig att det är just trifosfor rören som tappar max 5% under sin livstid, allså aquarelle, power-glo och aquastar tex och just dessa kan man ha kvar tills dom slocknar.
#24 - 21 mars 2008 13:52
batski skrev:
Det är just det jag har och man tenderar ju att utgå ifrån sin egen verklighet ;)

jo har du mycket kondens så finns det kanske skäl att inte köra smältlim, kör man ett varv runt med silikon här och var håller det säkert iaf :)
#25 - 22 mars 2008 13:18
Nu är det beställt 2 nya Aquarelle rör hos den lokala zoohandlaren.
De skulle hamna på ca 160 kr st och det är ju ett lite mer rimligt pris än de 239 kr st som elaffären ville ha.
Så nu återstår det bara att se om det är stor eller jättestor skillnad mot de rören som sitter i rampen idag.
#26 - 23 mars 2008 18:19
Fuzzop skrev:
Jag har fått för mig att det är just trifosfor rören som tappar max 5% under sin livstid, allså aquarelle, power-glo och aquastar tex och just dessa kan man ha kvar tills dom slocknar.

Jaha, det låter ju nästan för bra för att vara sant. Det vore verkligen bra ur flera synpunkter om detta stämde! :) Någon som vet säkert?
#27 - 23 mars 2008 20:45
Min rapport: Först beror det på vad ljuset används till. 1, används det endast för syns skull och vattenbyten görs för att ta bort kväve går det utmärkt att byta när ljuset blir för svagt för att se fiskarna. 2, används det för växter så är avståndet från ljuskälla till växter betydligt viktigare än åldern på lysröret (se bifogad länk). Alla lysrör tappar effekt, men olika fort och tillverkarna har inte gjort det lätt för konsumenten när de inte ger ut tillräcklig information.

Hur mycket ljus tappar egentligen ett lysrör efter 10.000h lystid? Vilken del av ljusspectrumet försvinner först? Hur ser CRI ut efter ett år? etc. ?

Det är iaf viktgit att lysröret lyser i blått och rött som växterna behöver men som vi inte ser så mycket av. Den här färgen mäts i NM och Sauroma (någon som kan sätta upp länken) har en bra mall på olika ljusbilder. Lysrörens effekt ska ligga på 0,3-1 watt per liter vatten beroende på hur mycket underhåll och trixande man vill göra i karet.

Källa: Min arma skalle, plus http://www.uvguide.co.uk/fluorescenttuberesults.htm#decay

Annons