Ljus, lysrör

#1 - 28 januari 2010 14:56
Funderar på hur jag ska fixa ljuset till mitt nya kar. Det är 70cm högt och har läst runt lite och Philips Aquarelle verkar vara bra enligt många.
Vill ha lysrör med starkt vitt och/eller blåaktigt ljus som når ner till bottnen.
Kommer nog ha en del växter så är ju bra om de trivs.

Vill gärna ha tips på vilka lysrör som är bra och som finns på pwss för jag tänkte beställa där.
http://www.pwss.se/home.php?cat=31

Undrar också om den här reflektoren i första länken passar med lysrampen på andra
http://www.pwss.se/product.php?productid=4554&cat=878&page=1
[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=1965&cat=202&page=1[/COLOR]
#2 - 28 januari 2010 15:01
ojoj nu kommer jag göra dig lite ledsen här. jag har också 70cm högt o mina två T8 rör räcker inte det minsta för att växterna ska klara sig.

hur många liter har du? sikta på 0,5 W/L

just nu samlar jag ihop till en sånhär för det är det jag minst behöver.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3366&cat=477&page=1

beroende på hur många liter du har o så så tror jag du behöver satsa på MH-lampa med T8 eller T5 rör till.
#3 - 28 januari 2010 15:09
Är 600l.
Men jag kommer ha 7 rör på karet troligtvis och vill ha reflektorer på åtminstonne 4 av dem ifall de passar. (Tänkte köpa 2 ramper från sista länken).
Vet dock inte hur man gör med reflektorer om de passar på alla ramper eller så.
#4 - 28 januari 2010 15:14
vad har du för mått på karet?

tvivlar på att du får ner ljuset till botten. desto fler rör hjälper inte alltid har jag märkt om det inte pallar trycka ner eftekten till botten.
#5 - 28 januari 2010 15:21
110*80*70. Har 4 lysrör på mitt 60 höga kar och det verkar nå ner bra så 10cm mer höjd borde 7 rör väl klara.
Kan ju inte precis ändra höjden på karet och har knappast råd med den där saken som du länkade till.
#6 - 28 januari 2010 15:25
nej det har inte jag heller råd med...ska sälja tvn nu för att ha råd.
hur växer det i ditt 60 kar då?
Bilagor:
#7 - 28 januari 2010 15:30
Det går bra med växterna i det karet. Ändrade dock runt i karet nyligen så de håller på att rota sig igen just nu. Bytte även 2 lysrör där idag.
#8 - 28 januari 2010 15:36
okej.
ja jag tror att reflektorerna funkar. annars är det nog inte så svårt att modda till det..det är ju bara en plastbit egentligen
#9 - 28 januari 2010 15:43
Skickar nog mejl till pwss så kanske de kan kolla om det passar.
Men behöver fortfarande tips på rören. Vill gärna ha ljus som gör att blåa fiskar lyser som t.ex neontetror också.
#10 - 28 januari 2010 15:46
vad har du för fiskar?

till malawi har jag ett aqua-glo o ett power-glo
blir riktigt snyggt!

om du statsar lite mer på växter så är philips aquarelle bra val
#11 - 28 januari 2010 15:54
Karet är inte igång än men ska ha blåa diskus, scalarer, neontetror/svarta neontetror och botier och kommer kanske ha segelfensmolly och fjärilsciklid.
Blir nog mest aquarelle men kanske finns några andra rör som man kan kombinera med? Vilken färg är aquarelle?
#12 - 28 januari 2010 16:02
kör pansalmalar istället för botior så håller du dig inom biotopen SA

färg o färg är ju svårt att säga om lysrör--alla är ju vita ,men det är ju olika nyanser.

jag skulle nog köra på Aquarelle..blir bäst till de fiskar du har
#13 - 28 januari 2010 16:12
Har redan köpt botierna och ville hällre ha dem än pansarmalar. De ser mycket finare och trevligare ut och så håller de snigelbeståndet nere.
Finns det inte gula, vita, blåa och rosa ljusrör? Hade ett rosa förut men det vart jättefult ljus av den.
Var även 2 gula ljusrör jag tog bort idag och vart mycket bättre med bara vita och blåa ljusrör.
Så vill kombinera vita och blåa.
Bilagor:
#14 - 28 januari 2010 16:17
Kanske Aquarelle + Marine-glo blir bra? Typ 3 marine och 4 aquarelle och sätta varannan.
#15 - 28 januari 2010 16:17
alla är vita men som sagt de ger av olika nyanser av vitt.
då ska du köra aqua-glo o power-glo tycker jag

hmm..synd när du har mer eller mindre komplett SA-kar o sen med en Asienfisk...menmen det är bara jag som är biotop-freak :P haha

sniglar går ju bli av med på annat sätt.
#16 - 28 januari 2010 16:29
Har ett power glo men tycker det är svagt.
Växterna kommer nog från blandade världsdelar också och inredningen kommer inte likna SA alls.
#17 - 28 januari 2010 16:29
Ska du satsa på växter så kör bara Aquarelle, eller Sylvania aquastar, bra färgåtergivning och mycket bra för växterna. Med ett 70 högt kar får du nog begränsa växterna till dem lite enklare arterna.
#18 - 28 januari 2010 16:38
Har lätta växter.
Vill att växterna trivs, att karet är rätt upplyst och att de blåa fiskarna lyser. Men fiskarna verkar lysa i de flesta ljus.
Står inte vilken färg Aquarelle ger men antar att det är vitt?
#19 - 28 januari 2010 16:43
Vitt och krispigt sken ger det, mycket behagligt att titta på enligt mig.
#20 - 28 januari 2010 17:24
Okej. Köper nog Aquarelle, Marine-glo och Sylvania aquastar.
#21 - 4 februari 2010 13:13
Aquarelle har en färg som drar något åt blå/rött. Vill man ha ett vitare ljus så är nog rör av typ "dagsljus" att föredra. En blandning av dessa rör ger ett något "naturligare" ljus.

Annons