Ljus med eller utan reflektorer...

#1 - 19 juni 2008 13:53
Fick 3st lysrörsarmaturer på jobbet igår,2 av dom är i väldigt bra skick plus att det sitter reflektorer i dom.
Tänkte bygga en lysramp med 4 rör till mitt kommande 540 liters kar,men när jag mätte armaturerna såg jag att dom bara var 125cm långa.
Tror att det blir ett projekt till mitt 325 liters kar då längden är den rätta,och min ramp som jag har idag saknar reflektorer.
1:hur pass stor skillnad är det på ljuset med eller utan reflektorer?
2:skall jag nöja mej med 2 rör eller är 4 rör med reflektorer den ultimata prylen?
3:vad för sorts rör skall jag ha i den nya rampen,har en del växter i karet och det blir troligtvis fler i framtiden?
#2 - 19 juni 2008 14:25
Fick 3st lysrörsarmaturer på jobbet igår,2 av dom är i väldigt bra skick plus att det sitter reflektorer i dom.

Tänkte bygga en lysramp med 4 rör till mitt kommande 540 liters kar,men när jag mätte armaturerna såg jag att dom bara var 125cm långa.

Tror att det blir ett projekt till mitt 325 liters kar då längden är den rätta,och min ramp som jag har idag saknar reflektorer.

1:hur pass stor skillnad är det på ljuset med eller utan reflektorer?

Tillverkare av reflektorer säger 100%, men det är jag tveksam till, då jag skulle mer tippa åt 50-60% men även det är bra.
2:skall jag nöja mej med 2 rör eller är 4 rör med reflektorer den ultimata prylen?
Ska du ändå bygga så ångrar du dig om du inte sätter in så många rör som möjligt när du ändå har tillfälle. Sedan om du kör med alla rör samtidigt är en annan fråga;).
3:vad för sorts rör skall jag ha i den nya rampen,har en del växter i karet och det blir troligtvis fler i framtiden?

Philips Aquarelle är ett av de bästa rören till både växter och fiskar som du kan få tag på, så det är mitt tips.
#3 - 19 juni 2008 14:43
Jao jag tycker att du ska köra på 4 rör, fixa strömbrytare till varje lysrör bara så kan du ju ställa om hur du vill ha det. :)
#4 - 19 juni 2008 20:19
Tycker att 4x40 watt med reflektorer låter mycket,men jag har ingen större kunskap om ljusförhållanden i ett akvarium,vilket ljusbehov har fiskar och växter i ett kar med måtten 125x50x50.
#5 - 19 juni 2008 22:04
Ljusbehovet för fiskarna är nog inte så stort, men hur stort det är för växterna är en annan sak, och givetvis beroende på vilka växter du vill ha samt vilken övrig utrustning du vill prova med.
I ditt kar kommer du upp i ca 0,5W/liter och det är riktigt bra, och får du för dig att köra med co2 någon gång så är det inte mycket som hindrar det. I de flesta normala fall har man ungefär 0,2-0,3W/liter.
Tycker du att det är för mycket belysning i dagsläget så behöver du inte köra md alla rör tända, men varför inte bygga rampen på detta vis från början?
Jag har i omgångar bytt/byggt ut mina ramper på nästan alla kar eftersom jag tycker efter en tid att ljuset är för dåligt och jag inte kan ha de växter som jag vill i karet.
Men ska man ha sparsamt med växter och de vanligaste som inte kräver så mycket ljus kanske det är overkill att köra med alla rören, det avgör du själv:).
#6 - 19 juni 2008 22:11
Tackar Ansjo,det blir nog en ramp med 4 rör när det kommer till kritan,dumt att ångra sig när det är försent...
#7 - 19 juni 2008 22:15
Jepp, och jag tror inte du ångrar dig:)!
#8 - 19 juni 2008 22:21
ansjo skrev:
Jepp, och jag tror inte du ångrar dig:)!

Mmm kanske när jag köper rören,men det går nog över när jag ser slutresultatet...
#9 - 19 juni 2008 22:31
Finns det någon sorts dimmer till lysrör så man kan öka och sänka ljuseffekten,skulle vara snyggt om man kunde styra ljusflödet.
Börja lite svagt på morgonen,för att övergå till full effekt mitt på dagen,för att sedan klinga av på kvällen.
Kanske det finns något program till plc styrning av ljus som passar till lysrör?
#10 - 19 juni 2008 22:43
Då får du nog bygga rampen med T5-rör och andra billiga grejer:D.
Vad är det för rör eftersom de är på 40W och 125 cm långa?
#11 - 19 juni 2008 22:53
Ehh sorry Ansjo,armaturerna är 125cm långa,rören är 120cm och på 38 watt styck om jag inte såg fel...
#12 - 19 juni 2008 23:06
OK, samma mått som Juwel har till sina 180 och 240 liters kar och det finns bra ljusrör till dessa armaturer:). Men dimmer på dem kan du nog glömma....(tror jag;))
#13 - 20 juni 2008 00:28
Mja, säg inte det.
Det beror på drivdonet... GloMat och Arcadias starterkits är dimbara även till T8.
Men då försvinner å andra sidan hela grejen med armaturerna...

kolla på Kjell & Co om du kan hitta några dimbara drivdon.
Bilagor:
#14 - 20 juni 2008 08:47
Hittade det här...
Akvastabil har 3 sorters belysning där T8 är helt vanliga lysrör. Medans T5 är speciella lysrör som ger mer ljus och mindre värme. Till sisst finns T5D som är samma som T5 förutom att ljuset är dimbart och kan tändas som en soluppgång och släckas som en solnedgång med hjälp ev en ljuskontroll som heter sunriser.
Men då kostar bara armaturen till ett 540 liters 4900skr,törs inte tänka på vad sunrisern kostar...eller den kanske ingår för det priset?
#15 - 21 juni 2008 23:59
Om jag var du skulle jag bygga med fyra rör och med reflektor. Du vinner både värme och ljus (mest ljus) . Det ligger någonstans om jag inte mins fel upp emot 75-80% i ljus vinst kontra utan reflektor med mörk yta ovan rören. Räcker dom inte i längs över hela karet så förskjut dom lite i för hållande till varandra så får du ett jämnare ljus ner i karet det blir inte så skarp "skugga" i kort ändarna av karet. Sedan skulle jag ha separata brytare för vart och ett av rören för att kunna reglera ljus styrkan.
Lycka till med byggandet och glöm inte att jorda bygget =).
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 juni 2008 08:24
Beroende på fabrikat så ökar ljustyrkan med reflektorer mellan 50 och 300%
#17 - 22 juni 2008 09:01
Så varför folk INTE skaffar reflektorer är för mig en gåta, kan kanske bero på att just reflektorer är en sådan produkt som man måste tjata sig till för att dom ska åka upp på hyllorna bara för att 3 veckor senare få höra att dom är "restade", my ass..
#18 - 22 juni 2008 09:11
Jag testade med aluminiumfolie bakom ljusröret och mätte resultatet med kameran: Ökad ljusstyrkar drygt 30%. Med gammal knögglig folie. Ska göra nytt test med slät folie så småningom.
#19 - 22 juni 2008 09:13
Prova med vit matt färg om du tex har en DIY ramp..
#20 - 22 juni 2008 13:38

Jep men det stämmer till punkt och pricka Kjell tittade i min bok om belysning i bostäder och kontor. Jo och är akvarie butiken vrong med o ta hem reflektorer gå till en vanlig el handlare eller ännu helder till en liten elfirma som har försäljning, har du lite tur har dom liggande gamla amturer med bra reflektorer man bara plockar loss och putssar upp men KÖP INTE ROSTIGA reflektorer för även lite rost kommer att sprida sig snart över mer eller mindre hela. Har sett detta när jag bytt lysrör i lokaler där det frörekomemr hög luftfukfitghet och lite rost blir mycket rost på bara ett år.
[B)]
#21 - 22 juni 2008 14:02
Finns det någon sorts dimmer till lysrör så man kan öka och sänka ljuseffekten,skulle vara snyggt om man kunde styra ljusflödet.

Börja lite svagt på morgonen,för att övergå till full effekt mitt på dagen,för att sedan klinga av på kvällen.

Kanske det finns något program till plc styrning av ljus som passar till lysrör?

Kika på denna tråden, där finns nog vad du söker!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114378
#22 - 22 juni 2008 14:03
Nu har jag pulat lite till med aluminiumfolie bakom lysrören, tejpat mer noga och slätat ut. Och mätt resultatet med kamerans ljusmätare: De första fotona, så som det var före åtgärden, gav en exponeringstid på 1/8 sekund (0,125 sekunder). Efter slutförd åtgärd fick jag 1/20 sekund (0,05 sekunder) dvs en förbättring av ljusstyrkan med 150%! Väl spenderad tid och en försumbar kostnad. :) Allt ljus utifrån avskärmades och kameran stod på stativ med samma inställning så mätresultatet är nog tämligen tillförlitligt.
#23 - 22 juni 2008 14:09
JeanM skrev:
Nu har jag pulat lite till med aluminiumfolie bakom lysrören, tejpat mer noga och slätat ut. Och mätt resultatet med kamerans ljusmätare: De första fotona, så som det var före åtgärden, gav en exponeringstid på 1/8 sekund (0,125 sekunder). Efter slutförd åtgärd fick jag 1/20 sekund (0,05 sekunder) dvs en förbättring av ljusstyrkan med 150%! Väl spenderad tid och en försumbar kostnad. :) Allt ljus utifrån avskärmades och kameran stod på stativ med samma inställning så mätresultatet är nog tämligen tillförlitligt.

Klar ett intresangt alternativ till reflektor om man inte hittar rätt prylar hos handlare men hur bra sitter foliet kvar med tejp ??? Använder ett lim i jobbet som heter PL400 om jag inte mins fel. Har limmat kakel på badrums vävmed det hemma och ett otal detljer mot rostfritt i jobbet kankse kunde funka till ditt projekt.
#24 - 22 juni 2008 14:19
Jag har bara tagit småbitar av maskeringstape närmast vattnet för att folien inte ska bada. Resten hålls på plats av lysröret.
#25 - 22 juni 2008 16:12
Eller testa med dubbelhäftande tejp. Enda nackdelen kan vara om man ska ha bort det någon gång;).
#26 - 22 juni 2008 19:28
Ångest,ångest har varit ut i verkstan och titta på armaturerna och vet inte hur jag skall göra.
Två av armaturerna är 35cm breda och den sista är 25cm bred,mitt akvarium är 50cm på bredden.
Största problemet är att jag inte vill ha en heltäckande armatur,och i armaturerna som är 35cm breda kan jag nog klämma in 3 lysrör med reflektorer.
Så om jag skall ha 4 rör måste det till en del plåtjobb som tar massa tid som jag inte har...
Kanske skall jag prova den armaturen som är 25cm bred med 2 rör och reflektorer och se hur stor skillnad det blir jämfört mot vad jag har idag.
Eller om jag skall prova att sätta 4 rör på 2 reflektorer i en 35 armatur,reflektorerna är ca:13cm breda så det borde gå,men jag vet inte hur det blir ljusmässigt.
#27 - 22 juni 2008 21:43

så vilka fabrikat är bra/bäst och var finns dem att köpa på internet?
#28 - 23 juni 2008 21:23
Var kan man köpa dom där snygga fyrkantiga strömbrytarna som sitter i fabriks ramperna.
Biltema,Jula och OKQ8 har men endast för 12 volt...:(
#29 - 23 juni 2008 23:20
ELFA har det mesta
http://www.elfa.se/se/index1.html
och skriv in: Tryckströmställare 1-pol momentan i sök så har du ett alternativ =) Ett annat är Tryckvippströmställare 1-pol, damm- och fuktskyddad något för karet kanske =)

Det går inte och bocka till 2 reflektorer så att de funkar för 4 rör ?? om du tänker att du bockar tillbaca dem så du bara har vinkeln kvar i ytter och inner kan. Går det inte så är det ljusmässigt så är det bra mycket bättre med två än inga =)
#30 - 24 juni 2008 07:27
Tackar för tipset Mick,Har beställt 5 st till rampen.
Före jobbet idag skall jag åka till en jobbarkompis pappa och titta på några lysrörsarmaturer som han skall slänga.
Han har haft dom monterade i sitt garage,och det skall vara reflektorer i dom,en helt annan design än dom jag har nu.
Så med lite tur blir det 4 rör i rampen...
#31 - 24 juni 2008 07:39
...eller 6:p!
#32 - 24 juni 2008 21:01
Joohoo perfekta reflektorer storleksmässigt(ytan gav en del att önska men man får väll putsa och gnida) kommer att passa som handen i handsken i min nya ramp.
Så det blir 4 rör när jag får tid att mixtra med rampen.:D
#33 - 25 juni 2008 10:51
Satte in 2 reflektorer av dom som följde med dom armaturerna jag fick på jobbet i min orginalramp i dag,och vilken skillnad det vart ser ut som ett nytt akvarium med nya fiskar.
Kan verkligen rekomendera reflektorer i rampen,billigt sätt att fixa bättre ljus(gratis för mej) :D
#34 - 25 juni 2008 21:00
Grattis till gratis ljus , särskådade min egen ramp i kväll det satt inga reflektorer i den heller av egentlig mening bara blank aluminium plåt tja eller den hade varit blank en gång i tiden skall fixa reflektorer och nya rör. Eller bygga en ny ramp den nuvarande passar inte utseendemäsigt ett dugg till karet.
#35 - 26 juni 2008 08:00
Du kommer inte att ångra dej,som det ser ut nu kommer det att räcka gott och väl med 3 rör och reflektorer i min nya ramp.
Men jag skall bygga den för 4 då jag har det mesta av materialet hemma och resten är beställt.
#36 - 26 juni 2008 08:56

Allt över 100% stämmer bara om man mäter lux-förändringen reflektorn ger.

Lux innefattar hur stor area som belyses och varierar kraftigt med avståndet, arean, hur mycket reflektorn koncentrerar ljuskäglan samt hur man mäter ljusflödet (indirekt eller direkt).

Dvs man kan få siffrorna att bli till lite vad man vill genom fiffig mätteknik: Bara för att man kan få upp ljusflödet 300% i en punkt några centimeter exakt rakt nedanför lysröret, har man då fått 300% mer ljus i hela akvariet? Naturligtvis inte, men däremot är det ju väldigt bra för växtakvarister som vill ha ljushungriga bottentäckare.

Men oavsett procentsatsen så är det naturligtvis alltid bra med reflektorer som förhindrar ljusspill uppåt och ut på väggarna och det finns lite olika sätt att uppnå det.

Vill man verkligen få *allt* ljus att dyka ner i akvariet och få akvariet att se mycket ljusare ut som helhet, och inte bara på vissa fläckar på btotnen så kommer det alltid vara enklast och billigast med en helvit täckande ramp utan reflektorer. Hela akvariet fungerar som en optisk fiber/ljusrör och leder effektivt ner ljuset ner på bottnen. Den vita rampen kommer även studsa tillbaks eventuellt reflekterat ljus från vattenytan.

Vill man sedan investera lite mer så kan man ju alltid kombinera den helvita täckande rampen med några riktigt bra måsvingereflektorer.
#37 - 26 juni 2008 10:09
defdac skrev:

Vill man sedan investera lite mer så kan man ju alltid kombinera den helvita täckande rampen med några riktigt bra måsvingereflektorer.

Det där skulle jag vilja veta vad det är?
#38 - 26 juni 2008 11:19
Dom ser ut som ett W i profil, typ såhär: http://www.aquariumlighting.com/Wholesale_Only/images/ALS%20Reflector.jpg
Bilagor:
#39 - 26 juni 2008 12:31
defdac skrev:

Okej. Vad är syftet med dem?
#40 - 26 juni 2008 12:39
JeanM skrev:

Förmodlingen så sprider den ljuset på ett bättre sätt än vanliga reflektorer. Om ni tänker på att delen bakom lysröret bara reflekterar lysrörets ljus tillbaka in i röret igen så sprider den nämnda reflektorn det ljuset ner i akvariet istället. Väldigt smart tycker jag. Mer effektiv ljusriktning ner i karet helt enkelt.

Tyvärr är de lite för breda för att jag ska kunna testa dem hemma. Hade varit kul att göra det annars.
#41 - 26 juni 2008 12:53
Nästa fråga om "måsvingar", var kan man köpa dem? Jag har de vanliga juwel reflektorerna som funkar bra i det större akvarium. Men i det nya karet vill jag gärna förbättra ljus ännu mer.
Jag har inte hittat andra former på reflektorer än de från juwel till T8 ljusrör.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 26 juni 2008 12:56
JeanM skrev:

Att få mer ljus ner i akvariet.
Dels genom att få "ljusstrålarna" att så snabbt som möjligt (ju mer det studsar på vägen ner desto mer försvinner på vägen) och dels att få ljuset att bryta vattnet i en sådan vinkel att det inte "studsar" upp igen.
Nackdelen med "måsvingarna" är att de är utrymmeskrävande.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 26 juni 2008 13:03
defdac skrev:
Allt över 100% stämmer bara om man mäter lux-förändringen reflektorn ger.

Lux innefattar hur stor area som belyses och varierar kraftigt med avståndet, arean, hur mycket reflektorn koncentrerar ljuskäglan samt hur man mäter ljusflödet (indirekt eller direkt).

Dvs man kan få siffrorna att bli till lite vad man vill genom fiffig mätteknik: Bara för att man kan få upp ljusflödet 300% i en punkt några centimeter exakt rakt nedanför lysröret, har man då fått 300% mer ljus i hela akvariet? Naturligtvis inte, men däremot är det ju väldigt bra för växtakvarister som vill ha ljushungriga bottentäckare.

Men oavsett procentsatsen så är det naturligtvis alltid bra med reflektorer som förhindrar ljusspill uppåt och ut på väggarna och det finns lite olika sätt att uppnå det.

Vill man verkligen få *allt* ljus att dyka ner i akvariet och få akvariet att se mycket ljusare ut som helhet, och inte bara på vissa fläckar på btotnen så kommer det alltid vara enklast och billigast med en helvit täckande ramp utan reflektorer. Hela akvariet fungerar som en optisk fiber/ljusrör och leder effektivt ner ljuset ner på bottnen. Den vita rampen kommer även studsa tillbaks eventuellt reflekterat ljus från vattenytan.

Jo självklart måste man mäta på samma ställe för att kunna se hur mycket effekten ökar, annars är ju en jämförelse meninglös.

Jag håller inte riktigt med om att enbart en vitmålad ramp skulle ge det effektivaste ljuset. Det var ju så man gjorde förr och visst är det ett billigt sätt, men nog tycker jag att reflektorer är effektivtare.
Fast det klart - jag går då enbart efter en visuell bedömning och har inte på något sätt mätt detta.
#44 - 26 juni 2008 20:58

Fast det klart - jag går då enbart efter en visuell bedömning och har inte på något sätt mätt detta.

Samma här,och jag tycker att resultatet vart över förväntan.:D
#45 - 26 juni 2008 21:48
kan någon snälla svara på vart man kan få tag på måsvingar och vilka fabrikat det är som gör dem?
#46 - 26 juni 2008 22:09
durgnas skrev:
kan någon snälla svara på vart man kan få tag på måsvingar och vilka fabrikat det är som gör dem?

Prova här..

http://www.dusk.se/belysning.htm
#47 - 26 juni 2008 22:45
Bra artikel om fattiglappens solsken...
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17273
#48 - 27 juni 2008 07:33

Jag fick ju faktiskt samma resultat med köksfolie. [;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 27 juni 2008 07:43

Intressant - tack för länktipset
Synd barar att testet inte också innefattade en helt vitmålad ramp.
#50 - 27 juni 2008 22:17
Håller med Kjell det skulle varit intressant att ha med en helt vit ramp testet. Men jag är helt övertygad att en U-prifils reflektor ger mer ljus i karet än en helt vit målad har inget vetensakpligt belägg för detta påstående. Men det här med måsvinge är inte helt revolutionerande har sett våg formade reflektorer tidigare i ramper för ljuskrävande arbetsplatser. jag skall sjäv göra ett frest enl JeanM's genom att släta ut alufolie i ramp jäkeln. För när tidenf innes så bllir det ett hemam bygge till karet med vanliga U-profils reflektorer =)
Bilagor:

Annons