Hej
jag köpte ett nytt lysrör till karet ett sylvana grolux 18w.Men jag tyckte att det vart så mörkt av det.Innan satt det ett lysrör som hette daylight ingen aning om tillverkare.
Jag bytte det som sitter främst, mest för att de nya lägre växterna skall få lite mer växtljus.
Men jag funderade ett tag och kompå att min lysramp inte har reflextorer, det gör ju en viss skillnad på hur det lyser.
Så i fattigdomes tecken så gjorde jag som så att jag tog ungsfolie och satte det på den avtagbara halva skyddsplasten.Vände den mest blanka å reflexterande sidan mot vattnet.
Visst fick det effekt vart mycket bättre, men jag vart lite orolig för att det kanske blir nånform av värme effekt som jag inte räknat med i denna extrema snabblösning?
Går det att ha det så här, utan att toppskivan i plast tex blir deformerad av värme, groluxen är inte lika varm som daylightröret har kännt efter.
Om detta funkar fint som lösning tills bättre armatur kan inköpas så tänkte jag limma fast folien så den sitter lite bättre.
så vad tror ni är jag helt galen eller kan man ha det så här?
vill ni se skillnaden kan jag ta bilder, har dock inga nu så jag måste skruva om rören å sånt för det ;-)
/eva