Ljus sand, klena färger på fiskarna

#1 - 20 oktober 2011 12:39
Bytt ut mitt svarta grus mot Julas blästersand. Efter det så köpte jag mig 6 st Eldbukar i storleken 5-6 cm. Frågan är om de någonsin färgar ut eller om jag ska köpa någon mörkare/svart sand?

Någon som har tips på någon fin sand? Gärna så mörk som möjligt. Tycker det är svårt att se på diverse internetsidor hur sanden/gruset ser ut. Min lokala zoobutik har bara skräp.
#2 - 20 oktober 2011 12:53
Jag kan tipsa om Rådasand 0,4-0,8. Fantastisk vacker med sin litet rödaktiga ton. Man bör dock kolla på inehållet i säckarna för det kan skilja litet i tonen mellan olika batchar. Jag tycker också blästersanden blev litet för vitaktig, men är man ute efter den tonen är den säkert klockren. Sen finns det ju helt svart sand också, t.ex. akvastabil Haley.
#3 - 20 oktober 2011 13:34
rådasand o julas sand är ju mer eller mindre likadan.

men om du vill att de ska färga ut så kan du ju titta på foder med. det spelar en stor roll med. mata med röd räkmix så ska du se att de färgar bättre
#4 - 20 oktober 2011 14:42
Tycker den sanden jag har är lite lätt rödaktig.
--------

Röd räkmix säger du :) Ska jag testa. Vad handlar det om, proteinrik föda? Ger dem röda mygglarver för tillf.
#5 - 20 oktober 2011 17:12
coraxvtl skrev:
Tycker den sanden jag har är lite lätt rödaktig.

--------

Röd räkmix säger du :) Ska jag testa. Vad handlar det om, proteinrik föda? Ger dem röda mygglarver för tillf.

ALDRIG röda mygg.

dels mest skit, dels löjligt allergiframkallande.....

.
#6 - 20 oktober 2011 19:03
Jasså? till mig har folk sagt att de är proteinrika. Allergiframkallande, det kan jag tänka mig. Fick två ordentliga ögoninflamationer i början av min karriär...gäller att vara noggrann med att tvätta sig.
#7 - 21 oktober 2011 06:07
jag tycker visst man kan ge röda mygg. men det är mer godis än nyttigt foder.
#8 - 21 oktober 2011 13:13
hannesc skrev:
jag tycker visst man kan ge röda mygg. men det är mer godis än nyttigt foder.

ok, där ser man. Kan du rekommendera något mer foder än röd räkmix?
#9 - 21 oktober 2011 16:16
Var nere och handlade röd räkmix. Kan säga att fiskarna inte diggar det. Tar en tugga och spottar sedan ut det. De kanske är för bortskämda/ej hungriga nog för att äta det för tillf kanske...
#10 - 21 oktober 2011 18:34
Någon som vet hur man behåller sanden vit? Min vita sand blir brun efter typ 5 dagar sedan får man röra om så vit sand under kommer fram men även den blir brun efter 5dagar. Har inga problem alls med alger förutom den som angriper sanden.
#11 - 22 oktober 2011 09:45
Prövat sandsnäckor? ;)
#12 - 22 oktober 2011 23:51
Jag tror nog dina fiskar är bortskämda, dom blir lätt det om man matar mycket med röda mygg.
#13 - 1 november 2011 01:43
#14 - 1 november 2011 06:22
Tycker faktiskt rådasanden är lite mörkare än julas bläster. Ser ut som dom malt ner lite mer quarts i rådan. Dock är den ju oerhört mycket dyrare med.

Annons