Ljusmängd, W/L m.m.

#1 - 11 mars 2008 16:47
Har letat lite men inte hittat..
Har för mig att det rekommenderade watt-antalet låg runt 0,3-0,5 W/L - är det korrekt?

Jag har 2 st Sylvania Aquastar 30W i mitt 200L (100x40x50 cm).
Växterna är en del Anubias, Cryptocoryne, Vattenpest, H.difformis (fast funderar om det inte är en sumatraormbunke..), Svärdsplantor och en okänd (skulle tro någon Hygrophila). De är ganska jämt fördelade, alltså ingen växtgrupp är dominerande.

Det blir alltså 30W x 2 = 60 W. 60 W / 200L = 0,3 W/L. Om det rekommenderade watt-antalet stämmer, så kanske jag bör:[LIST]
[*]..öka mängden ljus litegrann?
[*]Har inga reflektorer, så om jag skaffar två reflektorer så blir det lagom?
[*]Hur mycket ökar ljuset i styrka med reflektorer?[/LIST]Skulle uppskatta att växterna tar upp 30-40 % av vattenytan, om ens det. Jag kan fixa en bild så ni får en bild av hur det ser ut.

/Fredrik
#2 - 11 mars 2008 17:30
0,4 upp till 1.0 brukar väl gälla för lite lätt krävande växter, men det viktigaste är egentligen höjden från ljuset till växten och val av ljus mer än watt per liter, men ett par bra reflektorer och jag skulle tycka att du har ganska bra ljus.
reflektorer kan väl öka ljuset med en 100% men har man en mattvit ramp så lär det inte öka så mycket ;)
#3 - 11 mars 2008 17:42
Exempel:
Jag har 4st 36w till ett 310l 0,46w/l
Har både ljuskrävande och icke ljuskrävande växter.
Reflektorer ökar ljusitensiteten cirka 30%.
Dvs att man får öka watten med 30% förrutsatt att man har reflektorer till alla lysrör.
#4 - 11 mars 2008 21:21
Perfekt med 0.3 till lowtech akvarier!
#5 - 11 mars 2008 21:49
Jag tänkte dra igång med pmdd igen, kombinerat med EasyCarbo (och då slänga i lite mer växter).

- Då bör jag också öka ljusmängden en bit?

Men åter till ämnet.. Jag köper reflektorer till båda lysrören imorgon, så får vi se skillnaden. :)
#6 - 11 mars 2008 21:58
FredrikH, ställ dig själv följande frågor: Hur verkar växterna trivas i det ljus du har? Är det dessa växter du vill ha eller har du för avsikt att skaffa mer ljuskrävande växter?
#7 - 13 mars 2008 14:01
petnym skrev:
FredrikH, ställ dig själv följande frågor: Hur verkar växterna trivas i det ljus du har? Är det dessa växter du vill ha eller har du för avsikt att skaffa mer ljuskrävande växter?

Jo, jag har tänkt att skaffa lite mer ljuskrävande växter, allt eftersom, och sätta igång med pmdd + EasyCarbo.
Igår införskaffade jag reflektorer till båda rören, samt lite mer växter i form av valisneria och en bottenväxt som jag inte kommer ihåg namnet på.. Den har minimala, runda blad och kryper längs botten. Har delat plantan i massa delar och spridit ut över botten.
#8 - 13 mars 2008 16:36
Har 4st 36w plus reflektorer till mitt 150x60x60 (540l) kar. Det fungerar helt ok!!
#9 - 15 mars 2008 18:22
Det har jy med att göra hur mycket du vill sattsa på växter. Men ska du ha highlight akvarium alltså 0,8W/L så måste du ha CO2 på flaska, annars kommer du att fylla karet med alger. Läs mer på en vass killes blog, jag handlar mina akvarie grejor hos han!!...

http://akvarievaxtblog1.blogspot.com/
Bilagor:
#10 - 15 mars 2008 21:31
Det har jy med att göra hur mycket du vill sattsa på växter. Men ska du har highlight akvarium alltså 0,8W/L så måste du ha CO2 på flaska, annars kommer du att fylla karet med alger. Läs mer på en vass killes blog, jag handlar mina akvarie grejor hos han!!...

http://akvarievaxtblog1.blogspot.com/

man kan tillsätta co2 från mäsk oxå så man måste inte köra flaska och kör man dessutom easy carbo så ska du minnas att det är giftigt för alger så det finns flera vägar att gå, dessutom ska man inte hänga upp sig på antal watt per liter så mycket, det varierar med höjden på akvariet vad som krävs.
#11 - 15 mars 2008 21:49
Jo men med mäsk får du ojämn mängd med CO2 vilket gynnar alger mer efter dom ställer om sig snabbare än vad växterna gör!!..
#12 - 16 mars 2008 07:11
Jo men med mäsk får du ojämn mängd med CO2 vilket gynnar alger mer efter dom ställer om sig snabbare än vad växterna gör!!..

om du lär dig att blanda mäsk blir detta inget problem, jag har mycket mer alger i det kar där jag inte kör mäsk till :)
#13 - 16 mars 2008 09:47
Jag har köpt EasyCarbo, och ska göra ett vattenbyte och tillsätta det så fort karet tänds. :)
Lite pmdd ska jag pytsa i också nu, och sedan litegranna när jag tycker att det behövs. Inga fulldoser varje vecka alltså. ;)
- Denna metod har jag tänkt att pröva nu. EasyCarbo varje vecka, och lite pmdd bara när jag tycker att det behövs, alltså.
Kanske prövar jag mäsk-metoden senare.

Hur mycket exakt ökar reflektorer ljusmängden egentligen?
Jag hör olika överallt.. allt från 30 % till över 100 %, det senaste med motiveringen att över hälften av ljuset går uppåt (om man tänker sig det utstrålande ljuset från ett ljusrör som en cirkel, och tänker hur mycket som går rakt ner i karet).
#14 - 16 mars 2008 12:00
FredrikH skrev:
Jag har köpt EasyCarbo, och ska göra ett vattenbyte och tillsätta det så fort karet tänds. :)

Lite pmdd ska jag pytsa i också nu, och sedan litegranna när jag tycker att det behövs. Inga fulldoser varje vecka alltså. ;)

- Denna metod har jag tänkt att pröva nu. EasyCarbo varje vecka, och lite pmdd bara när jag tycker att det behövs, alltså.

Kanske prövar jag mäsk-metoden senare.

Hur mycket exakt ökar reflektorer ljusmängden egentligen?

Jag hör olika överallt.. allt från 30 % till över 100 %, det senaste med motiveringen att över hälften av ljuset går uppåt (om man tänker sig det utstrålande ljuset från ett ljusrör som en cirkel, och tänker hur mycket som går rakt ner i karet).

Att pytsa lite PMDD när man tycker det behövs känns onödigt svårt att få rätt, du lär ju i princip gissa om vad som behövs så jag skulle nog hellre satsa på fulldoser varje vecka.
Att mer än hälften av ljuset från ett rör skulle gå uppåt låter inte helt rätt men möjligen att det inte går ner i karet för annars skulle man ju kunna vrida röret 180grader ;)
Hur mycket det ökar med reflektor beror ju till stor del vilken reflektor du väljer, dom bästa har måsvingeform och ganska långa sidor, det finns allså ingen given siffra som gäller för alla, läser du på vissa affärers sidor kan det stå upp till 300% men mellan 30% till 100% tror jag är en rimlig gissning :)
#15 - 16 mars 2008 14:55
Ju mer ljus du har desto mer näring behövs och desto mer växer allt. Sen är det så att alla växter har ett minimibehov. När det gäller W/l så är 0,3w/l ett bra grundmått och gärna på ca. 6500k för dagsljus. Har man ett hightech med co2, pmdd etc. så kan man öka till 1w/l. Sen kan man utöka sin kunskap till fotosyntes A och B, färgåtergivning på belyst objekt etc.

Min personliga åsikt är att du inte ska gå över 0,5w/l med den näring du tänker dig och din dosering låter precis som den metod jag testar för närvarande. För mig funkar det utmärkt, men mina Paletter verkar få svårare med andningen när kno3 bilr mätbar. Så, håll koll på fiskarna så går det säkert prima fisken..
#16 - 16 mars 2008 17:50
FredrikH skrev:
Har letat lite men inte hittat..

Har för mig att det rekommenderade watt-antalet låg runt 0,3-0,5 W/L - är det korrekt?

Jag har 2 st Sylvania Aquastar 30W i mitt 200L (100x40x50 cm).

Växterna är en del Anubias, Cryptocoryne, Vattenpest, H.difformis (fast funderar om det inte är en sumatraormbunke..), Svärdsplantor och en okänd (skulle tro någon Hygrophila). De är ganska jämt fördelade, alltså ingen växtgrupp är dominerande.

Det blir alltså 30W x 2 = 60 W. 60 W / 200L = 0,3 W/L. Om det rekommenderade watt-antalet stämmer, så kanske jag bör:

[LIST]

[*]..öka mängden ljus litegrann?

[*]Har inga reflektorer, så om jag skaffar två reflektorer så blir det lagom?

[*]Hur mycket ökar ljuset i styrka med reflektorer?[/LIST]Skulle uppskatta att växterna tar upp 30-40 % av vattenytan, om ens det. Jag kan fixa en bild så ni får en bild av hur det ser ut.

/Fredrik

När jag startade upp mitt 400 liters (150 långt) förra sommaren så flyttades växter från 180 liters samt CO2 utrustningen.

Det blev ingen ordentlig tillväxt föränn jag hade fixat fyra rör med reflektorer = 0,36W/liter.

Eftersom det tog ett tag att fixa inköpen så blev det väldigt tydligt vilken inverkan "rätt" ljus gör.
#17 - 16 mars 2008 21:12
Min personliga åsikt är att du inte ska gå över 0,5w/l med den näring du tänker dig och din dosering låter precis som den metod jag testar för närvarande. För mig funkar det utmärkt, men mina Paletter verkar få svårare med andningen när kno3 bilr mätbar. Så, håll koll på fiskarna så går det säkert prima fisken..

Jag tror också på den metoden.
Jag tycker inte att pmdd fulldos är bra. Man tvingar ju byta 50 % för att det inte ska bli "mättat" till slut, och då försvinner hälften av allt vatten och helt nytt, annorlunda vatten tillsätts (såklart!) med andra vattenvärden. Det blir liksom vågar och som en chock för karet?
Detta är mina tankar, alltså.

Jag drog i 5 ml pmdd (fulldos är 20 ml för mitt kar) idag när jag samtidigt tillsatte EasyCarbon. Efter en timme kanske började växterna redan (??) bubbla? Och nej det var inte H2O (iallafall inte bara), då bubblorna kom i jämna strömmar från en del växter, och satt som bubblor ovanpå bladen på andra.
Bra tecken?
#18 - 17 mars 2008 08:58
Jag har för mig att jag såg något som kunde likna bublor men det gjorde jag endast efter första gången jag doserade (EC om jag minns rätt) det har inte kommit tillbaka.

Ett bra tecken är ju att dina växer verkar trivas! :D Vad har du för vattenvärden på kvällen/morgonen efter dosering?
#19 - 17 mars 2008 10:04
Jadu.. så stor koll har jag inte.. [:o]
Men jag kan kolla upp kH, pH och nitrit, och rapporterar sedan.
#20 - 19 mars 2008 20:18
FredrikH skrev:
Jadu.. så stor koll har jag inte.. [:o]

Men jag kan kolla upp kH, pH och nitrit, och rapporterar sedan.

Hur går det? :D

Annons