Ljusramp

#1 - 17 oktober 2003 14:49
Hej!
Jag har kollat omkring en del här på sidan o så..eftersom jag e ny, men inte hittat någon ritning på ljusramp. Ljusramp är för många väldigt enkelt att bygga osv men eftersom jag inte är särkillt el-kunnig (som kanske kommit fram i någon tidigare tråd :) ) så vill jag va på säkra sidan...
Är det nån som har några ritningar? eller några bra tips? märken på amaturer osv?

e-bear
#2 - 17 oktober 2003 15:05
Är det ritning eller el-schema du vill ha?

Peter
#3 - 17 oktober 2003 15:14
nja du.. det är nog bra med vilket som.. var o kollade på en amatur och begrep inte särkillt mycket (tur att man har vänner)..o forums kamrater :)

e-bear
#4 - 17 oktober 2003 16:32
Om du inte är särskilt el kunnig så tycker jag INTE att du ska bygga en ljusramp själv.
Det är bättre om du låter någon som kan el bygga den.
EL är inte att leka med.
Mvh. Micke Astner
#5 - 17 oktober 2003 16:41
Energisparlampor är en enkel möjlighet för den som vill göra en ramp utan större elkunskaper:
http://urljr.com/wn ,alla lampor har dock inte lämpligt ljusspektrum.
Fler gör-det-själv-projekt finns under "Ljus o. belysning" i min länksamling.
mvh/harbard
#6 - 17 oktober 2003 17:48
Färdiga kopplingssatser som dessutom är "vattentäta" är också en möjlighet om man vill bygga en egen ljusramp utan att riskera livet. Fungerar även bra utan täcklas.

Peter
#7 - 17 oktober 2003 18:36
Det kopplingssatser petnym pratar om finns att köpa på Hjortgatans Zoo www.hjortgatanszoo.se
#8 - 18 oktober 2003 11:35
OK!
Tack för hjälpen..Jo jag hade tänkt ta hjälp av lite mer el-kunniga kompisar fast dom är ju inga akvarister....

e-bear
#9 - 18 oktober 2003 12:49
De behöver inte vara akvarister, bara de kan läsa ett kopplingschema och vet hur farligt 230V är. Billigast blir att köpa begagnade lysrörsramper på en loppmarknad eller liknande som man plockar komponenter ifrån.

Annons