ljusramp juwel vision. sönder? eller lysrörsfel?

#1 - 26 juni 2010 18:47
Hej på er
Självklart nu när allt är stängt så pajar min lysramp, eller om det bara är röret? Jag vet inte hur det funkar.
Så här gick det till:

Jag skulle fylla på lite kallt vatten i karet då det började bli väääldigt varmt så jag lyfte luckan och hällde i några liter kallt vatten. Men då slocknade belysningen. Jag provade att släcka och sedan tända igen men då blinkade det bara till och slocknade igen.

Jag tog bort locken och vände på hela alltet och skulle ta bort lysrören för att se om något var fel och när jag då skulle skruva av det första så gick det tvärt av!!! Ca 3 cm från fästet. Så jag tog såklart bort det och tänkte att jag får väl köpa ett nytt. Men det andra verkar inte funka heller för det går inte att tända. Eller är det så att rampen bara funkar om det är 2 lysrör i??

Lysröret är helt nytt, bara ca 3 veckor gammalt, ska det verkligen inte hålla längre??

Några tips??
#2 - 26 juni 2010 21:22
Lysrören ska absolut hålla längre men juwel är inte direkt kända för att ha bra kvalitet på sina lysrörsramper, är ganska vanligt att ramper är kopplade så båda lysrören måste vara inkopplade för att lysa men kan inte säga säkert om just din, är det T5 eller T8 ramp? har du en T8 (dom tjockare lysrören) så skulle jag köpa ett vanligt billigt lysrör i nåt varuhus för att se om rampen är kass, har du T5 är det värre då juwel har egna längder så bara deras egna skit ska passa och då hade jag nog hellre tagit mig till närmaste djuraffär och frågat om dom kan låna dig ett rör och testa direkt i butiken om rampen funkar.
Stressa inte upp dig bara, belysning klarar man sig ju utan nån vecka utan några som helst problem ;)
#3 - 26 juni 2010 21:30
Troligen funkar det med ett nytt rör, de är seriekopplade så är ett rör kasst så tänds inte rampen alls.
Det kan vara en skada på röret som gjort att det gick sönder, men det är lite svårt att sia om nu...
#4 - 26 juni 2010 23:21
Okej. tack för hjälpen :-)
#5 - 27 juni 2010 11:43
Å andra sidan har jag två Juwelkar där båda ramperna har pajat, den första var till mitt Rio 240, där en komponent i rampen blev så varm att plasten runt om smälte, och komponenten höll på att åka ner i akvariet. Rampen till mitt Rio 180 blev det glapp i. Har köpt täckglas och vanliga ramper till båda akvarierna.
#6 - 27 juni 2010 15:49
Okej, får testa med ett nytt rör annars får jag väl byta ut den, det borde väl vara lite garanti antar jag. Köpte det för ca 3 veckor sedan.
#7 - 27 juni 2010 20:58
Är det nytt sedan tre veckor hade jag klagat och bett om ett nytt lysrör. Det ska hålla längre än så.
#8 - 27 juni 2010 21:48
Japp, ska göra det!

Annons