Ljusrampsproblem

#1 - 24 februari 2009 10:16
Jag har problem med min ljusramp som är av märket aquael (till ett 112 liter).Det vill inte alltid tändas på morgonen men när jag lyfter på det i ena hörnet så tänds det men så fort jag lägger ner rampen mot akvariumet så släcks det, även när jag lyfter hela rampen och skakar lite så tänds det för att sedan släckas när rampen läggs ner plant mot akvariumet.Detta går i perioder men jag börjar tröttna.Är det glimtändarna som behöver bytas eller kan det vara något annat jag kan fixa själv? vill ha tips innan jag åker till zooaffären :).
#2 - 24 februari 2009 10:25
Låter ju typiskt att du har glapp någonstans

Testa nya rör och glimtämdare först.. Funkar det ej så har du ju ny tändare / rör för framtida bruk.. Du bör testa med nya tändare först för jag har för mig att de egentligen skall bytas med rören vilka jag tror alla slarvar med.

Är det glapp så kan du säkert fixa det om du kan umgås med elektricitet med det kan ju vara tranformatorn som har intert glapp ( i lindningen) och det är lite överkurs skulle jag tro..

Det blir nog omöjligt att lämna bort ty risken finns att nyare är billigare. Men är den yngre än 2 år så skall det gå på garantin (tillverkningsfel 3 år)
#3 - 24 februari 2009 10:32
Xul skrev:
Låter ju typiskt att du har glapp någonstans

Testa nya rör och glimtämdare först.. Funkar det ej så har du ju ny tändare / rör för framtida bruk.. Du bör testa med nya tändare först för jag har för mig att de egentligen skall bytas med rören vilka jag tror alla slarvar med.

Är det glapp så kan du säkert fixa det om du kan umgås med elektricitet med det kan ju vara tranformatorn som har intert glapp ( i lindningen) och det är lite överkurs skulle jag tro..

Det blir nog omöjligt att lämna bort ty risken finns att nyare är billigare. Men är den yngre än 2 år så skall det gå på garantin (tillverkningsfel 3 år)
Tack för svar ska åka och köpa nya glimtändare så får vi se rören är inte 1 år gamla än men man vet ju aldrig får vara släckt nu iallafall tills jag kommer iväg.
#4 - 24 februari 2009 22:15
gizmogirl skrev:
Tack för svar ska åka och köpa nya glimtändare så får vi se rören är inte 1 år gamla än men man vet ju aldrig får vara släckt nu iallafall tills jag kommer iväg.

lita inte på att rören skall hålla 1 år ens, jag har haft hagen sun-glo som gett upp mkt tidigare än 1år....
#5 - 25 februari 2009 07:46
lita inte på att rören skall hålla 1 år ens, jag har haft hagen sun-glo som gett upp mkt tidigare än 1år....
Nä jag vet att de kan ge upp innan det gått 1 år nu lyser det iallafall i akvariumet utan att jag gjort något men ska kolla på nya lysrör iallafall och glimtändare.
#6 - 25 februari 2009 10:43
gizmogirl skrev:
Nä jag vet att de kan ge upp innan det gått 1 år nu lyser det iallafall i akvariumet utan att jag gjort något men ska kolla på nya lysrör iallafall och glimtändare.

om rören tänds och lyser konstant i nån viss vinkel är det inget fel på dom, i rampen kanske kan samlas kondens? då kanske vattnet rinner till och orsakar kortslutning när du lägger ner den, prova skaka och se om du kan höra nåt litet skvalp, har lysrören tänts så är glimtändarna heller inte felet men även dessa kan samlas kondens i som orsakar kortslutningar.
Kan du öppna rampen så gör gärna det men rör inget med sladden i väggen bara utan se hur det ser ut, ofta kan man se större fel men är det nåt enkelt som glapp i själva lysrörshållaren kanske det inte syns lika lätt.

Annons