LJUSRÖR - Hur skall jag tänka...

#1 - 16 januari 2011 07:53
Jag har startat upp ett 480L hörnakvarium med två ljusrör. Akvariet är polsktillverkat och jag känner att rören kanske inte är av så god kvalitet. Jag har inte kollat vilken typ av rör jag har - bara att de är 2x30w och trots att jag inte hade glasögonen på mig så verkade båda rören vara exakt likadana...

Min önskan är ju att både växter får tillräckligt och att mina firrar visar sina bästa färger....

Nu är frågan - Vad för typ av rör skall man ha? Ska man ha ett växtrör längst bak och en vanlig fram eller vad?

Ge mig tips på någon bra tråd där detta om ljus tas upp lite grundligt så att jag kan läsa på oxå när ni ändå håller på /tackar på förhand..
#2 - 16 januari 2011 11:41
om du får tag på philiips aquarelle så hade jag kört på det. annars är power-glo jäkligt bra.
#3 - 16 januari 2011 12:20
hmm skulle inte aquarell sluta att tillverkas??? eller har jag missuppfattat något?
#4 - 16 januari 2011 12:50
jo de har slutat tillverkats men det finna massa affärer som har de på lager fortfarande
#5 - 16 januari 2011 13:47
är inte 2x30 lite snålt i ett 450 liters ??

.
#6 - 16 januari 2011 13:49
jag har 3x 30 till mitt 250 o det är lite snålt tycker jag,.
#7 - 16 januari 2011 14:50
Jag håller med hannesc, satsa på 2st aquarelle eller power-glo, det är dom ljusstarkaste rören som finns (ger dessutom fina färger på fiskar) och du behöver allt ljus du kan få ;)
#9 - 16 januari 2011 15:58
#10 - 16 januari 2011 16:57
Jag förstår att det är snålt men det är 30w med rampen vid köp POLSKA och det lilla jag förstått av mig själv är att de inte är så bra. Tack för alla tips och råd.
Vet någon hur mycket man kan belasta en ramp som leveras med 30W lampor - behöver man byta glimtändare samtidigt som man byter rören?
#11 - 16 januari 2011 16:59
Ytterliggare fråga -reflektor - hur monteras de snyggast?
Bilagor:
#12 - 16 januari 2011 17:28
de sätts ju på rören. kommer ju med clips
#13 - 16 januari 2011 17:31
Så trevligt enkelt - jag känner mig verkligen stenålders!
#14 - 16 januari 2011 18:03
Rampen är specad för 30W, du kommer inte kunna sätta dig starkare rör. Det du bör göra är att köpa en dån där dosa för 1 eller helst 2 rör till och sen sätta de i rampen. Om de ryms, beror på hur den är byggd.
#15 - 16 januari 2011 18:51
hmm då får jag börja spara för den dosan som finns länkad här är dyr....:S
#16 - 16 januari 2011 19:12
Jo men det är något du kan komplettera med senare, finns en fördel med att inte ha för mycket ljus i uppstartsfasen med tanke på algerna.
#17 - 16 januari 2011 19:15
022helpek skrev:
Jag förstår att det är snålt men det är 30w med rampen vid köp POLSKA och det lilla jag förstått av mig själv är att de inte är så bra. Tack för alla tips och råd.

Vet någon hur mycket man kan belasta en ramp som leveras med 30W lampor - behöver man byta glimtändare samtidigt som man byter rören?

Vad menar du med hur mycket kan man belasta en ramp? du kan bara använda samma längd på lysrör och såvida du inte har en juwel-ramp så är det nog bara 90cm t8 lysrör som får plats om rampen är på 30w.
Om dina glimtändare är väldigt gamla så kanske ide att byta dom men är dom inte mer än nåt år så ska dom hålla länge till.
#18 - 16 januari 2011 19:17
För att vara tydlig är det en sån här jag menar:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2125&cat=879&page=1

Är du händig kan du köpa lösa delar, drossel, glimtändare, elkabel osv och bygga själv. Blir billigare.
#19 - 16 januari 2011 19:19
Fuzzop skrev:
Vad menar du med hur mycket kan man belasta en ramp? du kan bara använda samma längd på lysrör och såvida du inte har en juwel-ramp så är det nog bara 90cm t8 lysrör som får plats om rampen är på 30w.

Om dina glimtändare är väldigt gamla så kanske ide att byta dom men är dom inte mer än nåt år så ska dom hålla länge till.

Jo jag menar just vad du skrev, fast tog det bara ur ett annat perspektiv.
#20 - 16 januari 2011 19:27
Fuzzop skrev:

Hmm jag vet det där med längden - jag tänkte på om man kunde toppa genom att ha i ett starkare ljusrör genom någon liten fuskmojäng...

Glimtändarens ålder är okänd - satt i monterad i akvariet när jag köpte det i början av december... men precis som rören är kvaliten polsk och jag har inte någon koll på vilken kvalitet polska elprylar har.
#21 - 16 januari 2011 19:30
För att vara tydlig är det en sån här jag menar:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2125&cat=879&page=1

Är du händig kan du köpa lösa delar, drossel, glimtändare, elkabel osv och bygga själv. Blir billigare.

Kabel och el kan jag ju dra men jag har redan 2 x 30w i min ramp - får tyvärr inte plats med ytteliggare rör av den längden som jag har i mitt lock...
#22 - 16 januari 2011 19:36
022helpek skrev:
Hmm jag vet det där med längden - jag tänkte på om man kunde toppa genom att ha i ett starkare ljusrör genom någon liten fuskmojäng...

Finns nog inga lysrör som är bara starkare utan dom är längre oxå, däremot klarar ofta en drossel en lite högre belastning än som står på, den skulle ev kunna klara att driva ett par 36w lysrör men det varierar ju mellan tillverkare, elektroniska drivdon är ofta mera specifika och kräver rätt sorts lysrör för att funka.
Vill man få in mer effekt så går det ju att byta ut drivningen och tex stoppa in T5 hållare och juwel-rör på 45w om man inte har plats för vanliga T5 54w rör under locket för då skulle man få rejält med ljus i sin gamla ramp ;)
#23 - 16 januari 2011 19:51
Fuzzop skrev:
Finns nog inga lysrör som är bara starkare utan dom är längre oxå, däremot klarar ofta en drossel en lite högre belastning än som står på, den skulle ev kunna klara att driva ett par 36w lysrör men det varierar ju mellan tillverkare, elektroniska drivdon är ofta mera specifika och kräver rätt sorts lysrör för att funka.

Vill man få in mer effekt så går det ju att byta ut drivningen och tex stoppa in T5 hållare och juwel-rör på 45w om man inte har plats för vanliga T5 54w rör under locket för då skulle man få rejält med ljus i sin gamla ramp ;)

hmm det här tål att funderas på... tack för tipset
#24 - 16 januari 2011 19:55
Bra tips Fuzzop, tänkte inte på det även om jag själv varit inne på det förut.

Tycker dock du ska börja med att byta ut de rör du har. Nya rör med reflektorer kan nog räcka hyfsat långt, se bara till att du håller dig till växter som inte har så höga ljuskrav. Rent estetiskt tycker jag att det är finare med lite mörkare belysning.
#25 - 16 januari 2011 19:56
Fuzzop skrev:

Ps har du koll hur mycket det skulle kosta att byta drivdonet? hittar inga priser men folk klagar på att det är dyrt... då är frågan vad är dyrt?
#26 - 16 januari 2011 20:50
Bra tips Fuzzop, tänkte inte på det även om jag själv varit inne på det förut.

Tycker dock du ska börja med att byta ut de rör du har. Nya rör med reflektorer kan nog räcka hyfsat långt, se bara till att du håller dig till växter som inte har så höga ljuskrav. Rent estetiskt tycker jag att det är finare med lite mörkare belysning.

Yes rörbyte är på gång... måste ta mig till lämplig affär bara och förstå vilka rör jag skall ha...
#27 - 16 januari 2011 21:06
Vill bara påpeka en sak. Det är vanligt att folk tipsar om Aquarelle-rör. Själv tycker jag inte om dem, de är för kalla och blåa, jag gillar mer gula rör. De är bra rör men jag menar att du ska fundera själv på vilket ljus du vill ha och färger som ska framträda. Du kan ju kolla vad som finns inne och jämföra på den här sidan:
http://saurama.aqua-web.org/
#28 - 16 januari 2011 21:09
o en annan avskyr gula rör. gärna då åt det blåare hållet för att få ett "krispigare" ljus
#29 - 16 januari 2011 21:44
Vill bara påpeka en sak. Det är vanligt att folk tipsar om Aquarelle-rör. Själv tycker jag inte om dem, de är för kalla och blåa, jag gillar mer gula rör. De är bra rör men jag menar att du ska fundera själv på vilket ljus du vill ha och färger som ska framträda. Du kan ju kolla vad som finns inne och jämföra på den här sidan:

http://saurama.aqua-web.org/

Tack det var ett bra råd
#30 - 17 januari 2011 15:07
022helpek skrev:
Ps har du koll hur mycket det skulle kosta att byta drivdonet? hittar inga priser men folk klagar på att det är dyrt... då är frågan vad är dyrt?

Gå in på elfa och kolla så får du veta exakt men jag skulle tro att dom brukar kosta strax över 400kr (kanske dyrare för ett T5 HO don), ska du köpa 2 nya lysrör är det en ganska stor summa oxå så nästan värt att bestämma sig före en ev uppgradering ;)
#31 - 17 januari 2011 15:14
http://saurama.aqua-web.org/pages/14_AiMDayHiGlow.htm Det tillsammans med Aquarelle måste se fantastiskt ut. Frågan är var man hittar det för jag har inte lyckats?

Annons