Ljusstyrka ?

#1 - 20 mars 2005 14:38
Hejsan.
Har kollat runt på forumet om ljusstyrka, känner att jag måste fråga iaf :o
Jag har prexis startat ett 170L kar med inriktning på Sydamerika, köpte växter idag och fick med mig b.l.a Cabomba och papegojblad och vattenpest, ok,,vet att vattenpesten inte platsar riktigt men dom sade att växten var "global".
Kör med PMDD och har Co2 under uppstart, har inte riktigt löst reaktorfrågan än.
Ljusrampen innehåller 2st Osram 77 fluora på 30W/st.
Frågan jag funderar på är om jag bör komplettera med en ramp till eller om det räcker med den jag har?
#2 - 20 mars 2005 14:51
Jag har också ett 170L sydamerika-kar. Jag har två rör och tycker det räcker, men om du tänker köra med CO2 kan du mycket väl ha mer. Tänker du ha bottentäckande växter i förgrunden bör du nog ha mer ljus. Annars kan du ha Sagittaria på de skuggigare platserna, den kräver inte så mycket ljus, sägs det. Några tips på växter som "platsar" är Cabomba, svärdsplantor av olika slag, Hetherantera zosteraefolia, Hydrocotyle och som sagt Sagittaria. Av dessa är Cabomba mest ljuskrävande och bör gärna stå direkt under ljusrampen. Möjligen är Fluora-rören inte optimala, men det kan nog någon annan ge ett bättre svar på.

Annons