ljusstyrka per liter vatten?

#1 - 6 juni 2005 11:31
Jag har två st 30w aqua glo lysrör som belysning till ett kar på 222 liter. Innebär det ca 0.27w/liter och är det bra eller dåligt?
#2 - 6 juni 2005 12:32
Det beror helt på vad du skall ha i akvariet.
#3 - 6 juni 2005 13:13
Tänkte ha några olika guramis (guld, kyss, dvärg, ev blå eller marmor) och några scalarer (om det fungerar?) och växter givetvis. Är ganska nyengagerad i akvarium, så jag kan inte så mycket. Växterna jag har är hygrophila polysperma, brasilianskt gräs och några cabomba (el dyl.)

Tacksam för hjälp.
#4 - 6 juni 2005 13:34
det är lite dåligt, de ger inte så mycket ljus.
de är mycket effektivare när det gäller växter, men lite väls svagt här med.
#5 - 8 juni 2005 08:36
Hmm... anar att jag låter korkad nu, men killen i affären sa att det var det bästa på marknaden. han driver en fiskaffär och har hittills alltid varit väldigt bra. Vad gör jag nu? Borde jag köpa nya? I så fall vad?
#6 - 8 juni 2005 09:58
Om du skaffar reflektorer till lysrören så blir det lite bättre.
#7 - 8 juni 2005 10:40
Oh. Smart... En kompis har klätt in i aluminiumfolie på undersidan av rampen... funkar det eller köper man raflektorer? var och ungefär hur mycket i så fall?
#8 - 8 juni 2005 11:33
Jag tror det är så att en, eller två, reflektorer är så mycket bättre än folie eller måla med vitfärg så det inte är något egentligt alternativ.
Man köper dom i akvariebutiker, jag hittade mina på Akvarieleasing i Sumpan men dom måste finnas på fler ställen. Du kan väl ringa och fråga i dom butiker du har närmast till. Man kan säkert beställa över nätet också till ett bättre pris.
Jag kommer inte ihåg vad jag gav för dom, har lite olika längder. Dom var väl inte helt gratis om man säger så. Men ring och fråga.
#9 - 8 juni 2005 14:35
hejsan!

jag har bara ett 36w rör till mitt 180l kar. kollade upp lite lysrörsramper på internet och ve och fasa vilka priser det var. åkte och köpte lite färg och kromade (sp) innsidan, vet inte om det blev så stor skillnad (var vitt innuti innan) men det var garanterat billigare än att köpa en ny ramp iaf. tänkte först bygga en egen i trä men la den iden på is. har just köpt nytt täckglas också och jag försöker inbilla mig att dom där sakerna hjälper till lite =)

// SeanChai
#10 - 8 juni 2005 14:44
Köpte i dag 2 st reflektorer till mitt 240 liters dom kostade 129kr styck ,till 38w.
#11 - 8 juni 2005 15:17
beställ från pwss har bra priser http://www.pwss.se/pages.php?pageid=1
har för mig att dom kostade ca 100kr/st 120cm
dom har lite av varje :D

MVH
Mange
#12 - 9 juni 2005 17:52
Tack allihopa för hjälpen! Ska köpa reflektorer så snart som möjligt ^^.
#13 - 13 juni 2005 19:45
...fick just hem min nya lampsats. fick tag i en armatur från ett lager, gratis, plats för två 120cm lysrör och reflektorer så det skriker om det, kommer att göra susen när jag kopplar ihop det =)

dagens tips : kolla med vänner och familj om någon jobbar på lager och se om det finns någon armatur som bytts ut =)

// SeanChai
#14 - 15 juni 2005 15:54
[QUOTE=SeanChai]...fick just hem min nya lampsats. fick tag i en armatur från ett lager, gratis, plats för två 120cm lysrör och reflektorer så det skriker om det, kommer att göra susen när jag kopplar ihop det =)

dagens tips : kolla med vänner och familj om någon jobbar på lager och se om det finns någon armatur som bytts ut =)

// SeanChai[/QUOTE]

Passa dig så att inte kondensen som bildas inte kan komma in i armaturen, vatten å el är inge bra...
#15 - 15 juni 2005 16:57
När jag har skummat nätet lite verkar som att 0,5 till 1 watt per liter vatten är en tumregel. Känns lite mycket nästan... vad är det nackdelar med att ha för mycket ljus? Bortsett alg-odling då förstås.
#16 - 15 juni 2005 18:37
jag har monterat ned mitt ena 18w lysrör till min 57 liters burk, fick en algexplosion och på defdac´s ( växtguru )inrådan så kör jag med 1 lysrör 18w men monterat in reflektor. så nu bör jag få en stabilare balans och växter som kan tillgodose sig sina näringsämnen.
#17 - 15 juni 2005 18:55
[QUOTE=kamelryttarn]När jag har skummat nätet lite verkar som att 0,5 till 1 watt per liter vatten är en tumregel. Känns lite mycket nästan... [/QUOTE]
Tumregeln gäller för High-Tech växtakvarier (med CO2-tillsats). För ett low-tech växtakvarie är det på tok för mycket och för ett fiskakvarie så... oj, oj oj... ;-)

[QUOTE=kamelryttarn]vad är det nackdelar med att ha för mycket ljus? Bortsett alg-odling då förstås.[/QUOTE]
Övriga nackdelar är väl hög elräkning och ökad värmeutveckling.
#18 - 16 juni 2005 06:19
Inga alls mao ;)

Jag har en gigantisk IBM-server samt en annan ganska rejäl maskin igång dygnet runt hemma plus lite andra grejjer så några hundra watt från akvariebelysningen gör nog ingen märkbar skillnad. Värmen är nog inte inte heller nått jätteproblem i mitt fall. I värsta fall får man väl ventilera lite med fläktar. Är 3 st 36W rör helt vansinnigt mycket för ett 200 liters kar?
#19 - 16 juni 2005 07:12
[QUOTE=kamelryttarn]Värmen är nog inte inte heller nått jätteproblem i mitt fall. [/QUOTE]Nej, vissa fiskar vill ju ha lite varmare vatten och då är det ju bara en bonus! ;-)
#20 - 16 juni 2005 08:35
"Passa dig så att inte kondensen som bildas inte kan komma in i armaturen, vatten å el är inge bra..."

...tror att du menar att kondensen som bildas KAN komma in i armaturen. varför är det större risk att kondensen kommer in i armaturen bara för att man inte har en lampsats som är tillverkad för akvarium? jag hänger inte med (för mig spelar det ingen roll vad det är för lampa, kondens kan bildas ändå). det skulle vara bra om du kunde berätta lite mer om varför det är högre risk med kondens bara för att det är en...eer, vet inte vad jag ska säga...en lampsats som inte ser ut som dom brukar =)

// SeanChai
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 16 juni 2005 08:40
varför är det större risk att kondensen kommer in i armaturen bara för att man inte har en lampsats som är tillverkad för akvarium?

På samma sätt som man måste använda speciella armaturer i ett våtrum (badrum, tvättstuga) där luftfuktigheten är hög så använder man även speciella armaturer till akvarium som motstår högre luftfuktighet.
Främst är väl dessa armaturer tätare och har speciella packningar (t.ex. där glimtändaren sitter) för att inte fukt skall kunna krypa in.
#22 - 16 juni 2005 09:14
ok ajaj. ...än så länge har jag då inte haft någon kondens på annat än täckglaset. i värsta fall blir det lite ström genom kroppen när man "fipplar" med armaturen =) kan väl inte vara så svårt att få tag i packningar om nu det är ett problem (kan alltid göra egna). hur som helst, jag ska updatera er om det fungerar, om det är min tjej som skriver meddelande om hur det gick så kan ni kanske lista ut att det inte fungerade =) tur man inte är så rädd om livet. hur fungerar det att bygga egna lampsatser da? borde inte det vara lika stor risk att få ström i sig? har hört med massor med folk som köper delar från en vanlig elaffär och bygger lampsatserna dom använder.

enlighten me plz. jag bryr mig inte mycket om jag dör men tjejen / familjen kanske inte blir lika glada.

edit : för att det ska bli farligt måste väl vattnet få kontakt med metallen i "lampfoten" (vet inte om det heter samma till lysrör) eller? stannar inte kondensen på det första som är i vägen för det, dvs det ska först förbi täckglaset som är siliconlimmat i locken på akvariumet...sen ska det ytterligare ~15cm upp till där lysrören sitter och där tränga in i lampfoten. du råkar inte vara försäljare av lampsatser till akvarium i affärslivet och därför vill du jag ska köpa av dig i stället för att göra en? =)

// SeanChai
#23 - 16 juni 2005 09:19
Kan nån förklara för mig hur ca 25 gradigt vatten skulle kunna kondenseras på en yta som håller närmare 35 grader eller kanske ännu mer.
#24 - 16 juni 2005 10:24
[QUOTE=kamelryttarn]Kan nån förklara för mig hur ca 25 gradigt vatten skulle kunna kondenseras på en yta som håller närmare 35 grader eller kanske ännu mer.[/QUOTE]
Har du på din belysning dygnet runt, året runt???
#25 - 16 juni 2005 15:04
hmmm.... det där var troligen något av det dummaste jag nånsin sagt/skrivit. Ber om ursäkt för det där...
#26 - 16 juni 2005 21:33
Varför inte ha 2-38w det måste bli billigare.

Annons