Locka fram malarna?

#1 - 4 juni 2008 20:33
Hej!
Jag håller på att förflytta mina sista två ancistrus från ett kar till ett annat.
Jag har gjort en bakrund där de tyvärr kan gömma sig bakom, därav vill jag inte ha dem i det karet.
Jag hade 3 praktbotier med men lyckades sänka vattennivån såpass mkt att jag kunde tvinga fram dem, men malarna vägrade komma fram.
Jag har testat med rör, stora rötter och har haft en svältperiod på 4 dagar. ( zuccinin, funkade inte alls nu)
Dem kommer inte fram ...:(:confused:. jag vet inte hur jag skall bära mig åt nu.
Snälla, om ngn har tips så är allt välkommet / sessan
#2 - 5 juni 2008 10:33
en gång när jag fånga min pelco, satt jag ner en konstgjord grotta i karet, som jag la in gurkbit i, efter ett tag satt han i grottan, och då tog jag bara upp hela grottan, annars kan man ju hälla håven för ;)
#3 - 5 juni 2008 20:21
Jag skall testa med grottan.
Gurka, broccoli och t.o.m tomat , men näe ...dem vägrar.
Kan det finnas ngn annan fälla, typ som snigelfällan. Så de inte kan komma ut igen.
De kommer väl ut när jag ligger å sover antar jag.
Hm , men jag skall testa ditt tips Malmannen .. tack tack
Bilagor:
#4 - 6 juni 2008 09:15
näpp, funkade inte det heller.
La i två terrakotta krukor med ärtor och spenat i natt.
Funderar om jag skall avliva dem på något sätt istället :(.Där kan se ju inte vara.
Men det vill jag verkligen inte.
Finns det ingen mer som har tips[:o]
#5 - 6 juni 2008 10:24
mina ancistrusar är skygga..i alla fall den ena malen..men för 2-3 veckor sedan köpte jag nya mat ( aquatic nature "droppys") å lägger man i 4-5st sånna så är alla malarna framme å äter när som...i vanliga fall försvinner dom så fort man sätter nyckeln i dörren te lägenheten
#6 - 8 juni 2008 19:29
Okej!
Den har jag inte testat, det låter bra.
Såg att de hade gnagt på en maltablett i natt, så de lever ju i alla fall.
#7 - 8 juni 2008 19:46
Himla konstigt. Jag har en ancistrus på kanske 4 CM i mitt 30 L (Ska flyttas över sen när den blir större), den ser jag alltid. Då när jag sätter ner en algtablett så kommer den fram direkt och lägger sig på den och schasar bort mina tetror. Han är iofs ensam.

Du når inte dit bak och peta dem i baken med någon form av pinne så de rör på sig?

MVH Johan
#8 - 20 juni 2008 09:34
Såg lite sent det här svaret å ursäktar mig att jag svarar först nu.
Nej testade med pinne också, men vi lyckades bryta sönder bakrunden så att den kom fram.
Det var bara en som levde, den andra var puts väck. Har säkerligen rötnat bort totalt.
Men tack för hjälpen.
Alla firrarna lever ihop med mina malawisar nu, mkt fint:)

Annons