Mitt mål är att skapa en bakgrund som inte behöver limmas på bakrutan, men som ändå ger struktur. Med tanke på att det är Tanganyika som är tänkt, har jag lite olika förslag:
<ul><li> Silikonlimma krossad lavasten på en plexiskiva som man ställer utmed bakrutan, ägaren till Stoby akvarieaffär har gjort detta men han har limmat direkt på rutan i akvariet.</li><li> Smeta in en plexiskiva med silikon och tryck in/strö sand på skivan
</li><li> Något annat??? </li></ul>
Anledningen till att jag inte vill ha en fast bakgrund är gör att jag skall kunna ångra mig utan att det skall ta flera veckor att rengöra karet inuti. Plexiskivor kan jag få tag i via jobbet så den kostnaden blir betydligt lägre än att använda t.ex. glas.
Akvariet är ett 600 liters med ytan 200x50 på bakrutan. Skivan skall vara så stor att den skall kilas fast på höjden, detta för att slippa limma, eventuellt kan jag tänka mig att punktlimma den på några ställen.
Jag vore väldigt tacksam för tips och trix om någon gjort något liknande innan, eller bara idéer om hur man skulle kunna göra.
// Magnus