Lösning tack!

#1 - 20 juni 2007 18:18
När jag fick mitt akvarium hade jag brottom att hälla i vattnet osv men jag vänta lite me gruset... Jag la in några glaskulor och märkte att alla kullorna rulla ner mott ett hörn.. Trodde att det inte gjorde så mycke så jag fixa sanden och fiskarna.. Igår läste jag lite bland artiklarna och läste lite om att akvariet måste stå i lod, min fråga är:

Att kulorna rulla ner till ett hörn säger ju att den inte står i lod men vad kan jag göra? måste jag tömma hela och sedan fixa det eller hur kan jag göra? Det är ett akvarium på ca 150 liter
#2 - 20 juni 2007 18:23
Det viktiga är att det inte bryts diagonalt, det är oftast då dom smäller.
Att det lutar lite vertikalt är bara ett "skönhetsproblem"
Bilagor:
#3 - 20 juni 2007 18:27
jag har nog alldrig sett ett akvarium som har stått HELT rakt, så det är nog inget att oroa sig för;)
#4 - 20 juni 2007 18:38
oh ok så finns inget att oroa sig för? Mitt akvarium har den "vanliga" formen, den e rektangulär och ifall jag mäter på ena sidan så är vattnet drygt 1 cm högre än på andra sidan... är det inga problem? jag vill bara vara säker så jag slipper komam hem med massa vatten på golvet ^^ tackar för svar
#5 - 20 juni 2007 18:46
om man säger så här då : inga akvarium i vårt hu står helt rakt bara dom tre på mitt rum lutar åt två olika håll och inget av om läcker.
ok=inget att oroa sig för
#6 - 20 juni 2007 20:10
drenner skrev:
jag har nog alldrig sett ett akvarium som har stått HELT rakt, så det är nog inget att oroa sig för;)

Jag har lagt ner 3 dagar, med hel, och delvis vattenfyllning i mellan, för att få mitt så nära perfekt du kan komma genom att använda blotta ögat, och bra vattenpass. Det beror med andra ord på var du drar gränsen för helt rakt.

Mitt akvarium har den "vanliga" formen, den e rektangulär och ifall jag mäter på ena sidan så är vattnet drygt 1 cm högre än på andra sidan... är det inga problem?

Det är rätt mycket, så om så bara för det rent visuella, hade jag åtgärdat det. Det viktiga i sammanhanget är att det lutar "jämt." Om vänster bakre hörn, och högre främre hörn båda är högre än de andra två hörnen, buktar botten, och sidoglasen tvingas vrida sig för att följa formen. Det leder till spänningar i glaset, som får dem att spricka, och sen blir det blött på fel ställen.
B!
#7 - 20 juni 2007 20:11
om man då säger så här: nästan uteslutande beror alla spruckna akvarier på att det stått snett och vinnt och orsakat spänning i glaset! kolla bänken med vattenpass så den står helt plant! om inte så åtgärda det!
#8 - 20 juni 2007 20:18
mina akvarier är också sjukt raka på alla ställen som kan tänkas. Hellre att man lägger ner ett par timmar på att fixade det så det står i lod än att man vaknar sent på natten med flera hundra liter vatten på golvet :P
#9 - 20 juni 2007 20:26
men hur ska jag åtgärda det? 150L, måste jag tömma hela? Hur gör ja gför att åtgärda det?
#10 - 20 juni 2007 20:28
Det beror ju på vad det står på. Står det på en stabil möbel, får du justera hela möblen. Står det på en akvarieställning, har de justerbara fötter.
B!
#11 - 20 juni 2007 20:44
Den står tyvärr inte på en akvarieställning utan på underdelen av en hylla... jag måste tömma hela akvariumet.. Elr?

Annons