Lossa Juwel-filter

#1 - 11 januari 2005 20:47
Jag har ett JUWEL-kar (Rio 300). Jag håller på att gå över till ett ytterfilter (för att ansluta CO2 och reaktor samt slippa filtret i karet). Hur lossar jag Juwelfiltret på bästa sätt? Det sitter med fyra silikonduttar och sitter ganska tight mot glaset så det är rätt trångt att komma till. Det skulle vara väldigt skönt om det är möjligt att lossa utan att behöva tömma karet? Någon som kan ge tips på vägen?

Btw: För närvarande dubbelkör jag med både Juwelfiltret och ytterfiltret ([size=2]Eheim professionell II 2028). Hur länge kan det vara lämpligt att dubbelköra innan bakteriefloran i Eheimfiltret är ok och jag kan ta bort juwelfiltret?[/size]

[size=2]Mvh Martin
[/size]
#2 - 11 januari 2005 21:09
Försök att få in en tunn vajer eller ståltråd mellan för att skära genom siliconen med.
#3 - 11 januari 2005 21:13
Jag hade en fundering kring att försöka komma åt med ett rakblad, men eventuellt skulle det behöva förlängas på något sätt för att räcka till. Jag vill samtidigt gärna undvika att repa glaset.

Mvh Martin
#4 - 11 januari 2005 21:17
Jag tog den smalaste kökskniven jag kunde hitta när jag flyttade mitt ! En sån där "outslitlig" med tänder. Det enda vettiga den kunde användas till
#5 - 11 januari 2005 21:18
[QUOTE=oveb]Jag tog den smalaste kökskniven jag kunde hitta när jag flyttade mitt ! En sån där "outslitlig" med tänder. Det enda vettiga den kunde användas till[/QUOTE]

Inga repor?
#6 - 11 januari 2005 22:03
Nejdå, däremot filtret fick sig säkert några. Försökte rikta tänderna åt filtret och det gick bra. Tog några minuter bara !
#7 - 12 januari 2005 05:46
[QUOTE=oveb]Nejdå, däremot filtret fick sig säkert några. Försökte rikta tänderna åt filtret och det gick bra. Tog några minuter bara ![/QUOTE]

Tack för tipset!

Är den någon som kan svara på min andra fråga - hur lång tid kan det ta innan Eheimfiltret "mognat"?

Mvh Martin
#8 - 12 januari 2005 15:55
Helt omöjligt att svara på beror på för många faktorer.

Jag startade ett kar med ungefär samma konfiguration som Ert. Det har ett 2028 som jag försökte göra så "rätt" som möjligt med. Jag vred ur en gammal juwelsvamp ur juwelkaret/tillsatte nitrivec och "bakterier" på burk och jag gick aldrig över 0,3ppm no2.

Fisklasten har jag ökat sakta och har nu ganska så rejält med fisk (för mycket :)

Jag skulle känna mig säker att stänga juwelfiltret efter 2-3 veckor om jag vore Er !

Annons