Löv/Blad i akvariet :)

#1 - 3 oktober 2007 14:31
Vilka typer använder man?
Finns ganska många sorter som man ska passa sig för så det kan juh vara bra att höra efter först ;)
Det är en fundering jag har till mitt 720L kar som finns i "Projekt"
Tacksam för tips!
#2 - 3 oktober 2007 14:38
Jag har använt mig av boklöv och eklöv. Det funkar fint.
#3 - 3 oktober 2007 14:39
Galion skrev:
Vilka typer använder man?

Finns ganska många sorter som man ska passa sig för så det kan juh vara bra att höra efter först ;)

Det är en fundering jag har till mitt 720L kar som finns i "Projekt"

Tacksam för tips!

Ek och bok är de sorter man oftast använder, kanske också att al kan funka, kottarna kan man i alla fall använda.
#4 - 3 oktober 2007 14:45
tummen skrev:
Ek och bok är de sorter man oftast använder, kanske också att al kan funka, kottarna kan man i alla fall använda.

Okay!
Ek har jag hört rykten om att det av söndrar något giftliknande ämne när det röttnar!? Kan juh inte stämma om det funkar att ha i karen :D
Tack för tipsen!!
Morsan och farsan har en stor jäkla ek bakom deras hus så får passa på att stoppa på mig lite Eklöv nästa gång jag är på besök *Hehe*
#5 - 3 oktober 2007 15:51
Skall ni köra Amazonas biotop? Jag kör mycket rötter i mitt. Samt lätt svartvatten.

[ATTACH]7933[/ATTACH]

Nu har jag Alkottar i mitt...
#6 - 3 oktober 2007 16:51
Pear skrev:
Skall ni köra Amazonas biotop? Jag kör mycket rötter i mitt. Samt lätt svartvatten.

[ATTACH]7933[/ATTACH]

Jepp, spana in min 720 tråd så får du se vad som är tänkt ;)
#7 - 3 oktober 2007 17:09
Lite kul fråga eftersom jag precis lade ner 10-15 röd-bruna eklöv i mitt SA-kar.
Passa på nu under hösten att plocka på er ek/bok löv så det räcker hela året. Fick tips om att frysa in dem men det fungerar bra att torka dem (tvätta dem först, gärna med kokande vatten) och lägga undan dem (där inte barnen når dem!) ;)

Alkottar skall enligt uppgift också fungera bra. Undrar däremot om något testat med lönnlöv? Finns ju både röda och gula... Hmm

Eklöv är dock beprövat och den mängd syra de avger är begränsad (sänker dock pH något precis som rötter och likn.) Koka löven innan om du vill vara säker på att bli av med bakterier och parasiter.

Mina VF C.davidsandsi älskar att "tumla runt i lövhögen" :D
#8 - 3 oktober 2007 17:36
var ute tidigare idag fotade lite, såg då att en massa löv fallit så det är nog nu och ett litet tag framåt man ska passa på att ge sig ut:)
#9 - 3 oktober 2007 17:38
koka löv?? Tål dom det?

/Hans
#10 - 3 oktober 2007 17:56
battalionP skrev:
koka löv?? Tål dom det?

/Hans

Jadå. Man gör det för att dom ska sjunka snabbare också.
#11 - 3 oktober 2007 18:05
hmm ja la mina i en hink med vatten till dom sjönk helt enkelt.. Kanske därför alla invånare tvärdog en efter en, jag kanske fick med nån bakterie när jag inte kokade..
Jaja bara spekulationer.

trodde dom löstes upp/gick sönder om man kokade dom. Ja ni vet vad dom säger, man lär sig nåt varje dag:)

/Hans
#12 - 3 oktober 2007 18:16
Ja alkottar används juh för att få "svartvatten" har jag fattat det som iallafall :)
Ska plocka på mig en drös med Eklöv till helgen *Hehe* Så hinner man koka dom och torka dom i lugn och ro innan karet är igång ;)

Tack för alla svaren!
#13 - 4 oktober 2007 15:34
Skulle Lönnblad kunna fungera i Akvariet?
Dom är juh stora och riktigt fina! :)
#14 - 4 oktober 2007 19:26
Galion skrev:
Skulle Lönnblad kunna fungera i Akvariet?

Dom är juh stora och riktigt fina! :)

Man använder Ek för dom håller så länge, dom ruttnar inte lika fort som andra sorters löv. Skulle tippa på att Lönn ruttnar rätt snabbt. Sen kan dom ju ha nå giftiga grejer i sig också?
#15 - 4 oktober 2007 20:33
Galion skrev:
Okay!

Ek har jag hört rykten om att det av söndrar något giftliknande ämne när det röttnar!? Kan juh inte stämma om det funkar att ha i karen :D

Tack för tipsen!!

Morsan och farsan har en stor jäkla ek bakom deras hus så får passa på att stoppa på mig lite Eklöv nästa gång jag är på besök *Hehe*

De sänker ph ett litet steg, men annars kan man lätt låta dem tårka till innan man släpper i dem i akvariet, man behöver INTE koka dem eller något sådant, hur skulle annars alla fiskar i naturen klara sig, det är ju ingen som kokar alla löv som faller på hösten.:p Om någon haft problem i anslutning till att löv tilsatts akvariet så tror jag nog de problemen skulle ha uppstått även utan att löven kommit dit. Sjukdomar och för tidiga dödsfall är oftast ägarrelaterat, tyvärr.....;)
#16 - 5 oktober 2007 07:54
Alkottar hur förbereda? Skall dom kokas upp, eller hur förbereder ni kottarna innan det är dags för karet??
#17 - 5 oktober 2007 08:25
Varför ska man igentligen ha löv i akvariumet?
Löv växer ju på träden och varför ska man ha den i vattnet?
#18 - 5 oktober 2007 08:53
Varför ska man igentligen ha löv i akvariumet?

Löv växer ju på träden och varför ska man ha den i vattnet?

Varför har man inredning i akvariet? :)
Jag har det för att efterlikna biotopen där fiskarna lever, tex en djungelflod där löven från träden faller ned och lägger sig på botten.
#19 - 5 oktober 2007 08:55
Pear skrev:
Alkottar hur förbereda? Skall dom kokas upp, eller hur förbereder ni kottarna innan det är dags för karet??

Pinnar (al eller ek), alkottar och löv (bok eller ek) lägger jag alltid i en balja och slår över kokande vatten. Det gör jag för att fortare få dem att sjunka.
#20 - 5 oktober 2007 09:07
Annika skrev:
Pinnar (al eller ek), alkottar och löv (bok eller ek) lägger jag alltid i en balja och slår över kokande vatten. Det gör jag för att fortare få dem att sjunka.

...men det behövs inte egentligen, utom just av den anledningen....det är ingen risk med sjukdomar att lägga dem direkt i akvariet, och mina löv sjunker nästan direkt ändå....:p:D
#21 - 5 oktober 2007 09:15
Så fiskar gillar att ha löv i vattnet?
Äter dom löven?
Vilka löv går bra att ha i akvariumet då?
Hur länge måste man koka löven?
#22 - 5 oktober 2007 10:06
Så fiskar gillar att ha löv i vattnet?

Äter dom löven?

Vilka löv går bra att ha i akvariumet då?

Hur länge måste man koka löven?

Läs tråden!!!!!:(;) :DFiskarna äter inte löv, men de använder dem för att gömma sig i dem. Räkor äter löv. Man brukar använda ek och bok, ALKOTTAR går också bra att använda i akvariet. Desa sorter bryts inte ner så fort.:)
#23 - 5 oktober 2007 12:16
Så Alpinnar går bra att lägga i karet, funderade lite, kan man ha Alkottar så måste väl pinnar också funka. Hur gör ni..Skalar av barken och kokar eller?
#24 - 5 oktober 2007 12:54
Alpinnar har jag ingen erfarenhet av däremor torra syrénkvistar. Jag hade dem i mitt akvarium tidigare. Det enda jag gjorde var att skölja av dem. Eftersom de flyter från början så måste man förankra dem på något sätt.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=96
#25 - 5 oktober 2007 14:14
Ek är juh somsagt väldigt segt av sig med allt igentligen *hehe*
Så det blir väll att man tar med sig en påse imorrn när man vart på besök hos mor och far :P
#26 - 5 oktober 2007 15:01
Problemet med pinnar är att barken ruttnar och möglar, inte så snyggt i längden, och inte så bra med tanke på att grenarna då förbrukar syret i vattnet, MEN det KAN ju gå om man skalar av barken förståss....fast jag skulle nog satsa några kronor på "riktiga" rötter från affären istället.
#27 - 5 oktober 2007 15:15
tummen skrev:
Problemet med pinnar är att barken ruttnar och möglar, inte så snyggt i längden, och inte så bra med tanke på att grenarna då förbrukar syret i vattnet, MEN det KAN ju gå om man skalar av barken förståss....fast jag skulle nog satsa några kronor på "riktiga" rötter från affären istället.

Inte mycket bark kvar på torra syrénkvistar och de är framför allt billiga:)
#28 - 5 oktober 2007 17:52
Hej
Jag tillhör oxså dem som tycker det är jätte snyggt med löv på botten, men mitt problem är att dom inte ligger kvar. Dom virvlar iväg och fastnar bakom.
Har jag för stark genomströmning eller brukar ni lägga någon tyngd på löven? (typ lite sand).
/B
#29 - 7 oktober 2007 16:26
Mina Corydas brukar gräva ner eklöven mer eller mindre så det ligger ganska snart still med en liten hög sand över sig.

Trollhassel fungerar också, de vridna smala grenarna ger verkligen ett trollskt och vackert intryck i rätt akvarium. För egen del kokar jag det mesta som skall ner i karen (ja inte fiskar och växter alltså :p), onödigt försiktigt kanske men så har jag också klarat mig undan diverse parasiter och liknande.
Som positiv bieffekt så sjunker det direkt effeter att legat i kokande vatten en liten stund.
#30 - 7 oktober 2007 16:32
kan man ta typ björk kvistar och skala de och ha i akvariet? så att det blir som en djungel av kvistar tänkte jag mig.
#31 - 7 oktober 2007 17:55
Hejsan.
jag tänkte fråga om man skulle kunna ha nått löv som inte sjunker alls?
tror det skulle vara tufft om det åker omkring på ytan.

tänkte då i första hand sånt vet inte vad det heter men det är runda och har en diameter på ca5mm och är gröna. jag brukar kalla de för krokodi vatten när det är sånna i vattnet. det ser man ofta i filmer också.
det skulle ju kunna efterlikna flyt växter då.
för jag har fått för mig att om man köper flytväxter så tar de över karet.

oj vad fort det går att skriva om fiskar asså..

hehe. hej så länge.
#32 - 8 oktober 2007 15:40
intrissant tråd
#33 - 8 oktober 2007 17:07
[QUOTE=axeisi;1030694]Hejsan.

tänkte då i första hand sånt vet inte vad det heter men det är runda och har en diameter på ca5mm och är gröna. jag brukar kalla de för krokodi vatten när det är sånna i vattnet. det ser man ofta i filmer också.
[QUOTE]

Tycker ändå det låter som om du pratar om flytväxter? Är det naturfilmer ifrån Afrika där du har sett krokodiler och flodhästar så brukar det oftast vara vattenhyacinter. Visst de kan ta över karet...på samma sätt som vilka växter som helst! Handlar om att rensa och plocka bort.

Andra blad som flyter hela tiden har jag svårt att tänka mig...om du inte pratar om näckrosblad? ;)
#34 - 8 oktober 2007 17:30
Tänk på att ni inte ska ta löv från träden som inte har blivit bruna än, dom innehåller nämligen massor av näring och akvariet blir ganska snabbt övergött och alger kan få överhanden snabbt. Jag vet att dom flesta redan vet detta men jag tänkte för dom som inte visste.. :p

Lönn har en tendens att klibba ihop om dom blir blöta ovan vatten så jag skulle inte rekomendera att ha dom i karen. Däremot kan jag rekommendera asp löv, bruna då, till exempelvis räkor och snäckor. dom bryts ner/äts upp fortare än ek och bok, men är mycket smaskiga som räk och snäck foder i gengäld.. :D

Jag kokar aldrig löven innan jag stoppar i dom.. Alkottar behöver inte heller förberedas på något sätt, men tänk på att dom färgar vattnet och sänker ph;t ganska ordentligt om man stoppar i för många..
#35 - 8 oktober 2007 19:21
miiaoo skrev:
Tänk på att ni inte ska ta löv från träden som inte har blivit bruna än, dom innehåller nämligen massor av näring och akvariet blir ganska snabbt övergött och alger kan få överhanden snabbt. Jag vet att dom flesta redan vet detta men jag tänkte för dom som inte visste.. :p

Lönn har en tendens att klibba ihop om dom blir blöta ovan vatten så jag skulle inte rekomendera att ha dom i karen. Däremot kan jag rekommendera asp löv, bruna då, till exempelvis räkor och snäckor. dom bryts ner/äts upp fortare än ek och bok, men är mycket smaskiga som räk och snäck foder i gengäld.. :D

Jag kokar aldrig löven innan jag stoppar i dom.. Alkottar behöver inte heller förberedas på något sätt, men tänk på att dom färgar vattnet och sänker ph;t ganska ordentligt om man stoppar i för många..

men om man kokar alkottarna och löven så färgar dom väl inte riktigt lika mycket va?
#36 - 10 oktober 2007 14:06
Alkottar skall enligt uppgift också fungera bra. Undrar däremot om något testat med lönnlöv? Finns ju både röda och gula... Hmm

Jag har testat lönnlöv och det funkar finfint, Såg inte om nån hade svarat på denna fråga så därför svarade jag.
#37 - 10 oktober 2007 14:34
Pear skrev:
Så Alpinnar går bra att lägga i karet, funderade lite, kan man ha Alkottar så måste väl pinnar också funka. Hur gör ni..Skalar av barken och kokar eller?

Jag har använt pinnar av både Al och Ek i mina akvarier. Jag tar bara döda torra pinnar, annars kan man få problem med för mycket näringstillskott i akvariet. Det sitter oftast ingen bark kvar på döda torra pinnar och om det sitter någon bark kvar så lossar den lätt. Jag pillar alltid bort barken för jag tycker att det blir så skräpigt i akvariet annars. Vet inte om barken påverkar akvariet på något annat sätt än pinnarna. Torra pinnar kan flyta omkring i veckor så jag lägger dem i en balja och häller över kokande vatten för att få dem att sjunka snabbare.
#38 - 10 oktober 2007 15:26
hej.. kan man inte ha löv som inte sjunker? så det blir lite som flyt växter. vill nämligen inte ha det för har fått för mig att dem erövrar akvariet.

mvh Axel
:
#39 - 10 oktober 2007 16:21
axeisi skrev:
hej.. kan man inte ha löv som inte sjunker? så det blir lite som flyt växter. vill nämligen inte ha det för har fått för mig att dem erövrar akvariet.

mvh Axel

:

jag har slängt i ett Ek löv, och det flöt:p
#40 - 10 oktober 2007 16:35
Men dom sjunker ju efter ett tag;)

/Hans
#41 - 16 oktober 2007 14:23
S_sund skrev:
[quote=axeisi;1030694]Hejsan.

[quote]

Tycker ändå det låter som om du pratar om flytväxter? Är det naturfilmer ifrån Afrika där du har sett krokodiler och flodhästar så brukar det oftast vara vattenhyacinter. Visst de kan ta över karet...på samma sätt som vilka växter som helst! Handlar om att rensa och plocka bort.

Andra blad som flyter hela tiden har jag svårt att tänka mig...om du inte pratar om näckrosblad? ;)

okej.. jo men går det att få tag i sånna växter?
men jag tänkte mig och det skulle se bra ut med sånna fast i plas eller nått?
eller tar de inte över akvariumet så fort så det gå ändå?

vad rekomenderar ni?
eller nått annat som efterliknar det skulle ju ockås funka hade!
#42 - 16 oktober 2007 14:35
Det finns ju många olika flytväxter... Andmat (Lemna minor) och musselblomma (Pistia) är väl de två vanligaste som inte borde vara några problem att få tag på. Sen är ju lite svårare arter som tex Azolla caroliniana betydligt långsammare i sin tillväxt.
#43 - 17 oktober 2007 08:35
okej tackar. men om man kollar på de olika bilderna på musselblomma så skiljer de sig stort . hur vet man vilken detär? vill ha en om är så tunn som möjligt.
mvh Axel
#44 - 17 oktober 2007 09:44
axeisi skrev:
okej tackar. men om man kollar på de olika bilderna på musselblomma så skiljer de sig stort . hur vet man vilken detär? vill ha en om är så tunn som möjligt.

Jag tror det är samma. Alla börjar ju som små, och då är dom tunna. Det krävs nog rejält med näring och ljus för att få dom sådär groteskt stora som man kan se i utomhusdammar...

Annons