Vilka typer använder man?
Finns ganska många sorter som man ska passa sig för så det kan juh vara bra att höra efter först ;)
Det är en fundering jag har till mitt 720L kar som finns i "Projekt"
Tacksam för tips!
Galion skrev:Vilka typer använder man?
Finns ganska många sorter som man ska passa sig för så det kan juh vara bra att höra efter först ;)
Det är en fundering jag har till mitt 720L kar som finns i "Projekt"
Tacksam för tips!
tummen skrev:Ek och bok är de sorter man oftast använder, kanske också att al kan funka, kottarna kan man i alla fall använda.
battalionP skrev:koka löv?? Tål dom det?
/Hans
Galion skrev:Skulle Lönnblad kunna fungera i Akvariet?
Dom är juh stora och riktigt fina! :)
Galion skrev:Okay!
Ek har jag hört rykten om att det av söndrar något giftliknande ämne när det röttnar!? Kan juh inte stämma om det funkar att ha i karen :D
Tack för tipsen!!
Morsan och farsan har en stor jäkla ek bakom deras hus så får passa på att stoppa på mig lite Eklöv nästa gång jag är på besök *Hehe*
lordi.4ever.94 skrev:Varför ska man igentligen ha löv i akvariumet?
Löv växer ju på träden och varför ska man ha den i vattnet?
Pear skrev:Alkottar hur förbereda? Skall dom kokas upp, eller hur förbereder ni kottarna innan det är dags för karet??
Annika skrev:Pinnar (al eller ek), alkottar och löv (bok eller ek) lägger jag alltid i en balja och slår över kokande vatten. Det gör jag för att fortare få dem att sjunka.
lordi.4ever.94 skrev:Så fiskar gillar att ha löv i vattnet?
Äter dom löven?
Vilka löv går bra att ha i akvariumet då?
Hur länge måste man koka löven?
tummen skrev:Problemet med pinnar är att barken ruttnar och möglar, inte så snyggt i längden, och inte så bra med tanke på att grenarna då förbrukar syret i vattnet, MEN det KAN ju gå om man skalar av barken förståss....fast jag skulle nog satsa några kronor på "riktiga" rötter från affären istället.
miiaoo skrev:Tänk på att ni inte ska ta löv från träden som inte har blivit bruna än, dom innehåller nämligen massor av näring och akvariet blir ganska snabbt övergött och alger kan få överhanden snabbt. Jag vet att dom flesta redan vet detta men jag tänkte för dom som inte visste.. :p
Lönn har en tendens att klibba ihop om dom blir blöta ovan vatten så jag skulle inte rekomendera att ha dom i karen. Däremot kan jag rekommendera asp löv, bruna då, till exempelvis räkor och snäckor. dom bryts ner/äts upp fortare än ek och bok, men är mycket smaskiga som räk och snäck foder i gengäld.. :D
Jag kokar aldrig löven innan jag stoppar i dom.. Alkottar behöver inte heller förberedas på något sätt, men tänk på att dom färgar vattnet och sänker ph;t ganska ordentligt om man stoppar i för många..
Alkottar skall enligt uppgift också fungera bra. Undrar däremot om något testat med lönnlöv? Finns ju både röda och gula... Hmm
Pear skrev:Så Alpinnar går bra att lägga i karet, funderade lite, kan man ha Alkottar så måste väl pinnar också funka. Hur gör ni..Skalar av barken och kokar eller?
S_sund skrev:[quote=axeisi;1030694]Hejsan.
jag tänkte fråga om man skulle kunna ha nått löv som inte sjunker alls?
tror det skulle vara tufft om det åker omkring på ytan.
tänkte då i första hand sånt vet inte vad det heter men det är runda och har en diameter på ca5mm och är gröna. jag brukar kalla de för krokodi vatten när det är sånna i vattnet. det ser man ofta i filmer också.
det skulle ju kunna efterlikna flyt växter då.
för jag har fått för mig att om man köper flytväxter så tar de över karet.
[quote]
Tycker ändå det låter som om du pratar om flytväxter? Är det naturfilmer ifrån Afrika där du har sett krokodiler och flodhästar så brukar det oftast vara vattenhyacinter. Visst de kan ta över karet...på samma sätt som vilka växter som helst! Handlar om att rensa och plocka bort.
Andra blad som flyter hela tiden har jag svårt att tänka mig...om du inte pratar om näckrosblad? ;)
axeisi skrev:okej tackar. men om man kollar på de olika bilderna på musselblomma så skiljer de sig stort . hur vet man vilken detär? vill ha en om är så tunn som möjligt.