Löv - hur gör man?

#1 - 16 oktober 2006 16:53
Hej!

Tänkte ha löv i akvariet som mat till mina Hyalella azteca (mexikanska märlkräftor) har testat att ge dem något enstaka löv och ett (tror det var Alm) har de nästan ätit upp på 2 dagar...

Men hur hur man när man samlar löv? Skall man ta några på träden, nu när de är på gång att trilla av ändå, eller tar man de som fallit av? Torkar man dem sedan?

Vill bara vara säker på att de kan förvaras under vintern, så jag kan mata mina skumma små akvarieinnevånare med dem :-)

/Matsvin.
#2 - 19 oktober 2006 20:05
Ingen aning.. Kör den enkla varianten o köper fr djurbutiken ;)
#3 - 25 oktober 2006 15:10
Ta löv som legat på marken ett bra tag, så att dom är helt bruna överallt. Plocka med dig så mycket du behöver och lägg sedan dom du direkt ska använda i en hink med vatten efter att du bar askäljt igenom dom lite, t ex i duschen eller badkaret.
Sen efter att dom legat i vatten i 1-2 dygn så skälj lite till på löven och gnugga lite med fingarna på löven på att det "slemmiga" försvinner. Sen kan du vara rätt säker på att det går bra.
#4 - 25 oktober 2006 17:03
Jag gör så här: Jag plockar bara ek eller boklöv, och då gör jag det när dom börjat ramla ner. Men jag tar inte från marken utan från träden. Jag vill att dom ska vara helt bruna, torra och lossna lätt. När jag kommer hem så sprider jag ut dom på golvet, jag plockar rätt mycket, och låter dom torka helt. Sen lägger jag dom luftigt i papperskassar och förvarar i förrådet. När jag behöver löv då tar jag in så många jag vill ha och kokar dom en stund. dels för att döda ev organismer och för att dom ska sjunka fortare. Fast ibland har jag lagt ner okokta också. Just boklöven är så snygga i färgen.
Att jag bara tar bok och ek är för att jag vet att dom är ogiftiga, innehåller en del garvsyra som gör dom hållbara och att mina räkor gillar dom.
#5 - 20 november 2006 06:12
Sonja skrev:
Jag gör så här: Jag plockar bara ek eller boklöv, och då gör jag det när dom börjat ramla ner. Men jag tar inte från marken utan från träden. Jag vill att dom ska vara helt bruna, torra och lossna lätt. När jag kommer hem så sprider jag ut dom på golvet, jag plockar rätt mycket, och låter dom torka helt. Sen lägger jag dom luftigt i papperskassar och förvarar i förrådet. När jag behöver löv då tar jag in så många jag vill ha och kokar dom en stund. dels för att döda ev organismer och för att dom ska sjunka fortare. Fast ibland har jag lagt ner okokta också. Just boklöven är så snygga i färgen.

Att jag bara tar bok och ek är för att jag vet att dom är ogiftiga, innehåller en del garvsyra som gör dom hållbara och att mina räkor gillar dom.

Hyalellorna ville ha de som inte höll sig länge, visade det sig :-) Och det blev väldigt många nya små Hyalellor när jag började ge dem löv :-)

/Matsvin.
#6 - 20 november 2006 09:26
OK, då äter dom helst såna som bryts ner fortare. Inte så konstigt kanske. Jag får nog samla lite såna löv åt mina små Hyalellor också :)

Annons