Löv i akvariet?

#1 - 21 september 2003 22:30
Var på akvarielagret igår och såg ett akvarium som hade ek(?)löv som inredning.. Tyckte att det var otroligt snyggt och skulle vilja ha det i nåt av mina kar.. Men till frågan, hur ska man bära sig åt, e de bara att plocka löv utifrån naturen? Man måste väl göra något med dem innan de hamnar i akvariet, typ torka, koka, annat? Tänkte att det kanske finns ämnen som inte bör hamna i akvariet på dem, eller parasiter m.m.

Tack på förhand!

MVH ELIN
#2 - 21 september 2003 22:36
Ta torra fallna löv, och lägg dem i vatten. De sjunker på 2-5 dagar. Du kan snabba upp processen genom att koka, men jag tror de bryts ner snabbare då.

Sen är det bara att köra. Snyggt & bra.

Enda problemen är att a) de färgar vattnet svagt brunt, b) de kan sänka pH en del, och c) de multnar bort på ett par månader, så man måste hela tiden lägga i nya.
#3 - 21 september 2003 22:41
Tack för svaret =)
Lät lite jobbigt att man måste byta efter nån månad, men å andra sidan så brukar man ju tröttna på inredningen efter ett tag iaf.. Du tror inte att det finns nån risk att lägga i löv med tanke på t.ex. parasiter eller om det finns rester av avgaser?

MVH ELIN
#4 - 22 september 2003 05:59
Nej, förutsatt att du inte tar löven alldeles vid en större väg eller liknande, så är det lugnt.
#5 - 22 september 2003 06:46
Jag tvättar och sen kokar mina blad och efter det är dom garanterat rena. Att dom skulle bryta upp bara efter någon månad håller jag inte med om, mina har nu legat över en månad och enu finns det inga tecken på att dom ska ha börjat förmultna.

Tröttna på det kommer du nog inte att göra efter som det kan förhöjja cilket akvarium som helst så gör som jag nu i höst, gå ut med STOOORA påsar å fyll upp med ek löv så att dom räcker fram till nästa höst =)
#6 - 22 september 2003 11:09
Tcker ju absolut att eklöv e snyggast, har iofs inte sett några kar med andra löv, men tror nog att de e så.. probelmet e ju bara att jag bor norr om dalälven o här existerar knappt några ekar, har sett en som någon planterat i skogen bredvid där jag bor o den e typ en meter hög bara =P Om jag inte lyckas få ihop tillräckligt med löv från denna lilla ek, vilka andra löv funkar? Det jag tänkte på mest då e om något träd innehåller något, för fiskarna, giftigt ämne? Lönnlöv e väl de löv jag funderar mest på..
#7 - 22 september 2003 11:15
Finns det någon bild på nätet nånstans? Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle se ut med löv i ett akvarium!
#8 - 22 september 2003 11:18
nja.. försökte leta lite igår efter nån bild.. tänkte att jag skulle få lite mer inspiration, mne hittade ingen.. möjligtvis att dett kanske finns på akvarielagrets hemsida.. det var ju där jag såg akvariet.. kan inte adressen i huvet.. ska leta på den o gå in o kolla själv =) skriver här igen om jag hittar nåt!
#9 - 22 september 2003 13:14
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1568

Här på zoopet finns en bild ..
#10 - 22 september 2003 14:03
Hej.
Kan tänka mig att allöv kan gå för jag använder alkottar till PH sänkning,1st. kotte per L.vatten.Prova i liten skala först för vattnet blir brunt.
MVH Mats
#11 - 22 september 2003 14:35
Allöv är gröna... Även när trädet släpper dem på hösten.
Ser förresten att bladen på zoopet-bilden är lönnlöv.

Har också provat både lönnlöv, björklöv, och benjaminfikus-löv, och lite otippat så bryts fikus-löven ner snabbast (tog bara en vecka), björk- o lönn-löv håller hyfsat länge, 1-2 månader, men eklöven regerar.
Bok kan vara ett alternativ till ek, annars.
#12 - 22 september 2003 14:52
ja har väl haft bok i ett akvarium ca ett halvår, de är samma blad som från början....
#13 - 22 september 2003 14:55
kan man ha små kvistar i akvariet då?
har några ek kvistar med bruna löv sittandes på undrar om man kanske kan ha dem i akvariet?
har legat i vatten i 4 dar nu
#14 - 22 september 2003 15:17
Dagan,

jag har rötter som jag har tagit från ett stort träd som vält, rötterna är "trådrötter" eller va dman ska kalla dem. Dom är alltså tunna 5mm i diameter och så är dom krokiga, böjbara ect.
Släng du ned kvistarna... håll bara koll på akvariet så om du märker någon konstigt så kan du avlägsna kvistarna fort.

Mvh
#15 - 22 september 2003 15:57
okej mina är väl kanske nån cm bred men borde inte tiden i vattnet gjort sitt med dem också?
#16 - 22 september 2003 15:58
okej mina är väl kanske nån cm bred men borde inte tiden i vattnet gjort sitt med dem också?
#17 - 22 september 2003 15:59
#18 - 1 november 2003 14:38
lade i löv i mitt kar i går och då var vattnet helt klart, men idag så är det grumligt eller sådär så man inte ser igenom överhuvudtaget, jag har eklöv i och ekkvistar, någon som fått samma problem?

Dessutom så försvann mina regnbågsfiskar utan ett spår.. hm.. vetef** var dom tagit vägen.. hunden kanske käkat upp dom.. hm..
#19 - 3 november 2003 19:52
Såg också Akvarielagrets "lövburk" idag. Snyggt. Mörk botten, mörka eklöv och mörka rötter. Inga växter (tror jag?)
Hur viktigt är det med växter i akvariet egentligen? Ciklider har väl ofta inga växter. Dom käkar upp dom va?
Det kanske blir tätare vattenbyten utan växter?

Mvh Sonja!
#20 - 30 januari 2007 17:07
det är oftast inga växter för att det inte finns några växter i deras naturliga miljö
#21 - 30 januari 2007 19:40
Så många???

mats m skrev:
Hej.

Kan tänka mig att allöv kan gå för jag använder alkottar till PH sänkning,1st. kotte per L.vatten.Prova i liten skala först för vattnet blir brunt.

MVH Mats

Jag köpte av Janne på Södermalms Akvarieaffär för att det var vinter och han sa 50 st till mitt 250 L kar för att sänka från ca 8 till 6,7... Jag ville inte ha så lågt så jag har 10-20 stycken i mitt och ligger nu på ca 7,5... ;)
#22 - 2 februari 2007 09:26
Jag har ett nästan ett jämt lager boklöv (med lite ekbladm skräp och bokkapslar) på hela botten ca 5-10 cm och jag får inte ner pH för det. lite daggmaskar och så kom oxå med.

Jag antar att det beror på två stycken luxenburgska sandstenar jag har i som motverkar så visst pH går ju att manipulera så låt inte din fantasi begränsas av att pH blev för lågt Ställer du in gipsfigurer så skall du se vad jag menar men jag föredrar sandsten, kalksten eller snäckskal i stället för en gipsbyst av mussilini (jo då sådan kunde man köpa i Sicilien när jag var där sist)
#23 - 2 februari 2007 09:59
Azur skrev:
Ta torra fallna löv, och lägg dem i vatten. De sjunker på 2-5 dagar. Du kan snabba upp processen genom att koka, men jag tror de bryts ner snabbare då.

Sen är det bara att köra. Snyggt & bra.

Enda problemen är att a) de färgar vattnet svagt brunt, b) de kan sänka pH en del, och c) de multnar bort på ett par månader, så man måste hela tiden lägga i nya.

Jag rekommenderar att man kokar löven innan, de behöver egentligen bara ett kort bad för att bli av med eventuella oönskat liv. Enda gången jag inte kokade mina eklöv fick jag vitaprick ett par dagar efter, vet inte alls om det fanns något samband men efter det är jag försiktigare.

Hur snabbt löven bryts ned beror på vilket pH man har i vattnet.
#24 - 2 februari 2007 10:38
Hå hå... ser du nått i karet???

mats m skrev:
Hej.

MVH Mats

Vad många kottar... jag fick rekomenderat 1 kotte per 5 L vatten för att sänka ph från 8 till 6,7... Vattnet blev jättefärgat på ett dygn så jag skyndade mig att plocka ur 40 av 50 stycken... ;)
Nu verkar de har färgat av sig det mesta så nu har jag haft i några till men jag ville inte heller ha ph 6,7 utan ligga strax över 7... Vad ligger ditt ph på med 1 kotte per L och vad låg det på innan???

Har du Coka Cola vatten??? :D

Annons