Low-tech > High-tech

#1 - 20 mars 2006 15:49
Tjohoo!

Har sugit bort jorden från mitt 540l low-tech, diskusarna verkade inte gilla low-tech så mycket... och husse lessnade på ett pissgult växtakvarium ;). Det får helt enkelt bli high-tech istället! Klurar lite på vad man ska välja för CO2 anlägging. Mäsk eller tub?
Är det riskabelt att köra med mäsk? Vad jag läst tidigare så har jag fått uppfattningen om att det är lite riskabelt och kan ge lite väl svängit PH. Men nu när jag pluggade på lite till så verkar man kunna få ett ganska jämnt bubbel om man kör med flera flaskor?
CO2 tubar verkar ju kunna "kräkas" i slutet också, så de rubbar ph't totalt?

Vill givetvis ha ett så billigt system som möjligt, men jag vill ju inte snåla så mycket så det är risk att jag har ihjäl mina firrar.
Vad säger expertpanelen? Ge mig lite för/nackdelar :)
#2 - 20 mars 2006 20:01
Skulle iaf inte köra mäsk med discusar, det blir en väldigt ojämn tillförsel av CO2 om du inte har typ 10 mindre flaskor och du byter mäsk-blandning på en av dem varje dag = skitjobbigt.
Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk =(

Jag skulle rekomendera CO2 (kolsyre-)tub, jag har inte märkt att tuben "kräker" ut CO2 i slutet fast det kanske beror på att jag bara har 500g (vill köpa 6kg tub), att den ändå tar slut så fort.
En hel anläggning kostar väl omkring 2000kr (rätta mig om jag har fel!?) beroende på vilka grejer man väljer att köpa + av vilker märke och kvalitet.

Om du vill ha ett ganska exatk pH hela tiden så skaffa en pH-controller, fast bara den kostar ca 2500kr om du ska ha en okej, annars så har www.aquamas.de lite billigare och inte riktigt lika exatkta (inte av egen erfarenhet, den har färre decimaler).

Hoppas det hjälpte lite iaf!
#4 - 21 mars 2006 01:05
skulle definitivt säga tub.
tub med kontroller så kan du kontrollera ph till decimalen.

ska du köra med mäsk så blir de lite av voodoo för att få rätt ph.

de där med "kräks" tror ja beror på utrustningen.
en del lite billigare manometrar/nålventiler är lite "shaky" att använda.

sen blir det billigare i längden med tub, bara inköpet som är dyrt.
och beställer du fårn tyskland finns inga tullavgifter eller extra moms eller annan skit.
#5 - 21 mars 2006 07:51
Varför gillade inte Discusarna din low-tech-setup? För lite växter?

Söker man på Discus i Walstadforumet så ser det ut som det ska funka väldigt bra:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums?a=search&reqWords=discus&use_forum_scope=on&forum_scope=4686048124
#6 - 21 mars 2006 08:47
Jag provade mäsk, och det var kul i början, det växer nåt grymt! Men efter en tid blev jag lite slapp med mäskbyte, tröttnade på läckande flaskor och så vidare så jag la ner det. Ska jag ge mig på CO2 igen blir det definitivt en riktig anläggning. Väljer nog bort kontrollern till en början pga priset.

[quote=Leonard]Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk [/quote]

Ingen backventil?

...Johan...
#7 - 21 mars 2006 10:53
[quote=Leonard]Skulle iaf inte köra mäsk med discusar, det blir en väldigt ojämn tillförsel av CO2 om du inte har typ 10 mindre flaskor och du byter mäsk-blandning på en av dem varje dag = skitjobbigt.
Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk =(

Jag skulle rekomendera CO2 (kolsyre-)tub, jag har inte märkt att tuben "kräker" ut CO2 i slutet fast det kanske beror på att jag bara har 500g (vill köpa 6kg tub), att den ändå tar slut så fort.
En hel anläggning kostar väl omkring 2000kr (rätta mig om jag har fel!?) beroende på vilka grejer man väljer att köpa + av vilker märke och kvalitet.

Om du vill ha ett ganska exatk pH hela tiden så skaffa en pH-controller, fast bara den kostar ca 2500kr om du ska ha en okej, annars så har www.aquamas.de lite billigare och inte riktigt lika exatkta (inte av egen erfarenhet, den har färre decimaler).

Hoppas det hjälpte lite iaf![/quote]

Nje, man lär inte få lika exakt PH när man kör med mäsk. Men kör man med 2-3 flaskor som puttrar och fyller på dem i ett roterande schema så bör det ju bli ganska så jämn ph? Inte så att man kan ställa den på decimalen kanske, men åtminstone mellan 1-0,5 enheter? Volymen på 540l borde ju ta lite längre tid att variera på också? Iofs har jag läst att man kan ställa PH ganska snabbt med CO2, men då har det ju varit med tub. Tror inte att mäsk kan bubbla på så friskt och sänka ph jättesnabbt? Eller har jag fel?

Det med att det blir baksug löser man ju billigt och smidigt med backventil ;)
#8 - 21 mars 2006 11:03
[quote=Raven]skulle definitivt säga tub.
tub med kontroller så kan du kontrollera ph till decimalen.

ska du köra med mäsk så blir de lite av voodoo för att få rätt ph.

de där med "kräks" tror ja beror på utrustningen.
en del lite billigare manometrar/nålventiler är lite "shaky" att använda.

sen blir det billigare i längden med tub, bara inköpet som är dyrt.
och beställer du fårn tyskland finns inga tullavgifter eller extra moms eller annan skit.[/quote]

amdlovah!
Läget?

Mjo, det är ju betydligt lättare och smidigare att få till rätt ph med tub. Vet inte om det krävs voodoo för mäsk, men det krävs väl lite tid och labbning med recept/volym misstänker jag.

Om det blir billigare i längden med tub vet jag faktiskt inte. Är det så stor prisskillnad på att fylla på tub mot att köpa ingredienser till mäsk egentligen? "Anläggningen" till mäsk kostar väl under hundralappen. Det jag behöver köpa är slang, ventil och syresten, har tre innerfilter i garderoben som jag kan använda till en reaktor.. kanske behöver nått jox för att stänga av det på nätterna också förvisso. Men på 2000kr+ kommer man ju ganska långt på med mäsk.
Fast i det långa loppet så kanske det inte skiljer så mycket, och då är det ju bättre att ha lagt pengarna på en riktig co2 anläggning än ingredienser som man häller ut efter ett par veckor ;).
#9 - 21 mars 2006 11:10
[quote=defdac]Varför gillade inte Discusarna din low-tech-setup? För lite växter?

Söker man på Discus i Walstadforumet så ser det ut som det ska funka väldigt bra:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums?a=search&reqWords=discus&use_forum_scope=on&forum_scope=4686048124[/quote]

Har nog inget jättebra svar på det. Kollade ju i Walstadforumet en del innan, och där lät det ju som att det skulle gå bra. Två utav mina sex diskusar blev dock sjuka under perioden, så jag vågade inte dra det längre.
Möjligt att det var för lite växter förvisso. Hade en rot som tog ganska mkt bottenutrymme, men samtidigt hade jag rejält med flytväxter över den. När jag gjorde om akvariumet så lade jag alla växterna i en flajbox, fyllde den mellan 50-75% med växter (utan vatten). Men det är kanske lite lite för ett 540l walstad ändå ;).
Procentuellt har jag nog ungefär lika mycket i mitt 30l förvisso, och där har jag inga som helst problem, där trivs fiskarna som..fiskarna i vattnet? ;), och växterna växer mycket bättre där än vad de gjorde i mitt 540l.
#10 - 21 mars 2006 11:28
har du konstant co2 tillförsel så kommer du att få ph-dippar på natten när växterna slutar använda co2 och om du helt stryper co2-tillförseln på natten så kommer ditt ph istället att stiga under natten, i takt med att co2 ventileras ut.
det bästa blir nog att köra med tub, jag menar, varför vänta?
#11 - 21 mars 2006 12:48
[quote=plorozen]har du konstant co2 tillförsel så kommer du att få ph-dippar på natten när växterna slutar använda co2 och om du helt stryper co2-tillförseln på natten så kommer ditt ph istället att stiga under natten, i takt med att co2 ventileras ut.
det bästa blir nog att köra med tub, jag menar, varför vänta?[/quote]

Hmm.. det låter ju ganska så vettigt. Tänkte inte på det att co2 ventileras ur på natten och att PH därmed stiger. Men det enda sättet att komma runt det är väl att köra med en PH-kontroller? En "standard" tub kör man väl med magnetventil, och då får man väl samma effekt? Känns lite mastigt att lägga runt 4 papp på en co2 anläggning. Fast man kan väl börja med tub och magnetventil för att sedan komplettera med en PH-kontroller kanske.
#12 - 21 mars 2006 13:43

Tänkte inte på det att co2 ventileras ur på natten och att PH därmed stiger.

..och på dagen knaprar växter så mycket CO2 att pH:t stiger också.
Oftast är det faktiskt så att pH:t sjunker på natten eftersom fotosyntesen avstannar och bakterier+fiskar lyckas trycka upp CO2-nivåerna.

Hade jag varit fisknörd så hade pH:t varit det sista jag nojjat över. Speciellt med tanke på hur fiskarna ser ut när jag går från mitt pH ~6 vatten till pH ~8 varje veckobyte. Pigga och pilska.

Problemet med mäsk är inte de korta svängningarna utan att man slackar med att byta mäsken och akvariet under längre perioder står helt utan CO2 och sedan puttrar igång CO2 igen. Det är dessa längre svängningar som förmodas trigga toffsalger.
#13 - 21 mars 2006 14:05
[quote=Jodahl]
Ingen backventil?[/quote]

Nej, var inte så smart då (som jag är nu menar jag ;) )!

Det är väl en del som stänger av pumpen som löser CO2 under natten så att CO2-bubblorna bara får bubbla upp till ytan, då blir det ju iaf lite CO2 tillförsel undernatten + fiskarna och bekterier. Och sen kör man igång pumpen under dagen igen, blir det inte ganska jämn tillförsel då med mäsk?
Du kan ju inte stänga av en omgång mäsk.

Jag tycker iaf att du ska ha tub utan pH-controller (i början iaf, jag har haft tub i snart 1 år, funderar nu på en controller till pH), men med magnetventil.
#14 - 21 mars 2006 14:47
Jag har mixtrat med diskus och växtkar ett tag nu och diskusarna har tagit stryk utan tvekan...
Det jag lärt mig under tiden säger mig som följer.

- Mäsk, glöm de hopplöst svårt att kontrolera i en så stor burk alger alger alger.
- Tub utan controller, ph stiger under natten och sjunker under kvällen som en jojo. Fiskarna mår märkbart piss och växterna trivs inte så bra heller.

Spara tills du kan köpa hela kittet är mitt råd.
#15 - 21 mars 2006 14:50
Känns som att det får bli en tub med PH-controller då, får börja med tuben och komplettera med kontrollern senare. Men tills jag får råd med tuben så ska jag nog testa mäsk tror jag. Om man ska lita på defdac (ska man det? ska man det? :P) så bör det inte vara några problem med att gasa ihjäl fiskarna iaf?

Har pluggat massor nu i eftermiddag, men jag får inte riktigt rätsida på allt. Läste om någon som hade ett 450L kar och använde 2 st 5L dunkar till det. Det borde väl vara dugligt till mitt 540L också då kanske?
Ska man dra igång bägge dunkarna direkt, eller ska man låta en köra lite först? Har aldrig pysslat med mäsk, så jag vet inte hur jämnt det jäser.

Det där med bubbel/sec eller min får jag inte heller ihop riktigt. Hur ska jag veta hur många bubbel som går åt till mitt kar?
#16 - 21 mars 2006 14:54
Jahapp, och 3 min innan man postar kommer ett inlägg som ökar förvirringen igen ;).
Hur har dina diskus tagit stryk då? Pga svängningar?

Så länge som bubblet är jämnt (så jämnt det blir med 2 flaskor iaf?) så borde väl inte algerna trigga så mycket? Det är väl främst om co2 upphör ett tag, som defdac skriver. Eller om det varierar väldigt mkt, men det borde det väl inte göra förrutom om man bara kör med en flaska och byter sällan typ?
Rätta mig gärna om jag har fel dock, jag har som sagt ingen erfarenhet av mäsk (förrutom en bubblande dunk hos en polare i ett elevboende, men där var anledningen inte akvarieväxter :P )
#17 - 21 mars 2006 15:15
Jag är rätt övertygad om att det är svängningarna i ph´t, då fiskarna blivit piggare och börjat äta mer normalt nu när jag har jämnare ph.
Det är inte helller helt enkelt heller att få ner tillräckligt med co2 i burken.

Jag säger inte att det kommer garanterat att misslyckas om du kör mäsk eller tub o mangnetventil, men diskusar är inte billiga att experimentera med.

Jag kommer troligen att göra mig av med mina diskusar och inrikta mig mer på växter frammöver, så jag är kanske lite negativt instäld.

Jag har kört mäsk i mindre burkar men då jag gåt över till tub så säger jag alldrig mer de eländet....
#18 - 21 mars 2006 15:37
[QUOTE=y0da]Nje, man lär inte få lika exakt PH när man kör med mäsk. Men kör man med 2-3 flaskor som puttrar och fyller på dem i ett roterande schema så bör det ju bli ganska så jämn ph? Inte så att man kan ställa den på decimalen kanske, men åtminstone mellan 1-0,5 enheter?
Det med att det blir baksug löser man ju billigt och smidigt med backventil ;)[/QUOTE]

Vet du om att ph skalan är logaritmisk? Om det skiljer en grad ph på dygnet så innebär det att förekomsten av vätejoner i vattnet tiodubblas. En ökning från ph 6-7 innebär att vattnet blivit tio ggr så basiskt. Ph svändningar på 0,5 eller mer tror jag inte är bra för diskusar.
MVH
Magnus
#19 - 21 mars 2006 15:39
Mina diskusar har visserligen inte kostat så grymmt mycket, har betalat från 200-600kr/st för dem, men då jag är djurvän så vill jag väldigt ogärna att de ska dö ;).
Att få ner co2 i burken verkar vara lite knepigt, men jag tänkte bygga en egen reaktor i så fall, har några pumphuvuden över hemma så det kostar inte så många kronor. Är väldigt sugen på att mecka med något sådant också, lite därför jag tänkte köra mäsk innan jag har råd med co2.
Har dock stressat mina diskusar rätt bra med stora vattenbyten när jag sög upp jorden, kanske bör vänta ett litet tag innan nästa "shock" kommer ;)
#20 - 21 mars 2006 15:41
[quote=Tropfrog]Vet du om att ph skalan är logaritmisk? Om det skiljer en grad ph på dygnet så innebär det att förekomsten av vätejoner i vattnet tiodubblas. En ökning från ph 6-7 innebär att vattnet blivit tio ggr så basiskt. Ph svändningar på 0,5 eller mer tror jag inte är bra för diskusar.
MVH
Magnus[/quote]

Jo, jag vet att den är logaritmisk. Hade för mig att "fiskar" skulle klara svängningar på 1 ph dock, fast kanske inte när det sker varje dygn. Sen är väl diskusar lite mer petiga på det än vad andra fiskar är.
#21 - 21 mars 2006 16:48
[quote=NiXoN]Fiskarna mår märkbart piss och växterna trivs inte så bra heller.

Spara tills du kan köpa hela kittet är mitt råd.[/quote]

Tar växterna verkligen skada av att CO2halten sjunker under natten när dom ändå inte behöver den och förbrukar den?
Kan tänka mig att fiskarna gör det, men in riktigt växterna.
Man borde ju kunna sätta på CO2:n lite innan ljuset tänds så att växterna har kol att ta av direkt när man sätter på ljuset.

Tycker verligen också at du ska köpa tub!
Jag har gasat ihjäl skit-mkt fisk med mäsk, en annan (bättre) anledning som gjorde att jag slutade med det. Jag tyckte aldrig att det var jämn CO2-tillförsel med mäsk, strunta i det, du kommer nog bara att bli av med dina discusar...
#22 - 21 mars 2006 18:08
[QUOTE=Leonard]Tar växterna verkligen skada av att CO2halten sjunker under natten när dom ändå inte behöver den och förbrukar den?
Kan tänka mig att fiskarna gör det, men in riktigt växterna.
Man borde ju kunna sätta på CO2:n lite innan ljuset tänds så att växterna har kol att ta av direkt när man sätter på ljuset.[/QUOTE]

De handlar inte om ph´t utan mängden co2.
Du kommer inte ner på optimala värden direkt när du har ett 540.
Sen att hitta ett bubbel som ser till att du har lagom med co2 under hela dagen utan att behöva gå och mixtra med nålventilen är svårt.
#23 - 21 mars 2006 18:25
jag tror att en tub utan ph-controller är lika bra som mäsk utan ph-kontroller, vad gäller en jämn ph-nivå alltså. med mäsk kan man ju lösa det som så att man har en pump som är uppochner i akvariet, och koppla den till en timer. när pumpen är på drar den i sig co2bubblorna och skickar den till reaktorn, när den är avslagen så åker bubblorna bara upp till ytan.
#24 - 21 mars 2006 18:31
[QUOTE=plorozen]jag tror att en tub utan ph-controller är lika bra som mäsk utan ph-kontroller, vad gäller en jämn ph-nivå alltså. med mäsk kan man ju lösa det som så att man har en pump som är uppochner i akvariet, och koppla den till en timer. när pumpen är på drar den i sig co2bubblorna och skickar den till reaktorn, när den är avslagen så åker bubblorna bara upp till ytan.[/QUOTE]
Njae jag tycker nog att du är ute och cyklar lite....
Mäsken producerar inte samma mängd co2 kontinuerligt utan den pikar och sjunker sedan.
Med tuben kan du köra ett jämt bubbel mer eller mindre kontinuerligt.
#25 - 21 mars 2006 19:15
nixon: kör man ett antal mäskflaskor tillsammans så kan man uppnå en hyffsad regelbundenhet.

poängen var att om man oroar sig för fiskar och ph-nivå, så ska man köpa en tub med controller, annars kan man lika gärna köra på mäsk(billigare än tub utan controller).

eller iofs, hur mkt utrustning behöver man för att kunna ställa in regelbundna bubblor med tub?
#26 - 21 mars 2006 19:22
[quote=plorozen]nixon: kör man ett antal mäskflaskor tillsammans så kan man uppnå en hyffsad regelbundenhet.[/quote]
får ändå ett visst svaj-

eller iofs, hur mkt utrustning behöver man för att kunna ställa in regelbundna bubblor med tub?

manometer ocj nålventil.
#27 - 21 mars 2006 19:25
raven: men det borde väl bara hända om man låter alla flaskor kräma på för fullt, dvs inte reglerat bubblet något.
#28 - 21 mars 2006 19:38
Mängden arbete som ligger bakom ett relativt jämt flöde genom att köra flera flaskor, usch...
Och riktigt jämt blir det alldrig ändå.
#29 - 21 mars 2006 19:57
som sagt, för och nackdelar.
jag ser inga andra nackdelar med en fullfjädrad co2 anläggning än priset. är priset ett problem kan man snegla på alternativen, en inte fullt så fullfjädrad co2(ingen controller) eller mäsk. när blir krångligheten med mäsken ett sämre alternativ än en (relativt) dyr co2 anläggning?
#30 - 21 mars 2006 20:01
poängen var att om man oroar sig för fiskar och ph-nivå, så ska man köpa en tub med controller, annars kan man lika gärna köra på mäsk(billigare än tub utan controller).
Du får nog större nivåskillnad vid ett rejält vattenbyte när du kör tub och kontroller än en mäskanläggning som jäser ojämt. Först ska man väl bestämma sig för om pH-svängningarna är så ohälsosamma för fiskarna som alla oroar sig för - jag är inte så säker på det.
#31 - 22 mars 2006 09:05
Anledningen till att jag är lite orolig över svajet är ju just pga fiskarna. Är inte lika bekymrad över att växterna kan ta "skada" av det, tror nog att de föredrar lite svajig nivå av co2 än att bara köra pmdd med vattenbyten? Sen finns det kanske lite anledning till att oroa sig över alger om det nu blir så svajiga nivåer.

Någon skrev att man inte kan (eller att det var svårt) att uppnå optimal nivå av co2 när man kör med mäsk? Då borde alltså mäsk inte vara lika effektivt? Men om det inte är det så borde det väl inte kunna ge så mycket svaj heller, inte jämfört med en co2 anläggning utan ph-kontroller? Med tub utan kontroller har jag större förståelse för att det kan svaja mer, där kan man ju fläska på rätt bra under dagen, och sen helt strypa på natten. Kör man mäsk och suger in små bubblor i en reaktor på dagen och stänger av pumpen på natten så de bara simmar upp till ytan så borde det väl ge lite co2 även under natten? Därmed borde det bli lite stabilare?
Det är ju dock utan tvekan mer jobb och slabb med mäsk, men man borde väl kunna uppnå ganska bra resultat när man väl har justerat in det bra.

Jag är dock helt såld på tub med PH-kontroller, det står med på "ska köpa när jag blivigt rik-listan" ;). Nämen, om ett par-tre månader så har man väl råd med en sådan (kanske +en månad för att övertala "regeringen" om att det är bättre med co2 anläggning till akvariumet än att åka på semester ;)).
Det jag klurar mest på nu är om man ska köra mäsk under tiden, eller nöja sig med pmdd. Jag har dock aldig upplevt fördelarna med co2, så det kan ju vara kul att testa mäsk i början, bara det inte får som följd att man gasar ihjäl diskusarna. Några säger att det inte är någon risk, andra säger att det är stor risk, vet inte vem man ska lita på?
Hur mycket varierar bubblet från mäsk egentligen? Är det under det första dygnet som det blir ojämnt, eller är det väldigt ojämnt under hela perioden?
Håller mäsken i tre veckor (har för mig att jag läste det?) så kan man ju köra 5 st 2L dunkar istället för 2 st 5L dunkar, och sedan byta en utav dem var tredje dag. Då borde man väl få ett mycket mer regelbundet flöde än vad man skulle få med bara 2 st 5L. Och att byta mäsken var tredje dag känns ju inte så extremt jättejobbigt.
#32 - 22 mars 2006 09:23

Om man ska lita på defdac (ska man det? ska man det? :P) så bör det inte vara några problem med att gasa ihjäl fiskarna iaf?

Hur menar du nu? Du är rädd för pH-svängningar som jag ser det, inte CO2. CO2 ger lägre pH och när vi som kör CO2 gör vattenbyten så svänger pH:t enormt utan att fiskarna reagerar.

Att gasa ihjäl firrarna genom att trycka ner för mycket CO2 är något helt annat.
#33 - 22 mars 2006 10:10
[quote=defdac]Hur menar du nu? Du är rädd för pH-svängningar som jag ser det, inte CO2. CO2 ger lägre pH och när vi som kör CO2 gör vattenbyten så svänger pH:t enormt utan att fiskarna reagerar.

Att gasa ihjäl firrarna genom att trycka ner för mycket CO2 är något helt annat.[/quote]

Ptja. Det jag är rädd för är väl helt enkelt de faktorer med co2 som kan göra att mina fiskar avlider. Om det sedan beror på svängningar eller för mycket CO2 spelar väl ingen större roll, är lika rädd för båda delarna ;).

Tänkte nog lite snett med termen "gasa ihjäl firrarna" dock. Tänkte att man gasar ihjäl dem genom att ge dem ett svängit PH, tänkte inte på att det kanske betydde att man kör i för mycket CO2 ;). My bad.

Har man ett "litet" 100L så är väl risken lite större att man gasar ihjäl dem antar jag. Men i ett 540L så bör man väl ha tillräckligt stor koll så man inte gasar ihjäl dem? Inte utan att anstänga sig eller göra en väldigt stor felberäkning? Att köra igång t.ex. 5 st 2L dunkar samtidigt kan väl kanske betyda att man gasar ihjäl dem? Dunkarna bör väl "peaka" vid ungefär samma tillfälle och det kanske kan ha ihjäl fiskarna? Har inte en aning om hur mycket CO2 det ger, eller vad som krävs för att döda firrarna. Men börjar man med en och mäter PH och KH och sedan ökar med en till efter ett par dagar och fortsätter på det viset så borde det väl inte vara någon större risk att man gasar ihjäl dem? Eller?

Någon som kan svara på hur mycket "bubblet" varierar från en sats? Jäser det ojämnt hela tiden, eller är det bara vid start och slut som det blir ojämnt?
#34 - 22 mars 2006 10:24

Om det sedan beror på svängningar eller för mycket CO2 spelar väl ingen större roll, är lika rädd för båda delarna .

Tänkte nog lite snett med termen "gasa ihjäl firrarna" dock. Tänkte att man gasar ihjäl dem genom att ge dem ett svängit PH, tänkte inte på att det kanske betydde att man kör i för mycket CO2 . My bad.

pH:t i sig dödar inte. Att pH:t sänks när du skjuter ner CO2 är något helt annat. pH:t är bara ombud för mängden CO2 i vattnet, och kanske inte ens det om du t ex kör torvfiltrering.

pH-controller gör det ofta enklare för nybörjare att inte gasa ihjäl sina fiskar, men det behöver inte vara så. Det räcker med något KH-förändrande material i akvariet eller om man ändrar buffertsystem med torv för att göra pH-controllern till en dödsfälla. Att använda pH-controller som noob är falsk säkerhet. Som noob har man ingen som helst känsla för hur många bubblor per sekund som potentiellt kan vara farligt, hur bra upplösning man har, hur ytcirkulationen påverkar CO2-mängden osv.

Därför ställer jag mig på Plorozens sida. Har du bara en stabil CO2-tillförsel som är exakt likadan dygnet runt eller stängs av på natten så är systemet helt förutsägbart. Du kan ha torv eller korsallsand som fuckar upp buffertsystemet totalt och du kommer ändå ha exakt samma CO2-halt dygnet runt (endast med små dygnsvariationer beroende på hur mycket växterna tar upp).

Vill du ha små mikroskopiska snabba pH-svängningar pga en kontroller som kan luras eller mjuka dygnsvariationer utan pH-controller? *shrug*
#35 - 22 mars 2006 10:28
Vill du vara riktigt säker på att inte gasa ihjäl firrarna så kör du ytskvalp och en mist-reaktor som inte löser upp gasen i någon större utsträckning. Då får du minimal pH-påverkan och ett jäkla klös på växterna.
#36 - 22 mars 2006 11:45
Ptja, har väl inga preparat/material i karet som bör lura en kontroller speciellt mycket. Och "noobs" är vi väl alla i början ;)
Har pluggat på lite om mist-reaktor nu, hade missat det totalt. Det verkar ju som ett ganska bra alternativ, och den kan man väl driva med mäsk utan några som helst bekymmer? Det bör iaf inte vara lika petigt med hur jämnt det bubblar? Inte ur fiskarnas synvinkel ivf.

Men då får man ju problemet med cirkulationen. Jag har ganska bra fart på vattnet, men jag tvivlar starkt på att det kan knuffa runt bubblor i hela karet. Mist-reaktorn bör väl dessutom putta ut "misten" mha egen pump och inte låta den gå via en annan pump? (i synnerhet inte via en pump som sitter placerad vid ytan, samt gör lite skvalp) Har nämligen all teknik bakom bakgrunden, så jag slipper väldigt gärna ha en ful mist-reaktor framför bakgrunden. Går väl kanske gömma bakom en svädsplanta eller något (mist-reaktorn/utblåset bör väl placeras vid botten?), men helst ser jag att den befinner sig bakom bakgrunden, och då får man kanske slå ett till hål i bakgrunden och dra ut slangen där? Vilket jag väldigt gärna slipper ;)
#37 - 22 mars 2006 11:53
Problem du kommer tvingas lösa hur du än gör.

Jag har själv inget bra tips på hur du bör göra för att få bra mist-spridning med dina förutsättningar, jag klarar det knappt själv i min egen burk med en dedikerad mist-reaktor inne i akvariet.

Hade du haft kvar vågskvalpet om du skaffat en vanlig inline-CO2-reaktor? Tror inte det. Du hade förmodligen riktat ner utblåset för att inte sabba upplösningen, och det råkar även vara det vanligaste sättet folk sprider sin mist på.

Jag lyckades ganska bra med att ha kvar lilypipen i det här läget, och med mistreaktorn under åtblåset så att lilypipeutblåset vände ner mikrobubblorna över hela akvariet:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2005/View/43.jpg
#38 - 22 mars 2006 12:22
[quote=defdac]Problem du kommer tvingas lösa hur du än gör.

Jag har själv inget bra tips på hur du bör göra för att få bra mist-spridning med dina förutsättningar, jag klarar det knappt själv i min egen burk med en dedikerad mist-reaktor inne i akvariet.

Hade du haft kvar vågskvalpet om du skaffat en vanlig inline-CO2-reaktor? Tror inte det. Du hade förmodligen riktat ner utblåset för att inte sabba upplösningen, och det råkar även vara det vanligaste sättet folk sprider sin mist på.

Jag lyckades ganska bra med att ha kvar lilypipen i det här läget, och med mistreaktorn under åtblåset så att lilypipeutblåset vände ner mikrobubblorna över hela akvariet:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2005/View/43.jpg[/quote]

Begär inte att du ska lösa mina specifika problem så sätt ;). Undrar mest över hur reaktorn ska vara placerad. Det bör väl vara lågt ner för att bubblorna ska fastna under bladen? Eller man bör åtminstone trycka ner bubblorna långt ner i karet, hur reaktorn är placerad är väl en annan sak egentligen.

Hade jag skaffat co2 anläggning så hade jag givetvis ändrat utblåset. Det följde med en liten "pip" till pumpen, den är till för att få ner luft i akvariumet egentligen, men den passar fint att sätta i slangen under vattnet för att rikta utblåset :). Blir kanske inte så jefla snyggt, men den gör jobbet bra. Riktar jag den rakt ner så får jag i princip inget svalp.
Om du lyckas få runt bubblorna hyffsat bra i den bilden så tror jag inte det bör vara några större problem i mitt kar. Och även om jag missar hörnet så gör det ju inte mer än att det växer mindre där egentligen ;). Kan ju placera några mindre krävande växter där eller något...
#39 - 22 mars 2006 13:13
[quote=y0da]
Någon som kan svara på hur mycket "bubblet" varierar från en sats? Jäser det ojämnt hela tiden, eller är det bara vid start och slut som det blir ojämnt?[/quote]

Jag körde mäsk i 1,5 l PET, 2 krm jäst, 1,5 dl socker, 40 gradigt vatten.
Bytte alltid mäsket på kvällen. Då har den kommit igån till nästa morgon, bubblar ganska jämt i två dagar för att sedan avta. På slutet kan man vända/skaka flaskorna för att få bättre bubbel. Bytte flaska var 3:e dag. Har du aldrig kört CO2 kommer du bli chockad av hur snabbt det växer.

Funkade bra några månader, sen blev iaf jag slapp med bytesintervallen + att det läckte lite här och där. Detta triggade alger och det gjorde till slut att jag slutade med mäsk.

Jag brydde mig aldrig om att stoppa flödet på natten, märkte aldrig av att fiskarna var bekymmrade (har iofs inga diskusar). Tvärtom tycker jag att med mäsk gäller det att ta tillvara på varje CO2-bubbla man lyckas producera.

...Johan...
#40 - 22 mars 2006 15:20
Hmm, det låter ju som att det inte räcker så jättelänge med en sådan flaska då. Men det finns ju iofs andra recept med välling/bakpulver som ska stabilisera det lite mer, samt göra så att det håller längre.
Ska nog testa att dra igång en sats och se hur länge jag kan få den att räcka. Får nog bli lite mistreaktorbygge vad det lider också :) (Känner jag mig rätt så kommer jag nog komma hem med prylar redan ikväll ;))
#41 - 22 mars 2006 15:37
finns recept med vinjäst också. Ska klara av högre alkholhalt.
#42 - 22 mars 2006 15:44
[quote=jower]finns recept med vinjäst också. Ska klara av högre alkholhalt.[/quote]

Låter intressant! Ska plöja igenom diverse recept innan jag börjar labba. Tack för tipset!

Kanske ska döpa om tråden till Johantråden förresten, verkar som att vi har minst 3 st Johan som skriver här? (Då jag är en av dem)
#43 - 22 mars 2006 17:31
Ang. vinjästen så kan du bara byta ut den vanliga jästen mot just starkvinsjäst i vilket recept som helst för att få mäsken att räcka längre. Starkvinsjästen tål lite högre alkohol halt innan den dör.
Kör du ett recept med mycket jäst kommer satsen att jäsa slut fortare och då är det rätt onödigt med starkvinsjäst, inte för att den är så dyr, men det kan ju vara jobbigt att behöva åka till "bryggeributiken".
För att få en jämnare jäsningstakt så är det lite jäst som gäller. Visst du får mindre CO2 men du får en jämnare jäsningstakt och längre intervall mellan bytena. Jag brukar klara upp till 3 veckor med "mitt" recept (vanlig torrjäst).
Vill man ha mer CO2, men samtidigt så jämn CO2 tilförsel som möjligt får man ju köra fler dunkar helt enkelt.
#44 - 22 mars 2006 18:01
Heeke, vad använder du för dunk till din mäsk? Nåt man köper på byggvaruhus eller var hittar man den?

...Johan...
#45 - 23 mars 2006 06:53
Jag använder en gammal 5l spolarvätskedunk, men vilken plasdunk som helst funkar ju naturligtvis bra. Vart köpa?!, ja tex COOP, ÖB, Rusta, Silvan, Clas Ohlson, mfl mfl.
#46 - 23 mars 2006 08:31
Men det är olika gängor på alla dunkar, och jag tänkte att du hade hittat nån med ovanligt täta gängor. Men då var det alltså bara tur :)

...Johan...
#47 - 23 mars 2006 09:00
Mitt bagage på bilen vill påpeka att det är relativt sällsynt med täta dunkar till spolarvätska ;). Har hänt ett antal gånger att det har varit en pöl där i alla fall....
Men varför inte dra en liten sträng silikon länst inne i korken? Det bör väl täta ganska så duktigt tycker jag. Gängorna är ju rejäla så de bör ju tåla att skruvas åt ganska hårt, åtminstone på OKQ8's dunk som jag granskade igår.

Drog igång ett lite experiment med mäsk igår. 2L flaska, 1.8L vatten, 2dl socker, 2tsk torrjäst och 1krm bakpulver. Började bubbla efter en timme och gav 1-2 bubblor/sec i morse.
Slangen från reningsflaskan har jag dragit till insuget på min Powerhead 901. Stoppade i en bit cigarettfilter (löst filter till rulltobak) och skar av slangen vid ungefär halva pluggen. Det gav 1-2mm stora bubblor, vid utblåset har jag en fin dimma(/mist) som sprids relativt bra. Lutar dock åt att jag bygger en "riktig" mist-reaktor av 0,5L pet och en Powerhead 50.
#48 - 23 mars 2006 09:30
Tror dunken är fån ÖB om jag inte minns fel. ;)

2tsk jäst till 2liter kommer att jäsa slut ganska fort, ett par dagar, kanske en vecka med lite tur.
Jag kör som sagt 2krm till 5l. Då får jag ungefär 1 bubbla var 3:e sekund ungefär. Som sagt ingen jätte tilförsel av CO2, men jämnt och fint.
#49 - 23 mars 2006 09:42
[quote=heeke]Tror dunken är fån ÖB om jag inte minns fel. ;)

2tsk jäst till 2liter kommer att jäsa slut ganska fort, ett par dagar, kanske en vecka med lite tur.
Jag kör som sagt 2krm till 5l. Då får jag ungefär 1 bubbla var 3:e sekund ungefär. Som sagt ingen jätte tilförsel av CO2, men jämnt och fint.[/quote]

Mjo, jag tänkte främst bara testa mäsken och se hur det bubblar från en 2L flaska, brydde mig inte så mycket om att hitta ett optimalt recept. När det väl började bubbla blev jag dock kåt och kunde inte hålla mig, så jag fixade till resten av prylarna och körde i gasen i akvariumet :D
När det bubblat klart så ska jag testa din variant! Kan tilläggas att flaskorna står bakom ljusrampen för tillfället, så det lär bli ganska varmt och därmed bubbla klart rätt snabbt. Anledningen till den placeringen är att jag inte har någon backventil ännu ;).
Efter jobbet ska det bli en räd efter dunkar, ventiler, växter, mm... Enda problemet just nu är att klockan går så förbannat långsamt!!!
#50 - 23 mars 2006 09:43
Henke:
Du fick förresten 1 bubbla var 3'e sec på din 5L burk?
Mäsken levde i 3 veckor, eller hur var det?
Tre dunkar och byta en dunk i veckan kanske kan vara ganska lagom i mitt fall då :). Ska dock ta det lite försiktigt och se så jag inte löser upp allt för mycket co2 i vattnet först bara...
#51 - 23 mars 2006 11:39
Blir nästan sugen på att börja kladda med mäsk igen...Får dricka upp spolarvätskan till helgen och sätta ny sats.

Använder ni nåt extra för att täta gängorna på dunken?
#52 - 23 mars 2006 11:52
y0da: Som sagt ta det lite försiktigt i början och kolla hur mycket CO2 du igentligen får ner i karet. Lösningen med tre dunkar skulle kunna vara något. Det finns många faktorer som påverkar, tex mäsktemperatur CO2-upplösning osv, så det är ju bara att prova sig försiktigt fram.

Jodahl: Jag använder inget extra för tätning, ligger en så där "plast/papper packning" i toppen på korken bara. Just i mäskdunken har jag ett skarvrör för luftslang som jag epoxylimmat, men i "tvättflaskan" (1,5l PET) kör jag bara med "mindre-hål-än-slangen" varianten.

Kanse ska tillägga att jag för tillfälet faktiskt inte kör någon mäsk, men det är inte för att det inte fungerar, utan bara för att jag varit väldigt lat den sista tiden. Inget vattenbyte på snart 7v säger väl allt?! [:o]
#53 - 23 mars 2006 13:27
[quote=heeke]y0da: Som sagt ta det lite försiktigt i början och kolla hur mycket CO2 du igentligen får ner i karet. Lösningen med tre dunkar skulle kunna vara något. Det finns många faktorer som påverkar, tex mäsktemperatur CO2-upplösning osv, så det är ju bara att prova sig försiktigt fram.[/quote]

Ptja, jag hoppas egentligen på att inte få ner någon co2 i karet alls :D
Eller, givetvis vill jag ha co2 i karet, men jag vill ha den i gasform, inte flytande :). Kör mist-metoden. Lite löser ju sig i vattnet, men jag tror inte det är så jättemycket (ser en jefla massa små bubblor i alla fall). Med mist-metoden så är det väl inte så farligt att överdosera heller, så länge det inte löser upp sig allt för mycket i vattnet dvs.

Jodahl: Jag använder inget extra för tätning, ligger en så där "plast/papper packning" i toppen på korken bara. Just i mäskdunken har jag ett skarvrör för luftslang som jag epoxylimmat, men i "tvättflaskan" (1,5l PET) kör jag bara med "mindre-hål-än-slangen" varianten.

Refererar åter igen till mitt bagage ;). Korkarna är inte så täta som man tror! Eller, i alla fall inte på alla dunkar. OKQ8's dunkar tycker jag verkar ganska så täta, har inte haft några problem med dem hittils i alla fall. Däremot statoils dunkar har varit ganska kass tycker jag. Men det kanske bara är jag som haft otur. Men får man till och med spolarvätska att läcka så är det nog ingen hit att köra mäsk i den ;).

Kanse ska tillägga att jag för tillfälet faktiskt inte kör någon mäsk, men det är inte för att det inte fungerar, utan bara för att jag varit väldigt lat den sista tiden. Inget vattenbyte på snart 7v säger väl allt?! [:o]

Låter som mig för någon vecka sedan ;). Men nu denna veckan har jag spenderat lika mycket tid i akvariumet som på jobbet ;).
Det med mäsk kan ju verka lite bökigt, men om man tänker efter så är det ju inte alls bökigt. Får ju mata och vattna katterna en gång om dagen, samt rensa lådan en gång om dagen. Hunden får man mata och vattna minst två ggr om dagen, samt gå ut med honom minst tre gånger om dagen.
Blanda till en mäsk-flaska en gång i veckan, jobbigt? Ptja.. beror på vad man jämför med ;)
#54 - 23 mars 2006 13:41
En varnings ord med mistmetoden efter lite mer läsande idag på barrreport + egna erfarenheter: Upplösningen kan bli riktigt bra om man får till en bra mist och håller den kvar i akvariet med dålig ytcirkulation.

För mig räckte det att sänka mitt utblås några cm så jag minimerade ytskvalpet för att fiskarna några minuter senare skulle stå och flämta vid ytan.

Mist ju ett nytt påfund, så det är inte bra om jag ger intrycket av att det är (mycket) säkrare än att lösa upp gasen med vanlig reaktor. Lite säkrare är det, men man får inte dynga på planlöst ändå.
#55 - 23 mars 2006 14:10
kan ju påpekas att det finns såna där vinsatser att köpa, som det följer med en dunk till(typ bara tillsätta vatten). då kan man ju kombinera nytta med nöje. typ brygga en femlitersdunk starkvin var 3:e dag.
#56 - 23 mars 2006 16:16
[quote=defdac]En varnings ord med mistmetoden efter lite mer läsande idag på barrreport + egna erfarenheter: Upplösningen kan bli riktigt bra om man får till en bra mist och håller den kvar i akvariet med dålig ytcirkulation.

För mig räckte det att sänka mitt utblås några cm så jag minimerade ytskvalpet för att fiskarna några minuter senare skulle stå och flämta vid ytan.

Mist ju ett nytt påfund, så det är inte bra om jag ger intrycket av att det är (mycket) säkrare än att lösa upp gasen med vanlig reaktor. Lite säkrare är det, men man får inte dynga på planlöst ändå.[/quote]

Kan nog stämma bra jag. Var mitt huvud som fick det till att vara säkrare, kanske kan vara dumt att skriva det som ett faktum.
Kan tilläggas att jag har sänkt min vattennivå lite för att öka mitt skvalp lite till, just för att driva ur den koldioxid som löser sig i vattnet.
#57 - 23 mars 2006 18:54
ingen som kollat på dom där 5L vattendunkarna ???
kommer ju med gummipackning.
vill man va extrem väljer man 25liters dunkarna istället ;)

annars kan man ju klippa en packning från cykelslang.
finns ju "packningsmaterial" man kan klippa ut packning från.
#58 - 23 mars 2006 19:01
Jag har nog provat 3 st olika mäsk setup:er med dunk och med olika PET. Kan ju säga att jag aldrig haft problem med korkläckage. Det var slangarna som var problem innan jag började med "hålet-mindre-än-slangen" metoden, utan annan tätning.
Det som kan ge problem är om man har en kork med papp/plast packning i toppen och man tar bort den, eller att den lossnar när man borrar.
#59 - 23 mars 2006 21:27
Finns många olika PET. Har gamla coca cola som är väldigt robusta. Tror inte dom finns längre, får kolla det.

Årets julmustflaskor kan jag konstatera var talanglösa i alla fall. Efter att ha bytt mäsk några gånger var gängorna i korkarna slut. Kanske är jag som är för stark?;)

Nästa gång jag testar mäsk blir det med 5-liters dunk för att slippa byta så ofta.

Väntar med spänning på att Yoda skall börja klaga på att det läcker överallt :)
#60 - 23 mars 2006 21:32
Johdal, kanske skulle kolla på 5l vattendunk.
kostar 30-40kr och grova ordentliga gänger och gummipackning.
ljusvit plastdunk med stor grov svart kork.

finns i 10 och 25liters också.

försökte googla efter bild men gav upp när ja hamna på en bdsm sida :/
#61 - 24 mars 2006 07:03
OT:
försökte googla efter bild men gav upp när ja hamna på en bdsm sida :/
Det måste ha varit sökorden "grov", "gummi" och "gänga" som gjorde det. *ASG*
#62 - 24 mars 2006 07:04
asgarv nä faktiskt inte, sökte på vattendunke.
#63 - 24 mars 2006 07:26
Vet precis vilka du menar, har ett par i källaren.

Nån som vet om jästakten påverkas av om mäsken står ljust, eller i ett kolsvart skåp?

...Johan...
#64 - 24 mars 2006 07:42
[quote=Raven]
försökte googla efter bild men gav upp när ja hamna på en bdsm sida :/[/quote]

Gav upp? Hittade något intressantare menar du? :D
Säker på att du inte skrev dina vanliga sökord istället för vattendunk? :P
#65 - 24 mars 2006 07:51
[quote=heeke]Jag har nog provat 3 st olika mäsk setup:er med dunk och med olika PET. Kan ju säga att jag aldrig haft problem med korkläckage. Det var slangarna som var problem innan jag började med "hålet-mindre-än-slangen" metoden, utan annan tätning.
Det som kan ge problem är om man har en kork med papp/plast packning i toppen och man tar bort den, eller att den lossnar när man borrar.[/quote]

Hur gör du med T-kopplingar? Behöver de tätas något?
Slangen jag använder är 5mm invändigt (?), "godset" på slangen är relativt tjockt, kanske 2mm. Jag borrade med 6mm borr och fick dra satan för att få igenom slangen. Det är säkerligen inte den bästa slangen att använda, men den lär nog vara den billigaste ;). Köpte 10m på biltema för 24 kr (2x5m). Får se om T-kopplingarna passar den bara... Annars får man la tjacka ny slang helt enkelt, köpte denna mest för test.

Någon som kör med mist-reaktor förresten? Vet inte riktigt hur man ska dosera det? Funkar ju inte att mäta PH och KH direkt ;). Förmodar att det bara är att öka succesivt för att se hur växterna gillar det, samt mäta värderna så man inte löser upp för mycket i vattnet?
#66 - 24 mars 2006 08:01
Eftersom jag bara har en dunk+tvättflaska så har jag inga T-kopplingar, däremot har jag en backventil och den är inte tätad något extra.

Ska man köra fler dunkar så är det nog smart att ha backventiler till varje dunk. Annars tappar man ju trycket vid varje dunkbyte. Då kommer det att ta lite tid att få igång det hela igen, och det är ju onödigt om man nu ändå kan undvika det.
Detta är något man märker tydligare i stora kar med större vattendjup. Det går åt högre tryck ju längre ner CO2 slangen är i karet.
#67 - 24 mars 2006 08:16
[quote=heeke]Eftersom jag bara har en dunk+tvättflaska så har jag inga T-kopplingar, däremot har jag en backventil och den är inte tätad något extra.

Ska man köra fler dunkar så är det nog smart att ha backventiler till varje dunk. Annars tappar man ju trycket vid varje dunkbyte. Då kommer det att ta lite tid att få igång det hela igen, och det är ju onödigt om man nu ändå kan undvika det.
Detta är något man märker tydligare i stora kar med större vattendjup. Det går åt högre tryck ju längre ner CO2 slangen är i karet.[/quote]

Klurade lite på det också faktiskt. Testade med min mäsk att ta av korken och se hur lång tid det tar innan det började bubbla igen, men det gick ganska så snabbt... fast då har jag ju en "snabbjäsande" mäsk nu också, den har redan börjat avta något ;). Får väl skaffa ett gäng backventiler till dunkarna. Bra ide! :)

EDIT: Djupet är nog inga bekymmer. Karet är visserligen djupt, men jag sätter en powerhead 50 vid ytan tänkte jag. Sen trycker jag ner vattenstrålen i en pet-flaska på botten, så co2 slangen ska bara ner ett par dm :)
#68 - 24 mars 2006 08:52
Kolla här för en snygg lösning.
#69 - 24 mars 2006 09:24
Får ta och lägga till min setup då:

100L kar:
2x1.5L PET med 1 backventil/flaska och en "på-kanten". Jag kör en "på kanten " backventil, ligger åvanpå kanten på aluramen, på alla min slangar. Om slangen skulle råka hoppa av den ventilen blir det inge hävert iaf.

Jag klippte sönder ett t-kors i raka bitar, borrade ett 5mm hål i PET kortkarna och klämde i t-kors bitarn. Limmade överallt jag kom åt med super lim. Jag har alldrig i ny jäst utan byter bara hälften av vattnet i flaskorna, har i socket och lite bikarbonat och skakar. Jag byter en flaska i veckan. Jag körde 5L dunk förut men det blev för svängigt.
#70 - 24 mars 2006 09:28
Riktigt snyggt, och smidigt. Sånna där lufttryckskopplingar är det bara att sticka in slangen i så är det tätt. Ska man bort med den så trycker man bara in kopplingen och drar ut slangen. Frågan är bara vad det kostar. Det är ju inte svindyrt men, kanske tillräckligt för att man ska hoppa det?

y0da: Jag har mitt CO2 utlopp ca 50cm ner så det var därför jag nämnde det. Dunken blir rejält rund :D
#71 - 24 mars 2006 10:05
Budgetvariant med dyra kopplingar tycker jag rimmar illa ;). Men jag håller med om att det var väldigt snyggt och prydligt!
Det med backventil på kanten var ju ganska smart. Tänkte jag inte på faktiskt. Annars blir det ju som sagt en hävert om slangen hoppar ur. Och har man en "rund dunk" som heeke så känns det lite farligt när slangarna hårdnar kanske ;).
#72 - 24 mars 2006 10:35
Nja, tror ju att gasen lättare tar sig ut genom slangen än att den skulle få slangen att lossna. Men jag har backventilen sitter nästan uppe vid kanten iaf. Vill man vara riktigt säker får man väl sätta ventilen i karet ;)
#73 - 24 mars 2006 11:39
[QUOTE=heeke]Riktigt snyggt, och smidigt. Sånna där lufttryckskopplingar är det bara att sticka in slangen i så är det tätt. Ska man bort med den så trycker man bara in kopplingen och drar ut slangen. Frågan är bara vad det kostar. Det är ju inte svindyrt men, kanske tillräckligt för att man ska hoppa det?[/QUOTE]
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=175491.htm?_54_786_49
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6365.htm?_54_785_40
#74 - 24 mars 2006 11:57
Läste att ni pratade om problem på natten. Men kör man med tub så sätter man väl bara en magnetventil kopplad till timer så är problemet löst.
Då kan man ju köra kort intervaller eller inte alls på natten. Jobbar på pneumatiskt företag så kopplingar och slangar är väll inte det stora problemet för mig
#75 - 24 mars 2006 12:01
Kör man mistupplösning med powerhead är det bara att koppla timern till pumpen.

Problemed med magnetventil till mäsk är att det gäller att förstå att man inte bara ska strypa flödet (så att mäskflaskan exploderar) utan låta magnetventilen helt enkelt bara öppna en fri väg ut i luften. Självklart för några men inte för alla.
#76 - 24 mars 2006 12:12
Men att börja köpa magnetventiler för 500kr till en mäsk anläggning känns ju "så där", ska vara om man håller på att uppgradera sig isf och börjar att inhandla den.
#77 - 24 mars 2006 12:16
Mm.. håller med, men har man dom gratis från jobbet så *shrug*, men det verkar ändå onödigt med extra penumatik om man bara kan sätta timern till pumpen som löser upp gasen. Det skulle vara om man byter ut pumpen mot en trädiffusor då blir valet lite mer befogat. Antingen magnetventil om man kör diffusor eller pump om man kör reaktor/mist.
#78 - 24 mars 2006 12:17
[quote=defdac]Kör man mistupplösning med powerhead är det bara att koppla timern till pumpen.

Problemed med magnetventil till mäsk är att det gäller att förstå att man inte bara ska strypa flödet (så att mäskflaskan exploderar) utan låta magnetventilen helt enkelt bara öppna en fri väg ut i luften. Självklart för några men inte för alla.[/quote]

Behöver man stänga av misten på natten då? Eftersom jag kör mäsk så är det ju inget att snåla på så sätt. Sen är ju frågan hur mycket som löser sig i vattnet, och det är ju omöjligt att svara på utan att mäta. Men så länge som det inte löser sig så bör det väl inte vara några problem att köra det på natten också?
Kan ju visserligen installera ett till uttag på rampen, och koppla det med lysrören :). Lite mer bök bara, men det gör man ju ganska smidigt.
#79 - 24 mars 2006 17:42
[quote=y0da]Gav upp? Hittade något intressantare menar du? :D
Säker på att du inte skrev dina vanliga sökord istället för vattendunk? :P[/quote]

hahaha söker aldrig på bdsm finns enklare vägar ;)

har använt vanlig standard T-koppling köpt i zoobutiken funkade helt ok utan att behöva tätas.
fick kämpa som S***N för att få på slangen.

hade även en "ventil" för att enkelt kunna öppna och släppa ut co2 nattetid och de funkade bra ända tills ja skulle dra loss ena slangen och då lossnade kopplingen, limmet kändes lite....kletigt.

hade även en såndär blå syresten som bara föll i smulor efter att ja hade kört co2 genom den.

känner du nån som har tvättmaskin/diskmaskin kan du sno magnetventilen och använda ;)
kräver dock lite koppling och diverse eventuella problem emd försäkringar och dylikt.
#80 - 24 mars 2006 18:09
Har följt tråden lite sporadiskt och tydligen kretsar diskussionen lite kring kostnad för DIY-CO2.
Kör man mistupplösning med powerhead är det bara att koppla timern till pumpen.
Japp. Jag har kört både mäsk och tub längre (?) perioder och mätt CO2/pH hit och dit för att få en bättre uppfattning om växtakvariets mysterium. Min nuvarande uppfattning är att även om man inte vill satsa pengar på en tub-lösning så ska man kraftigt överväga att gå på en lösning där man löser upp gasen i en riktigt bra reaktor. Varför hålla på och blanda en massa mäsk var och varannan dag om gasen stiger till ytan och inte gör någon nytta?
Ett inköp av ett powerhead som får mata någon form av behållare (PET?) optimerar upplösningen och kan enkelt kopplas till en billig hushållstimer och på så sätt styra CO2 på ett säkert sätt över dygnet - oavsett kH-buffert.
Skulle jag tvingas köra mäsk igen skulle jag satsa på powehead alt. ytterfilter som reaktor.
Bilagor:
#81 - 24 mars 2006 22:31
Har kört med mist med mäsk ett par månader nu, fungerar över förväntan..
Hittills har ingen fisk vistat att den mår dåligt..
Har 3st 1,5l flaskor med vardera 1l ca 50 gradigt vatten, 1 deciliter socker, 1 tsk torrjäst och 1 tsk bakpulver. Byter en flaska ungefär var fjärde dag..
Har ett 166 (55x55x55) akvarium och får ett resultat som se ut som ramlösa..
Göder PMDD 3 ggr per vecka och får ett bubbel som (nästan alltid) ser ut så här [ATTACH]2502[/ATTACH]

Har inte haft några som helst problem med alger sen jag började förutom de där jävla cyanoskiten som vägrar ge sig..

Ska iof endå byta till tub så fort jag hittar någon i sthlm som inte kostar 1200+moms..(tips någon?)

Det jag ville säga med inlägget var att jag tror att du och dina fiskar klarar sig utmärkt med mäsk om du orkar/har tid med bytena..
Tror inte du behöver oroa dig för att gasa ihjäl fiskarna med mäsk i ett lite större akvarium..
#82 - 24 mars 2006 22:41
[quote=LinusF]Har 3st 1,5l flaskor med vardera 1l ca 50 gradigt vatten, 1 deciliter socker, 1 tsk torrjäst och 1 tsk bakpulver. Byter en flaska ungefär var fjärde dag.. [/quote]

Är trött.. Menade 1 krm jäst och 1 krm bakpulver..

Har heller inte gjort någon som helst tätning utan har borrat hål med skruvmejsel i korkarna och pressat i slangarna.. Ser ut så här [ATTACH]2503[/ATTACH]
#83 - 26 mars 2006 18:10
Här kommer en liten uppdatering! :)
Hittade dunkar på ÖB för en shysst peng! Tyvärr så såg deras 5L dunkar ganska klena ut, ingen packning i korken, etc... Deras 10L såg dock mycket bra ut :). Det fick bli två styck sådana. Kostade hela 37.50kr :D
Misten sprider sig bra i akvariumet nu. Det enda stället misten inte når är ett utav hörnen, men växten som sitter där klarar sig fint utan co2 ändå, så det spelar kvitta. Det största problemet är dock att jag måste ha reaktorn i mitten (bakre mitten) av akvariumet för att få bra spridning. Vilket inte är så jättesnyggt. Ska försöka mig på en "spraybar" sen tänkte jag, låter onekligen mycket bättre.
Bifogar bilder på lite bubbel + ½ reaktor samt på dunkar+kopplingar.
#84 - 26 mars 2006 18:33
såg inte så tokigt ut.

köper du några masonitskivor och sätter runt ställningen så slipper du se skiten också ;)
#85 - 26 mars 2006 19:26
Mjo.. funderar annars på att köpa en såndäringa stor "korgkista". Kan ställa den brevid akvariumet och hysa dunkarna i den :)
#86 - 26 mars 2006 20:15
går ju de med.
finns ju kister med hjul så blir de enkelt å dra fram de också.

i värsta fall får du använda "skygglappar" ;)
#87 - 27 mars 2006 08:48
Ser riktigt snyggt ut, nästan ingenjörsmässig installation det där.

Din tvättflaska ser ut att vara fylld nästan ända upp, typ 2 cm nedanför korken. Om du har tänkt att skaka mäskflaskorna då och då så finns risk att lite mäsk går med till tvättflaskan och överfyller denna, och sedan går med vidare ut i akvariet.

Hittade du både slang och kopplingar i "vanlig" affär?

...Johan...
#88 - 27 mars 2006 09:14
Haha, jasså? Och jag som tyckte det såg klumpigt och fult ut ;). Tack för de snälla orden :)
En del mäsk slinker ju ner i tvättflaskan emellanåt, vilket gör vackert ganska grumligt (speciellt efter att man råkat välta en utav flaskorna ;)). Tänkte tömma det vattnet emellanåt, så det är klart och fint.
Bilden luras dock lite. Håller med om att det ser ut som att flaskan är fylld nästan ända upp till toppen. Men om du zoomar in och tittar noggrant på flaskan så ser man vart nivån går. Den går ungefär i mitten utav "ansiktet" på etiketten. Dvs ca 2dm under toppen.
Kan tillägga att efter ca 2 dygn med 2x10L med heekes recept så får jag ca 2 dubblor/sec. Backventilerna jag har "rapar" också någon gång per minut, vilket ger ca 5-10 bubblor/sec under 3-4 sec.

Ska försöka göra en "spray-bar" ikväll tänkte jag. Jag får lite bubbel på samtliga växter, men jag får betydligt mer intill flaskan. Ökar jag flödet på mäsken så betyder det bara att de växterna får ännu mer bubbel och att en större andel outnyttjat stiger upp till ytan.
Klurar på hur f_n man ska få slangen att ligga bra i karet dock. Slangen har ju legat på spole, så den slingrar sig som jagvetintevad. Har ju en bakgrund så jag kan inte använda mig av sugproppar. Tillfälligt tänkte jag lägga stenar vid den så att den tyngs ner och hålls fast på det sättet. Kanske rätar slangen ut sig efter ett tag?
Tar gärna emot idéer och förslag om någon har något smart att komma med :)
#89 - 27 mars 2006 10:06
Går det inte att använda VP-rör istället för slang?

En metod jag använt mig av som funkar hyffsat: lägg slangen i ugnen och värm den. Man får känna sig fram till rätt temperatur. Ta ut den och fixera den lite böjd motsatt det hållet slangen strävar efter.

...Johan...
#90 - 27 mars 2006 10:49
[quote=Jodahl]Går det inte att använda VP-rör istället för slang?

En metod jag använt mig av som funkar hyffsat: lägg slangen i ugnen och värm den. Man får känna sig fram till rätt temperatur. Ta ut den och fixera den lite böjd motsatt det hållet slangen strävar efter.

...Johan...[/quote]

Är det inte lite säkrare att använda varmvatten? Typ koka upp i en kastrull med vatten, ta bort kastrullen från plattan och sedan lägga i slangen.
#91 - 27 mars 2006 10:58
Funderade på det också. Spolade varmvatten på slangen och böjde den. Det gick betydligt lättare att böja den, men inte f_n stannade den i det läget jag ville. VP-rör kan ju vara en idé faktiskt. Problemet är väl i så fall att få plats med 1,5m VP-rör i ugnen ;). Fast där bör det ju fungera med varmvatten som Opus skrev.
Slangen/röret ska nog inte vara helt rakt nämligen. Vill forma den så den följer bakgrunden... men det ska väl inte vara några bekymmer med VP antar jag. Får köpa ett par meter sådant och testa helt enkelt :) Tack för tipset!
#92 - 27 mars 2006 11:37
Då är det väl en "böjfjäder" som gäller för att undvika att röret plattas till i själva böjen.
Annars finns det ju numera flexibla elrör, ser lite grann ut som en fluval slang (grå är dom också), problemet blir väl att hålla den böjd som man vill kanske :S
#93 - 27 mars 2006 12:06
Finns även avloppsslang som kan lämpa sig. Men det får nog bli vp-rör ändå. 2m rör + böjfjäder kostar bara 65 kr, så jag testar nog på det. Tror nog att man kan få bäst resultat med en sådan. Den lär ju inte böja tillbaka sig och knuffa iväg växter i alla fall ;). Sen får man nog ta det lite lugnt med svängarna ändå, så man inte bromsar upp co2'n allt för mkt.

Annons