[quote=heeke]y0da: Som sagt ta det lite försiktigt i början och kolla hur mycket CO2 du igentligen får ner i karet. Lösningen med tre dunkar skulle kunna vara något. Det finns många faktorer som påverkar, tex mäsktemperatur CO2-upplösning osv, så det är ju bara att prova sig försiktigt fram.[/quote]
Ptja, jag hoppas egentligen på att inte få ner någon co2 i karet alls :D
Eller, givetvis vill jag ha co2 i karet, men jag vill ha den i gasform, inte flytande :). Kör mist-metoden. Lite löser ju sig i vattnet, men jag tror inte det är så jättemycket (ser en jefla massa små bubblor i alla fall). Med mist-metoden så är det väl inte så farligt att överdosera heller, så länge det inte löser upp sig allt för mycket i vattnet dvs.
Jodahl: Jag använder inget extra för tätning, ligger en så där "plast/papper packning" i toppen på korken bara. Just i mäskdunken har jag ett skarvrör för luftslang som jag epoxylimmat, men i "tvättflaskan" (1,5l PET) kör jag bara med "mindre-hål-än-slangen" varianten.
Refererar åter igen till mitt bagage ;). Korkarna är inte så täta som man tror! Eller, i alla fall inte på alla dunkar. OKQ8's dunkar tycker jag verkar ganska så täta, har inte haft några problem med dem hittils i alla fall. Däremot statoils dunkar har varit ganska kass tycker jag. Men det kanske bara är jag som haft otur. Men får man till och med spolarvätska att läcka så är det nog ingen hit att köra mäsk i den ;).
Kanse ska tillägga att jag för tillfälet faktiskt inte kör någon mäsk, men det är inte för att det inte fungerar, utan bara för att jag varit väldigt lat den sista tiden. Inget vattenbyte på snart 7v säger väl allt?! [:o]
Låter som mig för någon vecka sedan ;). Men nu denna veckan har jag spenderat lika mycket tid i akvariumet som på jobbet ;).
Det med mäsk kan ju verka lite bökigt, men om man tänker efter så är det ju inte alls bökigt. Får ju mata och vattna katterna en gång om dagen, samt rensa lådan en gång om dagen. Hunden får man mata och vattna minst två ggr om dagen, samt gå ut med honom minst tre gånger om dagen.
Blanda till en mäsk-flaska en gång i veckan, jobbigt? Ptja.. beror på vad man jämför med ;)