Lowtech akvarium.

#1 - 6 april 2010 14:37
Hade tänkt prova på att göra om mitt akvarium till ett sk. lowtech akvarium.
Akvariet jag har är på 250 liter med en ramp på 4x18 watt. Har en cirkulationspump som pumpar drygt 1500 liter/timme.

Tänkte sätta i ett bottenfilter.
Men vet inte om jag ska använda blomjord eller kattsand.
Kattsand fungerar med bottenfilter, använder jag blomjord så blir det inte så mkt genomströmning i akvariet.

Vad är skillnaden på att använda blomjord eller kattsand?
Hur är det med belysningen, är 4x18 watt tillräckligt eller ska jag öka eller minska på det?

Har ganska mkt växter i akvariet.
#2 - 6 april 2010 15:52
Är det inte lite fusk att använda filtrering? ;)
Jag körde med blomjord i botten (hårt packat) Sand ovanpå detta och lite grövre sand överst
#3 - 6 april 2010 16:01
Johan0201 skrev:
Är det inte lite fusk att använda filtrering? ;)

Jag körde med blomjord i botten (hårt packat) Sand ovanpå detta och lite grövre sand överst

Vist kan man köra utan filtrering, men måste man inte ha lite cirkulation på vattnet? Kan väll bli lite unket annars?
#4 - 6 april 2010 16:19
Jag hade ingen cirkulation alls, hade i ett gäng guppys, räkor och malar, funkade dint
#5 - 7 april 2010 12:28
novaspace skrev:
Hade tänkt prova på att göra om mitt akvarium till ett sk. lowtech akvarium.

Akvariet jag har är på 250 liter med en ramp på 4x18 watt. Har en cirkulationspump som pumpar drygt 1500 liter/timme.

Tänkte sätta i ett bottenfilter.

Men vet inte om jag ska använda blomjord eller kattsand.

Kattsand fungerar med bottenfilter, använder jag blomjord så blir det inte så mkt genomströmning i akvariet.

Vad är skillnaden på att använda blomjord eller kattsand?

Hur är det med belysningen, är 4x18 watt tillräckligt eller ska jag öka eller minska på det?

Har ganska mkt växter i akvariet.

Bottenfilter är nog ingen höjdare om du ska ha växtakvarie. Växterna tar ju upp mycket av sin näring genom rötterna i gruset...

Annons