Lowtech och hightech - Skillnad?

#1 - 1 januari 2008 22:27
Då jag tror att denna fråga hör till vatten så ställer jag frågan här..

Lowtech = du byter vatten väldigt sällan?
Hightech = du byter vatten varje vecka?

Har jag rätt?
Eller är det mer skillnade på lowtech och hightech?
#2 - 1 januari 2008 22:32
Definitionen på High-Tech / Low-Tech är säkert olika beroende på vem du frågar men som växtakvarist skulle jag vilja dra gränsen mellan de båda beroende på om koldioxid tillsätts i vattnet eller ej. Alltså: Koldioxidtillsats: = High-Tech.
#3 - 2 januari 2008 06:15
Jenny054 skrev:
Då jag tror att denna fråga hör till vatten så ställer jag frågan här..

Lowtech = du byter vatten väldigt sällan?

Hightech = du byter vatten varje vecka?

Har jag rätt?

Eller är det mer skillnade på lowtech och hightech?

Jag skulle säga att det förutom vattenbyten (2 ggr per år ) så krävs väldigt lite övrigt pyssel med ett lowtech/jordbotten kar.
Ett hightech med koldioxid kräver, förutom frekventare vattenbyten, mer övervakning och pillrande.
#4 - 2 januari 2008 09:58
Detta är vad jag lärt mig angående Lowtech och Hightech (rätta mig om jag har fel).
Lowtech = mycket bottennäring, en jordbotten med ev lera och grus. I detta byter man vatten ytterst sparsamt eller helst inte alls för att det ska bildas en microkultur som bryter ned foderrester och avföring i botten till näring (flytande näring tillsätts bara vid behov). Här bildas CO2 på naturlig väg genom nedbrytning av organiskt material.
Vid Hightech bryr man sig inte om att sätta näring i botten och få någon vidare microkultur, utan tvärtom så byter man vatten ofta och mycket men tillsätter näring i vattnet, dessutom CO2 på kostgjord väg.
Båda ideerna grundar sig i att ha så stabila vattenvärden som möjligt fast på olika sätt.
#5 - 2 januari 2008 12:55
Hightec = högteknologiskt = mycket "tekniska" prylar i karet.
Lowtec = lågtekonologiskt = lite/inga "tekniska" prylar i karet.

Med tekniska prylar räknar jag då in, förutom det uppenbara som elektriska prylar, även in tillsats av div. olika ämnen, organiska och eller kemiska.
#6 - 2 januari 2008 12:58
Tack för era svar. Ytterligare en erfarenhet rikare.. :D
#7 - 2 januari 2008 16:24
heeke skrev:
Hightec = högteknologiskt = mycket "tekniska" prylar i karet.

Lowtec = lågtekonologiskt = lite/inga "tekniska" prylar i karet.

Med tekniska prylar räknar jag då in, förutom det uppenbara som elektriska prylar, även in tillsats av div. olika ämnen, organiska och eller kemiska.

Haha! Vad enkelt det var då, det är som det låter.. Jag förklarade ju mer den följd av "lågteknoligiskt" och "högteknologiskt"...:) Varför ska man alltid krångla till det för sig..:D Man lär sig alltid något nytt, tackar..:)

Men vi kanske kompleterade varandra med våra beskrivningar..;)
#8 - 2 januari 2008 17:53
Jag säger inte att min förklaring var mer rätt än någons annan, utan det är min uppfattning av skillnaderna.

Din förklaring Jerker är ju mer skötsel-skillnader än "hårdvaru-skillnader", så ja, de kompletterar varandra kan man ju säga.
#9 - 2 januari 2008 19:33
heeke skrev:
Jag säger inte att min förklaring var mer rätt än någons annan, utan det är min uppfattning av skillnaderna.

Din förklaring Jerker är ju mer skötsel-skillnader än "hårdvaru-skillnader", så ja, de kompletterar varandra kan man ju säga.

Jag menade inte att du har mer rätt än någon annan, jag uppskattade bara din konkreta förklaring på dina "hårdvaru-skillnader" då jag ofta har en tedens till att tänka ett steg längre och bli lite överpedagogisk..;) Det får en att tänka efter, man lär sig hur andra kan tänka och förhoppningsvis utvecklas man lite själv..:D

Annons