Lowtech / Walstad Paludarium 315l

#1 - 11 november 2008 22:37
Har gått å sugt på detta projekt länge, och tänkte egentligen suga en stund till innan jag satte igång, men nu kliade det i fingrarna.

Walstad verkar så spännande, detta ville jag prova. Dessutom ville jag (varför? vet ej [:o] ) ha ett paludarium till mina dvärgklogrodor och äpplesnäckor. Så hade jag ett kar som skulle slängas och som jag därför kunde lattja med bäst jag ville utan att någon blir grinig.

Jag tar gärna emot alla tips, tankar och åsikter - positiva som negativa.

Verkar som att jag inte får lägga bilder i forumet, så dom kommer här på länken istället: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index.htm

Tänkte först bygga i fogskum + frigolit, men ju mer jag tänkte på det desto mer kände jag att ett walstad ska vara så naturnära som möjligt. Därför är det bara jord och kokosfibermatta. Blev lite besviken över hur ljust detta blev, hoppas innerligt att det mörkar, får lite alger och jordskräp på sig och att växter täcker större delen.
#2 - 11 november 2008 23:55
Jag tror det där kommer bli kanon. Finns det någon möjlighet att gå in på det du gjort lite mer detaljerat? Jag har nämnligen ett sprucket 350L som jag inte vet vad jag ska göra med, då jag inte tänker fylla det fullt med vatten. Detta kanske skulle vara ett alternativ?

Funderar dock på en liten "bäck" som rinner igenom karet, och ha lite krabbor.
#3 - 12 november 2008 08:01
Tjenare, Har ni tänkt fastna i terrare träsket nu också?:D Räcker det inte med akvarier?;)

Ditt akvarie kommer bli snyggt lottzi, Men hade jag byggt så hade jag sattsat på att köra fogskum hela bakgrunden, sen brett ut en "sikablandning" över den. Det gör så att växter kan slå rot över hela bakgrunden. Jag är lite osäker på om ditt bottenmaterial antingen kommer att åka ut i resten av akvarier? Eller om det kommer att bli så blött att de flesta växter helt enkelt ruttnar bort..

Kolla in Pers Klockgrode-terrarium för insperation http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Images&PAGE=5&ID=28228&SHOWNUMBER=20

Så här ser mitt ut http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Images&PAGE=5&ID=67147&Reptilephotos=67&SHOWNUMBER=0
(Kanske borde ansa lite nu?:D)

Jag har byggt med samma princip som Per, Bara det att jag inte har något synligt vatten.(Jag har en falsk botten över) Då de djuren jag ska ha inte är några vidare simmare..

Kommer följa det här bygget, men nu måste jag gå och se om min räkfälla funkar :)

Simon
#4 - 12 november 2008 09:05
#5 - 12 november 2008 12:05
Här kommer fortsättningen då: http://web.comhem.se/%7Eu73609381/paludarium/index2.htm

Jag har byggt in ett vattenfall, men det måste jag fixa till innan det syns. Nu rinner det över kokosmattan, vilket gör att vattnet går rakt in och försvinner. Lägger upp bilder på det när jag löst det estetiska...

Jag var helt inne på fogskum först, men som jag skrev - jag ville ha en så naturnära inredning som möjligt. Det kändes rätt att göra såhär i ett walstad.

Sedan är tanken att ha sumpväxter, just för att de inte ska ruttna bort. Ja, det blir jätteblött i jorden... Just nu räckte inte pengarna till, i alla fall inte om sambon skulle få nån julklapp i år, så jag räknar med att plantera om och nytt senare.

Först byggde jag en flodbank av jord. I denna la jag in en pet-flaska med avskuren hals som grotta åt ancistrusarna. Hade hela tiden lite vatten på botten av karet för att göra jorden fuktig och modellerbar.

Flodbanken täcktes sedan med kokosfibermatta, sådan används vid diken och sjöar för att förhindra erosion (99kr på bauhaus). Den flyter inte, den suger vatten och är ett bra underlag för växtrötter. Jag klippte jack uppifrån och nerifrån för att göra den mer böjbar. Detta var inte helt lätt och jag borde haft längre armar och mer tid (var ju så otålig). Det som blev kvar limmade jag på bakre glaset för att klätterväxter förhoppningsvis får täcka den. Tanken var att det skulle se ut som rötter från landväxterna, överhuvudtaget känns kokosmattan högst onaturlig och inte ett dugg flodbank i kongo.

Botten täcktes av ett lager jord, i enlighet med walstadmetoden. Ovanpå jorden strödde jag ut lite snäckkross, för om jag inte får upp ph över 7,5 kommer karet inte att fungera för mitt ändamål. Sedan la jag ut de större stenarna, några placerades mot kokosmattan för att stabilisera den, och blästersand hälldes ut. Jag hade ju tänkt ha en afrika-röd sand, så jag blev lite grinig på mig själv för att jag hade så bråttom. Sanden tog jag från ett annat kar, så att den åstminstone skulle innehålla en bra bakteriekultur.

Försiktigt, en kanna åt gången, fyllde jag på med vatten. Kokosmattan visade ingen tendens att vilja flytta på sig. Så satte jag i vad jag hade i växtväg och nu står det och tar sig. Ska mäta lite vattenvärden idag och några dagar frammåt och se vad som händer.

Det finns lite, lite torv som flyter runt men är för litet för att fångas med håven. Funderar på att låta en klen liten pump gå någon timme för att få upp det.

Dumma firren.com som lagt ner just nu när jag behöver dom. Jag ville få tag på Hemianthus callitrichoides Cuba, och massor av anubias i alla varianter. Nu får jag vänta tills jag har pengar och annonsera på plantswap, för i vår zooaffär finns den inte.

Gah! Min javaormbunke verkar inte gilla att titta upp över vattenytan. Jag trodde den tålde det??
#6 - 12 november 2008 12:06
Tack Sting, för länkarna och fina bilder!
#7 - 12 november 2008 15:08
Nitrat: 100ppm
Nitrit: massor (har inget dropptest kvar, bara en jäkla sticka)
dGH: 7
dKH: 4
pH: 7,5

Jäkla fint pH, trodde jag inte. Men måste upp med buffringsförmågan och hoppas att bakterier och växterna bryter ner nitrit och nitrat, det är nog jordens fel.

Fick ordning på mitt vattenfall så på ovanstående länk har jag laddat upp bilder på hur detta är konstruerat. Det är en vattenfallspump som jag har siliconat fast 2 slangar på. Pumpen är lagd i en filterbehållare från en trasig pump, med lite filtertrassel i för att hindra större skräp att komma in. La också lite filtertrassel ovanpå för att inte jord ska rasa ner.
#8 - 12 november 2008 20:51
hmm.. Är endå tveksam till att de växterna du har verkligen klarar vätan som kommer bli. Vad är det för växter?

Sen hur har du ventilerat burken? Är det bara ett vanligt akvarie?

btw är det Dysnomia från zoonen? :D
#9 - 12 november 2008 21:39
Växterna jag har just nu är gratisväxter jag hade hemma. En ormbunke, bergspalm, vandrande jude, japansk aralia, doftpelargon och hemtrevnad. Har inga stora förhoppningar om några av dom. Tanken är att med tiden byta växter som sloknar och dör mot rena sumpväxter som klarar det livet, detta är en billig snabblösning för att skapa rötter som binder samman jorden och tar lite näring. Senare blir det troligtvis anubias m.m. som tål fukten.

Öppet kar i dagsläget, får till en alldeles lagom fuktighet just nu och funderar på om mina grodor kan vara snälla och stanna i burken även utan täckglas. Får se...

Nope, finns inte på zoonen alls =)
#10 - 12 november 2008 22:26
Detta projekt har hamnat under prenumerationer hos mig.. Kommer följa det med spänning.. Var köper man röd sand som du pratade om??? Om du är medlem här så får du lägga in bilder och annonser efter växter.. Har du frågat på växttråden??? Där måste du ju kunna skicka PM till folk och fråga om du får köpa växter.. Spännande projekt och jag ser fram emot en fortsättning.. ;)
#11 - 12 november 2008 22:29
Kul!

Jag har hittat röd sand från namibia, för reptiler. Det var dock massa pengar och lång tid innan jag skulle ha råd med det. Det kanske blir efter jul när ekonomin är lite mindre ansträngd. Samma sak med växter, jag ska annonsera efter det när julen är över... Tack för tipsen!
#12 - 12 november 2008 22:51
lottiz skrev:
Kul!

Jag har hittat röd sand från namibia, för reptiler. Det var dock massa pengar och lång tid innan jag skulle ha råd med det. Det kanske blir efter jul när ekonomin är lite mindre ansträngd. Samma sak med växter, jag ska annonsera efter det när julen är över... Tack för tipsen!

Är du säker på att den inte innehåller något som inte är bra för fisken då??? Det röda ämnet t ex??? Det vore ju supersnyggt!!!!

Ja, det är inte långt till jul nu.. Shit vad den här hösten har gått fort.. Kanske för att det har varit hyfsat soligt och så ändå... Det är bara drygt 1 månad kvar.. :)
#13 - 13 november 2008 07:47
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/namibia-Oekensand-p-4339?osCsid=fb8ee17b875a3923a50432ac75467ac7

Sen får du skaffa klätterfikus! Den växer på [COLOR=black]allt. Sen har vi ju javamossan, funkar utmärkt på land om det är tillräckligt fuktigt(Antagligen över 80% luftfuktighet)[/COLOR]
#14 - 13 november 2008 08:08
Spännande!
Tänk bara på att klätterfikus kommer du få skörda en gång i månaden eller oftare, när den väl etablerat sig.
Det är en väldigt invasiv växt.
Klätterkalla, Peperomia rotundifolia, passionsblomma, och någon Hoya eller två skulle göra sig bra på bakväggen, så att säga.
Likaså några bromelior.

Som Sting sa, javamossa, en mycket rolig grönsak. Plantera den i strandkanten, och längs kanterna i vattenfallet, så kommer den sprida sig både uppåt och nedåt, blir skitfint.
#15 - 13 november 2008 08:55
Ja, klätterfikusen är ju skitsnygg! Massa roliga växttips jag fick nu, tack både sting och trollsvans!

Ja, jag har frågat om sanden i en annan tråd, inte fått något svar. Enligt uppgift ska sanden, det är samma som du länkade till sting, vara "riktig" sand från namibia. Då borde den inte innehålla färgämnen, men jag gissar på höga halter av kalk och järn. Ingen aning om hur detta skulle fungera.

Just nu är vattnet pissgult, jorden har nog fällt ut en hel del i vattnet. Kan känna nu att jag kanske skulle lagt ett lager sand mellan kokosfibern och jorden för att blockera lite. Än så länge har dock inte växterna tagit sig mer än att det går att tömma vattnet och lyfta på mattan, och ur den synvinkeln var det ju bra att jag inte har fäst kokosmattan. Jag väntar 2-3 dagar och ser om det klarnar spontant först. Någon som tror på att tillfälligt sätta i ett innerfilter?
#16 - 13 november 2008 10:28
Har du torv/jord i så kommer vattnet inte att bli klart.
#17 - 13 november 2008 10:40
Nej, inte så länge det kommer ut i vattnet. Men i ett walstad så har man ju inte grumligt vatten per automatik, eftersom man täcker det med sand. Jag tänkte att jag hade täckt det tillräckligt, men ska nog lyfta på kokosmattan och lägga lite sand över jorden. Sedan var det ju inte grumligt förrän jag bökade runt i det, så det kan ha varit en tillfällig läcka.

Nåja, jag får se. Nu får det lite tid, annars lyfter jag mattn och petar in sand.
#18 - 13 november 2008 12:01
Kokosmattan färgar en del också, så det blir nog inte glasklart vatten ändå.
Men det är å andra sidan snyggare med "svartvatten" i såna terrarier, så se hellre till att det blir så.
Vill du ha tips på mer grönsaker att ha i så kan jag skicka växtlistan från mitt regnskogsterrarium, så kan du kolla på de arterna.

Vad har du för belysning och ventilation förresten?
#19 - 13 november 2008 12:57
Ja, lite färgat vatten gör mig inget, men här var det kanske siktdjup 5 cm...

Men jag hittade problemet, tror jag. Det rasade slam från jorden ner i vattenfallet, som sedan finfördelade detta över hela karet. Det syntes inte förrän jag tappat ut en massa vatten, men jag tror att det var orsaken till det hela. Har rensat och tätat med sand. Håller tummarna att det hjälpte.
#20 - 13 november 2008 17:28
Nu har det stått ett par timmar och vattnet blir bara klarare och klarare, nu är det sådär disigt som i vilket nystartat kar som helst. Före och efterbild så förstår ni hur grumligt det var: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index3.htm

Jag börjar längta efter att ploppa i fisk... Har några endlers som jag tänkte ha som första-fiskar. Först måste nitriten sjunka förståss, men sedan? Ni har som kört walstad, bör man vänta extra länge med fisk eller stoppa i dom så fort som möjligt? Hur lång tid ska jag räkna för att få ner nitrit och nitrat till normala värden, ett par dagar eller månader? Har jag för lite växter för att det ska gå alls?
#21 - 13 november 2008 18:04
Lite mer sikt blev det ju :D

Jag har kört walstad.. Har aldrig i hela mitt liv ägt ett test.. Tuta och kör, men använd säkerhetsbälte;) Du kan pluppa i några fiskar redan ikväll(Fast det där med nitriten var kanske lite oroväckande? fel på testerna kanske?;))
Du kommer behöva betydligt mer med växter, ett walstad akvarie ska tydligen vara fullt med dem..:D Så här på rak arm, så kan jag inte tänka mig annat än att det blir en algexplosion. Men säger bara flytväxter! Här kan den fruktansvärda andmaten komma till användning ;) Du behöver saker som växer snabbt och riktigt suger upp näringen, så att algerna inte får den.
#22 - 13 november 2008 18:46
Jo, det jag har i är snabbväxande alltihopa, men förstår också att det behövs mer - särskillt om det kommer i fisk. Avvaktade lite för jag hoppades att jag får kommit till nån djuraffär och skaffat lite roligare växter, men det kanske är lika bra att fylla upp karet nu och hellre gallra senare. Klokt, alger är inte så kul.

Ja du, dessa teststickor är ju helt värdelösa. Dessutom så ser jag inte hur mycket nitrit det är utan bara nitrit ja/nej, men nitratvärdena säger mig att det nog finns en del. När jag kommer åt en butik ska jag skaffa mer snäckkross, bikarbonat vågar jga inte ha i när värdena är så kassa. Jag ska ta en sticka till och se vad den säger, kanske en fisk får pröva på det redan imorgon men man vill ju inte vara fiskmördare i onödan.

Just nu har jag värsta ångesten, tror aldrig jag kommer få ordning på värdena så att min plan med grodor + snäckor går att genomföra. Men det är ju bara att ta sig i kragen och lösa dom problem som finns. Växter ska jag gå och stoppa i omgående (andra kar börjar se lätt kala ut nu).
#23 - 13 november 2008 18:49
Om du tänker såhär, vad finns det i akvariet som kan ha skapat nitriten?
#24 - 13 november 2008 18:50
Dom där teststickorna kan du slänga i närmsta soptunna.
Köp dropptester istället, då får du reda på mer exakt värde, och inte bara det, det stämmer också!

Vänta helt klart tills nitriten gått ner, annars kan det bli trasig fisk.
Tillsätt lite flytande bakterier i vattnet så ordnar det sig rätt så raskt, men det kan nog vara bra att låta det stå en vecka eller två innan du häller i fisk eller grodor, så värdena hinner stabiliseras.

Fäller kokosmattan ut nåt skrufs?
Den delen jag hade i vatten blev det nåt geggigt av som flöt runt på ytan.
#25 - 13 november 2008 18:52
Om man inte har fisk i? Vad ska då starta stabiliseringen?
#26 - 13 november 2008 19:12
sting skrev:
Om man inte har fisk i? Vad ska då starta stabiliseringen?

Jorden är ju inte steril som tvättat grus.. Jord består ju av förmultnande växtdelar.. Alltså sånt som bakterierna lever på .. Lr tänker jag fel??!! Alltså skiten som fiskarna tillför finns ju redan men innan bakterierna har fått fäste så är det klart att skiten har övertaget och det blir nitrit. Det måste ju bara vara att ösa på bakterier.. Jag köpte en bakteriebomb när jag startade mitt kar, det blev alldelles mjölkvitt i karet ett par dagar och en vecka senare kunde jag ha i fisk..
Kan det vara så??! :)
#27 - 13 november 2008 19:20
Tja, denna gången låg nitrat på 25ppm, nitrit ok men kh hade sjunkit till 3, och pH till 7. Antar att det där hänger ihop va? Mätte i ett annat kar också, där jag kan gissa mig till värdena, och där såg det hyfsat normalt ut på stickan.

Men, jag mätte ju förra gången precis innan vattnet gulnade helt. Det är väl klart att det var tokhöga värden om vattenfallet låg och finfördelade ut all jord i karet. Nu såg det rimligt ut, men jag måste kalka.

Kokosmattan fungerar över all förväntan. En och annan tråd har lossnat, men det räknade jag ju med förståss. Den verkar inte färga vattnet, den flyter inte och glider inte omkring, den avger absolut inget "skrufs" och den håller jorden på plats. Den är lätt att plantera på - och dösnyggt när man lägger sand på den.
#28 - 13 november 2008 19:21
Ja, Det är min teori med. Isåfall kan vi utgå från att det är så i alla walstad akvarier. Och jag har inte haft några bortfall pga det. Borde det inte vara så att det ligger på en högre nitrit nivå bara?

Lottiz Du kan inte koppa in en fisk? om du har den i en burk och häller i mer och mer "nitritvatten" så borde du ju se om den får några symton
#29 - 13 november 2008 19:44
Sting:
Inte så snällt mot fisken att koppa in den i mer eller mindre giftigt vatten, kanske?
Bättre vänta en vecka, så jämra lång tid är det inte.

Lottiz:
Skaffa en näve kalkhaltigt grus, eller några bitar kalksten och lägg i vattnet.
Det kommer att stabilisera KH, som i sin tur stabiliserar pH.
#30 - 13 november 2008 19:52
Trollsvans skrev:

Skaffa en näve kalkhaltigt grus, eller några bitar kalksten och lägg i vattnet.

Det kommer att stabilisera KH, som i sin tur stabiliserar pH.

Japp, det där är jag van vid, har ju det så i alla mina kar. Behöver bara skaffa mer snäckkross eftersom jag hällde ut det sista i jordbotten här.
#31 - 13 november 2008 21:14
lottiz skrev:
Tja, denna gången låg nitrat på 25ppm, nitrit ok men kh hade sjunkit till 3, och pH till 7. Antar att det där hänger ihop va? Mätte i ett annat kar också, där jag kan gissa mig till värdena, och där såg det hyfsat normalt ut på stickan.

Men, jag mätte ju förra gången precis innan vattnet gulnade helt. Det är väl klart att det var tokhöga värden om vattenfallet låg och finfördelade ut all jord i karet. Nu såg det rimligt ut, men jag måste kalka.

Ja, men visst var det någon som berättade om det "naturliga" sättet att fixa höga nitritvärden, alltså tillsats av snälla bakterier, här på Zoopet.. Man skulle gå ut och ta jord som man skulle sila i ett kaffefilter, tror jag, och sedan hälla i vattnet i karet.. Det skulle vara naturens egen nitrivec... Kan det stämma bättre då??!;)

Vaddå kalka??? Du menar snäckkross lr???
#32 - 14 november 2008 11:23
Ja, snäckkross - kalk. Jag vill ju få upp pH lite mer (vilket kanske får toppas med bikarbonat då), men främst upp med kH som nu ligger på 3. Både för stabiliteten och för snäckornas skull.
#33 - 16 november 2008 16:49
Värdena börjar bli riktigt bra, nitrit och nitrat sjunker stadigt och pH verkar stabilt. Börjar inte kännas så avlägset att få i fiskar i karet.

Lite kiselalger har bildats på en rot, annars är det lugnt än så länge.
#34 - 17 november 2008 13:46
Ska bli intressant att följa detta :D
#35 - 17 november 2008 15:30
Har du nån bra bild på hur det ser ut nu? :)
#36 - 18 november 2008 10:41
Några bra bilder får jag inte till tyvärr, tycker det är jättesvårt att fota karet. Men bild från idag kommer här: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index4.htm

Ett Endlers-par har flyttat in och ännu klagar de inte.
#37 - 21 november 2008 18:18
Algerna börjar försvinna, men jag har fått en hinna över hela vattenytan. Inte som den vanliga oljiga, detta ser ut som gula tvålflingor när man får upp det. Kan iofs vara kalk och mineraler som missfärgas av jorden. KH ligger nämligen nu på ~14. Slevar upp hinnan i omgångar.

Jag har nitrit i karet, men så gott som inget nitrat. Jag antar att bakterikulturen itne är den bästa? Ångest över om man ska byta vatten och döda bakterierna eller ha is i magen... Jag byter lite vatten åt gången nu och funderar på att hälla i aquasafe. Kör i lite vatten från ett annat välfungerande kar i alla fall. Rekommendationer mottages tacksamt...
#38 - 21 november 2008 18:27
Kan vara guldalger eller cyano på ytan, kanske, eller rentav nedbrytningsbakterier. Har du nån cirkulation?

Vad var det för jord du använde? Krukväxtjord kan ha skyhöga näringshalter och då blir det nog lite skakigt på alg/vattenkvalitetsfronten de första månaderna*. Kvaliteten på bakteriekulturen är knappast något problem om du använt jord.

Vet inte om du sagt det, men vad har du för belysning?

* min begränsade erfarenhet av Walstad är dessutom att det förblir rätt skakigt på algfronten i walstad-kar.
#39 - 21 november 2008 18:36
Två nya lysrör, grolux och aqua*nånting*, 125cm långa så kan det vara 36w? Fast hur man räknar ut hur mycket ljus det kommer i vattnet begriper jag inte när det är så låg vattennivå.

Jag kan fota hinnan, ärligt talat så tror jag inte alls på alger. Det ser verkligen inte ut som sånt. När jag precis har kämpat upp kh så enormt, är det inte troligt att det fäller ut? Ja, jag ska inte dissa dig, jag kan inte allt om alger men det ser ju inte alls ut som nåt levande... Bild kommer strax i allf!
Bilagor:
#40 - 21 november 2008 18:37
Jo, begagnad krukväxtjord som mina pelargoner ätit upp länge nu.
#41 - 21 november 2008 19:07
Här var de bästa bilderna jag lyckades göra nu: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index5.htm
#42 - 21 november 2008 19:12
Azur skrev:
Har du nån cirkulation?

Hundra20 inlägg här nu... Missar ju att svara på hälften.

Nej, jag försöker köra harcore riktigt walstad och har ingen cirkulation.
Bilagor:
#43 - 21 november 2008 19:21
OK, ett paludarium utan cirkulation = jag tror det du ser på ytan är bakterier. Cyano och nedbrytare i skön blandning, det blir gärna så när vattnet blir stillastående.
Släng ner en luftsten så försvinner det.

Ljus: 2x36W en halvmeter ovan karet... Funkar nog. Kanske lite svagt, men...

Jorden: om det är begagnad jord torde den inte ha skyhöga näringshalter.
#44 - 21 november 2008 19:23
Ja, jag håvar bort dom i alla fall.

Varför skulle detta vara paludarium-specifikt?

Hur löser man detta i andra rena D Walstad? Jag minns nåt från boken om det, men tror inte det stog annat än att det försvinner och att det bara är att inte pumpen drar ner det i vattnet igen. Vet du nåt mer? *letar upp boken*
#45 - 22 november 2008 10:36
Var det inte mycket tips om Lowtec på Zoonen för nått år sedan??? Har du kikat där???
(Lr har jag redan sagt det??? Jag har jobbat så mycket sista tiden att det känns som om huve e opp å föttera ner..) [:o] :D

Personligen har jag svårt för stillastående vatten.. Känns ofräsch och att det bara växer en massa skrutt där... Men det är min åsikt.. Någon form av rinnande, bubblande eller sprutande känns bättre, tycker jag..
En liten bäck som rinner ner längs väggen på karet, mellan växtligheten tror jag att jag skulle satsa på om jag kan förverkliga min dröm någon gång.. Ev som Azur säger också.. Lägga ner en avlång luftbubbel i sanden/jorden/gruset så det bara kommer lite småbubblor och strilar upp.. Inget jättefräs alltså.. ;)
#46 - 22 november 2008 15:48
Jo, men vattenfall har jag ju redan, kika längre upp eller på bildsidorna!

Jag har läst en del på zoonen, jag har bara så jäkla svårt att känna förtroende för den sidan. Jag läser det man orkar ur boken, och så på walstads forum och lite här och var.

Diana säger, vilket otåliga jag tydligen hoppat över varje gång det kommit upp, att det tar 6-8 veckor att få ordning på värdena, balans, co2 m.m. Inte så konstigt med tanke på att allt hänger på att växterna rotar sig och att bakterierna anpassar sig från luft till vatten (i jorden).

Det har hänt massiva saker vad gäller tillväxt på växterna. Knipsade 3-4cm's stänglar utan rötter, dom har redan ett enormt rotsystem och många av dom har kommit upp till ytan (17cm) och behöver ansas! Jag jämför tillbaka från den 18:de (4 dgr sedan) och det var nog ungefär då det satte ordentligt fart.
#47 - 29 november 2008 18:48
Ska bara meddela att allt tuffar på och verkar bra. Växterna växer som 17 med intensivt gröna blad, vattnet klarnar mer för varje dag och fiskarna är pigga.
#48 - 22 december 2008 03:08
Hur ser det ut nu då?
#49 - 22 december 2008 09:20
Jodå, det ser riktigt finemang ut. Jag avvaktar lite för än så länge så håller botten på att gå in sig, efter nyår tänkte jag fota och börja mäta vattenvärden igen.

Apropå går... Mot all förmodan så trivs bergspalm, japansk aralia, hemtrevnad och pelargon helt toppen på landdelen. Dessutom har jag vandrande jude, och så vacker har jag aldrig sett den i kruka. Bladen är som 5-kronor i bredd, färgerna är makalösa och den växer enormt snabbt - inklusive ner i vattnet.

Jag kommer med lite bilder senare när allt julestök är över!
#50 - 22 december 2008 09:52
Låter mycket spännande! Väntar ivrigt på bilder! Håller på att starta upp ett paludarium här hemma så dina bilder inspirerar även om jag inte kör lowtech och walstad.
#51 - 22 december 2008 09:59
lottiz skrev:
Diana säger, vilket otåliga jag tydligen hoppat över varje gång det kommit upp, att det tar 6-8 veckor att få ordning på värdena, balans, co2 m.m. Inte så konstigt med tanke på att allt hänger på att växterna rotar sig och att bakterierna anpassar sig från luft till vatten (i jorden).

Ha ha.. Jag känner igen det där.. Jag är likadan.. :D

Låter mycket spännande! Väntar ivrigt på bilder! Håller på att starta upp ett paludarium här hemma så dina bilder inspirerar även om jag inte kör lowtech och walstad.

Lägger du upp en egen projekttråd då så vi får följa ditt paludarium också?!!! ;)
#52 - 4 februari 2009 12:21
Hur gåre? några problem med mögel/dåliglukt ?
Bilagor:
#53 - 4 februari 2009 12:58
Ingen mögel, luktar bara trevligt. Fiskarna verkar friska och glada, och växterna växer så det knakar. Vandrande jude och hemtrevnad har överraskat mig med att flytta ner under vattnet, de har vuxit så en månad utan att klaga.

Jag ska ganska snart investera i lite nya tester, då återkommer jag med värden. När dessa är gjorda, om allt står rätt till, så kommer grodor och eventuellt snäckor få flytta in där snart.

http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/palu.jpg <- En ny bild i all hast.

Två bilder: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index6.htm
#54 - 4 februari 2009 13:28
Ser ju klart och fint ut nu, du har inte några mangroveplantor i där va ?
Det är rätt häftigt annars med levande mangrove i karet.
#55 - 4 februari 2009 17:08
lottiz skrev:
Ingen mögel, luktar bara trevligt. Fiskarna verkar friska och glada, och växterna växer så det knakar. Vandrande jude och hemtrevnad har överraskat mig med att flytta ner under vattnet, de har vuxit så en månad utan att klaga.

Jag ska ganska snart investera i lite nya tester, då återkommer jag med värden. När dessa är gjorda, om allt står rätt till, så kommer grodor och eventuellt snäckor få flytta in där snart.

http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/palu.jpg <- En ny bild i all hast.

Två bilder: http://web.comhem.se/~u73609381/paludarium/index6.htm

Fy fan vad snyggt! Ge det 2 månader till så kommer de vara riktigt snyggt :D

Man hoppas på klockgrodor, men något säger mig att det blir klo?:p
#56 - 4 februari 2009 17:50
snyggt gjort! har själv gjort så i ett 500L kar.

Aralian och Pelargonen kommer nog inte trivas där i längden. dom två vill gärna ha vintervila och inte stå så fullt fuktigt.

ska du inte testa köttätande växter ?

andra växter du kan testa där i är ju

Venushår,Groddbräken,Fågelbräken,Kaladium,Ampellilja,Cyperus,Mahoniabräken,Hängficus,Spjutbräken
Penningbräken,Kantbräken,Vingbräken,Fredskalla,Syngonium,Krypgunnera(Gunnera magellanica)
#57 - 4 februari 2009 18:49
Tack, tack!

Nej, ingen mangrove. Jag har inte haft råd med växtköp och helt enkelt tagit sådant jag hade hemma.

Fredskallan var märkligt nog den första att drunkna... Mina doftpelargoner verkar hittills trivas över förväntan, men visst är jag införstådd med att de kan dö så småningom.

Tack för alla växttips, ska kika på det när ekonomin tillåter!

Flaxss - har du någon bild? *nyfiken*
#58 - 4 februari 2009 19:24
min Fredskalla trivdes utmärkt när jag hade den i paludarium, men det kan ju vara olika.

har ingen bild på det jag gjorde då, det var då jag bodde hemma hos mina föräldrar, fotona jag tog då är borta. men jag hade i växtväg olika ormbunkar,bergsplam,fredskalla,vandrandejude som trivdes bra.

olika ormbunkar kan jag verkligen rekommendera ! ger en snygg effeckt också.
#59 - 4 februari 2009 19:54
nån orkidé har du väl hemma?
Bilagor:
#60 - 4 februari 2009 20:21
Fredskallorna i butik har nog ofta väldigt varierande kvalitet, och jag tror säkert den borde ha trivts.

Ja, men inte vill orkide stå blött jämt?
#61 - 4 februari 2009 20:30
lottiz skrev:
Fredskallorna i butik har nog ofta väldigt varierande kvalitet, och jag tror säkert den borde ha trivts.

Ja, men inte vill orkide stå blött jämt?

Men nån gren/vägg eller nått måste du väl ha där den kan få fäste? Bara de får högluftfuktighet och inte står i jord klarar de det mesta..... Har en i mitt terrarie som fortfarande lever trotts att den inte får något ljus tack vare (den förbannade!) klätterfikusen...
#62 - 4 februari 2009 20:39
det finns många orkidéer som du kan ha, fäst dom på barkbitar. det finns ju allt från stora till VÄLDIGT små. doppa dom en gång i veckan i vatten med lågt ph (eller doppa dom när luftrötterna är silvriga).

så det tyckte jag var ett bra förslag från sting.

Annons