Här kommer fortsättningen då:
http://web.comhem.se/%7Eu73609381/paludarium/index2.htm
Jag har byggt in ett vattenfall, men det måste jag fixa till innan det syns. Nu rinner det över kokosmattan, vilket gör att vattnet går rakt in och försvinner. Lägger upp bilder på det när jag löst det estetiska...
Jag var helt inne på fogskum först, men som jag skrev - jag ville ha en så naturnära inredning som möjligt. Det kändes rätt att göra såhär i ett walstad.
Sedan är tanken att ha sumpväxter, just för att de inte ska ruttna bort. Ja, det blir jätteblött i jorden... Just nu räckte inte pengarna till, i alla fall inte om sambon skulle få nån julklapp i år, så jag räknar med att plantera om och nytt senare.
Först byggde jag en flodbank av jord. I denna la jag in en pet-flaska med avskuren hals som grotta åt ancistrusarna. Hade hela tiden lite vatten på botten av karet för att göra jorden fuktig och modellerbar.
Flodbanken täcktes sedan med kokosfibermatta, sådan används vid diken och sjöar för att förhindra erosion (99kr på bauhaus). Den flyter inte, den suger vatten och är ett bra underlag för växtrötter. Jag klippte jack uppifrån och nerifrån för att göra den mer böjbar. Detta var inte helt lätt och jag borde haft längre armar och mer tid (var ju så otålig). Det som blev kvar limmade jag på bakre glaset för att klätterväxter förhoppningsvis får täcka den. Tanken var att det skulle se ut som rötter från landväxterna, överhuvudtaget känns kokosmattan högst onaturlig och inte ett dugg flodbank i kongo.
Botten täcktes av ett lager jord, i enlighet med walstadmetoden. Ovanpå jorden strödde jag ut lite snäckkross, för om jag inte får upp ph över 7,5 kommer karet inte att fungera för mitt ändamål. Sedan la jag ut de större stenarna, några placerades mot kokosmattan för att stabilisera den, och blästersand hälldes ut. Jag hade ju tänkt ha en afrika-röd sand, så jag blev lite grinig på mig själv för att jag hade så bråttom. Sanden tog jag från ett annat kar, så att den åstminstone skulle innehålla en bra bakteriekultur.
Försiktigt, en kanna åt gången, fyllde jag på med vatten. Kokosmattan visade ingen tendens att vilja flytta på sig. Så satte jag i vad jag hade i växtväg och nu står det och tar sig. Ska mäta lite vattenvärden idag och några dagar frammåt och se vad som händer.
Det finns lite, lite torv som flyter runt men är för litet för att fångas med håven. Funderar på att låta en klen liten pump gå någon timme för att få upp det.
Dumma firren.com som lagt ner just nu när jag behöver dom. Jag ville få tag på
Hemianthus callitrichoides Cuba, och massor av anubias i alla varianter. Nu får jag vänta tills jag har pengar och annonsera på plantswap, för i vår zooaffär finns den inte.
Gah! Min javaormbunke verkar inte gilla att titta upp över vattenytan. Jag trodde den tålde det??