"Ludet" sår på scalar

#1 - 28 mars 2007 20:41
Hej!

Jag har en scalar som på ena sidan av kroppen blivit lite "luden" på en fläck, skulle det kunna vara svamp?

Eller finns det något annat som det också skulle kunna vara?

Ska jag plocka ur den ur akvariet så den får vara själv?

Edit: Och framför allt HUR behandlar jag det?
(glömde den viktigaste frågan[:o] )

Snälla hjälp mig!
#2 - 29 mars 2007 06:26
Hejsan,

Låter helt klart som svamp!

Jag tycker iinte att du ska börja medicinera om du har såpass lite svamp på en enstaka fisk. Att medicinera påverkar alltid det övriga akvariet.
Sköt dina vattenbyten, ha bra temperatur så tror jag detta fixar sig själv. Märker du att det sprider sig så förslår jag att du medicinerar mot svamp.

Här finns info om svamp (zoopets beskrivning)
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Om du behöver medicin mot svamp så rekomenderar jag Protozin

Mvh

Stefan
#3 - 29 mars 2007 07:14
Har du ett kar som fisken kan gå i själv så kan du flytta över den och höja tempen något och tillsätta salt, 1 dl/100 liter vatten. Det brukar hjälpa inom ett par dagar, annars blir det till att köpa medicin.
Men gör först som Stew föreslog, det kan även gå över av sig själv om den inte är mycket angripen.
#4 - 29 mars 2007 15:54
Jag hade precis samma symptom på en av mina scalarer, en liten vit luden prick. Min zoohandlare på söder rekomenderade salt. En halv matsked till 10l vatten rekomenderade han men jag använder nu halva dosen. (Undvik salt med tillsatser så som jod etc).

Salt gör tydligen att fiskarna slemmar mer och deras skinn blir starkare.

Pricken på min scalar samt ett liknande angrepp på en pansarmal försvann efter en vecka.

Annons